تسمه تایم یا زنجیر تایم ؛ کدام برای خودرو مناسب‌تر است؟

از دست ندهید

بیت ران – بسیاری از خودروهایی که این روزها در سطح شهر می‌بینیم از تسمه تایم برای به حرکت در آوردن میل سوپاپ و جابجایی سوپاپ‌ها استفاده می‌کنند تا آنجا که بسیاری از رانندگان، استفاده از زنجیر تایم را از مد افتاده و یک تکنولوژی قدیمی می‌دانند.

اما برخلاف نظر عمومی، زنجیر تایم نه تنها از رده خارج نیست بلکه هم اکنون نیز از سوی خودروسازان بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این بخش قصد داریم به‌طور خلاصه مقایسه‌ای میان زنجیر تایم و تسمه تایم داشته باشیم تا مزایا و معایب هر یک از دو سیستم مشخص شود.

ویدیوی تسمه تایم و بازار ایران؛ تسمه تایم خودرو و زمان تعویض آن + راهنمای خرید و قیمت را در یوتیوب تماشا کنید:

زنجیر و یا تسمه تایم، بدون در نظر گرفتن جنس و ساختارشان یک وظیفه مشخص بر عهده دارند و آن هماهنگ کردن گردش میل سوپاپ خودرو با حرکت پیستون ها است تا به‌این‌ترتیب سوپاپ‌ها در زمان مناسب باز و بسته شده و کارکرد صحیح موتور تضمین شود.

برای این منظور تسمه یا زنجیر تایم از یک سو به میل لنگ و از سوی دیگر به میل سوپاپ متصل است تا دَوَران میل لنگ را با تغییر دور به سوپاپ‌ها برساند.

زنجیر تایم در سال‌های دورتر و به‌طور ویژه تا دهه ۸۰ میلادی در میان خودروها عمومیت داشت و تقریبا تمامی خودروها از این سیستم استفاده می‌کردند، اما از این دهه به مرور خودرو سازان اقدام به جایگزینی زنجیر تایم با تسمه تایم کردند.

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
بررسی معایب و مزایای دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور

تسمه تایم زنجیر تایم

تسمه تایم مزایایی نسبت به زنجیر تایم دارد که استفاده از آن را منطقی می‌کند.

تسمه تایم از نظر صدای تولیدی، کم صداتر از زنجیر تایم است.

هر چند این مسئله شاید در خودروهای امروزی چندان قابل بررسی نباشد، چرا که با استفاده از روش‌های مختلف صدای تولیدی موتور به حداقل کاهش پیدا کرده است.

در نهایت در زنجیر تایم به دلیل برخورد فلز با فلز، صدای تولیدی بیشتر است.

کدام یک بادوام‌تر است؟

مهم‌تر از صدای تولیدی، بحث دوام است و اینجا است که زنجیر تایم به خوبی خود را نشان می‌دهد. تسمه تایم از الیاف مصنوعی ساخته شده است و مانند هر تسمه دیگری در اثر اصطکاک و البته گرمای موتور به مرور فرسوده شده و در نهایت پاره می‌شود.

البته با توجه به حساسیت و اهمیت نقش تسمه تایم، الیاف آن به‌طور معمول از جنس مقاومی ساخته می‌شود، اما در نهایت احتمال پارگی آن پس از طول عمر مشخصی وجود دارد و به‌همین دلیل باید در پیماش ذکر شده از سوی شرکت سازنده خودرو و یا تولید کننده، تسمه آن را تعویض کرد.

در مقابل زنجیر تایم به دلیل ساختارش نیازی به تعویض در دوره‌های کوتاه پیدا نمی کند و تنها نیاز به بازبینی دارد.

زنجیر تایم در عمل بدون مراقبت هم می‌تواند سال‌ها کار کند و گاهی دیده می‌شود در تمام مدت عمر یک خودرو ( که در ایران بیش از ۴۰ سال است) زنجیر تایم موتور تعویض نشده است.

با این حال این سیستم هم نیاز به مراقبت و بررسی دارد، چرا که در غیر این صورت احتمال پارگی آن وجود دارد.

ضمن آنکه گاهی هم دیده شده تایم موتور در اثر کشیدگی زنجیر تایم بر هم خورده است، ولی در مجموع زنجیر تایم سیستم پر دوام‌تری است.

تعویض آسان‌تر تسمه تایم

این نکته نیز باید ذکر شود که به‌طور معمول تعویض تسمه تایم بسیار آسان‌تر از زنجیر تایم است و به‌همین دلیل امروزه بسیاری از خودروسازان استفاده از تسمه تایم را جایگزین زنجیر تایم کرده‌اند.

هیچ خودروی تولیدی ایرانی زنجیر تایم ندارد

از خودروهایی که در کشور با موتورهای مجهز به زنجیر تایم عرضه می‌شدند می‌توان از ماکسیما و پیکان نام برد که دیگر تولید نمی‌شوند.

هر چند بنابر اعلام ایپکو قرار است خودروهای مجهز به موتور سه سیلندر ایران خودرو با زنجیر تایم عرضه شوند.

در مقابل موتورهای همه خودروهای تولیدی در حال حاضر در کشور از تسمه تایم بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید:

درگ چیست؟
از ارگونومی چه می دانید؟
وظیفه فلایویل چیست؟
چطور حرفه‌ای برانیم!
آب و روغن قاطی کردن یعنی چه؟
پیل سوختی چگونه الکتریسیته تولید می کند؟
پیشرانه جدید تیبا چه مشخصاتی دارد؟
تاثیر کیسه هوای خارجی خودرو در آسیب تصادف
خودروهایی که دیگر تعویض پلاک نخواهند شد را بشناسید
شرایط انتقال پلاک خودروی افراد فوت شده اعلام شد
رنگ‌های مختلف پلاک‌ها بیانگر چه تفاوتی در خودروها هستند؟
گران ترین پلاک جهان متعلق به کدام خودرو است و در کجا تردد می‌کند؟
همایش کلوپ رسمی بنز؛ SLS ششصد اسبی پلاک ملی در قلب تهران!

منبع:‌اتومبیل




10 دیدگاه

  1. خودروسازان با تغییر زنجیر تایم به تسمه ، پول هنگفتی از جیب مردم کشیدند . می توانستند پیستون و سوپاپ ها را طوری طراحی کنند که با پاره شدن تسمه تایم ، به هم نرسند و آسیب نبینند. حیف این مردم که از هرطرف چاپیده می شوند.

    • استاد دانا برخورد سوپاپ و پیستون به خاطر بالابردن تراکم موتور جهت بهینه کار کردن و افزایش قدرت و پایین اوردن مصرف انجام میشه و گرنه موتورهای قدیمیتر همه از تراکم پایینتر بهره میبردن و با مصرف بالاتر و الودگی بیشتر و قدرت کمتر

    • سلام لیفان ۶۲۰ ۱۸۰۰cc و لیفان ۸۲۰ که هردو موتور تویوتا هستند ..به زنجیر تایم مجهز هستند که البته گشتاور بهتری به چرخ ها هم منتقل می کند. این دو خودرو هر دو دارای زنجیر تایم می باشند….و کیفیت عالی ایی هم دارند….

  2. خودروسازان با تغییر زنجیر تایم به تسمه ، پول هنگفتی از جیب مردم کشیدند . می توانستند پیستون و سوپاپ ها را طوری طراحی کنند که با پاره شدن تسمه تایم ، به هم نرسند و آسیب نبینند. حیف این مردم که از هرطرف چاپیده می شوند.

  3. سلام کمی بررسی کنید فقط ماکسیما نیست الان بیشتر خودرو های خارجی از جمله بنز و بی ام و و تویوتا و…. از سال ۲۰۰۶ به بعد زنجیر تایم

  4. شرکت های خودرو ساز آلمانی ژاپنی آمریکایی و غیره همه از زنجیرتایم استفاده میکنن….فقط ماییم که استرس پاره شدن تسمه تایم و هزینه های هنگفت داریم…ضمنا…زنجیرتایم پاره نمیشه…فقط نیاز به بازدید ساده داره

  5. درکشورهمه خودروها با تسمه تایم تولیدمیشودکه با ۳۰۰۰۰کیلومترکارکردپاره میشودوخسارت میزند

  6. ضمن عرض سلام وخسته نباشید از راهنمایی دست اندر کاران مطالب بالابنده در بازار خورور ایران دنبال خودروهای با زنجیر تایم میگشتم وپس از تحقیقات دو نوع خودرو پیدا کردم یکی جیلی امگراند هفت که یکسال خریداری کردم وبی نهایت راضی هستم وخودرو دیگری که خریداری کردم چانگان بوده که فوق العاده راصی هستم…

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط