علائم خرابی سوزن انژکتور / زمان سرویس و تعویض

از دست ندهید

برخی از علائم خرابی سوزن انژکتور، شامل ریپ‌زدن و افزایش مصرف سوخت خودرو است. کیفیت پایین بنزین یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی این قطعه است. نشانه‌های خرابی سوزن انژکتور چیست و چگونه باید آن را برطرف کنیم؟

علائم خرابی سوزن انژکتور

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: برخی از علائم خرابی سوزن انژکتور، شامل ریپ‌زدن و افزایش مصرف سوخت خودرو است. سوزن انژکتور قطعه ای است که سوخت دریافتی از پمپ بنزین را به شکل پودر درآورده و آن را به محفظه احتراق می‌پاشد.

ایجاد هرگونه خرابی در سوزن انژکتور خودرو باعث می‌شود که فرآیند احتراق به درستی انجام نشود. احتراق ناقص نیز باعث بروز مسائل عدیده مانند افت شدید شتاب و کشش خودرو می‌شود.

مهم‌ترین فناوری به‌کاررفته در سوزن انژکتور یک خودرو، سیستم اسپری آن است که باعث می‌شود بنزین به صورت کاملا پودرشده به محفظه احتراق تزریق شود. روش تزریق پودری باعث می‌شود تا با کم‌ترین مصرف و پاشش یکنواخت، بیشترین راندمان را داشته‌باشیم. وجود ایراد در سیستم اسپری سوزن انژکتور، باعث خرابی کل این قطعه می‌شود.

سوزن انژکتور چیست؟

علائم خرابی سوزن انژکتور

احتمالا شما هم وقتی در فصل تابستان در حال قدم‌زدن بودید یا در رستورانی نشسته بودید، با سیستم خنک‌کن مِه پاش مواجه شدید. حتما دریافتید آبی که به شدت حالت پودری دارد، بدون اینکه شما را خیس کند، باعث خنک‌کردن بدن‌تان می‌شود. از طرف دیگر ذرات آب به طور کاملا یکنواخت روی بدن شما می نشیند و باعث آزار شما نمی‌شوند. پودرشدن آب باعث می‌شود تا بتوان با مصرف کمِ آب، یک محدوده خاص را به طور یکنواخت پوشش داد.

عملکرد سوزن انژکتور هم به همین صورت است. این قطعه که روی یک ریل قرارگرفته است، سوخت را به صورت قطره‌ای از پمپ بنزین دریافت و آن را به صورت پودر یکنواخت به داخل محفظه احتراق می‌پاشد.

در خودروهای انژکتوری هر سیلندر خودرو مجهز به یک سوزن انژکتور است. اما کیفیت پایین بنزین و نبود سرویس به موقع این قطعه باعث می‌شود تا با علائم خرابی سوزن انژکتور مواجه شوید.

اما علائم خرابی سوزن انژکتور چیست و چگونه بر طرف می‌شود؟

علائم خرابی سوزن انژکتور

از مهم‌ترین علائم خرابی سوزن انژکتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودرو ریپ می‌زند و هنگام گاز دادن کپ می‌کند.
  • دور موتور نوسان دارد و خودرو در دور آرام دچار لرزش می‌شود.
  • مصرف سوخت بالا می‌رود و بوی خام‌سوزی به مشام می‌رسد.
  • در صورت خرابی کامل قطعه، خودرو روشن نمی‌شود یا ناگهان خاموش می‌شود.
  • شتاب و کشش خودرو افت می‌کند.
  • موتور روان کار نمی‌کند.

اما چگونه از خرابی سوزن انژکتور مطمئن شویم؟

روش عیب‌یابی سوزن انژکتور

اگر با علائم خرابی سوزن انژکتور مواجه شدید باید نسبت به رفع آن اقدام کنید. برای این کار اولین قدم شستشوی سوزن‌های انژکتور است. اگر کارکرد خودروی شما کم (زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر) است، احتمالا سوزن‌های انژکتور نیاز به سرویس دارند. کافی است به مراکز تون آپی که دستگاه شستشوی سوزن را دارند مراجعه کنید. این مراکز سوزن‌های شما را باز کرده و به یک دستگاه مخصوص که در واقع شبیه ساز ریل سوخت خودرو است، متصل می‌کنند.

در این دستگاه نحوه پاشش سوخت توسط سوزن قابل مشاهده است و اگر ایرادی در پاشش وجود داشته باشد کاملا نمایان می‌شود. سپس سوزن‌ها درون یک حوضچه مخصوص قرار می‌گیرند و با یک مایع مخصوص و جریان الکتریسیته شسته می‌شوند. سپس مجددا به دستگاه شبیه ساز وصل و عملکرد آن‌ها مجددا بررسی می‌شود. اگر پس از شستشو هم ایرادی وجود داشته باشد، سوزن‌ها باید تعویض شوند. سوزن انژکتور قابل تعمیر نیست.

علت خرابی سوزن انژکتور و روش جلوگیری از آن

از مهم‌ترین علل خرابی سوزن های انژکتور، باید به کیفیت پایین بنزین و نبود سرویس به موقع آن‌ها اشاره کرد. هر چند ما تعیین کننده کیفیت بنزین نیستیم اما می‌توانیم با سرویس به موقع، جلوی خرابی این قطعات را بگیریم.

بهتر است هر ۲۰ هزار کیلومتر یک‌بار سوزن‌های انژکتور را بررسی و سرویس کنید.

بررسی ری‌را برقی را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

علائم خرابی سنسور مپ خودرو / روش تخصصی عیب‌یابی را بشناسید

علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ / راهنمای تعمیرات کویل خودرو

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط