راین R3 خودروسازی راین ۱۳۱ میلیون تومان گرانتر از ۲۰۷ مولتی‌کالر ایران‌ خودرو

از دست ندهید

راین R3 خودرویی است که مراحل داخلی‌سازی آن از ۵ سال پیش آغاز شد. این خودرو قرار است به قیمت ۴۴۹ میلیون تومان به فروش برسد. مشتریان این محصول خودروسازان راین، خودرویی را خواهند خرید چینی‌ها فول‌ آپشن‌ترین نسخه آن را ۳۲۹/۷۳۰/۰۰۰ تومان می‌خرند.

راین R3 خودروسازی راین
راین R3 خودروسازی راین

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – R3 تنها محصول Skylark چین است. Skylark هم یکی از برندهای زیر مجموعه چانگان بشمار می‌رود که در حال حاضر هیچ محصولی برای عرضه ندارد.

خودروسازان راین تنها محصول این برند چینی را که سال‌ها پیش در کشور مبداء به فروش می‌رسید را برای بازار ایران انتخاب کرده است. راین R3 قرار است نقش یک خودرو اقتصادی را در بازار خودرو ایران ایفا کند.

برای ایفای نقش بهتر، خودروسازان راین ۵ سال درگیر داخلی سازی این محصول بود. نتیجه سال‌ها همکاری با قطعه‌سازان ایرانی منجر به تولید خودرویی شد که حالا ۱۲۰ میلیون تومان هم از بازار چین گرانتر است!

اینکه داخلی‌سازی راین R3 تأثیری بر قیمت نهایی آن نداشته، خود از شگفتی‌های بازار ایران است. البته شاید ادعا شود اگر ۵ سال زمان صرف بومی‌سازی این خودرو نمی‌شد، باید R3 را به دو برابر قیمت آن در چین می‌خریدیم!

۵ سال پیش R3 تقریباً خودرو به روزی (حداقل در بازار چین) بود. اما حالا خودرویی پیش روی ما قرار داد که با تماشای آن این سوال در ذهن مخاطب بوجود می‌آید که آیا ۴۴۹ میلیون تومان می‌ارزد؟

ارزش خرید راین R3
راین R3 خودروسازی راین
راین R3 خودروسازی راین

از نگاه تیم مارکتینگ خودروسازان راین، R3 کاملاً یک خودرو رقابتی در بازار ایران است. چرا؟ چون ایربگ راننده و سرنشین جلو، TPMS، سامانه کنترل پایداری، آیینه‌های جانبی با تنظیم برقی، چراغ روشنایی روز، سانروف دو حالته، دوربین دنده عقب، سنسور عقب، تهویه مطبوع و مانیتور ۹ اینچی با سیستم عامل اندروید در این خودرو دیده می‌شوند.

از دید تیم مارکتینگ این خودروساز خصوصی، راین R3 با قیمت ۴۴۹ میلیون تومان صد درصد خودرو خوش فروش و سودآوری برای خودروسازی راین خواهد بود.

البته مشتریان R3 می‌توانند با اندکی تأمل دریابند که پژو ۲۰۷MC را می‌توان به قیمت ۳۱۸/۷۴۳/۰۰۰ میلیون تومان از نمایندگی ایران‌خودرو خریداری کرد.

مشخصات فنی راین R3
راین R3 خودروسازی راین
راین R3 خودروسازی راین

مشخصات فنی R3 از سال ۲۰۱۸ بدون تغییر باقی مانده است. به همین دلیل نباید انتظار خودرویی به روز از R3 را داشته باشیم. قوای محرکه این محصول خودروسازان راین یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی با حجمی برابر با ۱۲۹۸ سی‌سی است.

این موتور قادر است ۸۷ اسب بخار نیرو تولید کند. گشتاور اعلامی برای قوای محرکه R3 که ۴A13 نام دارد نیز ۱۱۶ نیوتن متر است.

جالب اینجاست که حتی این موتور هم با سوختی سازگار است که اکتان ۹۵ داشته باشد. همانطور که می‌دانیم بنزین تولیدی در کشورمان چنین اکتانی ندارد.

راین R3 خودروسازی راین
راین R3 خودروسازی راین

نیروی موتور راین R3 به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اما در حالی که ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ را پشت سر می‌گذاریم، R3 قرار است با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک در بازار عرضه شود.

به عنوان مثال باید ذکر کرد که حتی ایران‌خودرو هم گیربکس ۴ سرعته A4L قدیمی پژو را با نمونه ۶ سرعته تعویض کرده است. اما R3 با قیمتی بالاتر از نرخ نمایندگی یک پژو ۲۰۷ برنامه دارد با گیربکس ۴ سرعته عرض اندام کند.

راین R3 خودروسازی راین
راین R3 خودروسازی راین

نمونه چینی R3 را می‌توان با رینگ‌های ۱۶ اینچی خرید. اما نسخه‌ای که قرار است به دست مشتری ایرانی برسد دارای تایرهایی با ابعاد ۱۸۵/۵۵R15 است.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو نیز به ترتیب برابر با ۳۹۷۰، ۱۷۳۰، ۱۶۱۵ میلیمتر است. فاصله بین دو محور این خودرو ۲۴۵۰ میلیمتر است و ارتفاع آن از سطح زمین هم به ۱۶۰ میلیمتر می‌رسد.

راین R3 خودروسازی راین
راین R3 خودروسازی راین

راین R3 با این مشخصات فنی می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. کمپانی مادر مدعی است که مصرف سوخت این خودرو در حالت ترکیبی برابر با ۶/۶ لیتر در ازای هر صد کیلومتر است.

گارانتی راین R3
راین R3 خودروسازی راین
راین R3 خودروسازی راین

خودروسازی راین میزان گارانتی این خودرو را تغییر نداده است. R3 در بازار خودرو چین با گارانتی ۳ ساله و ۶۰/۰۰۰ کیلومتر به فروش می‌رسید.

نمونه عرضه شده توسط خودروساز ایرانی هم دارای چنین محدودیتی برای مدت زمان و کیلومتر طی شده برای گارانتی است. زمانی که یک خودرو در بازار داخلی، بومی‌سازی می‌شود، کیفیت قطعات آن به مراتب از نمونه اصلی پایین تر است.

حال تصور کنیم Skylark Q1 که خود برند زیر مجموعه چانگان بوده قرار است با قطعات ایرانی به دست مشتری داخلی برسد. خودروسازی راین اعلام کرد که خدمات سرویس در محل برای این خودرو در شهر تهران رایگان خواهد بود.

ضمن اینکه قرار است یک کارت خدمات ۱۰ میلیون تومانی هم به مشتریان راین R3 داده شود تا برای خرید قطعات و خدمات قابل استفاده باشد.

آمار فروش راین R3 در بازار چین
راین R3 خودروسازی راین
راین R3 خودروسازی راین

این خودرو در طول سالهای گذشته با نام‌های متفاوتی در بازار خودرو چین حضور داشت. Skylark Q1 یا Changan CX20 خودرویی بود که فروش موفقی در چین نداشت.

در سال ۲۰۱۸ مجموع فروش این خودرو در چین به ۱۰۰۵ دستگاه رسید. در ۲۰۱۹ فروش این خودرو رقم ۴۶۱۴ دستگاه را تجربه کرد تا بهترین میزان فروش برای Skylark Q1 بدست آید.

سال ۲۰۲۰ تعداد ۳۱۷۶ نفر برای خرید Q1 در چین اقدام کردند. این تعداد مشتری برای سال ۲۰۲۱ به ۱۴۵۶ نفر رسید تا این خودرو با وجود امکانات پایه و مناسب فروش بالایی را تجربه نکند.

حال این خودرو در کشورمان دیده می‌شود تا با همان امکانات در بازاری به دنبال مشتری بگردد که خریداران به مواردی چون طراحی ظاهری و کیفیت اهمیت بسیاری می‌دهند.

رقبای راین R3 در بازار
راین R3 خودروسازی راین
راین R3 خودروسازی راین

راین R3 به عنوان یک هاچ‌بک کراس رقبای بسیاری ندارد. از آنجایی که خودروهای زیر ۵۰۰ میلیون تومان را متأسفانه باید اقتصادی نامید، بهتر است رقبای این خودرو را حتی در کلاس‌های دیگر خودرویی بررسی کنیم.

علاوه بر ۲۰۷ مولتی‌کالر ایران خودرو، خودروهایی چون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (مدل ۱۴۰۱)، ۲۰۷ دنده‌ای پاناروما (مدل ۱۴۰۱)، پارس ELX تی‌یو‌فایو (مدل ۱۴۰۱)، پارس XU7 (مدل ۱۴۰۱)، تارا اتوماتیک (مدل ۱۴۰۱ – قیمت کارخانه)، دنا معمولی (مدل ۱۴۰۱)، دنا پلاس توربو اتوماتیک (مدل ۱۴۰۱ – قیمت کارخانه)، سورن پلاس (مدل ۱۴۰۱) و شاهین (مدل ۱۴۰۱) حتی از راین R3 هم ارزانتر هستند.

کیفیت راین R3 را نمی‌توان بالاتر از سایر محصولات تولید داخل قلمداد کرد. مضاف بر اینکه ما با خودرویی بومی‌سازی شده رو به رو هستیم که احتمالاً خدمات پس از فروش آن هم به گستردگی محصولات ایران خودرو یا سایپا نیست.

تنها احتمال پیروزی R3 در بازار خودرو ایران تحویل سریع و بدون قرعه‌کشی، خدمات پس از فروش وسیع و فراوانی قطعات یدکی آن در نمایندگی‌ها است. در غیر این صورت گزینه‌های بسیار دیگری در پیش روی خریداران آتی این خودرو دیده می‌شوند که اتفاقاً بازار دست دوم آنها نیز رونق فراوانی دارند.

بیشتر بخوانید:

تست و بررسی پژو پارس موتور جدید ؛ موتور XUP زیر فشار

هایما ۸S ایران‌خودرو رکورد فروش چین را در ایران خواهد شکست؟

تارا ایران خودرو لادا پریورا روسیه خواهد شد اما به یک شرط

خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می‌شود؟




2 دیدگاه

  1. سلام آقا این ماشین مشکل ایمنی داره یکدفعه چهار چرخ تو حرکت قفل کرد واقعا تجربه وحشت ناکی بود می‌خوام برای مرجوع کردن خودرو اقدام کنم

  2. آقای بیت ران ۲۰۷ صفر بیرون ۵۲۰ تومن هست ۷۰ تومن از این خودرو اتوماتیک گرونتر. قیاس با قیمت کارخانه هم که مفهوم نداره چون حالا حالا به اسمت در نمیاد جدیدا هم بردن بورس گرونتر هم شده. پس از نظر قیمت تحلیل شما کلا غلط هست در مورد کیفیت قطعات هم وضعیت ایران خودرو و سایپا همچین تعریفی نداره
    تو کشوری که هنوز پراید ۵۰ سال پیش داره استفاده میشه و همچنان تو رونق هست حرف زدن فناوری ۲۰۲۲ و افاده کردن برای فناوری ۲۰۱۶ یکم حرف زیادیه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط