تیپ های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ جدید سهند منتشر شد

از دست ندهید

برخی از تیپ های سهند پارس خودرو کاملاً از برنامه تولید این محصول حذف شدند. سهند به عنوان سدانی جدید در پارس خودرو قرار بود در ۶ تیپ به بازار خودرو کشور ارائه شود. اما در کاتالوگ جدید این خودرو ۲ تیپ‌ اتوماتیک و ۲ تیپ دوگانه سوز سهند به کلی حذف شدند.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – ماه‌ها پیش در زمان رونمایی از سهند، پارس خودرو اعلام کرد که این سدان در شش تیپ به دست متقاضیان خرید آن خواهد رسید. اما در جدیدترین آپ‌دیت کاتالوگ این خودرو شاهد هستیم که مهمترین تیپ های سهند پارس خودرو قرار نیست هیچ‌گاه وارد خط تولید شوند.

تمامی تیپ‌های سهند پارس خودرو مجهز به موتور ۱.۵ لیتری M15 GSI هستند که دارای هشت سوپاپ است. اما از آنجایی که سهند قرار بود در دو مدل بنزینی و گازسوز به دست مشتریانش برسد، توان و گشتاور موتور این خودرو نیز متفاوت بود.

کاتالوگ جدید سهند پارس خودرو
کاتالوگ سهند پارس خودرو

همانطور که در کاتالوگ جدید سهند پارس خودرو مشخص است، این خودرو در دو تیپ N325 و N326 تولید خواهد شد. هر دو تیپ N325 و N326 سهند با گیربکس دستی تولید خواهند شد و فقط در برخی از آپشن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

هفت ماه پیش در جریان رونمایی از سهند، مدیران پارس خودرو اعلام کردند که تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ هزار دستگاه سهند از خطوط تولید پارس خودرو خارج خواهند شد. بر این اساس، قرار بود ۱۵ هزار دستگاه از این رقم تولید مربوط به تیپ‌های دنده‌ای سهند و پنج هزار دستگاه هم به تیپ‌های اتوماتیک (CVT) آن اختصاص داشته باشد.

از آنجایی که تقریباً به ماه پایانی سال جاری نزدیک می‌شویم، شاهد آن هستیم که نه تنها این برنامه تولید محقق نشد، بلکه پارس خودرو در اقدامی تعجب‌برانگیز، مهمترین تیپ‌های این سدان جدید را از برنامه تولید آن حذف کرده‌است. البته این احتمال وجود دارد که تیپ‌های دوگانه سوز و اتوماتیک سهند سال آینده (احتمالاً نیمه دوم سال ۱۴۰۳) وارد چرخه تولید شوند.

تیپ های سهند پارس خودرو

همانطور که در کاتالوگ جدید سهند پارس خودرو قابل مشاهده است، تیپ پایه این سدان، N325 است. این تیپ با فرمان D-Type، تهویه مطبوع اتوماتیک، TPMS، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، ایربگ راننده و سرنشین کناری، آیینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده عقب، مه‌شکن جلو و عقب، اتولایت، چراغ روشنایی روز، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و ۲ اسپیکر برای سیستم صوتی به دست مشتریان خواهد رسید.

در تیپ N326 امکاناتی مانند روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان چند منظوره، تریم داخلی دو رنگ، گرمکن آیینه‌های جانبی، سانروف، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، آنتن کوسه‌ای و ۴ اسپیکر برای سیستم صوتی به امکانات تیپ N325 اضافه شدند.

مشخصات فنی سهند پارس خودرو

تیپ های سهند پارس خودرو

سهند نخستین خودرویی است که از موتور M15GSI استفاده می‌کند. این موتور که با نام M15 پلاس هم شناخته می‌شود، ۱۴۹۷ سی‌سی حجم دارد.

یکی از مهمترین تفاوت‌های این موتور با سایر موتورهای سری M سایپا، استفاده از دریچه گاز برقی و سامانه زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها (VVT) است. البته دریچه گاز برقی پیش‌تر در خودروهایی مانند ساینا و کوئیک هم وجود داشت.

 

قوای محرکه سهند پارس خودرو قادر است ۹۰ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به ۱۳۷ نیوتن‌متر می‌رسد که در دور ۴ هزار در دسترس قرار دارد.

این موتور چهار سیلندر ۸ سوپاپه مگاموتور از بالانسر جدیدی استفاده می‌کند که نمونه بومی و به روز بالانسر موتور M15 است. لازم به ذکر است که خودرو اطلس هم در آینده از این موتور بهره‌مند خواهد شد.

این خودرو فعلاً فقط با گیربکس ۵ سرعته دستی تولید می‌شود و در حال حاضر خبری از جعبه‌دنده CVT شش سرعته (تعویض مصنوعی) در سهند خبری نیست.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر است با ۴۲۱۵×۱۶۷۷×۱۴۸۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۴۱۰ میلیمتر اعلام شد. تمامی تیپ‌های سهند دارای رینگ‌های ۱۴ اینچی و تایرهای ۱۸۵/۶۰ هستند.

همانطور که می‌دانیم، سهند همان فیس لیفت ساینا است. از آنجایی که پارس خودرو زیر مجموعه سایپا به‌شمار می‌رود، برخی از محصولات سایپا مانند کوییک R اتوماتیک و کوییک R در این خودروساز به تولید می‌رسند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیشتر بخوانید:

نرخ پارکینگ‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

آغاز مزایده‌ها برای فروش موتورسیکلت‌‌ بالای ۲۵۰ سی‌ سی

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چقدر است؟ / جدول مبلغ دیرکرد روزانه

هزینه نگهداری زانتیا چقدر است؟ آب قند آماده‌کنید!

گران‌ترین موتورسیکلت‌های بازار را بشناسید

سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی اعلام شد / جدول تعرفه‌های جدید




2 دیدگاه

  1. یعنی ته قضیه اینه که همچنان فیس لیفت پراید ۳۰ سال پیش در خیابانهای ایران میتازد. دنیا داره از موتورهای درونسوز به سمت خودروهای برقی عبور میکنه و ما همچنان در پیچ و خم اوورهال کردن موتور پرایدیم. واقعا از کشوری که اولین مونتاژ کننده خودروهای جنرال موتورز در دنیا بود به کجا رسیدیم. روزگاری کادیلاک و شورلت تولید میکردیم و پنجاه سال بعد در حال اوورهال موتور هشت سوپاپه پرایدیم در حالیکه دنیا در حال تلاش برای تولید خودروهای برقی با تکنولوژی بدون نیاز به شارژ است.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط