حذف کاتالیزور خودرو مفید یا مضر؟ تجربه حذف کاتالیزور EF7 + قیمت کاتالیزور

از دست ندهید

بسیاری از مالکان به توصیه تعمیرکاران اقدام به حذف خودسرانه کاتالیزور خودرو می‌کنند. حذف کاتالیزور خودرو مفید است یا مضر؟ با تجربه حذف کاتالیزور EF7 ، نشانه‌های خرابی آن و قیمت کاتالیزور آشنا شوید.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور در واقع یک نوع فیلتر فلزی است که داخل آن توسط چند عضو، شبکه‌بندی شده است.

وظیفه این مبدل بی‌اثر کردن گازهای سمی خروجی از اگزوز است.

حذف کاتالیزور خودرو
نتایج حذف کاتالیزور خودرو / تجربه حذف کاتالیزور EF7 / قیمت کاتالیزور
ساختار کاتالیزور

کاتالیزورها به‌طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

_ هسته کاتالیست: یک پوشش سرامیکی با ساختار لانه زنبوری شکل جهت نگه‌داری از لایه اکسیدی

_ لایه اکسیدی: یک لایه از جنس اکسید آلمینیوم، دی اکسید تیتانیوم و … که علاوه بر افزایش دادن سطح کاتالیست، وظیفه نگ‌هداری از ماده کاتالیست را هم بر دوش دارد

_ ماده کاتالیست: مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین ماده در کاتالیزور که به دلیل ساخته شدن از فلزات گران‌بها مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم باعث گران شدن قطعه کاتالیزور شده است

_ محل قرار گیری سنسور دوم اکسیژن

نقش کاتالیزور

این مبدل حدود نود درصد از گازهای خروجی اگزوز را به آب و دی اکسید کربن و همچنین اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می‌کند.

حذف کاتالیزور خودرو

تمام گازهای خروجی از اگزوز نابودگران محیط‌زیست هستند.

به‌طوری‌که خودروهایی که کاتالیزور ندارند یا این قطعه در خودروی آنها کارایی خود را از دست داده است، بیش از پنج برابر خودروهای استاندارد محیط زیست و هوا را آلوده می‌کنند.

همان‌طور که مشخص است، مبدل کاتالیستی نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست دارد، اما به دلیل گران‌قیمت بودن، برخی از مالکان هنگام پر شدن (اتمام عمر مفید) این قطعه، با توصیه‌های غیر کارشناسی، اقدام به حذف (خالی کردن) آن می‌کنند.

حذف کاتالیزور

برخی از مالکان در موعد تعویض این قطعه بنابر توصیه‌های غیر کارشناسی تعمیرکاران و همچنین قیمت بالای این قطعه، اقدام به  حذف کاتایزور خودرو می‌کنند تا به‌اصطلاح نفس خودرو باز شود.

در این میان برخی از افرادی که اقدام به ریمپ کردن خودرو می‌کنند هم، می‌گویند سنسور اکسیژن دوم را از مدار خارج می‌کنند تا چراغ چک روشن نشود، اما این کار صحیح است؟

خیر! حذف کاتالیزور خودرو علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، سبب بروز مشکلات فنی در خودرو هم می‌شود و حذف سنسور دوم اکسیژن هم تنها پاک کردن صورت مسئله است.

نشانه‌های خراب شدن یا برداشتن (خالی کردن) کاتالیزور تقریبا یکی هستند که در زیر به آنها می‌پردازیم.

علایم خرابی یا حذف کاتالیزور خودرو
آشنایی با تجربه حذف کاتالیزور EF7 و نشانه های خرابی آن

۱. بوی بسیار بد خارج شده از اگزوز اولین و زودرس ترین عارضه حذف کاتالیزور است که قطعا در تمام خودروها اتفاق می افتد. چرا که گازهای خروجی اگزوز بدون هیچ فیلتر شدنی، مستقیم به بیرون اگزوز می جهند.

علاوه بر آن با دست کشیدن درون انباره اگزوز دوده های سیاهی به دستان شما خواهند چسبید.

۲. خام سوزی و افزایش مصرف سوخت خودرو، عارضه کوتاه مدت بعدی است. چراکه در بسیاری از خودروهای داخلی (سال ۹۴ به بعد) و خودروهای خارجی، کاتالیزور هم یک سنسور اکسیژن مجزا دارد و حذف این سنسور باعث بروز مشکل در احتراق موتور می شود.

۳. روشن شدن چراغ چک هم در بسیاری از خودروها اتفاق می افتد که به دلیل عملکرد ناصحیح سنسور دوم اکسیژن است و حذف این سنسور از ECU هم، تنها چراغ چک را خاموش می کند، اما مشکل همچنان به قوت خود پا بر جاست.

۴. کاهش شتاب و کپ کردن خودرو از دیگر نشانه های خرابی یا حذف کاتالیزور است که به دلیل احتراق ناقص و درست عمل نکردن سنسور اکسیژن اتفاق می افتد. به این صورت که خودرو گاز می خورد، اما سرعت نمی گیرد.

بر خلاف تصور عامه که فکر می کنند با حذف کاتالیزور خودرو ، شتاب آن افزایش پیدا می کند، باید گفت در خودروهای دارای دو سنسور اکسیژن، تنها در چند کیلومتر اول خودرو شتاب بهتری خواهد داشت و پس از مدتی بروز مشکلات شروع می شوند.

۵. صدای تقه زدن یا انفجار به ویژه در هنگام حرکت پرفشار، دیگر نشانه خرابی یا حذف کاتالیزور است.

۶. یاتاقان زدن هم پرهزینه ترین مشکل به وجود آمده از سمت این قطعه است. چرا که با حذف کاتالیزور و باز شدن راه خروج اگزوز، علاوه بر بالا رفتن دمای موتور، ممکن است سرعت حرکت قطعات موتور مانند میل لنگ و به طبع آن سوپاپ ها و پیستون ها بیشتر از حد تعریف شده بالا رود.

۷. پایین آمدن دور موتور خودرو نیز از مشکلات عجیب دیگری است که می توان با حذف این قطعه منتظر آن بود.

۸. رد شدن حتمی در آزمون آلایندگی و معاینه فنی

مشکلات بالا به صورت تجربی در خودرو دنا معمولی EF7 دقیقا اتفاق افتاده است که با نصب مجدد کاتالیزور کاملا رفع شد.

ممکن است این مشکلات برای هر خودرو متفاوت، شدیدتر یا ضعیف تر باشد، اما آنچه مسلم است حذف یا خراب شدن این قطعه منجر به بروز مشکل خواهد شد.

در میان موتورهای داخلی موتور EF7 حساس ترین موتور نسبت به حذف کاتایزور است و مشکلات برداشتن کاتالیزور در خودرهایی که از این موتور استفاده می کنند، بسیار بیشتر از سایر خودروها است.

زمان تعویض کاتالیزور و عمر مفید آن

کاتالیزور خودرو یک قطعه کاملا مصرفی است که عمر و تاریخ مصرف دارد. این قطعه بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی ناشی از عبور گازهای سمی اگزوز، مستهلک شده و کارایی خود را از دست می دهد.

در صورت عوض نکرن به موقع این قطعه، سلول های داخل آن ابتدا کیپ شده و سپس می ریزند.

عمر مفید کاتالیزور خودروهای داخلی، شصت الی هشتاد هزار کیلومتر است و در خودروهای خارجی کمی بیشتر است.

در پایان توصیه می شود در هنگام خرابی کاتالیزور خودرو، آن را به موقع تعویض کنید و از حذف کاتالیزور جتناب کنید، چرا که علیرغم قیمت بالای این قطعه، هزینه های تعویض نکردن آن در بلند مدت بسیار بیشتر است.

همچنین این قطعه را حتما از برندهای معتبر و فروشگاه های لوازم یدکی دارای جواز کسب خریداری کنید، چرا که تقلبی این قطعه هم در بازار وجود دارد.

در زیر قیمت کاتالیزور برخی خودروها – آذرماه ۱۴۰۱ – آمده است:

تیبا ایران دلکو: دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

نیسان وانت ایران دلکو: چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ایران دلکو: سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

پراید ایران دلکو: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پژو ۴۰۵ ایران دلکو: دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

در زیر قیمت کاتالیزور برخی خودروها – آذرماه ۱۴۰۰ – آمده است:

EF7 Am (مخصوص خودروهای قبل از سال ۱۳۹۴) برند ایران دلکو: دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

EF7 Am plus (مخصوص خودروهای بعد از سال ۱۳۹۴) برند ایران دلکو: سه میلیون و ۹۰۰ تومان

تیبا ایران دلکو: دو میلیون و ۱۴۹ هزار تومان

نیسان وانت ایران دلکو: سه میلیون و ۳۰۰ تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ایران دلکو: دو میلیون تومان

پراید ایران دلکو: یک میلیون و ۲۰۰ تومان

پژو ۴۰۵ ایران دلکو: دو میلیون و ۵۰۰ تومان

با توجه‌ به قیمت کاتالیزور در ماه آذر دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ می‌بینیم که این قطعه در برخی مدل‌ها بسیار گران شده است.

بیشتر  بخوانید:

ریمپ ایسیو چیست؟ با مزایا و معایب آن آشنا شوید
انواع شمع خودرو و تاثیر آنها؛ سوزنی، چندپلاتین و پولستار
استاندارد یورو چیست؟ با انواع و دلایل وضع این استاندارد آشنا شوید
تکنولوژی شمع خودرو راه ساخت خودروهای فوق کم مصرف
گریپ چیست؟ و چه کمکی به ایمنی خودرو می کند؟
تولید وانت آریسان بهبود یافته / تغییرات موتور XU پلاس دوگانه سوز
خودرو چینی از کرمان آمد؛ قیمت‌آلمانی، کیفیت درجه دو چینی
موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟
همه چیز درباره روغن موتور کاسترول + وضعیت کاسترول در ایران
شمع مناسب خودرو ایرانی را بشناسید / کدام شمع مناسب کدام خودروی ایرانی است؟

 




69 دیدگاه

  1. کاتالیزور mvm 550. نمایندگی ۹ میلیون قیمت داده شهریور ۱۴۰۰ خود نمایندگی هم گفت ما اینجا نمیتونیم کانلیزور خارج کنیم ببر بیرون بده خالیش کنند 😳 البته با ۱۵۰ تومان خالی شد و جالب اینه اون کاتالیزور کهنه هم یک میلیون دویست خریدند الان بعد از چند ماه مشکلی نیست و خوب راه میره، اما قبول دارم که کار اشتباهی هست به دلیل آلوده کردن هوا

  2. حدود ۱۰ ساله تجربه حذف کاتالیزور در سمند و دنا و ام جی توربو رودارم و بسیار عالی شدن و عالی و عالی …دلیلی نداره برای اینکه مردم کاتالیز رو حذف نکنن با دروغ و ترساندن این کارو کنیم ….بله فقط بوی بد داره ولی بقیه ی چیزهایی که گفتین فقط ترساندن مردم هست و چراغ چک هم راه حل داره

      • تکنولوژی خودروهای ایرانی ماله ۳۰سال پیشه کاتالیزور واسش غیر ضرر چیزی نداره باعث گرم شدن خودرو و روغن کم کردن تو خودرو میشه برداشته بشه موتور خنک میمونه و عمر شتابش بیشتر میشه.البته توی خودروی ال نود کار اشتباهه چون تکنولوژی جدیدی داره

    • خدایی مشکلی برا موتور پیش نمیاد من این مقاله رو خوندم اصلا حالم خراب شده کاتالیزورم دگ عمرش تموم شده همه رفیقام میگن خالی کن بره نفس ماشین باز شه ۴ تا مقاله خوندم واقعا برگام ریخت الانم کاتالیزور ریو جنس اشغال ایرانی از ۴ شروع میشع ولی میخوام ب جاش هدرز ببندم ک بهترم هست لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

      • سلام اصلا این کار رو انجام ندید حتما دوباره کاتالیزور نصب کنید چون عوارض زیادی دارد

        • من برای سمند که کاتالیزور ریخته بود رفتم تهیه کنم میگه ۱۴ میلیون .وقتی خود دولت و سازمان محیط زیست هیچ حمایتی نمیکنه من از کجا بیارم ۱۴ میلیون هزینه کنم .مجبورم خالیش کنم و به محیط زیست هم آسیب بزنم

    • سلام من یه سمند دوگانه ef7 دارم ۵یا ۶ ماه پیش شتاب ماشینم خیلی کم شده بود وقتی خاموش کردم صدای شن و ماسه از اگزوزش میشنیدم بردم اگزوز ساز گفت که کاتالیزور ریخته داخل منبع اگزوز و کاملا خالیش کرد شتاب ماشینم زیاد شد ولی الان یک ماهی میشه که خیلی شتابش اومده پایین به خصوص دور بالا مثلا الان نهایتا ۱۶۰ تا بیشتر راه نمیره ولی گازخورش خوبه به نظر شما مشکلش چیه راهنمایی کنید ممنون

      • کاتالیزور ماشین من پس از بیست و پنج هزار کیلومتر کار کرد خرد شد و تعمیر کار بصورت خاک از اگزوز بیرونش آورد بدون اینکه مشکل خاصی در ماشین وجود داشته باشد و فقط با اخطار چراغ چک و چراغ آلایندگی متوجه آن شدم حالا میگویند کاتالیزور سه میلیون قیمت دارد و هیچ تضمینی نیست که چقدر کار میکند.

  3. سلام من این دومین ماشینی هست که کاتالیزور بر میدارم جاش یکی تقویتی میندازم حرارت موتور پایین تر با کاتالیزور ماشین به زور ١۴٠ پر میکرد با برداشتنش درجا ٢٠٠تا سرعت پر میکنه سوخت ماشین پایین تر امده شما اگه به فکر محیط زیست هستید مثل خیلی از کشورها کاتالیزور رایگان عوض کنید ماشین توی سربالای جون نداشت امپر هم بالا میامد الان حرارت موتور پایین امده فقط در مورد الایندگی این مقاله درست بود بقیش همه برعکس

  4. با ورود خودرو برقی خیلی از مشاقل جمع خواهد شد تا ۵ سال دیگر شاهد توقف تولید خودروهای بنزینی خواهیم بود . هر کسی از حالا به بعد تا ۵ سال دیگر خودرو بخرد پولش را هدر خواهد داد.

    • داداش فک کنم شما تو ایران زندگی نمیکنی.
      ما که تو ایران زندگی میکنیم هنوز شاهد تولید خودروهای دهه ۶۰ هستیم.

      • سلام دوستان من سمند ۱۴۰۰تاز خریدم کاتالیزر ماشینو ورداشتن الان صدای ماشینم خیلی زیاده پرسیدم میگن ی کاتالیز خالی بنداز صداش کم میش ب نظرتون این کارو بکنم درست میش گرون نمیتونم بخرم

  5. قیمتش بالاست وقتی خراب میشن اگ دولت بفکر الودگی هوا هست قیمت کاتالیست رو بیاره پایین که بخرن الان کی دومیلیون میده کاتالیست قیمتشو بیارن پایین همه میخرن

    • اخه مجبوری دروغ سرهم کنی تا قطعه بفروشی دوستان این شخص حتی دروغ گوی خوبی هم نیست لطفا عیبهای شمرده شده از طرف این شخص دربندهای ۴ و ۶رامقایسه بکنید تا بدونید چقدر بی پایه واثاثه خدا به داد این مردم برسه

  6. هیچ مشکلی تو ماشین های یورو ۲ به وجود نمیاره که هیچ استهلاک ماشین هم کم میکنه، کاتالیزور قطعه ای هست که یه سری سود جو اومدن خیلی تو ذهن ما بزرگش کردن

  7. معاینه فنی؟ آنهم رد ‌شدن. داداش کورخوندی الان همه جابا۲۰۰هزار معاینه فنی بهت میدن. کشور همه نقطه آش همینه

  8. من از پرایدم باز کردم هم مصرفش اومد پائین هم شتابش بهتر شد. کاتالیست فقط برا کم کردن الایندگیه

    • آیتم ۶و۷ میگه اول دور موتور از حد تعریف شده میر بالا بعد میگه دور موتور کم میشه حالاکدومش درسته کاتالیست فقط واسه آلایندگی همین وبس من الان شیش ماه سنسور اکسیژن دوم ماشین رو حذف کردم هیچ مشکلی هم نداشته سنسور اکسیژن دوم کارش فقط چک کردن کاتالیسته همین وبس ماشینهای مدل بالا هم سنسور اکسیژن اولشون گرم کن داره با حذف کاتالیست هیچ مشکلی ندارن

      • مال من ام وی ام ۵۳۰ هست،اگه طرح کاتالیزور بذارم روش اوکی میشه؟فروشنده گفت کاتالیزور خودتو برمیدارم طرح کاتالیزور میبندم ۸۰۰ تومن هم پول بهت میدم ،قبول کردم فردا میبرم ببنده

  9. با سلام تجربه سه ساله خودم میگم
    ای اف سون تک سوز مدل نود و پنج
    در سال نود و هفت و بعد پیمایش شصت هزار کیلومتر به علت کم شتاب بودن مصرف بالای ماشین و تشخص مکانیک به پربودن کاتالیزور ، قطع مذکور تخلیه کردم و با مشاور از دوست ماشین پیش یکی از تیونر های خوب شیراز بعد از حذف سنسور د صبوم ماشین روی دستگاه داینو جت مپ شد (به یورو دو تبدیل شد ) و با تنظیم دقیق جداول سوخت و هوا نتیجه عالی رقم خورد و با بنزین یورو دو جایگاه هم سازگار شد ،الان بعد از سه سال دارم از ماشین لذت میبرم مصرف چون داینو شده پایین تر هم آمده ، شتاب و قدرت بهتر شده یکم صدای بم توی پیک توان و گشتاور بین چهار هزار تا پنج هزار شنیده میشه و تخلیه کاتالیست واقعا مثبت بوده هر چند از نظر زیست محیطی فقط میشه ایراد گرفت

    • سلام، میشه آدرس اون تیونری که گفتی تو شیراز رفتیو بهم بدی؟؟
      بنده سورن موتور ef7 مدل ۹۲ دارم، میخام برم همون تیونری که رفتید و ماشینمو درست کنم، ممنون میشم آقا سید 🙏🙏

    • سلام دوست عزیز منم ماشین سمند اف سون دارم البته دوگانه، کاتالیست خالی کردم، ولی دلم میخاد ریمپ کارخوب ببرم،حایی بهم پیشنهاد میدید؟

    • هر کسی که محیط زیست براش مهم نباشه مدیون سایر مردمی میشه که هوای محیط را تنفس میکنن و اگه یک روز خودش یا خانوادش دچار بیماری مثل سرطان شد بدونه این پاسخ جهان به بی توجهی اونه.
      این جهان کوه است و فعل ما ندا….

  10. کاتالیزور قطه ای بیخود روی ماشین نصب کردن بنده با چهل سال سابقه مکانیکی عرض کردم. که فشار زیادی وارد میکند به موتور .

    • سلام. من دنا پلاس پلاس توربو مدل ۹۸ خریدم طرف قبلی کاتالیست رو خالی کرده بوده الانم چراغ چک روشن هس میخواستم بدونم ضرری برای ماشین نداره .یا ریمپ کنم چطوره؟

    • سلام عادل
      من علی هستم پراید یورو۴ مدل ۹۸ دارم که به تشخیص مکانیک کاتالیزور تخلیه شد الان چراغ چک روشن شده
      میخواستم بدونم اقدام بعدی که باید انجام شود چه خواهد بود

  11. من یه پژو ۲۰۶ تیپ۲ مدل ۹۵ داشتم سال ۹۸ کاتالیزور رو خالی کردم چراغ چک روشن نشد که هیچ مصرف سوخت هم پایین اومد و ماشینی که توی سربالایی مرگ داشت بره اصلا از این رو به اون رو شد بله کاملا حق با شماست بسیار قطعه مفیدی است اما کیفیت بنزین ایران خیلی پایینه و کاتالیزور در این زمینه چندان کمکی نخواهد کرد

    • سلام برادر من یک ۲۰۶ ۸۲ تیپ ۲ خریدم مصرفش حدود ۹ هست دارم دیوونه میشم بگید چکار کنم کاتالیزورش هم خرابه آیا این مصرف طبیعیه دستگاه دیاگ گذاشتم میگه مصرفش کمه چیکار کنم

    • صفحه کلاچ یا گیربکست چک کن ..کاتالیزور هیچ ربطی به گاز خوردن و راه نرفتن نداره…فقط کارش کاهش الایندگی گازهای خروجیه و هیچ تاثیر دیگه ای نداره

  12. چون داخل اگزوز قرار داره بعد از چند سال کثیف و جرم میگیرد و باعث فشار بیشتر به پیستونها میشود

  13. قیمتش بسیار بالاست، درمصرف وقدرت وشتاب ماشین بهتر هم شده من ساعتها باسرعت ۱۴۰ و۱۵۰ رانندگی کردم موتور گرم نمی کنه و دمای موتور نرمال بود تازه کولر هم گرفته بودم. مصرف بنزین هم کم شده.

  14. با سلام. بنده از روی سه خودرو تابحال کاتالیزور باز کردم و تجربم رو بیان میکنم. اولی پارس مدل ۸۴ با موتور xu7 بود که بعد از حذف کاتالیزور مصرف حدود یک لیتر افزایش پیدا کرد و صدای موتور بیشتر شد که در حالت درجا بوی بدی میداد اما شتاب و کشش به شدت افزایش پیدا کرد و تفاوت محسوس بود و راضی بودم. دومین ماشین تیبا۲ مدل ۹۷ بود که بعد از ۴۰ هزار کارکرد باز کردم و نتیجه افزایش ۲ لیتری مصرف بود و صدا زیاد فرقی نکرد و روی شتاب و کشش خیلی تاثیر مثبت داشت و واقعا بیشتر راه میرفت و بو هم نداشت که به شدت راضی بودم. سومین ماشین ۲۰۶ موتور tu5 مدل ۸۷ بود که بعد از حذف کاتالیزور مصرف حدود ۲ لیتر بیشتر شد و صدا به شدت بیشتر شد و تفاوت خاصی هم از نظر شتاب و کشش مشاهده نکردم و تنها مزیت برای tu5 کاهش شدید دما بود و ماشین دیگه اصلا گرم نمیکنه مثل قبل روی کولر اما در کل رضایت نداشتم. پس کاملا بستگی به ماشین داره و ماشین با ماشین فرق میکنه. مرسی از بیتران

  15. سلام من ۵تا ماشین و حذف کردم هیچ اتفاقی ک نیوفتاده هیچ بلکه بهترم شدن
    فقط مراقب اگزوز سازها باشید چون اونو برای خودشون خالی میکنن و هیچ وجهی به شما بر نمیگردونن

  16. همه میرن هدرز میبندن تخلیه دود از موتور زودتر خارج بشه این اومده میگه کاتالیزور باید باشه که دود نره بیرون ماشین خفه کنه

  17. سلام نمیدونم چرا هر کی هر چی میخواد مینویسه تو سایت.اقا مردم رو گمراه نکنین.فقط یک توصیه مهم دارم و اینکه اگه دیدین کاتالیزور ماشینتون ریخته و خراب شده اگر بعلت گرانی نتونستین بخرین سریعا کاتالیزور را تخلیه کنین تا به حال و روز من نیفتین که مجبور بشین ۱۰ میلیون خرج موتور ماشین بکنین

  18. سلام فشار میاد بخاطر اینکه پیستون فشار میاد صدای ماشین تغییر میکنه قدرت ماشین کم میشه مصرف سوخت زیاد میشه عاقبت پیستون میزنه ا ین حساسی دوستان خودرو ما تمام استاندار ها هست عاقبت شده این وای به موقعی چیز این حساسی نباشه مخصوصا با این اوضاع سوخت

  19. سلام میخواستم تجربه با پژو slx tu5 روبگم که قبل از حذف کاتالیست انگار موتور پراید روش بود و اصلا جون راه افتادنم نداشت چه برسه شتاب و قدرت.بعد از حذف انگار موتور شورلت روش باشه.دوستانیم که میگن مصرف زیاد میشه زیاد که نشد کم ترم شده چون نیازی نیست سربالایی تخت گاز کنین تا راه بیفته وکلا گاز الکی به ماشین بدین که بعد مجبور بشین کلاچو پیاده کنید.درمورد آلودگیم هیچ تاثیری نداره مثل این میمونه برا دودکش بخاری توری پنجره نصب کنه آدم بعد بگه خب دیگه آلودگی تموم.فقط به سود شرکت یه قطعه گرون میبنده روی ماشین که عمر واشر و رینگ و سوپاپ روهم کم میکنه و قیمت خودروهم میبرن بالا و هیچ تاثیری حتی یک درصد هم تو کم کردن آلودگی نداره.نتیجه این که حذف این قطعه به نفع موتور و ماشین و شما هست.

  20. عاقا ماشین های قدیمی تر مثلا پژو سمند ۲۰۶ که کاتالیزور نداشتن (دهه ۸۰) حالا ایرانخودرو چه تغییری تو موتورشون دادن که حالا به نداشتن کاتالیزور حساس شدن. هیچ تاثیری نداره در عملکرد موتور نداره. سنسور دوم هم حذف کنید مشکل چراغ چک هم حل میشه. کاتالیزور فقط و فقط یک فیلتر برای گازهای سمی هست

  21. سلام، بنده سورن موتور ef7 مدل ۹۲ دارم،تا الان ۲۱۰ تا کار کرده، فکر نکنم تا حالا دست به کاتالویستش زده باشن، چرا ۶ ماه پیش گرفتمش، اصلا جون نداره، ولی وقتی تو جاده سرعت پیدا میکنه دونم کم کم بهتره، ولی در سربالایی خیلی بی جونِ، به نظرتون خالی کنم یا تعویض؟
    لعنتی خیلی گرونِ، هر کدوم یه چیزی میگن، ولی عقل میگه بهتر میشه، چرا که راه خروج گازها باز میشه، بازم اگر میشه راهنمایی کنید. ممنون از دوستان گرامی.

  22. من پراید یورو ۴ دارم با ریمپ و حذف سنسور و برداشتن کاتالیست و نصب کیت مکش و یک هدرز خوب و تجربه ده هزار کیلومتر رانندگی باهاش میگم که بسیار تاثیر مثبتی داشته هم مصرف سوخت ماشین خیلی کم شده هم سر و صدا کمتری داره موتور هم به جرعت میگم هر سرعتی رو تو هر دنده ای با ۵۰۰ دور کمتر داره میره که یعنی کاهش استهلاک قطعات،کاتالیست چیز خیلی خوبی هست ولی برای یک خودرو روز که حداقل بالای ۱۵۰ اسب قدرت داشته باشه حالا با نصب کاتالیست یه ۲ اسب هم تلف بشه به اون صورت تو شتاب ماشین خودشو نشون نده نه پراید با ۶۰ اسب قدرت رو آوردن ۱۲۰ کیلو هم سنگینش کردن کاتالیست هم گذاشتن براش

  23. من ۲۰۷ مدل نود شش دارم. تو این پنج سال دویست هزار کیلومتر راه رفتم. این اواخر کنی ماشین تنبل شده بود و چراغ چک روشن. بهم گفتن کاتالیست مرخص شده. یه مدت مدارا کردم تا اینکه مجبور شدم کاتالیست رو بردارم. قیمت های عجیب واسه نمونه های فابریک بهم دادن. از دوازده تا بیست تومن. ایران دلکو سه تومنی هم هست که میگن فایده نداره و منطقی هم هست با توجه به فلزات گران قیمت کاتالیست و نرخ ارز. الان شتاب ماشین کمی بهتر شده. بوی خامسوزی شنیده میشه تا حدی. صدای موتور هم زیاد شده از دور سه هزار تا چهار هزار. چراغ چک روشن شده بود که با تعویض سنسور فعلا خاموش مونده. طبق معمول هزینه های مربوط به دولت رو باید مردم متحمل بشن

  24. یه هفته پیش کاتالیست ۲۰۶ تیپ ۵ رو بردم اگزوز سازی برام باز کرد یه دونه خالی شو بست
    دومیلیون و پانصد هم ازش پول گرفتم
    شتاب ماشین عالی شده
    مصرف تغییر نکرده
    یکم کوچولو صدا موتور زیاد شده
    تمام

    • سلام من پراید یوزو ۴ دارم وقتی شیشه رو یکم میدم پایین بوی بد احساس میکنم داخل ماشین مث بوی اگزوز . اگزوزشم سالمه کاتالیز بجاش طرح کاتالزوره

  25. سلام من پرشیا مدل ۹۴ خریدم راه نمیره تو دنده چهار دوره موتور رو ۳ سرعت ۷۵ تا میره آیا از کاتالیزور ایراد که سرعت نمیره یا پرشیا رو این جوری طراحی کردن لطفا راهنمایی بکنین ممنون

  26. با فرض حذف سنسور کاتالیزر از مدار سوختی که داخل موتور سوزونده میشه چطوری به خاطر کاتالیزر که بعد موتور هست روی خوب سوختن بنزین تاثیر میزاره
    من متوجه این موضوع نشدم
    کل ماشین های race کاتالیزر ندارن حتما از بی سوادی مهندس هاشون کاتالیزرشونو بر میدارن

  27. اره خوب وقتی خالیش کنیم یاتاقان میزنه شاتون میزنه سرسیلندر میسوزونه حطا باطری هم هر نصف روز یکبار خراب میشه و باید تعویض کنید

  28. چقدر چرت میکی شما کاتالیزور فقط برای آلایندگی هست اکر دولت فکر آلایندگی هست یکم قیمت را پایین بیاره تا بشه تهیه کرد. عمر مفید این قطعه ۶۰ تا ۷۰ هزار هست بعدش دیگه فقط ضرر داره وقتی پول نباشه تعویض کنی مجبوریم بر داریم.

    • سلام هرکسی میتونه لطفا راهنمایی کنه ممنون میشم من تقریبا ۲۰روز پیش کاتالیزور ماشینم رو تعویض کردم به جایگزین آلان هنگامی که سرعت بالاست ومیخواهی یواش بیایی بوی دود میاد

  29. جدا از بحث کنترل آلایندگی و بحث سوخت
    نقشی که کاتالیزور داره اینه که سرعت خروج دود از محفظه احتراق رو کم می‌کنه پیستون با سرعت که بالا و پایین میشه دودی که تو محفظه راهش برای خروج سریع باز نیست مثل بالش و فنر عمل می‌کنه برای پیستون به نوعی جلوی حرکت سریع و شلاقی موقع بالا و پایین اومدن سریع پیستون رو میگیره و در نتیجه عمره رینگ و پیستون و … رو بیشتر می‌کنه اما در مورد دما با نظر بقیه دوستان tu5 سوار موافقم

  30. سلام ام وی ام ۵۳۰خالی کردیم مصرفش اومد پایین موتور سرد تر کار میکنه فقط صدای موتور یکم زیاد شده درکل راضیم

  31. سلام دوستان بنظرتون کاتالیست سورن ef7 مدل ۹۶ رو خالی کنم؟؟شنیدم موتور های ef7 به تخلیه کاتالیست حساس هستن

    • هیچ مشکلی پیش نمیاد من یکساله که خالی کردم از والم بهتر شده .البته اگه پول داشته باشی بندازی بهتره برای محیط زیست .من رفتم بگیرم میگه ۱۴ میلیون نداشتم بخرم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط