تست و بررسی ارزش خرید خودرو تیگو ۷ پرو / تیگو هفت پرو + قیمت

از دست ندهید

تیگو ۷ پرو / تیگو هفت پرو نسخه ارتقا یافته تیگو هفت است که بزودی وارد بازار خواهد شد. از لحاظ طراحی و تجهیزات،این خودرو وضعیت بدی ندارد. اما از لحاظ فنی، ایراداتی به این خودرو وارد است. آیا تیگو هفت پرو ارزش خرید دارد؟ مشخصات و رقبای آن؟

بیت ران – مهدی درفشی: تیگو هفت اولین شاسی بلند لوکس مدیران خودرو بود که حدود پنج سال پیش، وارد بازار کشور شد. نگارنده برای اولین بار در فروردین ماه سال ۹۷، تیگو هفت را بررسی کردم. در آن زمان حدود ۱۴۷ میلیون تومان قیمت داشت. سایه افکنی ممنوعیت واردات خودرو، باعث شد تا کراس اوور لوکس مدیران خودرو جلوی رقبای کره ای عرض اندام کند.

اگر چه، به نظر عده ای، خرید خودروی وارداتی و کارکرده از برندهای مطرح کره ای و ژاپنی، به مراتب از خرید خودروی صفر کیلومتر چینی عقلانی تر است. در این میان، مشتریان خودرو به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول برند را به کارکرد بالا و استهلاک ناشی از آن ترجیح می دهند و دسته دوم، به دنبال خودروی صفر کیلومتر با سطح مناسبی از امکانات هستند. ولو اینکه چینی باشد.

به تازگی، مدیران خودرو با به روز رسانی سبد محصولات، جایگزین تیگو هفت یعنی تیگو هفت پرو را معرفی کرد و در معرض تست قرار داد. خودرویی که در مرتبه ای پایین تر از تیگو هشت پرو قرار می گیرد و بزودی وارد بازار خواهد شد. آیا تیگو هفت پرو ارزش خرید دارد؟ عملکرد این خودرو در روز تست چگونه بود؟

گام رو به جلو در طراحی

طراحی تیگو هفت پرو همانند بسیاری از خودروهای روز، یک گام به جلو حرکت کرده است. البته این حرکت، بدان معناست که به میزان افزایش سایز جلو پنجره، از سایز چراغ ها کاسته شده است.

مشابه با آن چه که در هیوندای و ب ام و شاهد هستیم. در نمای جلو، همانند تیگو هشت پرو، ایکس ۲۲ پرو و آریزو پنج توربو جدید، شاهد جلو پنجره کهکشانی هستیم. چراغ های به کار رفته در جلو نیز از نوع LED هستند. در طرفین سپر نیز چراغ های نور در روز جای گرفته اند. همچنین آن ها وظیفه چراغ های جانبی را بر عهده دارند.

در نمای جانبی، طراح بیشتر با حجم ها بازی کرده است. خبری از خطوط تیز و شکسته نیست. مشابه با نمای جلو، در این قسمت نیز از المان های مشترک با تیگو هشت پرو دیده می شود. خطی از یک سوم در عقب آغاز و به چراغ عقب ختم می شود. این خط در نمای جانبی تیگو هشت پرو نیز وجود دارد. رینگ های ۱۸ اینچی نقره ای خاکستری ده پر نیز جلوه خوبی به نمای جانبی داده اند.

در کل، در طراحی نمای جلو و جانبی تیگو هفت پرو، از همان المان های به کار رفته در تیگو هشت پرو استفاده شده است. این نشان دهنده استفاده ی شرکت سازنده از خط مشی مشابه در طراحی محصولات است.

نمای عقب؛ شبیه به کولئوس و اینفینیتی QX60؟

در نمای عقب،تیگو هفت‌پرو به اینفینیتی QX60 شباهت دارد. چراغ های ممتد، محل قرارگیری مه شکن های عقب و سراگزوزها، همچنین انحنای درب صندوق، از جمله وجوه مشترک این دو در طراحی است.

اگر چه، طراحی نمای عقب QX60 جذاب تر است. همچنین هنگام روشن بودن چراغ ها، شباهت آن ها با رنو کولئوس مشهود است. با این حساب که چراغ های تیگو هفت‌پرو، ممتد هستند و لوگو در میان آن ها قرار گرفته است. در قسمت پایین سپر، مه شکن ها و دو سر اگزوز قرار گرفته است. البته از بین موارد نام برده، فقط مه شکن ها واقعی هستند!

نمای داخلی چه تغییراتی کرده است؟

نمای داخلی تیگو ۷ پرو نیز کاملا دگرگون شده است. بیش از هر چیز، پشت آمپر تمام دیجیتالی تیگو هفت‌پرو است که خودنمایی می‌کند.

غربیلک فرمان نیز کاملا تغییر کرده و مشابه با سایر محصولات جدید مدیران خودرو است. در قسمت میانی داشبورد نیز یک صفحه نمایش برای سرگرمی و … تعبیه شده است.

نحوه ی قرارگیری آن روی داشبورد، مشابه با محصولات ب ام و است. همچنین خبری از دکمه های تنظیمات سیستم تهویه مطبوع نیست. تنظیمات مربوط به این سیستم، به صورت لمسی است. همانند تیگو هشت پرو، سلکتور دنده تیگو هفت پرو برقی است.

متریال مورد استفاده در داشبورد، مناسب است. همچنین داشبورد ارگونومی مناسبی دارد. البته دیجیتالی شدن بسیاری از تنظیمات، باعث سردرگمی راننده می شود و عادت به آن، نیازمند زمان است. ترکیب رنگ مشکی و قرمز در کنار استفاده از قطعات دکوراتیو کرومی رنگ، جلوه خوبی به کابین تیگو هفت‌پرو داده است. صندلی ها دارای روکش چرمی مشکی رنگ هستند. تنظیمات صندلی های جلو نیز به صورت برقی است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی شامل چیست؟

تیگو هفت پرو مجهز به شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، اتوهلد، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، سیستم تهویه مطبوع دوال اتوماتیک، نور پردازی کابین، صندلی های برقی راننده و سرنشین جلو، سقف پانوراما، چراغ های روشنایی در روز، سنسور نور، سنسور باران، نمایشگر مالتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی، بازشونده برقی در صندوق، کی لس استارتر، TPMS، شارژر بدون سیم تلفن همراه، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل و دوربین دید ۳۶۰ درجه است.

استفاده از گیربکس CVT؛ یک گام به عقب یا افزایش وجه اشتراک فنی محصولات؟

تیگو هفت پرو از دیگر اعضای جدید باشگاه ۱.۵ لیتری های توربو است. پیشرانه مورد استفاده در این خودرو همانند تیگو هفت است. اگر چه طبق اعلام مدیران خودرو، تیگو هفت پرو، هشت اسب بخار و ۲۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر از تیگو هفت قدرت دارد. البته جعبه دنده مورد استفاده در تیگو هفت‌پرو با تیگو هفت متفاوت است. در تیگو هفت از جعبه دنده شش سرعته دو کلاچه استفاده شد. اما تیگو هفت‌پرو به جعبه دنده CVT مجهز است.

در حالت مصنوعی، این گیربکس امکان ایجاد ۹ دنده را دارد. انتظار می رفت که مدیران خودرو برای ارتقا، از جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه، مشابه با آنچه که در تیگو هشت پرو است، در تیگو هفت‌پرو نیز استفاده کند. البته مدیران خودرو مدعی است که استفاده از جعبه دنده CVT، باعث کاهش مصرف سوخت تیگو هفت پرو می شود.

تست و بررسی؛ تیگو هفت پرو چند مرده حلاج است؟

با شروع زمان تست و بررسی تیگو ۷ پرو ، خود را برای به چالش کشیدن این خودرو آماده می کنیم. در ابتدا، اقدام به شتاب گیری و بررسی نحوه آن کردیم. هماهنگی موتور با جعبه دنده هنگام شتاب گیری مناسب است. البته هنگام معکوس دادن، جعبه دنده آن طور که مایل است رفتار می کند و چندان گوش به فرمان نیست. اگر چه حس خوبی به جعبه دنده CVT ندارم، اما در تیگو هفت پرو نسبت به قبل خبری از تقه های گیربکس نیست.

نکته جالب این است که حین حرکت، اگر در سمت راننده باز شود، گیربکس از حالت درایو روی خلاص می رود. پدال گاز نیز واکنش پذیری خوبی دارد. البته نحوه ی شتاب گیری معمولی است و چندان چنگی به دل نمی زند.

پس از شتاب گیری، ترمزهای تیگو هفت پرو را بررسی کردیم. با توجه به اینکه خودرو حدود چهار ساعت مورد تست خبرنگاران قرار گرفت و بارها شاهد خروج دود از چرخ ها بودیم، اما هنگام تست، ترمز گیری تیگو هفت‌پرو مناسب بود. انحراف خاصی نیز هنگام ترمز گیری ناگهانی مشاهده نشد.

سیستم فرمان تیگو هفت‌پرو برقی است و هنگام افزایش سرعت، سفت می شود. در بحث سیستم تعلیق، سطح پیست آزادی کاملا صاف و بدون ناهمواری است. اگر چه سواری تیگو هفت پرو نسبت به تیگو هفت، نرم تر و این مورد مشهود است. در پیچ ها هنگام دور زدن دچار کم فرمانی شدیم. اگر چه با ورود سیستم های کنترل کشش و پایداری به مدار، از انحراف خودرو و خروج از مسیر جلوگیری می شد.

سخن نهایی درباره تیگو ۷ پرو

از لحاظ طراحی، تیگو هفت‌پرو ظاهر به روز و مناسبی دارد. زبان جدید طراحی شرکت سازنده در آن به وضوح دیده می شود. همچنین المان هایی مشترک از تیگو هشت پرو در این خودرو مشاهده می شود. متریال مورد استفاده در این خودرو از جنس مناسبی برخوردار است. همچنین سطح امکانات آن، خوب است. البته از لحاظ فنی، انتظار می رفت که از موتور قوی تر جعبه دنده ای غیر از CVT استفاده شود. در کل، تیگو هفت پرو یک کراس اوور با ظاهر به روز و قوای محرکه نه چندان قوی است که سطح مناسبی از تجهیزات را به راننده و سرنشینان ارائه می دهد. فضای کابین آن مناسب است و خانواده های سه تا چهار نفره، کمبودی احساس نخواهند کرد.

رقبای تیگو ۷ پرو ؟

قیمت تیگو هفت‌پرو اعلام نشده است. اما احتمالا این خودرو، در مقابل خود رقبایی چون اس دبلیو ام G01، جک اس۵ نیو فیس، بهمن فیدلیتی، بهمن دیگنیتی و کی ام سی K7 را خواهد داشت. در بین این رقبا، کی ام سی K7 پیشرانه ای قوی تر و بهمن فیدلیتی، امکانات بیشتری را در اختیار می گذارد. باید دید که مدیران خودرو چه قیمتی را برای تیگو هفت پرو درنظر خواهد گرفت. البته، برگ برنده مدیران خودرو نسبت به رقبا، شرایط فروش اقساطی و منعطف است.

قیمت تیگو ۷ پرو

قیمت این مدل از تیگو هنوز اعلام نشده است.

اما ام وی ام تیگو ۷ (IE) در حال حاضر از سوی کارخانه ۹۹۰ میلیون تومان فروخته می شود و در بازار یک میلیارد تومان معامله می شود.

و با توجه به قیمت ام وی ام تیگو ۷ می توان حدس زد بطور قطع قیمت مدل پرو بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

چالشی به نام خودرو ایرانی YP110 ؛ هرآنچه از این خودرو می‌دانیم

تست جاده‌ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی‌ترین خودرو ایران

آزمایش فنی خودرو دایون Y5 کراس‌اووری با توانایی آفرود + قیمت و زمان عرضه

بررسی و قیمت رانا پلاس پانوراما ؛ این محصول ایران خودرو ارزش خرید دارد؟

ام وی ام X22 پرو در راه بازار / هاچ بک کراس چینی با موتور یک لیتری!

تست و بررسی تیگو هشت پرو / لوکس ترین محصول مدیران خودرو در پیست آزادی




3 دیدگاه

  1. لوگو خودرو تحریمه اما خود خودرو نه میتونید بیارید چه فرقی بین چری ام وی ام هست یه جایی لوگو چری بود یه جایی دیدم بدون لوگو پنجره یه جای دیگه لوگو ام وی ام بود لوگو جلو پنجره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط