کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه جدید تولید برای این خودروها

از دست ندهید

کادیلا (P90) و آریا به عنوان دو محصول جدید پارس خودرو و سایپا، از برنامه تولید این دو خودروساز جاماندند. این دو محصول قرار بود تا پایان سال جاری در بازار خودرو کشور به فروش برسند. اما زمان ورود این دو خودرو به چرخه تولید، یک سال به تعویق افتاد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – پارس خودرو کادیلا نام تندر ۹۰ ایرانیزه است که با موتور ME16 به‌فروش خواهد رسید. این خودرو که در حقیقت همان نمونه نهایی پروژه P90 پارس خودرو است، بازدهی فنی بیشتری نسبت به تندر ۹۰ و ساندرو دارد.

پارس خودرو کادیلا قرار بود در اواخر سال ۱۴۰۱ رونمایی شود. اما محمدعلی تیموری مدیر عامل سایپا اعلام کرد که به دلیل فشردگی برنامه‌ها، رونمایی از این محصول در فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام شد.

کادیلا

در زمان رونمایی از کادیلا بیان شد که پارس خودرو در طول سه ماهه پایانی سال جاری بیش از ۵ هزار دستگاه از این خودرو را تولید خواهد کرد. اما حال که دومین ماه زمستان امسال نیز به پایان رسید شاهد آن هستیم که حتی یک دستگاه هم از این خودرو به انتهای خط تولید نرسیده است.

براساس زمانبندی جدید اعلامی از سوی پارس خودرو، به نظر می‌رسد کادیلا در تیر ماه ۱۴۰۳ وارد خطوط تولید پارس خودرو شود. اما طبق اخبار منابع آگاه، به دلیل قطعی نشدن تولید بسیاری از قطعات این خودرو، هنوز هم نمی‌توان عنوان کرد که صد درصد کادیلا در تیر ماه سال آینده به تولید برسد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

کادیلا با نخستین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا به دست مشتری ایرانی خواهد رسید. این قوای محرکه که با کد ME16 آن را می‌شناسیم، در واقع همان موتور EC5 پژو سیتروئن است.

این موتور چهار سیلندر که حجمی برابر با ۱۵۸۷ سی‌سی دارد، قادر است ۱۱۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به ۱۴۷ نیوتن‌متر می‌رسد که در دور ۴۲۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.

موتور ME16 در مقایسه با K4M رنو، حدود ۱۲ اسب بخار قوی‌تر است. گشتاور این موتور هم در مقایسه با نمونه فرانسوی آن ۷ نیوتن‌متر بالاتر است.

کادیلا

کادیلا در مرحله اول با گیربکس ۵ سرعته شاهین به‌ فروش می‌رسد. اما امروز در جریان رونمایی از این خودرو اعلام شد که تولید نسخه اتوماتیک آن نیز در دستور کار قرار دارد.نمونه اتوماتیک کادیلا با گیربکس ۶ سرعته ساخت DAE تولید می‌شود. این گیربکس اکنون بر روی شاهین اتوماتیک نیز نصب شده‌است.

در زمان رونمایی از این خودرو اعلام شد که نسخه اتوماتیک کادیلا با تغییرات بیشتری در نمای داشبورد همراه خواهد بود. همچنین سایپا در تلاش است که مدل اتوماتیک این خودرو را با طراحی جدیدی در نمای کناری و رودری‌ها معرفی کند. در تیر ماه سال جاری، منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که قیمت کادیلا، ده درصد ارزانتر از شاهین پلاس خواهد بود.

تولید سایپا آریا در هاله‌ای از ابهام

البته فقط کادیلا از برنامه تولید جانماند. بلکه آریا هم تا پایان سال جاری به خط تولید نخواهد رسید. این خودرو قرار است با یک قوای محرکه ۲ لیتری تنفس طبیعی تولید شود. اما این موتور که عنوان شد متعلق به برند میتسوبیشی است، در حقیقت در کارخانه HARBIN DONGAN چین تولید می‌شود.

براساس زمانبندی جدید تولید سایپا آریا، نسخه بنزینی این خودرو در مهر ماه سال ۱۴۰۳ تولید خواهد شد. آریا برقی هم نخستین بار در بهمن ماه سال ۱۴۰۳ وارد چرخه تولید خواهد شد. این احتمال وجود دارد که نسخه برقی سایپا آریا، لیدا نامگذاری شود.

محمد علی تیموری مدیر عامل سایپا در سال جاری اعلام کرد که هشت محصول جدید به تولیدات سایپا و پارس خودرو اضافه خواهند شد. اما با پایان‌یافتن یازدهمین ماه سال ۱۴۰۲ می‌توان مشاهده کرد که این وعده نیز عملی نشد.

نکته مهم درباره سایپا آریا و پارس خودرو کادیلا این است که این محصولات در واقع پروژه‌های ناتمام مدیریت قبلی گروه خودروسازی سایپا بودند. در حقیقت استارت اصلی پروژه این دو خودرو در زمان مدیریت جواد سلیمانی بر گروه خودروسازی سایپا زده‌شد. اما کادیلا و آریا همچنان باید برای حضور بر روی خطوط تولید پارس خودرو و سایپا منتظر بمانند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

تیپ های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ جدید سهند منتشر شد

نرخ پارکینگ‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

آغاز مزایده‌ها برای فروش موتورسیکلت‌‌ بالای ۲۵۰ سی‌ سی

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چقدر است؟ / جدول مبلغ دیرکرد روزانه

هزینه نگهداری زانتیا چقدر است؟ آب قند آماده‌کنید!

گران‌ترین موتورسیکلت‌های بازار را بشناسید

سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی اعلام شد / جدول تعرفه‌های جدید




7 دیدگاه

  1. به نظر می رسه سایپا باید در روش های خودش برای تولید خودرو تجدید نظر کنه چون جواب نداده.

  2. تو. مونتاژ پراید پژو اشغال بی کیفیت هنوز دارید زارت میزنید مسخره شو در آوردید موتور ۲۰۶ ت اتاق. ال نود. ای وای خخخخخخ

  3. این موتور با گیربکس شاهین جواب نمیده ، گیربکس شاهین همینجوری هم رو موتور تیبا توربو شدهکه فقط ۱۰۰ اسبه یکسره مشکل صفحه کلاج داره ، خیلی از دوستان هستند که شاهین خریدند و زیر ۱۰ هزار کیلومتر با صفحه کلاج مشکل دارن .اصلا این گیربکس داستانیه برا خودش حتی رو تیبا و کوییک و ساینا هم با اون وزن و قدرت کمشون جواب نمیده درست حسابی …

    حالا اون گیربکس اتوماتیک شاید خوب در بیاد…

  4. تولید شتر گاو پلنگ تکراری بدون تکنولوژی با قیمت بیست هزار دلار.
    از شما پول کرولا میگیریم، از اینا میدیم.
    شما هم فکرکن تولید ملی هست تا ما رانت رو از دست ندیم

  5. مافیای ایرانخودرو نمیزاره اینها موتور ۲ لیتری بیارن چون انوقت کسی حلب های ایرانخودرو رو نمیخره

  6. متاسفانه سایپا بشدت ضعیف داره کارمیکنه و دست از موتور و پلتفرم تیبا برنمید که همون پراید ارتقا یافته فقط ساینا و کوییک و شاهین رو با موتور تیبا میزنه تا حداکثر فروشو نکنه از این موتور و پلتفرم رده خارج دست به تولید محصول بهتر نمیزنه باز هزار رحمت به ایرانخودرو که محصولات جدیدی تولید میکنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط