علائم خرابی لاستیک خودرو / خرابی پاشنه آشیل چه نشانه‌هایی دارد؟

از دست ندهید

علائم خرابی لاستیک زمانی که بروز کند، لزوم رسیدگی به آن برابر با حفظ شرایط ایمنی خودرو است. لاستیک جز ضروری هر وسیله نقلیه است و وضعیت آن نقش مهمی در تضمین ایمنی خودرو ایفا می‌کند. از رفت و آمدهای روزانه تا سفرهای جاده‌ای طولانی، لاستیک‌ها همواره در حال مصرف و فرسودگی هستند. با این حال، خرابی تایر ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که ما انتظارش را نداریم و می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

علائم خرابی لاستیک

بیت‌ران – رضا نوروزی: خرابی لاستیک از دغدغه‌های اصلی مالکان خودروها به‌ویژه خودروهای کار، عمومی و تجاری است که نسبت به سایر لوازم مصرفی، از قیمت بالاتری برخوردار است. همچنین کیفیت پایین و خرابی آن از مشکلات کوچک تا بزرگترین زیان یعنی تصادف‌ و خسارات مالی و جانی سنگین را می‌تواند به همراه داشته‌باشد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

نشانه‌های خرابی لاستیک
-سایش ناهموار آج

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی لاستیک، ساییدگی ناهموار آج است. در این حالت آج روی لاستیک‌ به‌طور ناهموار فرسوده یا در مناطق خاصی به میزان قابل‌توجهی بیشتر از مناطق دیگر فرسوده می‌شود. ساییدگی ناهموار آج می‌تواند ناشی از ناترازی چرخ‌ها، مشکلات تعلیق و یا کمی یا زیادی بیش از حد باد لاستیک‌ها باشد. این موضوع به کاهش کشش و کنترل خودرو، ضربه‌های شدید به اتاق، سر و صدا و افزایش شدید امکان ترکیدن لاستیک منجر می‌شود.

-برآمدگی یا تاول

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی لاستیک، وجود برآمدگی یا تاول در دیواره جانبی لاستیک است. این برجستگی‌ها یا تاول‌ها می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که ساختار داخلی لاستیک به خطر افتاده‌است. این می‌تواند به دلیل نقص تولید، آسیب، ضربه یا حتی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دماهای بالا باشد. اگر این برجستگی‌ها یا تاول‌ها برطرف نشوند، در نهایت می‌توانند منجر به انفجار شوند که به ویژه در سرعت‌های بالا بسیار خطرناک است.

علائم خرابی لاستیک
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

-لرزش بیش از حد

اگر در هنگام رانندگی لرزش بیش از حد احساس کردید، می‌تواند نشانه خرابی لاستیک باشد. این لرزش را می‌توان از طریق فرمان یا کل خودرو احساس کرد و اغلب نشانه‌ای از مشکل در تعادل یا بالانس لاستیک است. هنگامی که یک لاستیک از تعادل خارج می‌شود، می‌تواند باعث لرزش خودرو و منجر به تجربه رانندگی ناخوشایند و بالقوه ناایمن شود. همچنین، لرزش بیش از حد نیز می‌تواند نشانه‌ای از آسیب دیدن لاستیک باشد که در اثر پنچری یا آسیب داخلی ایجاد شده‌است. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به لاستیک و اطمینان از یک سواری نرم و ایمن، رسیدگی سریع به این موضوع بسیار مهم است.

عوامل خرابی لاستیک
-فشار هوا نامناسب

یکی از پارامترهای مهم استفاده از تایر، فشار هوای درون آن است. فشار هوای کمتر از حد مورد نیاز، باعث فرسایش نامتقاران طرفین بیرونی لاستیک و بخشی از دیواره‌های آن و کاهش عمر کلی لاستیک‌ها می‌شود. فشار هوای زیاد نیز باعث ایجاد فرسایش بخش میانی آج‌ها و ناهمواری در سایش می‌شود. در هر دو حالت کم یا پر بادی تایر، امکان ترکیدن تایر افزایش پیدا می‌کند.

علائم خرابی لاستیک
علائم خرابی لاستیک / کم باد بودن لاستیک
-استفاده نادرست

رانندگی در شرایطی مانند سرعت بالاتر از حد مجاز تایر مورد استفاده و یا وجود نشانه‌های خرابی لاستیک‌ها، امکان بروز حادثه را بسیار زیاد می‌کند. همچنین رانندگی با لاستیک‌های غیر رادیال در شرایط جوی نامناسب، می‌تواند باعث زودتر صاف‌شدن و خرابی آن‌ها شود.

 

-فرسایش ناهمگن

فرسایش ناهمگن لاستیک‌ها به‌علت تنظیم نامناسب چرخ‌ها، آسیب به شاسی یا اکسل‌ها، خرابی بلبرینگ جرخ‌ها، تاب داشتن رینگ‌ها، متعادل نبودن فشار هوا در تایرها و یا عوامل دیگر می‌تواند باعث شود که لاستیک‌ها زودتر صاف شوند یا خرابی داشته باشند.

-شرایط محیطی

عوامل محیطی مانند نور مستقیم آفتاب، رطوبت، گرما و سرما و یا محیط اسیدی می‌تواند روی عمر و عملکرد لاستیک‌ها تأثیرگذار باشد و باعث خرابی آن‌ها شود.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

-بالا رفتن سن لاستیک

لاستیک‌ها نیز همانند هر کالای مصرفی دیگر دارای تاریخ انقضا هستند. عمر تایر با توجه به نوع آن و در صورت استفاده و نگهداری در شرایط مطلوب، بین ۴ تا ۶ سال است. طبیعی است تایر در صورت استفاده، زودتر مصرف شده و باید تعویض شود. همچنین با پایان انقضای لاستیک حتی در صورت سالم و کامل بودن آج‌ها، تعویض تایر اجباری است. تاریخ انقضای لاستیک‌های ایرانی همچون بارز، کویرتایر و یزدتایر ۴ سال است.

-ترکیبات شیمیایی

برخی از ترکیبات شیمیایی در صورت تماس با لاستیک‌ها ممکن است باعث آسیب به ساختار لاستیک و باعث خرابی آن شوند.

-شرایط جاده

ناهمواری و چاله‌های جاده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در آسیب لحظه‌ای و بزرگ به لاستیک‌ها هستند، تاجایی‌که امکان ترکیدن لاستیک در آن‌ها وجود دارد. همچنین رانندگی در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد به‌دلیل برهم زدن شرایط بهینه برای لاستیک، باعث فرسایش زود هنگام آن می‌شود.

علائم خرابی لاستیک
علائم خرابی لاستیک
-استفاده از تایرهای نامناسب

استفاده از تایرهایی که برای شرایط رانندگی ویژه طراحی شده‌اند، در شرایط متفاوت می‌تواند باعث زودتر صاف شدن یا خرابی لاستیک‌ها شود. برای نمونه، استفاده از تایرهای تابستانه در زمستان یا برعکس.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

-نامتوازن بودن لاستیک‌ها

متوازن نبودن لاستیک‌ها می‌تواند باعث فرسایش ناهمگن در سطح آنها و زودتر صاف شدن یا خرابی لاستیک‌ها شود.

نکات مهم نگهداری از تایرها

استفاده از مواد شوینده نامناسب یا استفاده از فشار زیاد آب در هنگام شستشوی لاستیک‌ها می‌تواند باعث آسیب به سطح آنها شود. با انجام مراقبت و نگهداری منظم از لاستیک‌های خودرو، همچون تعویض به موقع، تنظیم مناسب فشار هوا، و انجام تعمیرات لازم، می‌توان عمر و عملکرد بهتری از آنها بدست آورد و ایمنی رانندگی را بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید:

از سیستم کنترل فشار باد تایر خودرو چه می دانید؟

لاستیک ماشین چگونه تولید می‌شود؟ / گزارش اختصاصی از کارخانه گلدستون

لاستیک کویر پنچر رو معرفی شد/ بهترین تایر ایرانی برای خودرو کدام است؟

بهترین تایر ایرانی کدام است؟ / بررسی تخصصی ویژگی‌های تایرهای ایرانی جهت خرید

چراغ خودرو چگونه ساخته می‌شود؟ / تضاد زیبای پلاستیک و حرارت!

تسمه تایم ماشین و زمان تعویض آن + راهنمای خرید

موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو/ بازنشستگی موتورهای EF7

ولوو VNL جدید معرفی شد / ولوو با تحول در طراحی پیستون‌ها، گشتاور را متحول کرد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط