بدنه پژو ۲۰۷ چرا عجیب است؟ / خط مونتاژ پیشرفته اما محصول قدیمی

از دست ندهید

بدنه پژو ۲۰۷ چگونه تولید می‌شود؟ از چه نوع ورق‌هایی در تولید آن استفاده می‌شود؟ خط مونتاژ این بدنه توان تولید چه محصولات دیگری را دارد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: بدنه پژو ۲۰۷ در سالن بدنه سازی شماره پنج ایران خودرو تولید می‌شود. این سالن پیشرفته از ۲۷۴ ربات Kuka آلمانی و برخی از تجهیزات دستی پیشرفته استفاده می‌کند. هر چند خروجی این خط پژو ۲۰۷i یعنی یک محصول قدیمی و منسوخ شده است اما تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای آن را تولید می‌کنند.

فیلم در یوتیوب بیت ران پلاس 

در این خط مونتاژ، فرآیند اتصال قطعاتی که خود خروجی شرکت‌هایی مانند قالب‌های صنعتی ایران خودرو و … هستند رخ می‌دهد. جوشکاری ذوبی نقطه‌ای برای اتصال قطعات مختلف بدنه به یکدیگر، و نصب قطعات متحرک روی بدنه مهم‌ترین فرآیندهای این خط هستند.

خط پژو ۲۰۷
خط تولید پژو ۲۰۷

خط مونتاژ بدنه پژو ۲۰۷ به صورت تمام رباتیک اداره می‌شود و تنها قسمت‌هایی که نیاز به عامل انسانی وجود دارد، یک اپراتور با تجهیزات پیشرفته دستی اقدام به تکمیل فرآیند تولید بدنه می‌کند.

 

در این خط علاوه بر بدنه سازی انواع تست‌های تخریب و بازرسی، جهت سنجش استحکام اتصال قطعات به یکدیگر انجام می‌شود.

با خواندن ادامه گزارش احتمالا هم از وجود چنین خط پیشرفته‌ای تعجب می‌کنید و هم بابت خروج محصل قدیمی مانند پژو ۲۰۷ از آن، افسوس می‌خورید.

 

بزرگترین گردهمایی ربات‌ها!

در ابتدای خط بدنه پژو ۲۰۷ قطعات مختلف بدنه مانند قسمت کناری (Side body)، قسمت کفی (Under Body) و سقف خودرو که از قبل و در کارخانه های دیگری توسط فرآیند‌های برشکاری و پرس کاری تولید شدند، مهمان بخش اول خط مونتاژ بدنه پژو ۲۰۷ هستند.

در واقع در این خط هیچ قطعه‌ای تولید نمی‌شود بلکه قطعات از قبل تولید شده توسط جوشکاری نقطه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند.

خط تولید پژو ۲۰۷

ربات‌های پیشرفته Kuka آلمانی بدون هیچ منتی در حال کار هستند. برخی از آن‌ها وظیفه جابجایی و نگهداری قطعات و برخی دیگر وظیفه جوشکاری دارند. دیدن این همه ربات که بدون وقفه در حال کار هستند، واقعا شگفت انگیز است.

خط تولید پژو ۲۰۷

جالب است بدانید بیشتر ربات‌های مورد استفاده در خطوط تولید برندهای جهانی از همین مدل و حتی همین برند هستند! اما خروجی یکی مرسدس است و دیگری پژو ۲۰۷!

پس نمی‌توان از ربات‌های مظلوم ایراد گرفت چرا که ریشه مشکل جای دیگری است!

خط تولید پژو ۲۰۷

تشکیل بدنه 

در خط مونتاژ بدنه پژو ۲۰۷ قطعه Under Body یا کفی پلت فرم از سر شاسی‌ها، پالونی و ورق های کف خودرو تشکیل شده است. این قطعه پایه بدنه خودرو است. پس از تکمیل مونتاژ جزییات خود این قطعه، حالا قطعات قسمت جانبی که آن‌ها هم به مونتاژ نیاز داشته‌اند، روی آن سوار می‌شوند.

در واقع قطعه تکمیل شده Under Body روی یک ریل حرکت می‌کند و ربات‌ها از دو سمت قطعات قسمت جانبی را روی آن قرار می‌دهند و فرآیند جوشکاری انجام می‌شود.

روی همین ریل و کمی جلوتر قطعه سقف خودرو نیز در جای خود قرار گرفته و جوش کاری می‌شود. حالا بدنه اصلی خودرو آماده است و وقت نصب کردن قطعات متحرک بدنه مانند درها فرا می‌رسد.

درهای خودرو توسط فیکسچرهای پیشرفته به کمک اپراتور در جای خود قرار می‌گیرند و اپراتور نیز با یک قطعه، در و بدنه را چک می‌کند.

