بازار خودروهای چینی با هر مرحله پیشروی طرح واردات خودرو دست دوم انگار در شوک جدیدی فرو میرود و این شوکها به جایی رسیدهاست که قیمت بازار برخی از خودروها در حال رسیدن به قیمتهای جدید شورای رقابت هستند. اما آیا این روند ادامهدار است؟!
بیتران – رضا نوروزی: دیروز با خبر ترخیص ۱۱۳۳ دستگاه خودروی چانگان وارداتی سایپا و زمزمههای ابلاغ دستورالعمل واردات خودروی کارکرده، بازار خودروهای چینی ریزشی بود.
این ریزش البته از اواخر اردیبهشت ماه و با رکود بازار که در پی عوامل مختلفی روی داد، شروع شد. در این فاصله برخی خودروهای چینی حتی بیش از یک میلیارد تومان نیز ریزش داشتند.
برای مثال فونیکس تیگو ۸ پرومکس از قیمت ۴/۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تا ۴/۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰ در هفته آخر فروردین، امروز با ریزش بیش از یک سوم قیمت و کاهش یک و نیم میلیارد تومانی و رسیدن قیمت به کمتر از ۲/۸۵۰/۰۰۰/۰۰۰ هم مشتری ندارد.
قیمت قبلی فروش این خودرو در نمایندگی ۲/۷۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان بود. اما شورای رقابت قیمت جدید فونیکس تیگو ۸ پرومکس را ۲/۱۱۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان اعلام کرد.
بررسی قیمت محصولات چینی در بازار
جدول زیر مقایسهای بین قیمتهای اوج بازار و قیمت امروز به همراه کاهش قیمت و درصد آن است.
نام خودرو | قیمت امروز (میلیون تومان) | اوج قیمت (میلیون تومان) | قیمت کارخانه | تغییر قیمت | درصد تغییر قیمت |
---|---|---|---|---|---|
فیدلیتی ۵ نفره | ۱۶۵۰ | ۲۳۰۰ | ۱۱۲۳ | -۶۵۰ | -۲۸/۲۶% |
فیدلیتی ۷ نفره | ۱۶۹۰ | ۲۳۵۰ | ۱۱۴۸ | -۶۶۰ | -۲۸/۰۹% |
دیگنیتی پرایم – سفید | ۱۶۷۸ | ۲۷۰۰ | ۱۲۴۹ | -۱۰۲۲ | -۳۷/۸۵% |
دیگنیتی پرستیژ – سفید | ۲۱۱۰ | ۲۹۰۰ | ۱۴۴۹ | -۷۹۰ | -۲۷/۲۴% |
رسپکت | ۱۲۳۵ | ۱۷۵۰ | ۹۷۳/۷ | -۵۱۵ | -۲۹/۴۳% |
جک S5 | ۱۳۸۸ | ۱۹۹۰ | ۱۲۴۶ | -۶۰۲ | -۳۰/۲۵% |
جک S3 | ۱۰۰۵ | ۱۳۲۰ | ۹۱۰ | -۳۱۵ | -۲۳/۸۶% |
جک T8 | ۱۴۲۷ | ۲۲۵۰ | ۱۶۵۰ | -۸۲۳ | -۳۶/۵۸% |
جک J4 |
۷۳۳ | ۱۰۴۰ | ۷۶۵ | -۳۰۷ | -۲۹/۵۲% |
جک J7 | ۱۴۶۵ | ۲۴۰۰ | ۱۲۸۰ | -۹۳۵ | -۳۸/۹۶% |
جک K7 | ۱۸۵۵ | ۲۸۵۰ | ۱۶۰۲ | -۹۹۵ | -۳۴/۹۱% |
فونیکس تیگو ۸ پرو | ۲۳۰۰ | ۳۳۰۰ | ۱۵۹۰ | -۱۰۰۰ | -۳۰/۳۰% |
فونیکس تیگو ۸ پرومکس | ۲۸۲۰ | ۴۳۰۰ | ۲۱۱۷ | -۱۴۸۰ | -۳۴/۴۲% |
تیگو ۷ IE | ۱۴۶۵ | ۱۹۷۰ | ۱۳۸۰ | -۵۰۵ | -۲۵/۶۳% |
تیگو ۷ پرو | ۱۷۶۸ | ۲۶۵۰ | ۱۲۶۰ | -۸۸۲ | -۳۳/۲۸% |
آریزو ۵ IE | ۱۱۸۰ | ۱۵۳۰ | ۹۱۷ | -۳۵۰ | -۲۲/۸۸% |
آریزو ۵ اسپرت | ۱۲۱۰ | ۱۳۰۰ | ۹۴۰ | -۹۰ | -۶/۹۲% |
آریزو ۶ پرو | ۱۴۴۵ | ۲۰۰۰ | ۱۰۹۹ | -۵۵۵ | -۲۷/۷۵% |
X22 دستی | ۷۶۰ | ۹۳۰ | ۶۱۵ | -۱۷۰ | -۱۸/۲۸% |
X22 اتوماتیک | ۸۸۰ | ۱۰۵۰ | -۱۷۰ | -۱۶/۱۹% | |
X22 Pro | ۹۴۵ | ۱۳۰۰ | ۷۲۷ | -۳۵۵ | -۲۷/۳۱% |
X55 Pro | ۱۳۳۰ | ۱۷۶۰ | ۱۱۰۹ | -۴۳۰ | -۲۴/۴۳% |
فونیکس FX پریمیوم | ۱۸۵۰ | ۳۱۵۰ | ۱۵۳۰ | -۱۳۰۰ | -۴۱/۲۷% |
لاماری | ۱۸۲۵ | ۲۶۵۰ | ۱۵۵۵ | -۸۲۵ | -۳۱/۱۳% |
تیگارد X35 | ۱۰۲۰ | ۱۶۵۰ | ۱۰۴۵ | -۶۳۰ | -۳۸/۱۸% |
فردا SX5 | ۱۱۵۰ | ۱۶۳۰ | -۴۸۰ | -۲۹/۴۵% | |
فردا T5 | ۱۳۴۰ | ۱۹۴۰ | ۱۳۰۶ | -۶۰۰ | -۳۰/۹۳% |
سوبا M4 | ۲۲۵۰ | ۲۴۵۰ | ۲۳۰۰ | -۲۰۰ | -۸/۱۶% |
فوتون تونلند G7 بنزینی | ۲۰۰۰ | ۳۰۰۰ | ۱۸۸۵ | -۱۰۰۰ | -۳۳/۳۳% |
مکث موتور تیارا | ۱۵۶۰ | ۲۱۵۰ | ۱۳۶۶ | -۵۹۰ | -۲۷/۴۴% |
کلوت دنده ای | ۱۴۶۰ | ۱۹۵۰ | ۱۵۹۶ | -۴۹۰ | -۲۵/۱۳% |
کلوت اتوماتیک | ۱۷۴۰ | ۳۱۰۰ | ۱۸۷۳ | -۱۳۶۰ | -۴۳/۸۷% |
هایما S8 | ۱۸۳۰ | ۲۹۵۰ | ۱۵۵۰ | -۱۱۲۰ | -۳۷/۹۷% |
هایما S7 | ۱۳۵۰ | ۱۹۸۰ | ۱۰۰۷ | -۶۳۰ | -۳۱/۸۲% |
هایما S5 | ۱۲۳۵ | ۱۶۴۵ | ۹۸۲ | -۴۱۰ | -۲۴/۹۲% |
پیکاپ زاگرس | ۱۲۲۰ | ۱۵۵۰ | ۱۱۹۵ | -۳۳۰ | -۲۱/۲۹% |
بیشترین کاهش قیمتها
همان طور که در جدول مشاهده میکنید، مقام اول بیشترین کاهش قیمت مربوط به کلوت اتوماتیک است که با ۴۴ درصد کاهش تقریبا قیمتش تا (نصف) پایین آمد.
در مقام دوم بیشترین کاهش قیمت اما فونیک فکس پریمیوم خودنمایی میکند. این خودرو با ۴۱ درصد کاهش از قیمت ۳/۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان به ۱/۸۵۰/۰۰۰/۰۰۰ رسیدهاست.
در مقام سوم هم جک ج۷ مشاهده میشود که با ۳۹ درصد کاهش قیمت، ۱/۴۶۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان برای فروش آگهی میشود.
کمترین کاهش قیمتها
در سه ماه اخیر به طور میانگین قیمت خودروهای چینی ۲۹ درصد کاهش داشتهاست. در این بین اما کدام خودروها کمترین کاهش را تجربه کردند؟
کمترین کاهش قیمت در سه ماه اخیر مربوط به امویام X22 اتوماتیک بود که با ۱۶.۵ درصد کاهش بسیار جالب توجهاست. پس از امویام X22 اتوماتیکهم نسخهی دستی این خودرو با ۱۸.۵ درصد کاهش قرار دارد. در جدول اما دو خودروی سوبا M4 و چری آریزو ۵ اسپرت درصد کاهش کمتری را نشان میدهند که به دلیل ورود به بازار بعد از اوج بازار است.
جمع بندی و تحلیل
رکود بیسابقه فعلی بازار به نظر میرسد تنها به دلیل خبردرمانی و ثبات نسبی بازارهای موازی (خصوصا ارز) است که با کوچکترین تلنگر و ناآرامی که در وهله اول همیشه از بازار ارز شروع میشود، بازار خودرو نیز واکنش داده و همانند فروردین ماه سراسر آشوب شود.
نکته دیگری که البته به نظر میرسد در حال اجرا باشد، پروژهای مشابه بازار بورس سال ۹۹ و سوزاندن سرمایههای مردم و فراهم کردن شرایط استقرار مالیات بر عایدی سرمایه باشد که دقیقا مشابه سال ۹۹ در حال وقوع است.
در این سه ماه اخیر بسیاری از فعالان جدید بازار با مشکلات مالی عدیدهای مواجه شدهاند و بعضا با ورشکستگی کامل در حال خروج از بازار هستند که نشان از نقرهداغ شدن سرمایهگذاران هیجانی و سوزاندن نقدینگی دست آنها است.
نکته دیگری که نشان میدهد پروژهای مشابه بازار بورس سال ۹۹ در جریان است، موضوع ناآرامیهای بازارها در زمستان ۱۴۰۱ است.
در زمستان ۱۴۰۱ تمام بازارها در حال ورود پول داغ (اتفاقی است که در شرایط افزایش ناآرامی اقتصادی سیاسی از تبدیل شبه پول به پول ایجاد میشود) بودند که به نظر میرسد بازار خودرو برای کنترل و سوزاندن این سرمایههای سرگردان انتخاب شد و با طرح یکپارچه، طرح واردات خودرو و طرحهای دریافت غیرقانونی پیش پرداخت تا به امروز در حال اجراست و بستر استقرار طرح مالیات بر عایدی سرمایه هر روز در حال فراهمتر شدن است.
بیشتر بخوانید:
مجوز واردات خودروهای کارکرده برای اجرا ابلاغ شد
قیمت خودروهای مونتاژی برای سومین بار تغییر میکند؟
رکود بیسابقه بازار خودرو / گزارش بازار و تحلیل قیمت روز خودروها
مونتاژ خودرو در خطوط تولید قدیمی، پرسودترین کار در صنعت خودروسازی ایران
مقایسه قیمت با کشورهای همسایه قیمت واقعی خودرو به حساب می آید قیمتی که دلال ومافیا گذاشته قبول نیست
از خریدن این لگن پاره های چینی خودداری کنید
هر دستگاه اتومبیل چینی که خریداری کنید
به اقتصاد کشور کمونیستی چین کمک کرده اید .
مطمئن باشید که چینی ها دوست ایران و ایرانی نیستند . و از نظر آنها کشورمان فقط بازاری
برای فروش کالاهای بنجل و بی کیفیت شان است .
چیزی که در متن بالا نوشته شده به هیچ عنوان در خصوص کشورهای که ملت آنها از حداقل شعور اجتماعی و اقتصادی برخوردار هستند قابل قبول نیست راه حل اصلی این قضیه آگاهی مردم و اینکه پولهای خود را در جیب دلالان و سفته بازان و کسانی که التهاب به بازار میدهند ریخته نشود دقت بفرمایید درهیچ جای دنیا کسی که برای پولش زحمت کشیده است آن را مفت و مجانی در جیب دلال نمیریزد نه خریدن مردم راه حل اصلی اصلی است ای۲۰۶ سوار ای تیبا سوار ای پراید سوار ای سمند سوار و…اگه دوسال همین ماشین رو سوار شی که نمیمیری بدان ای ملت نادان در صورتی که شما بخواهید قدرتتان از دلالها و سفته بازها و حتی از رئیس جمهور و… نیز بیشتر است
دمت گرم رفیق. حرفتو باهاس با طلا نوشت.
بیشتر تولیدات داخلی هم چینی هست، نه تنها ایران کشور های پیشرفته هم برخی از تولیدات خود را در چین انجام میدهند، که ی فرق کوچک، کوچیک دارن آنها جنس درجه ۱ چینی استفاده میکنند ولی ما……
همیشه در کشور تعارض منافع موج می زند. اگر تصمیم یا مصوبه ای به اجرا گذاشته می شود یک عده ای خاص از آن بهره برداری می کنند. سپس آن مصوبه ملغی می گردد. اینطوری راه به جایی نمی بریم و کشور در تمام ابعاد عقیم می ماند.
مصداق و نمونه: قانون خرید خدمت سربازی
اکنون نیز قرار شده جانبازان بالای ۵٠ درصد بدون تعرفه گمرکی و سود بازرگانی بتونن خودرو وارد کنند.
اگه قانون و مصوبه ای تصویت میشه بهتره که شامل همه افراد بشود تا ریشه انحصار و مافیا خشکانده شود . که برای تحقق این امر
رسانه آزاد و مستقل لازم است. کسانی باید انتخاب بشوند که مافیا انتخابشان نکرده باشد.
وقتی ما خودروهای داخلی خودمون را به ارزانترین قیمت در اختیار شهروندان برخی از کشورها امثال ارمنستان قرار می دهیم . چرا چینی ها خودرو های خود را به قیمت ارزانتر در اختیار ما شهروندان در ایران قرار نمی دهند؟ و به چند برابر بهای آنها به ما می فروشند؟ واسطه ها ی کدام یک از کشورهای متعاملین این سود های باد آورده رابه حساب مبارک خویش واریز می کنند.نظر کارشناسان و دست اندرکاران محترم در این مورد چیست ؟ یا ارزانترین قیمت خودروهای چینی از شهروندان خود همین تعرفه است که ما می خریم !
این ماشینها همان ماشین هایی هستند که به خدا چند سال پیش از دم قست میدادن کسی نمی خرید نخرید تا به قیمت سابق برگرده با تشکر