بهترین تایر ایرانی کدام است؟ / بررسی تخصصی ویژگی‌های تایرهای ایرانی جهت خرید

از دست ندهید

بهترین تایر ایرانی کدام است؟ از بین ۹ شرکت تایر سایز ایرانی کدام یک بهترین تایر را تولید می‌کند؟ در ادامه گزارش برای اولین بار کاربری تایرهای ایرانی بررسی شدند که برای خرید بهتر به شما کمک می‌کند.

بهترین تایر ایرانی

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: بهترین تایر ایرانی کدام است؟ از بین ۹ شرکت تایر ساز داخلی، سه شرکت تایرسازی یعنی بارز، کویر تایر و یزد تایر سرآمد بقیه هستند. شرکت‌های دیگری مانند ایران تایر، دنا، گهر تایر و… نیز مشغول تولیدند که موضوع گزارش نیستند.

اما برای یافتن بهترین تایر ایرانی ابتدا باید مشخص کنیم که منظور ما از بهترین تایر چیست؟ که این موضوع تا حد بسیار زیادی به نوع استفاده کاربر بستگی دارد. برای مثال شاید بهترین تایر از دید یک راننده تاکسی، تایری باشد که دیرتر تمام می‌شود، اما از دید یک راننده شخصی، تایری که هندلینگ بهتری دارد، مناسب‌تر است.

 

البته مهم‌ترین تفاوت تایرهای ایرانی و خارجی دقیقا همین‌جا است. چرا که تایرهای مرغوب خارجی می‌توانند در تمام آیتم‌های سایش و دوام، راحتی، چسبندگی و … رضایت کامل کاربر را کسب کنند. اما ممکن است هر کدام در یک آیتم خاص سرآمد بقیه باشد. در مقابل تایرهای ایرانی آن هم سه برند معروف، در تمام آیتم‌ها حداقل‌ها و استاندارد را پاس می‌کنند. اما هر کدام حداقل در یک آیتم بهتر از بقیه است. آن چه در ادامه گزارش می‌خوانید، حاصل تحقیقات گسترده بیت ران راجع‌به شرکت‌های تایر ساز ایرانی، بازدید از برخی کارخانه‌ها و همچنین مصاحبه و گفت‌وگو با نفرات برتر این حوزه در کشور است. لذا برای یافتن بهترین تایر ایرانی برای خودروی‌تان، ادامه گزارش را بخوانید.

ابتدا با مثلث معروف SWR آشنا شوید تا بدانید که چرا فرآیند تولید تایر آن‌قدر پیچیده است.

مثلث شیطانی!

در مثلث SWR حرف S به معنای Sound یا صدا، W به معنای Wet Grip یا ترمز روی زمین خیس و R به مفهوم Rolling resistance یا مقاومت غلتشی است. در واقع رقابت تولید کنندگان لاستیک ماشین در دنیا روی همین مثلث است. رسیدن‌ به بهترین نقطه روی هر کدام از پارامترهای این مثلث کار بسیار سختی است. اما چرا؟

اگر تایری تولید کنیم که چسبندگی عالی داشته باشد، مقاوت غلتشی آن بسیار بالا می‌رود و شاید خودرو حتی به سختی حرکت کند. حتی اگر به مقاومت غلتشی هم غلبه کنیم حالا تایری چسبنده و خوب داریم اما آنقدر صدا و نویز تولید می‌کند که سرنشینان سر سام می‌گیرند. حالا اگر دو مورد بالا را هم اصلاح کنیم، تایر ما هنگام ترمزگیری در زمین خیس به راحتی سُر می‌خورد.

همانطور که متوجه شدید رسیدن‌ به نقطه‌ای ایده آل در همه پارامترهای SWR ماموریت بسیار سختی است. تایرهای ایرانی در حال حاضر استاندارد Stage1 اروپا را دارند که البته در اروپا کمی قدیمی اما قابل قبول است. استاندارد S2WR2 در حال حاضر به‌روزترین استاندارد تایر اروپا است که برخی تایر سازان ایرانی هم به آن رسیده‌اند.

احتمالا متوجه شدید که تایرهای مرغوب و برند خارجی در هر سه آیتم SWR قادر به جذب رضایت کاربر هستند، اما در بحث‌های رقابتی، ممکن است در یک آیتم قوی‌تر یا ضعیف‌تر از بقیه باشند.

لذا علت محبوبیت تایری مانند Michelin این است که در هر سه آیتم SWR، در بهترین نقطه قرار دارد! اما تایرهای ایرانی هم دست‌کم در یک آیتم بهتر از بقیه هستند. ویژگی هر کدام از تایرهای ایرانی چیست؟

بارز، با دوام‌ترین

بهترین تایر ایرانی

شرکت بارز در حال حاضر معروف‌ترین شرکت تایرسازی ایرانی است که در بخش تبلیغات و برندیگ خود نیز فعال‌تر از بقیه است. تکنولوژی تولید تایرهای بارز نسبتا پیشرفته است و تنها پیست تست استاندارد تایر در کشور نیز متعلق به همین شرکت است. البته سایر تایرسازان نیز طی توافقاتی از این پیست که در کرمان واقع است، بهره می‌برند.

تایرهای بارز چسبندگی متوسطی دارند اما نسبتا سفت هستند. در بین تایرهای ایرانی کمترین سایش و در نتیجه بهترین دوام را دارند. در نتیجه بهترین تایر ایرانی برای رانندگان تاکسی یا کاربرانی است که عمر تایر در اولویت‌شان است. بهتر است زیر برخی خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ که تعلیق خشکی دارند از این برند استفاده نکنید تا خشکی تعلیق شما دو چندان نشود.

یزد تایر، راحت‌ترین

اگر به دنبال یک تایر نرم هستید تا دست اندازها و ناهمواری‌ها را کمتر حس کنید، باید به سراغ یزد تایر بروید. تایرهای این شرکت خیلی نرم هستند و این موضوع حتی با دست زدن به بدنه تایر و مقایسه آن با رقبا هم مشخص است. این تایر ساز از تکنولوژی شرکت Vredestein هلند استفاده می‌کند.

در نتیجه بهترین تایر ایرانی برای کاربرانی که راحتی سواری خودرو برای‌شان اولویت‌ دارد، یزد تایر است. در مقابل اما باید بدانید که سایش تایرهای این برند هم بیشتر از بقیه است و لاستیک زودتر تمام می‌شود. از طرف دیگر این تایرها هنگام مانورهای ناگهانی یا ترمزگیری به‌ویژه در آب و هوای بسیار گرم، چسبندگی کمی دارند و موجب سُر خوردن خودرو می‌شوند. در نتیجه اگر در مناطق گرم‌سیری زندگی می‌کنید، شاید بهتر است هنگام انتخاب این برند، بیشتر فکر کنید.

کویر تایر، چسبنده‌ترین

بهترین تایر ایرانی

اگر هندلینگ خودرو برای شما در اولویت است، بهترین تایر ایرانی برای شما کویر تایر است. هندلینگ تایر به موارد مختلفی از جمله مواد کامباند و ساختار تایر بستگی دارد.

تایرهای این شرکت از لحاظ نرمی و دوام در سطح متوسط هستند. این شرکت برای خودروهای کراس اوور شرکت‌های بهمن و کرمان و … به‌صورت تخصصی تایر ساخته و با این شرکت‌ها همکاری نزدیک دارد. اولین تایر پنچر رو و اولین تایر خودروهای برقی (EV) نیز توسط این شرکت تولید شده‌است.

کویر تایر به ادعای خود اولین تایرساز ایرانی است که تکنولوژی ساخت تایرهای رادیال سواری را بومی سازی کرد و تکنولوژی آن را نیز در اختیار دارد.

قربانی مدیر فروش و بازاریابی این شرکت در گفت‌وگو با به بیت ران مدعی شده‌است: “تمام تایرهای تولیدی شرکت ما می‌توانند استاندارد SWR استیج دو که در اروپا الزامی شد را پاس کنند.”

جمع‌بندی

همان‌طور که احتمالا متوجه شدید انتخاب بهترین تایر ایرانی به‌صورت مستقیم به سلیقه و نوع استفاده کاربر ارتباط دارد. هر کدام از تایرهای ایرانی ویژگی‌های خاص خود را دارند که باید با استفاده از اطلاعات گفته شده در این گزارش، نسبت به انتخاب آن‌ها اقدام کرد.

بیشتر بخوانید:

شرایط فروش لاستیک تغییر کرد + جزئیات

لاستیک ماشین چگونه تولید می‌شود؟ / گزارش اختصاصی از کارخانه گلدستون

سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ

قیمت لاستیک موتورسیکلت

تعرفه واردات لاستیک خودرو یک سوم شد / توزیع لاستیک با نرخ مصوب

بررسی تایرهای ایرانی و خارجی خودرو + راهنمای خرید تایر

چراغ خودرو چگونه ساخته می‌شود؟ / تضاد زیبای پلاستیک و حرارت!

باد لاستیک خودرو خود را در تابستان کم کنید + دلایل

سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟




2 دیدگاه

  1. کویرتایر توی یکسال اول استفاده درحد لاستیک های کره ای نرم و چسبنده است و سواری لذت‌بخشی به ماشین میده، اما بعدش خشک میشه.
    مدل های جدید لاستیکای بارز هم نسبت به قدیمی ها نرم تر شدن و دوام مناسبی هم دارن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط