پژو پارس پس از سالها دوباره با تغییر موتور روبرو شده، موتور XUP حالا روی پژو پارس قرار گرفته است. بیت ران نمونه دوگانهسوز این خودرو را تست کرده است تا واقعیت فنی این خودرو را دریابد. اما واقعیت فنی این خودرو چیست؟
بیت ران – امین آزاد: تست خودرو پژو پارس موتور جدید با موتور XUP را در مسیری دو هزار کیلومتری انجام دادیم و خودرو تحت فشارهای مختلفی قرار گرفت.
نسخه مورد تست نسخه دوگانه سوز است که تعداد کمی از آن تولید شده است و فعلا ایران خودرو قصد ادامه تولید آن را ندارد، اما باید گفت که عملکرد بنزینی این موتور با نمونههای عرضه شده بنزینی با موتور ایکس یو پی یا ایکس یو پلاس کاملا مشابه است.
البته بر اساس گفته مهندسان ایپکو، پس از موتور EF7 ، این موتور در بهینهترین حالت برای گاز قرار گرفته است. اما عجیب آنکه این موتور در نهایت قرار است در نسخه گازسوز تنها روی وانت آریسان دو قرار گیرد.
داستان تولد پژو پارس
داستان متولد شدن پژو پارس به یک اتفاق ساده باز میگردد؛ پژو طرحی را به ایران خودرو پیشنهاد میدهد تا بجای سمند آن را تولید کند، ابتدا مدیران ایران خودرو این طرح را رد میکنند، اما در نهایت قرار میشود تا پیش از ورود سمند، این خودرو وارد بازار شود.
البته پژو پیشنهاد پژو ۴۰۶ را نیز به ایران داده بود ولی ایران خودرو به پژو گفته بود ما یک مدل را خاص ایران خودرو میخواهیم.
اینگونه بود که، پژو پارس پیش از سمند با اسم پژو پرشیا متولد شد.
اما هیچ کس فکر نمی کرد این خودرو در بازار ایران اینگونه پر طرفدار شود. ایران خودرو انواع موتورها را روی این خودرو گذاشت؛ از موتور پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تیپ پنج گرفته تا موتور زانتیا.
پژو پارس با موتور زانتیا یکی از محبوب ترینها شد
موتور زانتیایی که روی پژو پارس قرار گرفت همخانواده موتور ایکس یو هفت پژو ۴۰۵ بود، با این تفاوت که به جای هشت سوپاپ ۱۶ سوپاپ داشت که سبب میشد قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر خودرو زیر ۱۰ ثانیه باشد. اما بخش زیادی از این موتور از جمله سرسیلندر وارداتی بود و ایران خودرو مدتی بعد آن را کنار گذاشت.
در ادامه ایران خودرو موتور پژو ۴۰۵ یا همان ایکس یو هفت را تغییر حجم و کمی توسعه داد و موتوری با نام ایکس یو ام با حجم نزدیک دو لیتر را روی پژو پارس گذاشت.
این موتور اما به دلیل استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی، دیگر اجازه تولید ندارد به همین دلیل دوباره ایران خودرو دست به کار شد و با تغییر موتور ایکس یو هفت، این موتور را تبدیل به موتور ایکس یو پی یا ایکس یو پلاس کرد.
اما پژو پارس موتور جدید چگونه است؟
پژو پارس با موتور ایکس یو پی
اگر به جدول زیر دقت کنید، تفاوت خانواده متفاوت موتورهای پرتیراژ سری ایکس یو هشت سوپاپ را در ایران میبینید.
در این جدول مشخص است که موتور ایکس یو پی از نظر قدرت جایی بین موتور ایکس یو ام و ایکس یو هفت قرار میگیرد.
اما نکته جالب این است که قدرت موتور ایکس پی با حجم یکسان در حالت گاز، از قدرت موتور ایکس یو هفت در حالت بنزین بیشتر است.
البته ایران خودروییها برای اینکه بتوانند استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی را در پژو پارس موتور جدید بگیرند، برخی ضرایب دنده را سبکتر گرفتهاند. که این عامل سبب شده است پژو پارس موتور جدید در دنده یک و دو عملکرد مطلوبی را در شیبهای شدید نداشته باشد.
از طرفی با توجه به نمودارهای زیر کاملا مشخص میشود که چرا این خودرو باید در دور بالا حرکت کند تا عملکرد حرکتی مناسبی داشته باشد.
با دیدن این دو نمودار و مقدمه ذکر شده به شما پیشنهاد میدهیم حتما فیلم کامل تست این خودرو را تماشا کنید. تمام جزئیات فنی در این بخش توضیح داده شده است.
فیلم در یوتیوب
جمع بندی
اگر فیلم تولیدی توسط بیت ران برای تست پژو پارس موتور جدید با موتور ایکس یو پلاس (xup) را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که این خودرو از نظر مصرف سوخت و قیمت یکی از بهترین گزینههای فعلی بازار ایران در کلاس خود است. اما ایمن نبودن پلت فرم، طراحی داخلی قدیمی و کیفیت پایین مواد داخل خودرو، ضعف بزرگ پژو پارس موتور جدید است.
به دلیل ایمنی پایین این خودرو را قطعا باید از خط تولید خارج کرد.
بیشتر بخوانید:
مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو
مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید
پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟
تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین
روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم میکند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید
از آتش سوزی و فراخوانهای شاهین تا خودرو جدید ایرانی
خودرو کوچک ایرانخودرو
نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین
مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟
موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد
خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول
سهند سایپا
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
نادر فقیهزاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟
سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا
پلت فرم شاهین چگونه است؟
سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود
نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ
از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران
قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز
بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰
آشنایی با ولوو FH و مدلهای آن + کامیون های ولوو در ایران
از خط خارج شه ها دنا شاتون خوبه کل درآمد ایران خودرو از فروش پارس هست
باز یه آشغال دیگه از ایرانخودرو وارد بازار شد
دقیقا موضوع اینجاست… از لحاظ ایمنی و استحکام ایرانخودرو تارا و اللخصوص سایپا شاهین ده پله بالا تر و ارزشمند تر هستن ولی قیمت بازار این خودروها برابره با پارس حلبی!! دلالی و بازار گرمی به قیمت خون مردم تا کی؟!
سالانه بیست هزار نفر آمار مرگ هموطنامون در همین تابوت های متحرک هست و هنوز همین ارابه ها در صدر بازار خودرو…
کجای دنیا خودرو با پلتفرم قرن پیش رو دو برابر قیمت کارخانه میفروشن؟
اصلا جای فکر نداره که چرا قیمت کارخانه این ماشین اینقدر پایینه؟
با یه ضرب و تقسیم ساده میشه فهمید هزینه تولید این تیکه حلب دقیقا نصف خودروهای جدیده
سلام.
هرچی دیوار میگردم پژو پارس دوگانه با این موتور پیدا نمی کنم! البته با توجه به تولید محدودی که گفتین همینطوریه!
ولی آیا این موتور را میتوان خرید و روی خودرو گذاشت؟ آیا اصلاً چه تعداد تولید شد؟ و اینکه میتوان کارکرد آن را خرید؟
آقا که توی فیلم صحبت کردی موتور xu7 گشتاوری ۱۵۳ نیوتون هست که از این بیشتره نمیدونم این ۱۰ درصدی که گفتی چی بود
جناب نیمه شب سمت کرمان بیا میبینی ۴۰۵ با ۲۴۰ تا سرعت از کنارت رد میشه نمیتونی بگیریش
در ضمن در مورد موتور xu7 اطلاعاتتون اشتباه بود