جنگنده KF-21 محصول مشترک کره‌جنوبی و اندونزی تولید می شود

از دست ندهید

جنگنده KF-21 کره‌جنوبی امسال در تیراژ ۴۰ فروند تولید خواهد شد. این جنگنده نسل ۴.۵ قرار است جایگزین F4 و F5 های ارتش کره‌جنوبی شود. KF-21 Boramae محصول کره‌جنوبی و اندونزی با کمک آمریکا ساخته می‌شود.

جنگنده-KF-21

بیت‌ران – رضا نوروزی: وزیر دفاع کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتظار می‌رود اولین تولید انبوه جنگنده KF-21، ضعف ناشی از بازنشستگی ناوگان قدیمی نیروی هوایی را پر کند. طبق گفته‌های صنایع هوافضای کره که سازنده KF-21 است، فاز مهندسی و ساخت در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد و در همان سال این ناوگان مستقر می‌شود. KF-21 قرار است جایگزین ناوگان F-4 و F-5 شود و تا سال ۲۰۳۲ در مجموع حدود ۱۲۰ جت Boramae تولید و به نیرو هوایی کره‌جنوبی تحویل شود. همچنین برای صادرات نیز این جنگنده عرضه خواهد‌شد.

 

فرایند توسعه جنگنده KF-21 

این جنگنده از سال ۲۰۱۵ در دست توسعه بود، اما تا سال ۲۰۲۰ و زمانی که مونتاژ نخستین نمونه‌های اولیه انجام شد، پیشرفت چندانی نداشت. صنایع هوافضای کره‌جنوبی با حمایت فنی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین توسعه این جنگنده را بر عهده‌دارد. لاکهید مارتین مهم‌ترین سازنده جنگنده‌های ایالات متحده آمریکا است. این دو شرکت پیشتر روی هواپیمای تهاجمی سبک FA-50 با هم کار کرده‌اند.

آزمایش پرواز افتتاحیه ۶ فروند جنگنده KF-21 در سال ۲۰۲۲ انجام شد. صنایع هوافضای کره‌جنوبی یک آزمایش مافوق صوت را در بین ۶۰ آزمایش ابتدایی انجام داد و در کنفرانس دفاعی سئول ADEX پس از دست‌کم ۳۰۰ پرواز از ۲۰۰۰ پرواز آزمایشی، آن را رونمایی کرد. این آزمایش‌ها برای نمونه‌های ابتدایی باقی‌مانده تا سال ۲۰۲۸ ادامه خواهدداشت. سال ۲۰۲۸، سالی که خلبان‌های نیروی هوایی کره جنوبی قرار است اولین دسته از KF-21 را برای ماموریت‌های هوا به هوا تحویل بگیرند. ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ (۵ ژانویه ۲۰۲۳) نیز صنایع هوافضای کره‌جنوبی، نخستین پرواز آزمایشی سومین نمونه ابتدایی KF-21 (با شماره بدنه “۰۰۳”) را انجام داد.

پیمانکار اصلی این جنگنده دولت کره‌جنوبی است و ۶۰ درصد از هزینه پروژه را برعهده‌دارد. شریک این پروژه اما دولت اندونزی است و ۲۰ درصد بودجه را تامین خواهدکرد. ۲۰ درصد دیگر نیز توسط شرکت‌های خصوصی فراهم خواهدشد. این پروژه در اندونزی با نام IF-X شناخته می‌شود که حرف I معرف اندونزی است. جاکارتا اعلام کرده است که پس از تکمیل این هواپیما، نام آن را F-33 خواهد گذاشت. بودجه این پروژه، ۸ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد وون معادل ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است. با این حال، اندونزی از سال ۲۰۱۷ در پرداخت‌ها عقب مانده‌است.

 

توانایی‌های جنگنده KF-21 

این جت جنگنده دارای تجهیزات اویونیک پیشرفته از جمله رادارهای آرایه‌ای اسکن الکترونیکی فعال است و می‌تواند طیف وسیعی از سلاح‌های دقیق پیشرفته را حمل کند. تجهیزات و الکترونیک این جنگنده نسل پنجم است ولی از آن‌جایی که محفظه بمب ندارد، امکان نگهداری مهمات درون بدنه را ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند در رده جنگنده‌های نسل پنجم طبقه‌بندی شود.

کره‌جنوبی سیستم‌های موشکی مختلفی را بر اساس توافق‌نامه‌هایی که سال گذشته با سازنده تسلیحات اروپایی MBDA امضا شد، آزمایش کرده‌است. این شرکت‌ها قصد دارند موشک‌های هوا به سطح و موشک‌های هوا به هوای کوتاه برد را به دنبال قرارداد پیشین که شامل نصب موشک‌های هوا به هوا Meteor روی برخی از نمونه‌های اولیه بود، روی این جنگنده نصب کنند. همچنین شرکت آلمانی دیهل دیفنس با نصب یک موشک هوا به هوا IRIS-T روی KF-21، آن را با موفقیت شلیک کرده‌است.

تاریخچه جنگنده KF-21 

طرح تولید یک جنگنده چندمنظوره در کره جنوبی در سال ۲۰۰۱ به دلیل نیاز نیروی هوایی کره برای بازنشسته‌کردن جنگنده‌های نورثروپ اف-۵ و مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ ارائه شد. نیروی هوایی کره‌جنوبی در تعریف پیش‌نیازها اعلام کرد جنگنده جدید باید در حد و اندازه‌های داسو رافال و یوروفایتر تایفون باشد. اما برد عملیاتی آن ۵۰ درصد از جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن بیشتر شود. همچنین طول عمر بیشتر از اف-۱۶ و دارای توانایی دیتا لینک تاکتیکی، همچنین دارای رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال و اویونیک بهتر باشد و توانایی پرواز طولانی‌تری داشته‌باشد.

 

قدرت مجموع موتورهای آن ۲۰۰ کیلونیوتون تعریف شد و سقف پروازی ۱۵ کیلومتر برای آن در نظر گرفته‌شد. اما این تعاریف جنگنده را به نسل ۵ تبدیل می‌کرد و به همین دلیل دولت کره تصمیم به کاهش سطح انتظارات گرفت. دولت کره تصمیم گرفت تا با ارزان کردن پروژه، کلاس جنگنده را به نسل ۴٫۵ کاهش دهد تا از هزینه و سختی‌های این مسیر جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:

پهباد جدید روسیه در نمایشگاه NAIS-۲۰۲۴ رونمایی شد / ناستاسیا چه ویژگی‌هایی دارد؟

سورن پلاس توربو گازسوز چگونه متولد شد؟ / تراکم ۱۱.۷ در موتور EF7 خودرو

گزارش بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت؛ کدام خودروها و چقدر گران شدند؟

بدنه تارا چگونه تولید می‌شود؟ / بازدید بیت ران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی

شاین مکس بنزینی آزمایش شد؛ بررسی قوی‌ترین خودرو سدان بنزینی چینی کشور

لنت ترمز تقلبی چه بلایی سر خودرو شما می‌آورد؟ چگونه لنت اصلی بخریم؟

علائم خرابی لاستیک خودرو / خرابی پاشنه آشیل چه نشانه‌هایی دارد؟




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط