سایپا اطلس G به عنوان محصول جدید گروه خودروسازی سایپا، یک رقیب مهم به نام پژو ۲۰۷ با موتور TU3 در بازار خودرو کشور دارد. اطلس G بر روی کاغذ خودرو قویتری از پژو ۲۰۷ با موتور TU3 است. اما ۸۲ میلیون و ۸۱۲ هزار تومان گرانتر از رقیب ایرانخودرویی خود به فروش میرسد. بهتر است برای مشخصشدن خودرو برتر، بیشتر ویژگیهای هر دو محصول ایرانی را بررسی کنیم.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیتران – محمد فتحاللهی – با ورود سایپا اطلس G به بازار خودرو کشور، آیا باید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 را محصولی بازنده نامگذاری کنیم؟ آیا هنوز هم فقط دیزاین ظاهری پژو ۲۰۷ میتواند کل آپشنها، امکانات رفاهی و مشخصات فنی اطلس G را مغلوب کند و خریداران را به سمت خود جلب کند؟ از آنجایی که پژو ۲۰۷ با موتور TU3 را مدتهاست که در بازار خودرو ایران میشناسیم، بهتر است اول با سایپا اطلس G بهتر آشنا شویم تا ببینیم برای شکست رقیب وطنی خود چه ابزاری در دست دارد.
پیش از هر چیز باید بدانیم که چرا به سایپا اطلس، اطلس G میگویند. سایپا برنامه دارد تا ۴ نسخه مختلف از اطلس را در بازار خودرو کشور به فروش برساند.
تیپ یک اطلس با گیربکس دستی، اطلس S نام دارد و تیپ یک اتوماتیک این خودرو، اطلس L خواهد بود. تیپ دو این خودرو با گیربکس دستی، اطلس G است و تیپ دو آن با گیربکس اتوماتیک هم به عنوان اطلس E شناخته خواهد شد. اما هرکدام از این تیپها با چه امکاناتی به دست مشتریان میرسند؟
امکانات رفاهی تیپهای سایپا اطلس
در بررسی امکانات رفاهی این خودرو بهتر است از فولترین نسخه ممکن یعنی اطلس E شروع کنیم و بعد یکبهیک به عقب بازگردیم و ببینیم در هر تیپ، چه امکاناتی حذف میشوند؟
سایپا اطلس E به عنوان نمونه فول آپشن اطلس با رادار نقاط کور، سنسور باران، شیشه دودی عقب، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه گرمکن، سقف دو رنگ، سانروف، استارت دکمهای، کروز کنترل، تریم داخلی دو رنگ، آنتن سقفی، آیینه تاشو برقی، فرمان چند منظوره، دوربین دید عقب و مانیتور ۷ اینچی به بازار میآید.
سایپا اطلس G، رادار نقاط کور، سنسور باران، شیشه دودی عقب، امکان تنظیم برقی صندلی راننده با گرمکن، استارت دکمهای و کروز کنترل ندارد. اما تمامی آپشنهای دیگر اطلس E در این تیپ هم وجود دارند.
سایپا اطلس L، علاوهبر تمام امکاناتی که در اطلس G حذف شدند، سقف دو رنگ و سانروف را هم ندارد. اما مابقی آپشنهایی که در مدلهای G و E وجود دارند، در این تیپ هم مشاهده میشوند.
سایپا اطلس S، فقط با گیربکس پنج سرعته دستی و صندلی تاشو عقب به دست مشتریان میرسد. یعنی هیچکدام از آپشنهای حذف و اضافه مدلهای دیگر، در این تیپ وجود ندارد.
مشخصات فنی سایپا اطلس
تمامی تیپهای سایپا اطلس با قوای محرکه یکسانی به دست متقاضیان خرید آن میرسند. در زیر درب موتور تمامی مدلهای این محصول، موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری هشت سوپاپه M15 GSI وجود دارد.
فرق این موتور با موتور M15 در سیستم متغییر زمانبندی سوپاپها است که موجب میشود گشتاور موتور در دورهای پایینتری در اختبار راننده قرار گیرد. به غیر از این، سایپا اعلام کرد که منیفولد خروجی اگزوز در این موتور هم از استیل ساختهشد.
موتور M15 GSI سایپا اطلس میتواند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این نیرو و گشتاور براساس تیپهای سایپا اطلس با گیربکس پنج سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به محور جلو این خودرو منتقل میشود.
گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که مصرف سوخت اطلس، هفت لیتر در هر یکصد کیلومتر است. به بیانی دیگر، اطلس میتواند با یک باک ۴۱ لیتری پر از بنزین، ۵۸۶ کیلومتر مسافت را با یکبار سوختگیری پشتسر بگذارد. به بیان سایپا، موتور این خودرو پس از بهینهسازی قادر است استاندارد یورو ۵ را پاس کند.
گروه خودروسازی سایپا در هشتم آبان ماه امسال اعلام کرد که اطلس G با قیمت نهایی ۴۰۶ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان به دست متقاضیان خرید این خودرو میرسد. این در حالی است که قیمت نسخه پایه این خودرو نیز ۳۴۴ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان اعلام شد.
آیا خرید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 انتخاب اشتباهی است؟
حال که با تمامی ویژگیهای سایپا اطلس G و سایر تیپهای آن آشنا شدیم، بهتر است ببینیم رقیب ایران خودرویی این محصول سایپا چه مزیتها و معایبی دارد.
پژو ۲۰۷ با موتور TU3 با موتور ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی و قدرت ۷۵ اسب بخار روی خط تولید قرار دارد. گشتاور خروجی این موتور به رقم ۱۱۸ نیوتنمتر میرسد. این بدان معناست که ۲۰۷ با موتور TU3، پانزده اسب بخار ضعیفتر است و ۱۹ نیوتنمتر گشتاور کمتری تولید میکند. همانند سایپا اطلس G، پژو ۲۰۷ با موتور TU3 هم با گیربکس پنج سرعته دستی نیرو و گشتاور موتور را به محور جلو منتقل میکند.
گرچه قدرت و گشتاور سایپا اطلس بر روی کاغذ از پژو ۲۰۷ با موتور TU3 بیشتر است، اما ۲۰۷ با موتور TU3 در زمان ۱۱.۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد. در حالی که این تایم برای سایپا اطلس چیزی بین ۱۳ تا ۱۴ ثانیه است. در زمینه حداکثر سرعت هم پژو ۲۰۷ با موتور TU3 در نهایت قادر است تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. درشرایطی که اطلس را در اوج شتابگیری میتوانید در شرایطی تماشا کنید که عقربه کیلومتر شمار آن بر روی رقم ۱۷۰ ایستاده است.
مصرف سوخت پژو ۲۰۷ با موتور TU3 نیز ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد. سایپا هم اعلام کرد که موتور M15 GSI اطلس پس از بهبودیهای بسیار در ساختار کلی قوای محرکه به مصرف ۶.۹۳ لیتر در هر صد کیلومتر رسیدهاست.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
۲۰۷ با موتور TU3 به میزان ۱۲۰ میلیمتر از اطلس طول کمتری دارد. عرض این خودرو ۵ میلیمتر از اطلس کمتر است و در ارتفاع هم اطلس ۷۲ میلیمتر خودرو بلندتری نسبت به رقیب ایران خودرویی خود است. اما با وجود اینکه اطلس خودرو بزرگتری به نظر میرسد، اما فاصله بین دو محور آن ۳۳ میلیمتر از پژو ۲۰۷ با موتور TU3 کمتر است.
در بحث امکانات رفاهی اما پژو ۲۰۷ با موتور TU3 مانند سایپا اطلس G دارای سنسور دنده عقب است. دوربین دید عقب هم در هر دو خودرو مشاهده میشود. آیینههای تاشو برقی هم از جمله امکان استاندارد در هر دو محصول هستند.
اما پژو ۲۰۷ با موتور TU3 همانند سایپا اطلس G مجهز به سانروف نیست. البته کروز کنترل معمولی دارد که سایپا اطلس G فاقد آن است.
میتوان گفت که در زمینه امکانات رفاهی، هیچکدام از این دو محصول، برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. هر دو خودرو فیسلیفتهای ناقصی هستند که پس از سالها روند داخلیسازی به مرور از کیفیت اصلی کرهای و فرانسوی خود دور شدند.
اما چند مورد باعث میشود که پژو ۲۰۷ با موتور TU3، سایپا اطلس G را کاملاً شکست دهد. نکته اول تعامل خوب موتور، گیربکس و دیزاین داخلی و خارجی خودرو است که هم شتاب مناسبی دراختیار مصرفکننده قرار میدهد و هم مصرف سوخت کمتری را به نمایش میگذارد.
نکته دوم ارزانی ۸۲ میلیون و ۸۱۲ هزار تومانی پژو ۲۰۷ با موتور TU3 نسبت به اطلس G است. ایران خودرو در آخرین لیست قیمت خود در آذر ماه سال جاری، بهای مصرفکننده این خودرو را ۳۲۳ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان اعلام کردهبود.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
گرچه احتمال دارد این قیمت برای دی ماه دستخوش تغییراتی شود، اما تا آن زمان، قیمت مناسبتر پژو ۲۰۷ با موتور TU3 آن را در برابر سایپا اطلس G تبدیل به خودرو برنده و انتخاب شایسته خواهد کرد. البته اگر از ایرادات متداول کروز کنترل، خشکی سیستم تعلیق، کیفیت قطعات داشبورد و فرمان، محدودیت فضای پا در ردیف دوم، مشکلات عملکردی مولتیمدیا و… این خودرو چشمپوشی کنید!
بیشتر بخوانید:
فروش فوقالعاده شاهین اتوماتیک و ساینا S سایپا از فردا
محموله GAC GS3 راسا موتور خاورمیانه به ایران رسید / تصاویر و ویژگیها
نیو تیارا ؛ سیر تا پیاز کراساوور جدید مکث موتور پیش از ورود به بازار
محصولات داچیا در ایران با نشان رنو به فروش میرسند / آشتی با فرانسویها؟
قیمت گمرکی خودروهای وارداتی مشخص شد / لیست قیمت ۲۲ خودرو وارداتی به ایران
قیمتریسپکت ۲ و شرایط فروش آن از سوی بهمن موتور اعلام شد / بررسی تفاوتها
بنظرم اگر برای الاغ پالان طلا هم بدوزند هم الاغ هست و تیبا هم با هر اسمی و هر آرایشی همان تیبا هست
فقط نیسان آبی ……
آخه من نمیدونم شرکت های خودرو سازی مردم چی فرض کردن. اطلس یعنی پراید و تیبا و کوئیک و حالا اطلس. یک ماشین در چند نام. حداقل ۲۰۷ یک اصالت معقولی داره .درتمام کشورها. واما اطلس……..
واقعا این حرف رو قبول ندارم که شتاب اطلس از ۲۰۷ با موتور tu3کمتر است.درحالی که اطلس ۱۵ اسب بخار و گشتاور بیشتری داره.موتور m15معمولی با اینکه از tu5ضعیف تره ولی بازهم تو جاده کم نمیاره.من خودم بارها با ساینا این موضوع رو با پژو ۲۰۶ tu5 امتحان کردم
پژوبهتره
قطعا اطلس برنده اس آخه ۲۰۷ با موتور ضعیف تی یو تری چه حرفی برا گفتن داره؟؟؟تیبا دو از ۲۰۷ تی یو تری بهتره چه برسه به اطلس.برنده اطلس هستش .
مسلما ۲۰۷
با سلام. یک سوال دارم ممنون میشم راهنمایی کنید. بنده چند ماه پیش یک تیبا ۲ صفر خریدم. ۳ ماه دستم بود و توی این سه ماه یک ترک ریز روی شاسی اش خورده بود.الان یک ساینا یا اطلس میخوام بگیرم.سوالم اینه هست که ساینا یا اطلس محکم از تیبا ۲ هستند یا شاسی های اینها هم ضعیف هست.یعنی اینقدر ماشین ها باید مضخرف باشند که توی ۳ ماه با چهارتا دست انداز باید شاسی ترک برداره. ممنون میشم راهنمایی کنید.
یه سوال:
چطور شتاب اطلس با ۱۰۶۵ کیلوگرم وزن،۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور بین ۱۴ تا ۱۵ ثانیهس اما ۲۰۷ tu3 با ۱۰۵۹ کیلو وزن، ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتون متر گشتاور، شتابش ۱۱.۶ ؟!!
یعنی اون ۶ کیلو وزن کمتر ۲۰۷ باعثش شده؟!!!
البته خیلی تقصیر بیت ران نیست،ایران خودرو خودش این شتاب اعلام کرد..مثلا شرکت خودرو سازیه