درهای جانبی، در موتور و در صندوق عقب نیز به همین ترتیب روی خودرو سوار می‌شوند و بررسی می‌شود.

پس از چند مرحله بازرسی مختلف بدنه پژو ۲۰۷، خودرو تکمیل می‌شود و آماده ارسال به اتاق رنگ است.

اما بازرسی‌ها چگونه انجام می‌شوند؟ برای انجام صحیح این فرآیند چه ضمانتی وجود دارد؟

خط تولید پژو ۲۰۷

تست تخریب و بازرسی

چگونه می‌توان از استحکام کافی جوش‌های بدنه اطمینان یافت؟

تست جوش در بدنه پژو ۲۰۷ در چند مرحله انجام می‌شود. در طول هر شیفت کاری، قطعات حساس به صورت اتفاقی از خط جدا می‌شوند و یک اپراتور با قلم و چکش سعی در باز کردن جوش‌ها می‌کند. این فرآیند هر چند ساده و قدیمی است اما بسیار کارآمد است و در دنیا هم به همین شکل صورت می‌گیرد. در نهایت اگر جوشی استحکام کافی نداشته باشد از هم باز می‌شود و هشدار مربوط صادر می‌شود. در این مرحله خط جوشکاری مذکور و قطعات تولید شده توسط آن مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

اما در مرحله بعدی یک بدنه پژو ۲۰۷ کامل به صورت اتفاقی انتخاب و به اتاق تخریب ارسال می‌شود. اپراتورها با جک‌های هیدرولیکی مخصوص شروع به باز کردن (پاره کردن) قطعات می‌کنند. در این مرحله پس از باز شدن دو قطعه جوش خورده به هم، اثر جوش روی قطعه زیری بررسی می‌شود. اگر این اثر کافی بود تایید می‌شود اما اگر نقطه جوش روی قطعه پایینی اثری نداشت یا برعکس قطعه سوراخ شده بود، هشدار صادر می‌شود و قسمت جوشکاری مربوط و قطعات تولید شده توسط آن بازبینی می‌شوند.

این تست حدود ۲۴ ساعت زمان می‌برد و به گفته مسوولان مربوط، مدت طولانی است مشکلی در این خصوص مشاهده نشده است.

لازم به ذکر است که محصولات تولید شده باید چند روز در قسمت دپو باقی بمانند تا جلوی هر گونه خطایی گرفته شود.

خط تولید پژو ۲۰۷

جنس و ضخامت ورقه‌ها

در بدنه پژو ۲۰۷ از ورق‌های فولادی به ضخامت  ۰.۷ میلی متر تا ۲.۵ میلی متر استفاده می‌شود. در قسمت سر شاسی‌ها از ورق با ضخامت ۲.۵ میلی متر و در قسمت روی بدنه و درها و … از ورق‌هایی با ضخامت ۰.۷ میلی متر استفاده می‌شود.

ورق‌های مورد استفاده در بدنه پژو ۲۰۷ فولادهای معمولی هستند. اما در دنیای امروز خودروسازی از ورق های DP و BH که استحکام بالا و وزن پایینی دارند استفاده می‌شود. مطابق مستندات موجود در خودروهای داخلی تنها تارا از ورق های استحکام بالا استفاده می‌کنند.

در پایان باید گفت هر چند خط تولید بدنه پژو ۲۰۷ خط پیشرفته‌ای است و قابلیت مونتاژ بدنه انواع خودروهای روز دنیا را هم دارد اما افسوس که خروجی این خط یک محصول قدیمی است.

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!




6 دیدگاه

  1. تولید این خودروهای از رده خارج و آلوده و پر مصرف و نا ایمن با قیمت بالا جنایت در حق مردم ایرانه حداقل کاری کنید تحریمها برداشته شود و به جای تولید از رده خارج ، صنعت مونتاژ پیشرفته راه بیندازید

  2. سلام من خودرودناپلاس تحویلی ۳۱مرداددارم ولی هنوز هیچ خبری از فاکتورشدنش نیست یعنی میخوان با تاخیر تحویل بدن خواهشن پیگیری کنین ماشین های مردم زودتربدن

  3. با سلام ، چه خوب بود که از اختراع خودروی اقتصادی ، ملی Life به شماره ثبت طرح صنعتی ( ۱۷۴۸۵ ) و جواز تآسیس ( ۱۳۱۳۸۰۰ ) که باعث کاهش مصرف سوخت ، آلودگی هوا ، ترافیک ، جای کم برای پارکینگ ، دوستدار محیط زیست و … میشود . در عمل و نه در حرف مورد حمایت دولت قرار میگرفت . برای دریافت اطلاعات بیشتر با تایپ کلمات ( موج مخترع اصفهانی ) در گوگل به کلیات آن پی ببرید .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط