بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

از دست ندهید

بهمن رسپکت در هوای گرم تحت یک آزمون بسیار پرفشار قرار گرفت. این خودرو دقیقا همان آریزو شش با کیفیت اقتصادی‌تر است! آیا این خودرو ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسبی چقدر قابل احترام است؟

 

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: بهمن رسپکت و چری (فونیکس) آریزو شش، در حقیقت یک خودرو در دو بدنه متفاوت هستند. رسپکت در بازار چین Xuandu (شواندو) نام دارد و با برند Cowin عرضه می‌شود.

فیلم در یوتیوب بیت ران پلاس

برندی که زیر مجموعه کمپانی چری است و برنامه دارد خودروهای ارزان قیمت چینی به دست مشتریان برساند. این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون متر استفاده می‌کند و با وزن هزار و ۴۰۰ کیلوگرم به مقدار ۵۱ کیلوگرم از برادرش آریزو شش سنگین‌تر است.

 

گیربکس CVT با شبیه ساز ۹ سرعته نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را دارد. اعداد روی کاغذ و نسبت وزنی مخصوص “۹”، از یک خودروی نسبتا چالاک خبر می‌دهند.

اما واقعیت فنی این خودرو چیست؟

شتاب گیری

شتاب بهمن رسپکت

بهمن رسپکت آماده شروع حرکت است. با فشردن پدال گاز، خودرو با یک تاخیر نه چندان خوشایند شروع به حرکت می‌کند. بعد از گذر از تاخیر، شتاب گیری مناسب است اما نحوه تعویض دنده یک احساس نا شناخته و عجیب بین CVT و AT را القا می‌کند.

شتاب گیری در مسیر صاف و اتوبانی مناسب است اما موتور خودرو همواره تحت فشار است. بعد از کمی رانندگی، احساس می‌کنید گیربکس خودرو قادر به انتقال قدرت به صورت یکنواخت نیست و با هر بار گاز دادن، توان متفاوتی به چرخ‌ها منتقل می‌شود! هر موقع گاز دادن را به هر علتی متوقف کنید، انگار خودرو می‌میرد و با فشردن مجدد پدال گاز ناگهان شتاب می‌گیرد و شما مجبورید ترمز کنید.

در واقع شتاب گیری خودرو اصلا خطی و روان نیست. یا باید گاز ندهید و با دنده مرده و به کندی حرکت کنید یا با گاز دادن ناگهان شتاب می‌گیرید و باید ترمز کنید!

سربالایی

با نزدیک شدن به ظهر، دمای هوا هم گرم‌تر می‌شود و به ۳۷ درجه سانتیگراد می‌رسد.

وارد یک مسیر کوهستانی با سربالایی و پیچ‌های تند می‌شویم. در یک سربالایی و در اول یک پیچ تند سرعت را کم و مجددا شروع به حرکت می‌کنیم.

باور کردنی نیست! بهمن رسپکت سکته می‌کند و راه نمی‌افتد و بعد از گذشتن شش تا هفت ثانیه به آرامی شروع به حرکت می‌کند و ناگهان شتاب می‌گیرد.

این تاخیر آن قدر زیاد است که باور کردنش سخت است و چشممان مدام به صفحه کیلومتر است تا چراغی به علت نقص فنی روشن نباشد.

هر دفعه با رسیدن به هر سر بالایی دیگر جرات ایست کامل را نداریم اما با سرعت بیست کیلومتر و فشردن مجدد پدال گاز، باز هم خودرو راه نمی‌افتد و این دیگر تاخیر نیست بلکه یک فاجعه است.

در حالی که مجبوریم کنار برویم تا سد راه یک نیسان آبی نشویم، می‌اندیشیم که این کندی در شروع حرکت برای یک خودرو حتی چینی درجه دو هم باور پذیر نیست.

به جرات می‌توان گفت بهمن رسپکت بدترین شروع حرکت در سربالایی حتی در بین سایر رقبای چینی‌اش در هر سگمنتی را دارد! به عنوان یک خریدار فرضی همین یک پارامتر آنقدر آزار دهنده و خطرناک هست تا به کلی از خرید این خودرو منصرف شویم.

ترمزگیری

اما ترمزهای بهمن رسپکت متناسب با شتاب گیری عمل می‌کنند و شاید بهتر است بگوییم اصلا عمل نمی‌کنند!

ترمزهای دیسکی ABS+EBD در هر دو محور خودرو عملکرد واقعا ضعیفی دارند. پدال ترمز نه تنها سفت است بلکه به فشار زیادی برای نگه داشتن خودرو نیاز دارد و تقریبا در پایین‌ترین موقعیت پدال، تازه شروع به درگیر کردن لنت‌ها می‌کند. با کمی ترمز زدن در یک مسیر کوهستانی نیز داغ می‌شوند و تقریبا کارایی خود را از دست می‌دهند.

یکی دیگر از نقاط ضعف اصلی این خودرو ترمزهای ضعیف هستند.

کیفیت سواری و هندلینگ

سیستم تعلیق بهمن رسپکت در قسمت جلو مانند سایر همکلاسان خود از نوع مک فرسون است. اما بر خلاف بسیاری از خودروهای دیگر در قسمت عقب از تعلیق گران قیمت Multi link استفاده می‌کند.

سیستم تعلیق Multi link باعث می‌شود سواری خودرو بسیار نرم و کم سر و صدا باشد. همچنین هندلینگ خودرو نیز بسیار خوب است و در پیچ‌های تند حتی با وجود استفاده از تایر های ایرانی، باز هم خودرو در خط خودش حرکت می‌کند و سر نمی‌خورد.

نرمی، کیفیت سواری و هندلینگ بهمن رسپکت واقعا فراتر از یک خودروی چینی است و حتی بهتر از خودروهایی مانند کیا سراتو و هیوندایی الانترا است!

داخل کابین 

کابین بهمن رسپکت

داخل کابین بهمن رسپکت زیبا و مدرن طراحی شده است. فضای پای راننده و شاگرد مناسب است و دسترسی به ادوات کنترلی هم قابل قبول است.

هر چند پلاستیک‌های خشک با گرافیک ۳D زیبا به نظر می‌رسند اما اصلا با کیفیت نیستند. پلاستیک بالای داشبورد با وجود صفر بودن خودرو، از همین ابتدا دو رنگ شده و تمیز کردن آن هم کار سختی است. اما فوم نرم وسط داشبورد کیفیت خوبی دارد.

فرمان D-Cut بهمن رسپکت هم طراحی خوبی دارد اما اصلا کیفیت مناسبی ندارد. منظور از کیفیت پایین این است که حتی از برادرش یعنی آریزو شش هم ضعیف‌تر است.

صفحه کیلومتر تمام دیجیتال است و تنها حلقه‌های دور کیلومتر شمار و دور شمار موتور آنالوگ هستند. کیفیت دکمه‌ها نیز پایین است و از همین الان در جای خود لق می‌زنند.

دکمه های تنظیم سیستم تهویه مطبوع نیز عملکرد سفتی دارند. یک صفحه نمایش بیرون زده (pop-up) از وسط داشبورد نیز وظیفه نمایش دوربین ۳۶۰ درجه (AVM)، تنظیمات و کنترل تهویه مطبوع، و پخش فایل‌های صوتی و تصویری را دارد.

فضا سازی و آپشن‌ها

آپشن های بهمن رسپکت

فضا سازی کابین بهمن رسپکت مناسب است و جای کافی برای قرار دادن دو بطری آب، موبایل، کیف مدارک و… نیز وجود دارد.

صندلی‌های خودرو با پشتی بلند و طراحی بسیار اسپرت، در برگیری خوبی دارند اما فوم آن‌ها تراکم زیادی ندارد و روکش چرم مصنوعی‌اشان نیز بی کیفیت است و در همین ابتدا دچار سایش و سفیدک زدن شده‌اند!

نشیمن‌گاه و فضای پای سرنشینان عقب نیز مناسب است اما به واسطه پشتی بلند صندلی‌های جلو و همچنین عرض کم شیشه های عقب، دید سرنشینان به اطراف تقریبا کور است.

دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب و جلو، سانروف، نور مخفی، صفحه کیلومتر دیجیتال، کروز کنترل، اتوهلد و ترمز پارک برقی از مهم ترین امکانات بهمن رسپکت هستند.

اما از چراغ سقفی عقب هیچ خبری نیست و سر نشینان عقب باید به نور موبایل خود متکی باشند.

طراحی ظاهری

طراحی جلوی بهمن رسپکت با جانمایی چراغ‌ها و جلو پنجره کشیده و در هم ادغام شده، زیبا، مدرن و دلنشین است. نمای جلوی بهمن رسپکت برعکس آریزو شش اغراق آمیز نیست.

چراغ‌های جلو از نوع زنون با نوردهی مناسب هستند و چراغ‌های ال ای دی سکند و دی لایت خودرو نیز در هنگام فشردن ریموت، خوشامد گوی شما هستند.

اما نمای جانبی طراحی ساده‌ای دارد و یادآور دنا پلاس است. خط کاراکتر لاین (خط شانه) و فیچر لاین پایین درها تنها المان‌های چشم گیر این قسمت هستند.

هر چند سایز تایرهای خودرو مانند بسیاری از هم کلاسان کره ای و ژاپنی‌اش ۱۷ اینچی است اما فرم طراحی بدنه خودرو با سایز رینگ و تایرها اصلا همخوانی ندارد. اینجاست که تفاوت طراحی یک خودروی برند با یک خودروی چینی درجه دو آشکار تر می‌شود.

استفاده از چراغ‌های باریک و بیش از حد کشیده به نمای عقب خودرو لطمه زده است. طراحی چراغ‌های عقب تناسبی با ماهیت این خودروی اقتصادی ندارد و آن را تقلبی نشان می‌دهند!

از طرف دیگر سپر عقب نیز بیش از حد ساده است و به جز خروجی دوبل اگزوز که البته یکی از آن‌ها فیک است، هیچ جذابیت دیگری در این نما وجود ندارد.

جمع بندی

بهمن رسپکت در مجموع طراحی ظاهری، داخلی و امکانات مناسبی دارد. کیفیت مونتاژ بدنه هم خوب است. ولی کیفیت داخل کابین پایین است.

اما بزرگ‌ترین ایراد این خودرو عملکرد بسیار ضعیف فنی است که حتی در مقابل رقبای هم وطنش در کشور هم یک بازنده تمام عیار محسوب می‌شود.

شتاب گیری این خودرو مخصوصا در سر بالایی‌ها قادر به پاس کردن حداقل‌ها هم نیست. این خودرو در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. کیا سراتو، لنسر هیوندایی اکسنت و… نیز رقبای این خودرو هستند که با وجود عمر و کارکرد بیشتر گزینه‌های بهتری هستند.

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!




28 دیدگاه

  1. بنظر من هرکی ماشین چینی میخره و ازش تعریف و تمجید میکنه واقعا هیچی بارش نیست
    حیف پول که دست این اشخاصه

  2. تو سربالایی با ۵نفر سرنشین،توقف کامل کردم با نیش گاز شیبو رفت بالا، شاید شما اتوهلد رو درگیر نکردبن اما من شیب تقریبا ۲۵درجه رو از توقف کامل با نیش گاز رفتم بالا با ۵سرنشین.سواری تین ماشین به گفته برادرم که کمری داره در اون حدهست باایندتفاوت که سدان بی هست و کوچکتر از کمری، آپشن ها خوبن، توربو خوب درگیر میشه، فناوری اتریش رو داره توربوش، پشت تارا بشین تا ببینی این ماشین چیه… من اصلا از چینی ها حمایت نمیکنم ولی هم ظاهری هم آپشنال و فنی با اوپتیما شباهت داره،اون ۲هزار تنفس طبیعی پرخوران پرمصرف هست این ۱.۵ توربو،دیگه بهترین خودرو زیر یک میلیارد صفر با این وضع خودرو و ارزش پول ملی جز بهترین گزینه هاست.دوگرمکن صندلی و دو صندلی برقی الان تو هیچ خودروی زیر یک میلیارد نیست.ترمز ریسپکت اصلا داغ نمیکنه،شاید یچیزی شنیدی که یکی از محصولات بهمن یچیش داغ میکنع که اونم فیدلیتی هست و گیربکسش، طراحی سپر ریسپکت خوب نگاه کنی شیار تنفس شارپ واسه خنک شوندگی لنت و دیسک گذاشته که طی حرکت جریان بادرو داخل سپر به سمت دیسک هدایت میکنع.خودم هم با حجم پردازی الکی سپر عقبش موافق نیستم. عقب ریسپکت مثل خودروهای ۲۴۰۰تا۳۰۰۰شده به صورت تصنعی. فقط حجم اغراق شده هست ،این همه فضا برای سپر عقب زیلدیه…ضمن اینکه چراغ های جلو هم مثل دنا میمونه، اصلا ترکیب هماهنگی ندارن. نمای کناری هم ضعیفه.فقدان سقف پانارامیک هم جز معایب این سدان هست. وقتی این همه حجم اغراق شده به سپر عقب میدی در صورتیکه چراغ جلو و جلو پنجره ظریف تر کارشدن. اگه قرار بود یه سدان حجیم ساخته بشه باید درهمه اجزا رعایت میشد و سقف پانا میداشت و روی کاپوت بالای چراغ جلو هر دوطرف هم حجم میدادن تا توپر تر نشون بده، اصلا یجورایی فرانکشتاین شده این ماشین.عقب حجیم جلو ظریف!!!

  3. من این خودرو دارم. ۴۰۰۰کیلومتر تا الان باهاش رانندگی کردم. یه شمال هم باهاش رفتم . باید بگم تو جاده حتی کوهستانی اصلا به مشکلی بر نمی خورید. البته که تو سربالایی ها باید رو حالت اسپرت باشه و اما در مورد ایرادی که گفتید من تو یک راه فرعی با شیب خیلی تند تو شمال کشور تو یه پیچ به این مشکل برخوردم و عملا ماشین گیج بود و با قرار دادن در حالت تیپ ترونیک مشکل رفع شد البته که پیچ و شیب اون جاده خیلی زیاد بودبه نظرم ایراد از کپ زیاد پدال گازه و خوب سی وی تی تو اول حرکت خیلی کنده در عین حال تو این بازار با این قیمت بهتر از این هم بهت نمیدن.

  4. بنده خودرو چینی نداشتم و نظر هم نمی دم اما به نظرم بیت ران تا حالا ماشین ها رو خوب تست کرده، و تا حال بنده ندیدم مغرضانه قضاوت کرده باشه شاید اگر فیلمهای تست روهم گذاشته بود پذیرش مطالب برای برخی خوانندگان محترم قابل هضم تر بود

  5. تموم اطلاعاتی که دادین صد در صد درسته. من سه ماه این ماشینو داشتم افتضاح بود
    بر عکس ظاهرش که دل میبره شتاب و قدرتش افتضاحه
    متاسفم برای خودم که گول ظاهرشو خوردم
    البته افرادی که اهل سرعت و شتاب نیستند فکر نمی‌کنم با این ماشین مشکلی داشته باشند.
    والسلام

  6. داداش از تو که با تجربه ای بعید بود
    اول از همه به بنزین ماشین توجه میکردی
    باید ذکر میکردی چه بنزینی تو باک هست
    بنزین سوپر یا معمولی
    دوما
    حالت اسپرت رانندگی کردی یا اکو
    قطعا تو گرما و کولر روشن و سربالایی
    تو حالت اسپرت میزاشتی تا شتاب رو حس کنی
    من ۵۰۰۰ کیلومتر باهاش رانندگی کردم و هیچکدوم از ایراداتی که گفتی رو تحربه نکردم سربالایی هم زیاد رفتم

  7. بین ماشین ریسپکت و اریزو ۶ حداقا ۲۵۰ میلیون اختلاف قیمت هست با اینکه سیستم تعلیق عقب رسپکت مولای لینک هست و بالاتر از آریزو ۶

  8. بجز تاخیر اولیه در شتاب گیری باقی ایرادات مطرح شده فنی بعنوان کسی که ۸ هزار کیلومتر با این خودرو در ترافیک و اتوبان و جاده های شمال و وردیج حرکت کرده کاملا نابجا و غیر قابل قبول می باشد .تعویض دنده ها بسیار عالی و نامحسوس و شتاب گیری ثانویه فوق العاده و ترمز عالی خصوصا در جاده کوهستانی و حرکت ایمن در پیچ‌ها از نکات مثبت این خودرو می باشد.یادمان باشد از هر خودرو باید در حد کلاس خودش توقع داشت وگرنه صد در صد خودروهای بسیار بهتری در دنیا موجود است ولی ما امکان استفاده از آنها را نداریم.

  9. با سلام
    از بررسی واقع گرا و بی طرف شما بسیار سپاسگزارم. دقیقا به خوبی به همه معایب و مزایای ریسپکت اشاره کردید. عین واقعیت هست.

  10. بعد این آشغال ها سه سوته تمام استانداردهای ملی ایران را پاس میکنند ولی کیا و تویوتا و هوندا پشت استاندارد گیر میکنند.خدایا مددی.

  11. سلام خسته نباشید به گروه بیت ران .
    خود من این ماشین را دارم . من کسی هستم که مجبورم هر هفته به شمال سفر کنم و چنین مشکلاتی را نداشتم . البته کیفیت بنزین هم بسیار مهم هستش و گذاشتن خودرو بر روی حالت اسپرت ، قطعا روشن کردن کولر در چنین سربالایی نباید انتظار داشت که شتاب و عملکرد خوبی داشته باشید .
    من خودم قبل از این ماشین ، خودروی L90 داشتم و عملکرد این ماشین بسیار بهتر هستش (تو هر شرایط رانندگی)
    خودروی من الان ۱۰۰۰۰ کیلومتر کار کرده و تا به حال مشکلی نداشتم

  12. سلام.من این ماشین و دارم و حدود۵۰۰۰کیلیومتر رانندگی کرده ام باهاش.هم در کفی و هم در شیب رانندگی باهاش داشتم مشکلی نداشته البته بگم تفاوت بنزین سوپر و شهری و بنزین بین شهری خیلی چشم گیر هست.البته بگم من تو کفی تاسرعت۲۰۶کیلیومتر بر ساعت رانندگی کردم ولی بیشتر راستش ترسیدم.

  13. سلام دوستان آیا در حالت اتومات صدای ناک موتور در حالت اکو و شبیه دنده مرده شنیدید از رسپکت؟

    • بله ، بخاطر بنزین معمولی هست … سوپر بزن .
      در مواقعی که اینجوری میشه یک لحظه پانو از رو گاز بردار ،،،،، دوباره به آرامی فشار بده خوب میشه

  14. البته به نظرم این خودرو تست، دچار مشکل شده که انقدر در طول آزمایش و شتاب لش بوده، من خودم به شخصه همچین مشکلات عجیب و غریبی رو تجربه نکردم، البته رانندگی من همیشه اول حرکت با شتابه، نمیدونم دقیقا این ماشین چرا اصلا گاز نمیخورده، اینم بگم، لگ اول رو میشه احساس کرد، اونم کم کم عادی میشه، ولی این که سربالایی، ماشین راه نره، من ندیدم!!! اصلا نمیخوام از ماشین چینی دفاع کنما، فقط میگم اون ماشین مشکل فنی پیدا کرده 🙂

  15. سلام همه مشکلات به بنزین بر می گردد وگرنه فنی ماشین هیچ مشکلی نداره در آپدیت جدید همه مشکلات برطرف شده

  16. ماشینای چینی همش رنگ هستن فقط برای همون ۵۰۰۰ کیلومتر اول خوب ساخته شدن بعدش سر یه سال به صدا میوفتن

    از روی رنگ و طراحی ماشین مشتری رو گول میزنن
    تو بحث چند ستاره ایمنی بودن که مردود هستن چون گواهی euro ncap سوئد و iihs آمریکا رو ندارن
    و فقط تو خود چین بصورت سرسری تست تصادف روشون انجام شده و چینی ها هم که استاد تقلب هستن

  17. من این خودرو را ۲ ماهه دارم و ۵ هزارتا باهاش رفتم
    تاخیر در شتاب اولیه و اینکه توربو یکم دیر میاد رو کار بله از مشکلات این خودرو هست البته همه چینی ها از سدان تا شاسی بلند زیر ۲ میلیارد همین مشکل را دارند…دیگه ایرانی های اتوماتیک که خیلی بیشتر افتضاحه…
    هر خودرویی میخواهید در سربالایی تست کنید برید شمال ، مازندران ، جاده فیلبند ) ۱۵ کیلومتر سربالایی داره تا بری تو ابرها،، اونجا باید تست کنی تا بفهمی ریسپکت چقدر خوبه…
    من با واحد فنی گروه بهمن صحبت کردم گفت اگه موتور ناک داد و کم اورد و حالت دنده مرده صدا داد بهترین راه اینه که پا را از رو گاز برداری و دوباره بزاری…
    گفت اصلا داخل باک مکمل اکتان بوستر نریز نیازی نیست .. بنزین یورو ۴ معمولی و یا سوپر بریز و فقط سوارشو و لذت ببر!!!!

    من که گوش نکردم اکتان ریختم خیلی عالی بود و حتی تاخیر در شتاب خودرو هم خیلی بهتر و کمتر شد… ولی بنزین معمولی ریختم تاخیر در شتاب داشت…

    من هیچ ایرادی که بیت ران گفت را تا حالا تجربه نکردم… نگاهش به دنا پلاس توربوشارژ اوتوماتیک می‌ارزه در صورتی که اختلاف قیمتشون در بازار ازاد کمتر از ۳۰۰ میلیونه…
    نکته آخر : بنزین سوپر بزنید حتی شده به جایگاه داران انعام بدید که زنگتون بزنند سوپر رسیده…
    هر ۵ هزار تا یه اکتان بنزین بریزید توش مثل قرص مولتی ویتامین میمونه به حرف شرکت هم گوش نکنید که موتور خراب میشه… من که کاسپین ایرانی میریزم یا لوبریکانت ایرانی…
    تنها ایرادی که داره از نظر من: سنسور نقطه کور ، جاعینکی در داخل کابین ) وسلام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط