استاندارد یورو استانداردهای آلایندگی هستند که توسط اتحادیه اروپا وضع میشوند و خودروسازانی که در این منطقه از جهان فعالیت دارند باید آنها را رعایت کنند. در ادامه با این استانداردها آشنا خواهیم شد.
بیت ران – علی محمدی: تاریخچه استانداردهای آلایندگی در اروپا به دهه ۱۹۷۰ بر میگردد اما استانداردهای یورو برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ معرفی شدند.
اولین استانداردی که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد یورو ۱ نام داشت و خودروها را موظف به استفاده از مبدل کاتالیستی یا همان کاتالیزور و سیستم سوخت رسانی انژکتوری میکرد.
از آن زمان به بعد هر چند سال یک بار استانداردهای یورو بروزرسانی شدند تا اینکه امروز در استاندارد یورو ۶ قرار داریم.
استاندارد یورو ۶ اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و خودروها از سال ۲۰۱۵ موظف به رعایت آن شدند.
در استانداردهای یورو سعی شده تا هر بار از آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو منطقه اقتصادی اروپا کاسته شود.
چرا استانداردهای یورو برقرار شدهاند؟
اتحادیه اروپا عنوان میکند که گازهای خروجی از اگزوز وسایل حمل و نقل عمومی نقش مهمی را در آلوده کردن هوای این قاره بازی میکنند.
صنایع و نیروگاههای برق نیز از دیگر منابع آلودگی هوا در اروپا هستند.
هدف از برقراری استانداردهای یورو کاهش گازهای مضر در اگزوز خودروها است.
این گازها شامل ۴ گاز زیر هستند:
اکسید نیتروژن (NOx)
مونوکسید کربن (CO)
هیدروکربنها (HC)
ذرات معلق (PM)
این استانداردها اثر مثبتی روی محیط زیست دارند؛ به طوری که جامعه خودروسازان و تاجران خودرو که با نام (SMMT) شناخته میشود، ادعا میکند یک خودروی سال ۱۹۷۰ میتواند به اندازه ۵۰ دستگاه خودروی امروزی آلایندگی داشته باشد.
در سال ۲۰۱۷ نیز SMMT آمار زیر را از نتیجه استانداردهای یورو منتشر کرد:
– میزان انتشار گاز مونوکسیدکربن از سال ۱۹۹۳ تاکنون در خودروهای بنزینی ۶۳ درصد و در خودروهای دیزلی ۸۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
– انتشار هیدروکربن از خودروهای بنزینی از سال ۲۰۰۱ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
– انتشار اکسید نیتروژن از سال ۲۰۰۱، تا ۸۴ درصد کاهش پیدا کرده است.
– انتشار ذرات معلق در خودروهای دیزلی از ۹۶ درصد در مقایسه با سال ۱۹۹۳ کاهش پیدا کرده است.
از آنجایی که خودروهای دیزلی و بنزینی گازهای متفاوتی را تولید میکنند، بنابراین استاندادرهای یورو نیز در مورد آنها متفاوت است.
برای نمونه میزان تولید ذرات معلق در خودروهای دیزلی بالاتر است و به همین علت در این خودروها باید از فیلتر ذرات معلق به نام DPF استفاده شود.
اتحادیه اروپا همچنین می گوید میزان انتشار مونوکسیدکربن آنطور که انتظار میرفت، کاهش پیدا نکرده است.
چون آلایندگی خودروها در دنیای واقعی و در دست مصرف کننده بیشتر از آلایندگی است که در حالت آزمایشگاهی و در هنگام تست تولید میکنند.
به گفته دپارتمان انرژی، تجارت و استراتژی صنعتی اروپا، که (BEIS) نام دارد، در سال ۲۰۱۸ همچنان ۳۳ درصد از مونوکسید کربن اروپا توسط بخش حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل جادهای تولید میشود.
استانداردهای یورو در چه سالهایی معرفی شدهاند؟
همانطور که اشاره کردیم استانداردهای یورو از سال ۱۹۹۳ اعمال میشوند.
اولین سری از این استانداردها که یورو ۱ نام دارد از ۳۱ دسامبر ۱۹۹۲ اعمال شد.
در ۱ ژانویه ۱۹۹۷ نیز استاندارد یورو ۲ اجباری شد.
از اول ژانویه سال ۲۰۰۱ نیز خودروها موظف به رعایت استاندارد یورو ۳ شدند.
استاندارد یورو ۴ نیز از ۱ ژانویه ۲۰۰۶ و استاندارد یورو ۵ از ۱ ژانویه ۲۰۱۱ معرفی و الزامی شد.
آخرین استاندارد – فعلی – یعنی یورو ۶ نیز از اول سپتامبر سال ۲۰۱۵ اجباری شد.
اتحادیه اروپا به زودی استاندارد جدید یورو ۷ را نیز معرفی خواهد کرد.
و در این استاندارد سعی خواهد شد که آلایندگی خودرو در شرایط دنیای واقعی و نه آزمایشگاهی، مد نظر قرار گیرد.
تغییرات استانداردهای یورو
استاندارد یورو ۱
در این استاندارد خودروها موظف به استفاده از کاتالیزور شدند و برای پوشش یورو ۱ نیاز بود تا از بنزین بدون سرب استفاده شود.
در استاندارد یورو ۱ فقط هیدروکربن و اکسید نیتروژن تست شدند و برای موتورهای دیزلی، تست ذرات معلق نیز انجام میشد.
استاندارد یورو ۱ بنزینی
دی اکسید کربن: ۲.۷۲ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن و اکسید نیتروژن: ۰.۹۷ گرم در کیلومتر
استاندارد یورو ۱ دیزلی
دی اکسید کربن: ۲.۷۲ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن و اکسید نیتروژن: ۰.۹۷ گرم در هر ۱۰۰ کیلومتر
ذرات معلق: ۰.۱۴ گرم در هر کیلومتر
استاندارد یورو ۲
یورو ۲ بنزینی
کربن دی اکسید: ۲.۲ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن و اکسید نیتروژن: ۰.۵ گرم در هر کیلومتر
یورو ۲ دیزلی
کربن دی اکسید: ۱ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن و نیتروژن اکسید: ۰.۷ گرم در هر کیلومتر
ذرات معلق: ۰.۰۸ گرم در هر کیلومتر
استاندارد یورو ۳
در استاندارد یورو ۳ برای اولین بار پروسه گرم شدن موتور از تستها حذف شد.
یورو ۳ بنزینی
دی اکسید کربن: ۲.۳ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن: ۰.۲۰ گرم در هر کیلومتر
اکسید نیتروژن: ۰.۱۵ گرم در هر کیلومتر
یورو ۳ دیزلی
دی اکسید کربن: ۰.۶۶ گرم در هر کیلونتر
هیدروکربن و اکسید نیتروژن: ۰.۵۶ گرم در هر کیلومتر
نیتروژن اکسید: ۰.۵ گرم در هر کیلومتر
ذرات معلق: ۰.۰۵ گرم در هر کیلومتر
استاندارد یورو ۴
یورو ۴ بنزینی
دی اکسید کربن: ۱ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن: ۰.۱۰ گرم در هر کیلومتر
اکسید نیتروژن: ۰.۰۸ گرم در هر کیلومتر
یورو ۴ دیزلی
دی اکسید کربن: ۰.۵۰ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن و اکسید نیتروژن: ۰.۳۰ گرم در هر کیلومتر
اکسید نیتروژن: ۰.۲۵ گرم در هر کیلومتر
ذرات معلق: ۰.۰۲۵ گرم در هر کیلومتر
استاندارد یورو ۵
این استاندارد خودروهای دیزلی را موظف به استفاده از فیلتر DPF میکند.
فیلتر DPF میتواند تا ۹۹ درصد از ذرات معلق را فیلتر کند و در تمامی خودروهای دیزلی مدرن دیده میشود.
یورو ۵ بنزینی
دی اکسید کربن: ۱ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن: ۰.۱۰ گرم در هر کیلومتر
ذرات NMHC اگزوز: ۰.۰۶۸ گرم در هر کیلومتر
اکسید نیتروژن: ۰.۰۶ گرم در هر کیلومتر
ذرات معلق: ۰.۰۰۵ گرم در هر کیلومتر برای خودروهای مجهز به سیستم GDI
یورو ۵ دیزلی
دی اکسید کربن: ۰.۵ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن و اکسید نیتروژن: ۰.۲۳ گرم در هر کیلومتر
اکسید نیتروژن: ۰.۱۸ گرم در هر کیلومتر
ذرات معلق: ۰.۰۰۵ گرم در هر کیلومتر
استاندارد یورو ۶
در استاندارد یورو ۶ تاکید زیادی روی کاهش انتشار اکسید نیتروژن از خودروهای دیزلی شده است.
برای پوشش دادن این هدف برخی خودروسازان از کاتالیزورهای SCR در خودروهایشان استفاده کردهاند.
در این کاتالیزورها یک ماده به درون اگزوز خودروهای دیزلی اسپری میشود که ادبلو نام دارد.
واکنش شیمیایی ادبلو با اکسید نیتروژن سبب تبدیل شدن آن به آب و نیتروژن میشود و سپس از اگزوز خارج میشوند.
یکی دیگر از راههای پوشش دادن استاندارد یورو ۶ استفاده از سیستم بازیابی گازهای اگزوز یعنی EGR است.
در این سیستم با برگرداندن بخشی از دود به سیلندر دمای محفظه احتراق را کاهش میدهند.
یورو ۶ بنزینی
دی اکسید کربن: ۱ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن: ۰.۱۰ گرم در هر کیلومتر
ذرات NMHC اگزوز: ۰.۰۶۸ گرم در هر کیلومتر
اکسید نیتروژن: ۰.۰۶ گرم در هر کیلومتر
ذرات معلق: ۰.۰۰۵ گرم در هر کیلومتر برای خودروهای مجهز به سیستم GDI
یورو ۶ دیزلی
دی اکسید کربن: ۰.۵۰ گرم در هر کیلومتر
هیدروکربن و اکسید نیتروژن: ۰.۱۷ گرم در هر کیلومتر
اکسید نیتروژن: ۰.۰۸ گرم در هر کیلومتر
ذرات معلق: ۰.۰۰۵ گرم در هر کیلومتر
بیشتر بخوانید:
شعار سال بهانه خودروسازان برای فرار از اجرای یورو ۵
استاندارد جدید مصرف سوخت در آمریکا اعلام شد
منبع: autoexpress ، rac.co.uk