دانگ فنگ موتور اژدهای چینی را بهتر بشناسید

از دست ندهید

دانگ فنگ موتور با تولید ۳.۳ میلیون خودرو سواری در سال، بزرگ‌ترین خودروساز چین است. Dongfeng در بخش سواری‌سازی خود با شرکت‌های هوندا، نیسان، گروه پژو – سیتروئن و… نیز شریک تجاری است. به‌طوری‌که ۷۹ درصد از خودروهای فروخته‌شده این شرکت در سال ۲۰۲۱ با مارک‌های خارجی بوده‌است. این شرکت همچنین چند زیر مجموعه مانند ونوسیا، فنگ دو، آئولوس و… هم دارد. دانگ فنگ در بخش کامیون‌سازی، شریک تجاری ولوو تراکس و رنو تراکس هم هست. دانگ فنگ اولین کامیون ساز چینی است که محصولات‌اش به اروپا هم راه یافت.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

دانگ فنگ موتور

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: دانگ فنگ موتور کورپوریشن (ابَر شرکت) به معنای باد شرقی در سال ۱۹۶۸ در شهر هوبئی چین برای ساخت خودرو و قطعات آن تاسیس شد. این شرکت پس از مدتی بخش کامیون‌سازی خود با نام DFCV را هم فعال کرد که حالا ۴۵ درصد سهام‌اش در اختیار شرکت ولوو تراکس است. دانگ فنگ موتور با مشارکت ولوو تراکس و رنو تراکس توانست به عنوان اولین کامیون ساز چینی وارد بازار اروپا شود.

آنچه برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد این است که بسیاری از خودروهای مونتاژی چینی در ایران متعلق به دانگ فنگ هستند که نام آن‌ها توسط شرکت‌های ایرانی عوض شده‌است. پس شاید شما هم یک دانگ فنگ سوار می‌شوید اما خبر ندارید!

 

دانگ فنگ موتور در ایران

دانگ فنگ موتور

دانگ فنگ موتور برای اولین بار پس از اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران و کنار کشیدن شرکای خارجی، با سایپا دیزل وارد همکاری شد تا کامیون‌های T300 و T375 که ما آن‌ها را با نام‌های کاوه و البرز می‌شناسیم مونتاژ کند.

اولین همکاری دانگ فنگ موتور در بخش سواری‌سازی نیز مربوط به مونتاژ دانگ فنگ H30 کراس (با شرکت ایران خودرو) در سال ۱۳۹۵ بود. کمی بعد نسخه صندوق‌دار این خودرو با کد S30 نیز در تعداد بسیار محدود مونتاژ شد. این سر آغاز ورود دانگ فنگ به بخش خودروسازی ما بود. اما در ادامه چه اتفاقی افتاد؟

بیشتر در این باره: دانگ فنگ H30 Cross ارزش خرید دارد؟ + معایب و مزایا

 

دانگ فنگ بزرگ‌ترین کاسب تحریم خودروسازی ایران

پس از ادامه تحریم مستقیم شرکت‌های خودروسازی ایران توسط دولت آمریکا در سال ۱۳۹۷، اندک شرکت‌های خارجی باقی مانده‌در ایران هم خداحافظی کردند.

مونتاژ پژو ۲۰۰۸ نسل اول و سیتروئن C3 متوقف شد و پروژه‌های مشترک پژو – سیتروئن با ایران خودرو مانند پژو ۳۰۱ و نسل دوم ۲۰۰۸ هم روی هوا رفت تا بعدها با داخلی سازی تبدیل به تارا و ری‌را شوند. جالب است که تقریبا همزمان با تحریم آمریکا علیه خودروسازی ایران، دولت ایران هم ثبت سفارش واردات خودرو در ایران را ممنوع کرد و تنها، خودروها به صورت CKD (مونتاژی) حق ورود داشتند.

اینجا بهترین اتفاق ممکن برای دانگ فنگ موتور که پیشتر هم سابقه کار در ایران را داشت افتاد و می‌توان این شرکت را بزرگترین کاسب تحریم خودروسازی ایران دانست.

 

اژدها وارد می‌شود

دانگ فنگ موتور پس از در اختیار گرفتن بازار ایران، شروع به بازار سنجی نامحسوس شرکت‌های خودروسازی ایرانی کرد. این شرکت برای برخی از محصولات خود با چند شرکت مونتاژ کار ایرانی در حال مذاکره بود، بدون اینکه آن‌ها از هم خبر داشته‌باشند.

لاماری ایما، دیگنیتی، فردا SX5، فردا T5، دانگ فنگ برقی E70، دانگ فنگ فنگون E5 و… همگی محصولاتی از دانگ فنگ هستند که قوت غالب بهمن موتور، آرین موتور، و فردا موتور را تامین می‌کنند.

بیشتر در این باره: دیگنیتی دانگ فنگ ix5 محصول جدید بهمن + مشخصات فنی و تصاویر

حتی شاین مکس ایران خودرو نیز محصول دیگری از دانگ فنگ است. در واقع می‌توان گفت که به جز محصولات چری و JAC در ایران، دیگر خودروهای چینی مونتاژی، محصولات دانگ فنگ هستند.

گستره خودروهای سواری دانگ فنگ بسیار وسیع است. برخی از مدل‌های این شرکت به اروپا هم راه یافته‌اند. خودروهای سواری دانگ فنگ در ایران با وجود طراحی و امکانات به‌روز، عملکرد فنی مطلوبی ندارند و بیشتر از ایرادات برقی، گیربکس و همچنین خدمات بسیار ضعیف پس از فروش رنج می‌برند. اما تحریم‌های خارجی و تحریم‌های داخلی باعث شده‌اند که این خودروها با قیمت محصولات اروپایی و ژاپنی در ایران فروخته‌شوند.

بیشتر در این باره: مقایسه قیمت خودروهای چینی در ایران، امارات، ترکیه و البته چین

 

کامیون‌های دانگ فنگ در ایران

دانگ فنگ موتور

همان‌طور که پیشتر گفته‌شد، دانگ فنگ موتور در بخش کامیون‌سازی هم فعالیت گسترده‌ای دارد. ولوو تراکس و رنو تراکس از مهم‌ترین شرکای تجاری دانگ فنگ DFCV هستند. کشنده‌های البرز T375 و کاوه KT420 از اولین کامیون‌های دانگ فنگ و سایپا دیزل در ایران هستند.

اما شریک تجاری اصلی دانگ فنگ برای ساخت کامیون در ایران همچنان سایپا دیزل است. این شرکت در حال حاضر کشنده‌های دانگ فنگ KL465، KX480، KX520 کامیون کمپرسی KC465 و کامیون باری KR285 را در مدار تولید دارد.

سایپا دیزل در واقع همان شرکت ایران کاوه است که به همت مرحوم اصغر قندچی در سال ۱۳۴۲ تاسیس و کار تولید و ارتقای کامیون‌های ماک آمریکا در ایران را انجام می‌داد و بابت آن جوایزی هم دریافت کرده‌بود. اما پس از انقلاب این شرکت مصادره شد و به نام سایپا دیزل تغییر نام داد.

بیشتر در این باره: مستند آن مرد با ماک آمد

 

هیولای دانگ فنگ موتور گروپ

دانگ فنگ موتور زیرمجموعه‌هایی مانند M-Hero، Voyah ،Aeolus (Dongfeng Fengshen) ،Dongfeng eπ ،Dongfeng، Dana Nammi ،Forthing (Dongfeng Fengxing) و… دارد. به جز این موارد؛ دانگ فنگ موتور، گیربکس و موتور محصولات با برند خودش را هم می‌سازد.

حالا که با عظمت شرکت دانگ فنگ موتور آشنا شدید باید بدانید که خود این شرکت در سال ۲۰۰۴ توسط شرکت دانگ فنگ گروپ و به مبلغ ۴.۶ میلیارد دلار خریداری شد و دانگ فنگ موتور حالا خود زیر مجموعه‌ای از دانگ فنگ گروپ است.

دانگ فنگ هوندا، دانگ فنگ نیسان و دانگ فنگ پژو – سیتروئن از جمله شرکای تجاری دانگ فنگ گروپ هستند. هوندا CRV، نیسان تیانا، سیتروئن C5 و نیسان تیدا تنها برخی از خودروهای تولید شده توسط دانگ فنگ و شرکای تجاری‌اش هستند. نحوه سرمایه‌گذاری و خرید سهام‌های دو طرفه از سوی دانگ فنگ و شرکای تجاری‌اش، بسیار پیچیده و تو در تو است.

به هر حال دانگ فنگ در حال حاضر بزرگترین خودروساز چینی است و فقط در بخش خودروهای سواری با تولید حدود ۳.۳ میلیون خودرو، پس از شرکت‌های سایک موتور و FAW، در رتبه سوم قرار دارد.

 

خودروسازی خصوصی یا دولتی؟

آنچه درباره دانگ فنگ موتور مهم است، تمام دولتی بودن این هیولای خودروسازی است. به تازگی وقتی بحث مشکلات خودروسازی کشور مطرح می‌شود، برخی با ادعای خصوصی‌سازی، سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند. دانگ فنگ یک نمونه بسیار خوب از شرکت خودروسازی دولتی است که تقریبا دنیا را بلعیده و محصولات‌اش در تمام دنیا فروخته‌می‌شوند.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت موتور هوندا ۱۲۵ باز هم بالا رفت! کدام مدل‌ها گران شدند؟

قیمت موتور هوندا 125 به 100 میلیون تومان رسید. قیمت موتورسیکلت در بازار افزایش یافته‌است و قیمت انواع موتورسیکلت‌های...

پست‌های مرتبط