قیمت گذاری خودرو با مدل جدید صمت / آغاز تحول در فرایند تعیین قیمت خودرو

از دست ندهید

وزارت صمت فرایند قیمت گذاری خودرو در کشور را تغییر خواهد داد. خودروسازی کشور در شرایطی همچنان درگیر قیمت‌گذاری دستوری است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تحول خود قصد اصلاح این مدل را دارد.

بررسی ری‌را برقی را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – آن‌طور که خودروسازان ادعا می‌کنند و در صورت‌های مالی‌شان نیز آمده، آنها از ناحیه قیمت‌گذاری دستوری (به عنوان عامل اصلی نه تمام عوامل زیان‌ده) نزدیک به ۱۶۴هزار میلیارد تومان (فقط تا پایان شهریور امسال) زیان کرده‌اند.

به بیان آنها، مادامی که این سیاست برقرار باشد، تعادل بین هزینه تمام‌شده تولید و قیمت فروش برقرار نخواهد شد. حتی از دل آن، زیان‌هایی هنگفت بیرون می‌زند.

بنابراین خودروسازان معتقدند و اصرار دارند که سیاستگذار باید مدل قیمت‌گذاری را تغییرداده و حتی‌الامکان در تعیین قیمت خودروها دخالت نکند.

این در حالی است که طبق قانون، با توجه به انحصاری‌بودن بازار خودرو، شورای رقابت در حال حاضر عهده‌دار تعیین قیمت خودروهای داخلی است. یعنی هر وقت تشخیص دهد و صلاح بداند، نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدام می‌کند.

حالا اما آن‌طور که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌رسد و مسوولان این وزارتخانه نیز کم و بیش اذعان می‌کنند، قرار است مدل قیمت‌گذاری خودرو تغییر کند.

وزارت صمت به دنبال آن است که به واسطه رشد عرضه از مسیر تولید داخل و واردات، تنوع را در بازار بالا ببرد. صمت قصد دارد فضایی رقابتی را ایجاد کند، فضایی که دیگر انحصار در آن چندان محلی از اعراب نداشته‌باشد.

مسوولان صمت البته به طور دقیق از جزئیات برنامه قیمتی خود رونمایی نکرده‌اند. اما طبق آنچه در طرح تحول صنعت خودرو و در بخش راهبرد اصلاح قیمت تمام‌شده خودرو آمده،قرار است طرحی جدید به کار گرفته‌شود.

برسی کی‌ام‌سی ایکس پنج کرمان‌موتور را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس بخوانید:

در این طرح، برای ۱۰۰درصد قیمت تمام‌شده خودرو هشت آیتم مختلف در نظر گرفته‌شده‌است که شامل هزینه مواد، هزینه دستمزد، هزینه‌های سربار تولید، هزینه‌های گارانتی، هزینه‌های توسعه محصول، هزینه‌های استهلاک، هزینه‌های سربار ستاد و فروش و سود خالص می‌شود.

در این بین، برای بخش مربوط به هزینه مواد، سهم ۴۵ تا ۵۵ درصدی در نظر گرفته‌شده‌است، به این معنی که حداقل ۴۵ و حداکثر ۵۵درصد از سهم قیمت تمام‌شده به هزینه مواد ارتباط دارد.

برای هزینه دستمزد نیز سهمی حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۴درصدی در نظر گرفته‌شده‌است. تا اینجای کار، مجموع سهم هزینه مواد و دستمزد به حداقل ۵۵ و حداکثر ۶۹درصد می‌رسد.

در این طرح اما برای بخش هزینه‌های سربار تولید سهم ۸ تا ۱۲درصدی لحاظ شده‌است. همچنین سهم هزینه‌های گارانتی نیز در مدل مدنظر وزارت صمت، به حداقل ۱.۵ و حداکثر سه‌درصد می‌رسد.

در مدل قیمت گذاری خودرو برای توسعه محصول هم سهم در نظر گرفته‌شد تا خودروسازان بتوانند از دل آن توسعه را دنبال کنند. این هزینه حداقل سه‌درصد و حداکثر شش‌درصد در نظر گرفته‌شده‌است.

آیتم بعدی هزینه استهلاک است که یک تا ۱.۵درصد سهم برای آن در نظر گرفته‌شده‌است. هزینه‌های سربار ستاد و فروش نیز بین سه تا شش‌درصد لحاظ شده‌است. در نهایت وزارت صمت برای خودروسازان سود خالص نیز در نظرگرفته که حداقل ۱۲ و حداکثر ۱۶درصد است.

بررسی اکستریم وی ایکس را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

علائم خرابی سوزن انژکتور / زمان سرویس و تعویض

دیسک و صفحه کلاچ تقلبی چه علائمی دارد؟ / قطعات یدکی اصلی را از کجا بخریم؟

مقایسه آریسان یک و دو/ نتیجه باور نکردنی!

علائم خرابی سنسور مپ خودرو / روش تخصصی عیب‌یابی را بشناسید

تارا V4 LX معرفی شد / تغییرات و آپشن‌ها




7 دیدگاه

  1. یه تارا دستی تحویل زمستان داریم
    خون مارو تو شیشه کردین
    یه بار میگن تارا پلاس ببر ۲۰۰میلیون اضافه
    خب نداشتیم
    دوباره قیمت گذاری جدید؟
    جان مادرتون این تارا ما رو بدین .هرکاری کردین
    پدرمون درآمد با اینهمه استرس
    ماک نمی‌خوایم فرارکنیم ۵۰ساله مردم را اسیرکردین
    جایی نداریم دربریم.خدمتتون هستیم تا ب فنا بریم

  2. یه سامانه یکپارچه زدن.هزار جور بامبول از اسفند پارسال تا حالا سر متقاضی در آروردن.هر روز یه داستان.زهر مار ملت کردن.خودرو ساز یه جوری برخورد میکنه که انگار داره لطف میکنه منت میذاره.بابا گرون گرون کنید هر کی داشت میخره هر کی نداشت فدای سرتون که پولش بلوکه شد و ..‌

  3. تنها راه آزاد سازی قیمت هاست ، قیمت کف کارخانه باید برسه به بازار ، اینطوری دیگه خیلی ها که دنبال سود ثبت نام هستند انصراف میدن و بازار به تعادل میرسه ، باور کنید نود درصد مردم دنبال سودش هستند وگرنه کف بازار همه این ماشین ها فروشی هست ، چرا نمی‌دن کف بازار خرید کنند !؟چون دنبال سود هستند ، تنها راه بازار خودرو فقط یکسان سازی قیمت خودرو هست ، مشخصه هر کالایی قیمتش پایین تر از بازار باشه مشتری پسند میشه. شما پهن گاو هم فردا سهمیه بدی نصف قیمت بازار ملت براش صف میکشن

    • خودتو بد زدی ب خواب. مطمئن باش قیمت کارخونه بشه ی میلیارد قیمت آزاد میشه ۱.۵ . عرضه داره بیش از تقاضا بریزه تو بازار. آنقدر نمک رو زخم مردم نریزید شما جیره خورا

  4. اکثر مردم با سیاست های دولت و سامانه و قرعه کشی های قبل به دلال تفدیلدشدن من خودم دیروز خودرو خریدم طرف به نامش دراومده بود ولی سر ۱ ملیون داشت چانه میزد و حاضر نیود سودش کمتر بشه تارا اتومات v2 خریده بود ۴۹۶ داشت میداد ۷۸۰ ولی بازم سود بیشتری میخواست چرا ؟ چون من که مصرف کننده هستم بهم ماشین نمیده ولی به دلال ماشین میده قیمت ها هرچه سریعتر بابد به قیمت بازار برسه تا همه مردم انصراف بدن همه شون دنبال سود و فروش تو بازار آزاد هستند برای مصرف کننده فقط ضرر و برای فرصت طلبان دولت رانت ایجاد کرده که باید تصحیح بشه

    • نه اینجوری نیست همه دلال نیستن.در ضمن شما ۷۸۰ تومن پول داری نیازی به قیمت کارخانه نداری.این سامانه برای اونایی که ندارن.کسی هم بخواهد دلاری کند باید سی درصد مالیات بدهد.

  5. همه اینها بازی هست برای گرون کردن والا شما که سالی ۲۰۰ میلیون میانگین رو قیمت میذارید کمتون هست بخدا ماشین ۴۰ تومنی ۴ میلیارد هم بفروشید بازم میگید ضرر کردیم اخه چه اصراری هست به تولید با این داستان برید ماشین خارجی بیارید بدید دست ملت اصلا همین پول یگیرید لااقل ماشین درست سوار میشیم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط