موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو/ بازنشستگی موتورهای EF7

از دست ندهید

موتور سه سیلندر GDI ایران خودرو توانی معادل موتور جدید EFP تولید می‌کند. این اتفاق چگونه رخ می‌دهد و استهلاک موتور سه سیلندر چقدر بیش‌تر از موتور چهار سیلندر است؟

موتور سه سیلندر GDI

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: موتور سه سیلندر GDI ایران خودرو مجهز به توربو شارژر تقریبا قادر است توانی معادل موتور EF7 توربو پلاس یا EFP تولید کند. آن هم با یک سیلندر و ۴۰۰ سی‌سی حجم کمتر. این موتور با ۱۳۰۰ سی سی حجم موتور، سه سیلندر توربو شارژ، دو زمان بندی متغیر سوپاپ برای دریچه‌های دود و گاز، می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر هم گشتاور تولید کند. مشخصات فنی این موتور دقیقا مثل موتور EFP است، فقط ۱۰ اسب بخار قدرت کمتری دارد. اما مصرف سوخت و وزن آن هم کمتر است.

از طرف دیگر پیشرانه EFP نسل جدید موتور EF7 توربو است که با ۱۷۰۰ سی‌سی حجم و چهار سیلندر قادر به تولید حدود ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور است. این موتور نسل جدید موتور EF7 توربو است که کاملا تغییر کرده و VVT دوبل دارد.

تکونولوژی GDI یا Gasoline direct injection (تزریق مستقیم سوخت) چیست؟

معجزه GDI

موتور سه سیلندر GDI

مهدی رجبعلی مدیر عامل شرکت ایپکو درباره تشابه توان موتور سه سیلندر GDI و موتور EFP و تکنولوژی GDI به خبرنگار بیت ران گفت: “تکنولوژی GDI باعث می‌شود تا سوخت مستقیم به محفظه احتراق پاشیده شود و دیگر قرار نیست از پشت سوپاپ‌های هوا و در ترکیب با هوا وارد محفظه شود. در نتیجه با کنترل ناک می‌توان جرم هوای بیشتری را وارد موتور کرد و به طبع جرم سوخت هم قابل افزایش است.”

وی ادامه داد: “موضوع ما افزایش بسیار زیاد فشار پاشش سوخت در موتور سه سیلندر GDI است. در موتورهای معمولی فشار پاشش سوخت حدود دو تا ۲.۵ بار است اما در موتورهای GDI این فشار به ۳۵۰ بار می‌رسد که اختلاف قابل توجهی است. موتور EFP نیز اگر به تکنولوژی GDI مجهز شود تا حدود ۳۳۰ نیوتون‌متر گشتاور خواهد داشت.”

چرا سه سیلندر؟

موتور سه سیلندر GDI

مدیرعامل ایپکو درباره جایگزین شدن موتور سه سیلندر GDI با موتورهای چهار سیلندر به بیت ران گفت: “شما وقتی بتوانید توان بیشتری را با حجم کمتری تولید کنید، قاعدتا به سمت بهینه کردن موتور می‌روید. معمولا تناسب حجم یک موتور ۴۰۰ سی‌سی به ازای هر سیلندر است. اگر این عدد بیشتر شود راندمان افت می‌کند و اگر کمتر شود هم جانمایی قطعات به مشکل بر می‌خورد. وقتی می‌توان با حجم ۱۳۰۰ سی‌سی توان یک موتور ۱۷۰۰ سی‌سی را گرفت، معقول این است که به سمت حجم کمتر بروید.”

رجبعلی افزود: “وقتی در حجم کمتر انرژی بیشتری آزاد می‌کنید، قطعات حتما تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند. پس قطعات موتور با حجم کمتر باید از استحکام بیشتری برخوردار باشند.”

وی درباره بالانس نبودن موتورهای سه سیلندر نیز گفت: “موتورهای سه سیلندر تعادل دینامیکی ندارند و به همین دلیل از شفت‌های بالانس کننده یا بالانسر شفت استفاده می‌کنند. این شفت برعکس میل لنگ می‌چرخد و می‌تواند تعادل یک سیلندر کمتر را جبران کند. قاعدتا دسته موتورها و محل اتکای آن هم باید براساس سه سیلندر طراحی شود.”

آیا موتورهای چهار سیلندر بازنشسته می‌شوند؟

رجبعلی درباره جایگزینی موتور سه سیلندر GDI با موتوری مانند EFP در ایران خودرو به خبرنگار بیت ران گفت: “موتورهای سه سیلندر برای سگمنت‌های دیگری در نظر گرفته شده‌اند. به‌هرحال ایران خودرو یک دوران گذار دارد. همان‌طور که وقتی موتور EFP آمد ما موتور XU7 را کنار نگذاشتیم، بلکه آن را ارتقا دادیم و موتور XUP حاصل شد.”

وی افزود: “موتور سه سیلندر GDI در کوتاه مدت به سبد محصولات ایران خودرو اضافه می‌شود و در بلند مدت نیز همان‌طور که موتور EFP باید ارتقا یابد، این موتور هم ارتقا پیدا می‌کند. ضمنا طول می‌کشد تا این موتور به یک تیراژ مثلا ۲۰۰ هزار دستگاه در سال برسد. در نتیجه موتور EFP این دوران گذار به موتور سه استوانه را برای ما ایجاد و بعد از آن نیز ارتقا پیدا می‌کند.”

 

وی درباره وضعیت تولید موتور EFP نیز گفت: “موتور EFP وارد رمپ‌آپ تولید شده است، اما در این مرحله خودروساز همیشه به آرامی تیراژ تولید را بالا می‌برد. دلیل این احتیاط این است که موتور قبلی را ناگهان از مدار خارج نکنند تا اگر موتور جدید که به‌هرحال در حال توسعه است، دچار مشکل شد، خط تولید با بحران مواجه نشود. در حال حاضر نسخه تنفس طبیعی موتور EFP در حال تولید است و نسخه توربو نیز با تیراژ کم تولید می شود. احتمالا ظرف شش تا هفت ماه آینده نیز نسل EFP ،نسل EF7 را باز نشسته می‌کند.

قیمت کم سوخت در کشور، توسعه موتورهای کم مصرف را چگونه توجیه می‌کند؟

در کشور ما سوخت قیمت کمی دارد و در عین حال خودروسازان به سمت توسعه موتورهای کم مصرف و پرخوران پیش می‌روند. در واقع موضوع مصرف سوخت صدی دو تا سه لیتر کمتر برای مصرف کننده مسئله مهمی نیست. پس دلیل توسعه نسل جدید موتورها مانند همین موتور سه سیلندر GDI در شرکتی مانند ایران خودرو چیست؟

 

مدیرعامل مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در پاسخ این سوال به خبرنگار بیت ران گفت: “موضوع کاهش مصرف سوخت در بخش اقتصاد خرد چندان تاثیری ندارد. در واقع وقتی قیمت حامل‌های انرژی تطبیق نداشته باشد، هیچ صنعتی توجیه اقتصادی ندارد. اما در بخش اقتصاد کلان این موضوع توجیه پیدا می‌کند. چرا که قیمت سوخت در کشور این نیست و دولت روی آن یارانه می‌پردازد. پس وقتی درباره بنزین حدودا لیتری ۵۰ تا ۶۰ سِنت صحبت می‌کنیم، در اقتصاد کلان قطعا تاثیر دارد.”

بیشتر بخوانید:

بهترین تایر ایرانی کدام است؟ / بررسی تخصصی ویژگی‌های تایرهای ایرانی جهت خرید

کشنده مان ۲۰۱۹ بررسی شد + قیمت اولین مان وارداتی به کشور پس از ۱۸ سال

دنا پلاس اتومات آپشنال چه امکاناتی دارد؟ بررسی افت شدید کیفیت خودرو

رنو سامسونگ XM3 سروش دیزل رونمایی شد / همه چیز درباره رنو آرکانا کره‌ای

کولیوس جدید با سروش دیزل مبنا می‌آید / بررسی رنو سامسونگ QM6 وارداتی

جتور تراولر بهمن موتور را بشناسید / لندروور دیفندر مناطق محروم

تاکسی برقی لونا ایران خودرو معرفی شد / محصول مشترک رنو و JMC چین!

بستیون نات معرفی شد / خودرو برقی ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




8 دیدگاه

  1. با این بنزین های اشغال داخل ایران موتور های توربو یک سال هم دوام نمیارن،توربو بنزین یورو چهار و پنج واقعی میخواد

  2. درود بر بیت رانی های عزیز
    سپاسگزارم که مانند همیشه اطلاعات بروزی را در اختیار خوانندگان گذاشتید. در مورد این پیشرانه جدید چون فشار نازل های انژکتور بسیار بالاست احتمال خرابی لوله و اتصالات بنزینی که باید فشار بالای ۳۳۰ باری را تحمل کنند بسیار بالا می رود و احتمال آتش سوزی خودروها را بالا می برد. به نگاه من هم فناوری های بالایی برای این کار لازم است و هم تعمیرکاران باید آموزش های لازم را ببینند وگرنه باید شاهد آتش سوزی های زیادی در این خودروها باشیم
    با سپاس

    • یه کار مثبت انجام نمیدن که مردم کیفش ببرن همش هزینه های الکی می کنن بعدم توانشو مردم بدن یه مشت مسئول بی سواد دارن کارت به استخوان مردم میرسونند

  3. جناب مهندس خبر ندارید که خودرو ساز های دنیا بخصوص ولوو و خیلی از شرکت های آمریکایی و ارو پایی در حال جمع آوری موتورهای درونسوز هستند بطوریکه ولوو اعلام کرد دیگر هیچ موتور بنزینی و دیزلی رو طراحی و تولید نمی کند اونوقت شما تازه دارید می‌رید بسمت خودرو های سه سیلندر…هههههههه واقعا که مگر وزیر نگفت کشور باید بسرعت بسمت خودرو های برقی بره

  4. اتومبیلها تا محرکه الکتریکی نداشته باشند مثلا پشت چراغ قرمز و یا در سرازیری سوخت مصرف کنند،
    نمیتوان گفت موتورشان بهینه شده اند.

  5. با دانش فارغ التحصیلان رشته مکانیک و سایر رشته های مهندسی دانشگاه های معتبر و تراز بالا و تجربیات مکانیک های قدیم و جدید و تراشکاران ماهر قطعا خروجی کار بهتر خودرو سایپا و ایران خودرو که سرمایه و خط تولید با تجهیزات دارند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط