برخورد مولکول های هوا به بدنه خودرو اصطکاکی ایجاد می کند که درگ یا ضریب پسا نامیده میشود.
بیت ران – الهام زهره وند: هر قدر خودرو سریعتر حرکت کند، میزان برخورد مولکول های هوا به بدنه خودرو بیشتر میشود.
و هر چقدر برخورد مولکولهای هوا به بدنه خودرو بیشتر شود، درگ افزایش پیدا میکند.
جریان هوا میتواند در برابر سرعت خودرو مقاومت کند.
یکی از عوارض این مقاومت افزایش مصرف سوخت است.
برای مقابله با درگ موتور خودرو باید قویتر باشد.
همچنین طراح بدنه خودرو در کاهش درگ تاثیر گذار است.
هرقدر بدنه خودرو آیرودینامیکتر طراحی شود، مقاومت خودرو در برابر هوا کمتر میشود.
و به این ترتیب خودرو با مصرف سوخت کمتر و سرعت بیشتر حرکت میکند.
بنابراین هرقدر بدنه خودرو مستطیلی شکل با زاویههای تیز باشد، درگ بیشتر خواهد بود.
و بر عکس، هر قدر بدنه خودرو دارای منحنی و خطوط نرم باشد، درگ کمتر میشود.
به اصطلاح برای کاهش درگ بدنه خودرو باید بیشتر شبیه بدنه ماهی شود.
برای اندازهگیری مقدار درگ خودرو، خودرو را در تونل هوا تست میکنند.
تست خودرو در تونل باد چه تاثیری بر پایداری دارد؟
خودرو و مقاومت هوا بحث مهمی در ایمنی، مصرف سوخت و زیبایی خودرو است.
تست خودرو در تونل باد از اهمیت بالایی برخوردار است.
وقتی خودرو شروع به حرکت میکند، هوای اطراف خودرو سه اثر مهم را روی خودرو خواهد داشت.
نخستین اثر، مقاومتی است که هوا در مقابل عبور خودرو از خود نشان میدهد.
اثر دوم ناشی از عبور جریان هوا از اطراف خودرو است.
در نهایت مباحث مربوط به ایجاد صداهای مزاحم در داخل خودرو ناشی از هوای عبوری است.
مقاومت هوا در مقابل خودرو باعث میشود خودرو نیاز به نیروی بیشتری برای شکافتن هوا داشته باشد.
به این ترتیب هر چه این مقاومت بالاتر برود، خودرو برای رسیدن به یک سرعت مشخص نیاز به نیروی بیشتری دارد.
در نتیجه سوخت بیشتری مصرف میشود.
جریان هوای عبوری از اطراف خودرو، علاوهبر اثر مقاومتی در مقابل حرکت خودرو، باعث افزایش یا کاهش نیروی رو به پایین خودرو و در نتیجه افزایش یا کاهش پایداری خودرو در سرعت های بالا میشود.
بیشتر بخوانید: