تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ با موتور چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی رسماً برای مارکت آمریکا رونمایی شد. لندکروزر آخرینباری که در بازار آمریکا حضور داشت، یک SUV لوکس با برچسب قیمت هشتاد و هفت هزار دلار بود. حال TOYOTA اعلام کرد که قصد دارد Land Cruiser جدید را با قیمت پایه حدود پنجاه هزار دلار در آمریکا به فروش برساند.
بیتران – محمد فتحاللهی: پیش از طلوع آفتاب در ایران، تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ رسماً در آمریکا رونمایی شد تا دوباره به این بازار آمریکای شمالی برگردد.
لندکروزر همیشه به عنوان یک رقیب جدی JEEP در آمریکا حضور داشت. اما از آنجایی که تبدیل به یک SUV لوکس با سه ردیف صندلی و برچسب قیمتی بیش از هشتاد و هفت هزار دلار شدهبود، باید کمی به عقب برمیگشت.
لندکروزر از سال ۲۰۲۱ دیگر در بازار خودرو آمریکا مشاهده نشد و عرصه را برای حضور سایر رقبا خالی گذاشت. اما پس از انتشار نخستین تصاویر از این خودرو، مشخص شد که تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ قرار است خودرویی کوچکتر از اتاق J300 باشد.
البته TOYOTA با معرفی لندکروزر ۲۰۲۴ به هیچ عنوان طرفداران خود را ناامید نکرد. زمانی که فروش این SUV در بازار آمریکا آغاز شود، سه تریم مختلف از آن را در شورومهای تویوتا خواهیم دید.
چرا تویوتا لندکروزر با بازار آمریکا خداحافظی کرد؟
لندکروزر یک نماد برای تویوتا است و قطعاً تکامل آن هم پس از دههها حضور در بازار کار آسانی نیست. میراث والای لندکروزر همیشه کار طراحان برای مدرن کردن استایل این خودرو را سخت کرد. چراکه در عین مدرنشدن، باید به عناصر اولیه هم پایبند بود.
اما لندکروزر رفتهرفته از مسیر اصلی خود خارج شد و تبدیل به یک SUV لوکس برای قشری شد که کمتر از آن برای مصارف خارج از جاده استفاده میکردند. ادامه این روند برای تویوتا اشتباه بود و تبدیل شدن به یک SUV لوکس حتی فروش لندکروزر در بازار آمریکا را هم کاهش داد. چون با پرداخت مبلغ بیش از هشتاد و هفت هزار دلار انتخابهای بهتری هم برای خرید وجود داشت.
لندکروزر به خاطر شکل جعبهای، توانایی Off road فوقالعاده و استحکام بسیار زیاد شناخته میشد. اما به تدریج تبدیل به یک SUV هفت نفره با قیمت بالا و لوکس شد که بسیاری از نمادهای اولیه خود را از دست دادهبود.
به بیان ساده، آخرین لندکروزری که در آمریکا تولید شد – سری ۲۰۰ – از لندکروزری که همه در روزهای اوج عاشق آن بودند فاصله بسیار زیادی داشت. به همین دلیل در نهایت از خط تولید تویوتا کنار گذاشتهشد.
تریمهای لندکروزر جدید
تریم اول که نمونه پایه این خودرو است با نام Land Cruiser 1958 به فروش خواهد رسید. نسخه میانی به طور خلاصه همان Land Cruiser نام دارد و تریم آخر که لوکسترین نمونه خواهد بود، First Edition نامیدهشد و فقط پنج هزار دستگاه از آن تولید میشود.
لندکروزر جدید نه تنها در ظاهر، بلکه در قیمت هم به روزهای اولی برگشت که در بازار خودرو آمریکا حضور داشت. لندکروزر جدید باید دست یافتنی میشد. به همین دلیل تویوتا اعلام کرد که نمونه پایه (تریم ۱۹۵۸) قیمتی در حدود پنجاه هزار دلار خواهد داشت.
دیزاین فوقالعاده تویوتا لندکروزر جدید
تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ بر روی همان پلتفرم TNGA-F (مشابه لکسوس GX) تولید شد. اما SUV جدید تویوتا نسبت به نسل قبل ابعادی کوچکتر دارد که قابلیت مانور آن در مناطق خارج از جادهای را افزایش میدهد.
لندکروزر جدید مانند لکسوس GX دارای خط شانه بسیار بالا است. اما شباهتهای طراحی بین این دو خودرو خیلی هم آشکار نیست. لندکروزر جدید و لکسوس GX هر دو دارای شیشه جلوی تقریباً مسطح و شیشههای جانبی عمودی هستند. اما جزئیات لندکروزر جدید باعث میشود که کم زرق و برقتر از GX به نظر برسد. چراکه برای اهداف دیگری تولید شد.
در بخش جلو این SUV تویوتا سپر بستهتر و جلو پنجره مستطیلی شکل آن ظاهری قدیمی و بسیار جذاب دارد. نکته عجیب آن است که تریم پایه ۱۹۵۸ دارای چراغ های جلو LED گرد است. درحالیکه تریم میانی لندکروز مجهز به چراغهای جلو مستطیلی شکل مانند FJ62 است.
تریم ۱۹۵۸دارای سپر جلو پلاستیکی بسیار بزرگی در جلو است. چراکه باید این تریم برای عبور از مناطق آفرودی طراحی شد تا اگر زمانی آسیب هم دید، تعویض آن برای مالک هزینه زیادی نداشتهباشد.
در نمای جانبی و عقب این SUV تویوتا هیچ المان اضافی یا غیر معمولی قابل مشاهده نیست. در عوض، چراغهای فوقالعاده ساده و مربعی این خودرو در گوشههای نمای عقب، ظاهر لندکروزر جدید را کلاسیک، زیبا و باوقار جلوه میدهند. طراحی این خودرو به طرز لذت بخشی عاری از حجمهای غیرضروری امروزی است و میتوان دید که لاستیک زاپاس فول سایز لندکروزر جدید به خوبی در زیر سپر عقب قرار گرفتهاست.
طراحی ساده تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ اگرچه قدیمی به نظر نمیرسد، اما یادآور دورانی است که شاسی بلندهایی مانند لندکروزر ابزاری برای انجام کارهای روزمره بودند.
درب صندوق دو تیکه حذف شد
لندکروزر جدید در مأموریت هدفمند جدید خود با نام سری ۲۵۰ LC شناخته میشود. جالب اینجاست که شیشه عقب آن مثل دریچهای است که میتواند خود به خود باز شود. یعنی دیگر از درب صندوق عقب دو تیکه نسل قبل در این خودرو خبری نیست.
عجیب است که لندکروزر ۲۰۲۴ به صورت استاندارد با لاستیکهای چهار فصل عرضه خواهد شد. مهم نیست که چه سطحی از تریمهای تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ را انتخاب میکنید. چراکه اولین کار، تعویض تایرهای چهار فصل این خودرو با نمونههای قویتر خواهد بود.
بسیاری از کارشناسان حتی دیزاین رینگهای لندکروزر جدید را نیز دوست ندارد. بهتر بود نسخه پایه ۱۹۵۸ حداقل با رینگهای فولادی قدیمی به دست مشتری میرسید تا حس استحکام و قدرتمندی آن در مناطق آفرودی را بالاتر ببرد.
مشخصات فنی تویوتا لندکروزر جدید
در حالی که لکسس GX و سری ۳۰۰ تویوتا لندکروزر مجهز به موتورهای ۳.۴ لیتری V6 تویینتوربو در زیر درب موتور خود هستند، سری ۲۵۰ در بازار آمریکا از یک موتور توربوشارژ پیشرفته استفاده میکند.
این موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر خطی هیبریدی که I-Force Max نام دارد را نباید دست کم گرفت. زیرا قادر است ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۴۶۵ پوندفوت (۶۳۰ نیوتنمتر) گشتاور تولید کند. نکته قابل توجه این است که گشتاور فوقالعاده این خودرو از دور هزار و ۷۰۰ در اختیار راننده قرار میگیرد که بسیار فوقالعاده است.
این نیرو و گشتاور به لطف موتور الکتریکی ۴۸ اسب بخاری بدست میآید که به همراه جعبهدنده هشت سرعته اتوماتیک تجربه رانندگی فوقالعادهای را برای سرنشینان خود بوجود خواهد آورد.
مانند تمام لندکروزرهای قبلی، سری ۲۵۰ جدید هم به صورت استاندارد با سیستم چهار چرخ متحرک عرضه خواهد شد. تمام تریمهای این خودرو مجهز به دیفرانسیل لغزش محدود خودکار هستند و دیفرانسیل عقب قفل شونده هم در همه مدلها وجود دارد.
جالب است بدانیم که نسل جدید لندکروزر یازده سانتیمتر باریکتر و پنج سانتیمتر طول کمتری (سپر جلو تا سپر عقب) نسبت به نسل قبلی دارد. همین مورد هم باعث شد تا قابلیت خارج از جاده آن بهتر شود.
لندکروزر جدید به فاصله ۲۳ سانتیمتری خود از سطح زمین کاملاً میبالد و دارای زوایای ورود، خروج و شکست ۳۱، ۲۲ و ۲۵ درجه است. مهمتر از همه آن است که تمام اجزای زیر این خودرو درون ریلهایی قرار گرفتند تا در زمان عبور از روی موانع آسیب نبینند.
آپشنهای تویوتا لندکروزر جدید
تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ به غیر هندسه فوقالعادهای که برای آفرود دارد، با آپشنهای کمک راننده استاندارد بسیاری قابل خرید خواهد بود. از جمله آنها میتوان به crawl control یا سامانهای که مثل خزیدن در مسیر با سرعت کم است اشاره کرد.
سامانه کنترل شروع حرکت در سراشیبی هم به صورت استاندارد با مدیریت سرعت در هنگام پایین رفتن از شیب تند به راننده کمک میکند. تمامی اینها در Tacoma TRD Pro هم وجود دارند.
وقتی از کنار لندکروز با تریم ۱۹۵۸ پایه به سمت مدل میانی بروید، متوجهسامانه Multi-Terrain Select خواهید شد که تنظیمات مختلفی را برای سطوح مختلف از جمله گل، سنگ و شن ارائه میدهد.
دو تریم بالاتر این خودرو یک مانیتور Multi-Terrain نیز دارند که تصاویری از مسیر در جلو، زیر و در امتداد کنارههای خودرو را به نمایش میگذارد تا به شما کمک کند چرخهای خود را بهطور مناسب در محلهای مورد نظر قرار دهید.
همانطور که عنوان شد، لندکروزر در حال بازگشت به فرم اصلی خود است و فقط به عنوان یک خودروی پنج نفره به فروش خواهد رسید. درست مانند مدل های قبلی خود در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰.
حتی لندکروزر تریم ۱۹۵۸ پایه هم گرمکن صندلیهای جلو و گرمکن فرمان را در فضای داخلی پارچهای خود دارد. اگر به سراغ لندکروزر میانرده بروید، روکشهای چرم مصنوعی Softex با صندلیهای جلو گرمکن و سردکندار را دریافت خواهید کرد. این در حالی است که نسخه پرچمدار First Edition از چرم طبیعی در داخل اتاق بهره میبرد.
تریم پایه با نمایشگر لمسی هشت اینچی به فروش میرسد. اما دو تریم بالاتر شاهد مانیتور لمسی ۱۲.۳ اینچی هستند. کروز کنترل تطبیقی، رادار خطی، ترمز اضطراری، هشدار خروج از خط، هشدار نقاط کور و… هم امکانات استانداردی هستند که به راننده کمک خواهند کرد.
قیمت تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴
قیمت رسمی، همچنین میزان مصرف سوخت و جزئیات بیشتر درباره این خودرو در تاریخ دیگری منتشر خواهد شد. در حال حاضر، تویوتا متعهد شد که قیمت اولیه پنجاه هزار دلاری را برای سطح تریم پایه لندکروزر ۱۹۵۸ در نظر بگیرد. اما قطعاً تریمهای لندکروزر و فرستادیشن قیمتی بیش از این دارند.
اگر بخواهیم قیمت تریم پایه تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ را با لندروور دیفندر ۱۱۰ پایه – رقیب اصلی سری ۲۵۰ – مقایسه کنیم، باید گفت که قیمت دیفندر شصت و دو هزار و هفتاد و پنج دلار تازه شروع میشود.
رقم پرداختی اگر به پنجاه و پنج هزار دلار برسد، میتوانید یک Ford Bronco Badlands خریداری کنید که با موتور ۲.۷ لیتری V6 اکوبوست قدرت کمتری از تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ در اختیار شما قرار میدهد.
اگر برداشتن دربها و سقف برای شما جذاب است با پرداخت پنجاه و یک هزار و ۷۹۰ دلار میتوانید یک جیپ رانگلر ۴Xe جدید بخرید هم خریداری کنید.
وجود این خودروها در شوروم رقبای تویوتا باعث میشود که کمی فروش آن با استرس همراه باشد. اما نباید این خودرو را در بازار دست کم گرفت.
چراکه تعلیق بسیار قوی، موتور مملو از گشتاور، توانایی خارج از جاده فوقالعاده و شهرت بی نظیر لندکروزر باید خریداران را در همان ثانیه اول برای خرید این خودرو متقاعد کند.
با قابلیتهای بی نظیری که تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ از خود به نمایش میگذارد، به نظر میرسد ارزش آن را داشت که چند سال از بازار خودرو آمریکا دور بماند. چرا که حالا قویتر و خاصتر از گذشته به این مارکت برگشت.
بیشتر بخوانید:
بازار خودروهای چینی در حال فروپاشی / روند کاهش قیمت چینیها استارت خورد
طرح تبدیل محصولات ایرانخودرو مشخص شد / ویژه مرداد ۱۴۰۲
ترخیص خودرو در بنادر هرمزگان شروع شد / این محصولات کیا، هیوندای ترخیص شدند
ژاپنی ها.خیلی زرنگن.دیدن دیگه نمیتوانندمدلهای جدیدلندکروزرراپرازآبشن کنندیعنی خرجش به دخلش نمی ارزید
آمدندمدل.اف.جی.کروز.راحذف کردندوبجاش این مدل جیپ آمریکایی را
درست کردند.باامکانات بیابانی.نه خیابانی
عجب زرنگن این چشم بادامی ها
بنظر من لندکروز اتاق ۳۰۰ مدل ۲۰۲۲ از این زیبا تر و بهتره
در کشوری زلزله خیز،خودروی دو دیفرانسیل درست کردند، که هیچ جای دنیا نتوانستن همانند آن بسازند….خوب از ۱۹۵۱ تا کنون تویوتا همچنان مطلوب ساخته و واقعا هم محبوب…..
تمام ارتش های جهان از لندکروزر بهره ها بردند،و مطلوب و محبوب بوده