کیا پگاس کوشا خودرو محصولی اقتصادی با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک

از دست ندهید

کیا پگاس که قرار است از سوی کوشا خودرو به زودی به بازار ایران راه پیدا کند، یک سدان کاملاً اقتصادی است. این خودرو هیچکدام از اِلمان‌های روز KIA را ندارد و با موتور ۹۴ اسب بخاری و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به فروش خواهد رفت.

کیا پگاس کوشا خودرو
کیا پگاس کوشا خودرو

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – پگاس را می‌توان تعریف کیا از داچیا لوگان نامید. این سدان اقتصادی کره‌ای کیا در سگمنت B قرار دارد و در بسیاری از کشورهای آفریقایی، چین و بخش‌هایی از خاورمیانه به فروش می‌رسد.

پگاس را می‌توان همچنین با نام Kia Soluto در برخی از کشورهای آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی مشاهده کرد. سدان اقتصادی کیا برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۷ به نمایش درآمد و براساس پلتفرم PB کیا که ریو هم براساس آن شکل گرفت، ساخته‌شد.

کیا پگاس مدل ۲۰۲۳ قیمتی بین ۴۵ تا ۵۰ هزار درهم در بازار خودرو امارات دارد. این خودرو در چین هم ۶۶/۹۰۰ تا ۷۰/۹۰۰ یوان قیمت‌گذاری شد که برابر است با ۳۹۶/۰۴۸/۰۰۰ تا ۴۱۹/۷۲۸/۰۰۰ میلیون تومان.

اما به نظر نمی‌رسد این سدان اقتصادی کیا موتورز که در ایران از سوی کوشا خودرو عرضه خواهد شد، ماهیت اقتصادی خود را حفظ کند. از همین رو باید منتظر قیمت احتمالاً میلیاردی کیا پگاس در کشورمان باشیم.

طراحی خارجی کیا پگاس

پگاس در ظاهر خارجی خود طراحی جدید و هیجان انگیزی ندارد. حتی می‌توان گفت که در چهره این خودرو خبری از اصول طراحی چند بعدی و مدرن محصولات جدید KIA نیست. چرا که این خودروساز کره‌ای به دنبال تولید محصولی ارزان قیمت برای بازارهای در حال توسعه بود.

سادگی و غیر مدرن بودن طراحی این سدان کوچک کیا را در نمای عقب آن بهتر می‌توان درک کرد. در این نما سعی شد تا با کمترین خطوط ممکن، چهره‌ای ماندگار از این خودرو ثبت شود. اما اینکه ماندگاری مترادف با زیبایی است یا خیر جای پرسش دارد.

مشخصات فنی کیا پگاس در ایران

پگاس فقط با یک قوای محرکه در بازارهای مختلف از سوی کیا به فروش می‌رسد. موتوری که این خودرو ۱۰۶۰ کیلوگرمی را در ایران به حرکت در خواهد آورد یک نمونه چهار سیلندر تنفس طبیعی است.

این موتور که با کد G4LC تولید می‌شود قادر است ۹۴ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور این موتور نیز به رقم ۱۳۲ نیوتن متر می‌رسد که در دور ۴۰۰۰ در اختیار راننده قرار دارد.

موتور کیا پگاس
موتور کیا پگاس

سوخت استاندارد برای این موتور، بنزین با اکتان حداقل ۹۲ است. پگاس می‌تواند با اتکا به این قوای محرکه و باک ۴۳ لیتری خود در هر صد کیلومتر ۵/۷ لیتر (در شرایط ایده‌آل و بنزین استاندارد) سوخت مصرف کند.

تمامی نیروی موتور این سدان اقتصادی به محور جلو آن منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو به طور رسمی از سوی کیا موتورز اعلام نشد. اما برخی منابع شتاب این خودرو را ۱۲/۲ ثانیه اعلام کردند.

گیربکس کیا پگاس
گیربکس کیا پگاس

پگاس با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک خود که حتی قابلیت تیپ‌ترونیک را هم ندارد می‌تواند در نهایت به سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت برسد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با ۴۳۰۰ × ۱۷۰۰ × ۱۴۶۰ میلیمتر است که از این منظر هم ارتفاع با دنا ایران خودرو است. اما این خودرو، ۲۵۹ میلیمتر کوتاهتر از دنا و ۲۴۴ میلیمتر باریکتر از سدان ایران خودرو است. پگاس ۱۶۰ میلیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد و می‌تواند در فضای ۵/۲ متری دور بزند.

فاصله بین دو محور این خودرو ۲۵۷۰ میلیمتر است که در وبسایت رسمی کوشا خودرو به اشتباه ۲۷۵۰ میلیمتر یادداشت شده‌است.

سیستم ترمز و تعلیق پگاس

سیستم تعلیق پگاس در محور جلو از نوع مک‌فرسون است. مزیت‌ این سیستم سادگی، هزینه کم تولید، کاهش وزن خودرو و قیمت پایین تعمیر و نگهداری آن است.

در قسمت انتهایی این خودرو تعلیق میله پیچشی (تورشن‌بیم) را می‌بینیم که در خودروهای دیفرانسیل جلو بسیار مرسوم است. این تعلیق به دلیل نحوه قرارگیری کمک‌ها، نیازی به میل موج گیر و فضای عرضی زیادی ندارد. از همین رو فضای بسیار کمی را در زیر خودرو اشغال می‌کند.

ترمزهای پگاس در تمامی چرخ‌ها از نوع دیسکی هستند. در محور جلو دیسک‌های خنک شونده وجود دارند اما در محور عقب دیسک‌های معمولی بکار رفته‌اند.

تمام مدل‌های ارزان و گران این سدان کیا موتورز با تایرهای ۱۷۵/۷۰ و رینگ‌های ۱۴ اینچی به فروش می‌رسند و تایر زاپاس فول سایز آن هم در درون صندوق عقب قرار دارد.

آپشن‌ها و امکانات ایمنی کیا پگاس
کیا پگاس
کیا پگاس

ترمزهای ABS و EBD در تمام مدل‌های بازار خاورمیانه این خودرو استاندارد هستند. همچنین مواردی چون سامانه‌های کنترل کشش، پایداری، کنترل فشار بادتایرها و اخطار باز بودن کمربند ایمنی (ردیف اول) هم در این خودرو وجود دارند.

پگاس به ایربگ راننده و سرنشین کناری مجهز است. اما ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای در این خودرو وجود ندارند. سنسور پارک عقب فقط در مدل گران قیمت این خودرو است که همراه با دوربین دید عقب تسلط راننده در هنگام حرکت رو به عقب را بیشتر می‌کند.

کنترل حرکت خودرو در سربالایی ها هم امکانی استاندارد در کیا پگاس است. سانروف معمولی، فرمان پلاستیکی با تنظیم دستی، فرمان چند منظوره (در مدل گران قیمت) و امکان تنظیم دستی صندلی‌های جلو هم در داخل این خودرو مشاهده می‌شوند.

نمایشگر ۷ اینچی کیا پگاس
نمایشگر ۷ اینچی کیا پگاس

زیر آرنجی ردیف اول صندلی‌ها تنها مختص به مدل فول آپشن است و صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی هم فقط در این مدل وجود دارد.

مدل‌های فول ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی دارند و این در حالی است که مدل پایه فقط با ۲ اسپیکر صدای سیستم صوتی را در داخل خودرو پخش می‌کند.

چراغ‌های جلو هالوژنی هستند و خبری هم از چراغ روشنایی روز نیست. اما تمام شیشه‌ها را به صورت برقی می‌توان بالا یا پایین برد. سیستم تهویه پگاس هم دستی است و در داخل آن خبری از فیلترهای PM2.5 یا جذب یون‌های منفی درون کابین نیست.

عامل موفقیت پگاس در بازارهای مختلف

طبیعتاً در بازارهای مختلف خودروهای ارزان قیمت بسیاری برای خرید وجود دارند. اما مهمترین نکته درباره این خودرو، قیمت ارزان آن است.

بسیاری از خریداران چینی و بازار خاورمیانه در نظرات خود اعلام کردند که به دلیل برند کیا و قیمت پایین آن اقدام به خرید این سدان اقتصادی کره‌ای کردند.

پگاس گرچه خودرویی ارزان قیمت است، اما این ارزانی فدای ابعاد و اندازه‌های آن نشد. خریداران این خودرو می‌توانند از فضای ۴۷۵ لیتری صندوق عقب آن بهره‌مند شوند که نسبت به خودرویی مانند تارا ایران خودرو، فقط ۲۵ لیتر کمتر است.

احتمالاً فاکتور «قیمت مناسب» برای پگاس در ایران وجود نخواهد داشت. اما باید دید در نهایت چه قیمتی برای این خودرو در بورس کالا تعیین خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هایما S۸ ایران خودرو در بورس کالا رونمایی می‌شود + مشخصات و قیمت خودرو

چانگان UNI-T سایپا بررسی شد؛ موتور خودرو همان همیشگی

معرفی کیا سونت کوشا خودرو؛ از هندوستان تا ایران با ۱۱۳ اسب بخار

آیتو M5 کراس اوور احتمالی بهمن موتور و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط