نیو تیارا ؛ سیر تا پیاز کراس‌اوور جدید مکث موتور پیش از ورود به بازار

از دست ندهید

نیو تیارا نام محصول جدید مکث موتور است که در حقیقت بایک بیجینگ X7 نام دارد. این محصول BAIC که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد، به دلیل فروش نه چندان مناسب اکنون در رده ۱۴۵ پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای کامپکت چینی قرار دارد. مکث موتور برنامه دارد نسخه فیس‌لیفت این خودرو را در بازار خودرو کشورمان عرضه کند و اکنون نمونه‌های اولیه آن بر روی خط تولید قرار دارند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران محمد فتح‌اللهی – فروش Beijing X7 در ایران از مدت‌ها قبل در برنامه تولید مکث موتور بود. حتی پایگاه خبری بیت‌ران در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به مونتاژ این خودرو در کشورمان اطلاعات مفصلی را ارائه داد.

در آن زمان تصور می‌شد که مکث موتور قرار است نمونه قبل از فیس‌لیفت بایک بیجینگ X7 را به ایران بیاورد. اما حالا، منابع آگاه خبر از شروع مونتاژ آزمایشی نسخه فیس‌لیفت این خودرو را در مکث‌موتور دادند که قرار است با نام نیو تیارا به دست مشتریان ایرانی برسد.

نیو تیارا

نیو تیارا بر روی پلت‌فرم جدید BMFA شرکت بایک طراحی و تولید شد. این پلت‌فرم به محصولات این برند چینی اجازه می‌دهد تا علاوه‌بر محصولات بنزینی، نسخه‌های پلاگین هیبریدی هم امکان توسعه و تولید را دارا باشند. براساس همین بن‌سازه، اکنون نسخه پلاگین هیبریدی نیو تیارا (Beijing X7 PHEV) هم توسط چینی‌ها در آن کشور به فروش می‌رسد. البته با دیزاین و ظاهر نسخه قبل از فیس‌لیفت.

آمار فروش نیو تیارا در بازار خودرو چین
نیو تیارا
آمار فروش نیو تیارا در طول شش ماه اخیر در بازار خودرو چین

همانطور که در تصویر بالا نیز مشخص است، نیو تیارا بازار فروش فوق‌العاده‌ای در کشور چین ندارد. به‌طوری که رکورد فروش شش ماه اخیر این کراس‌اوور چینی در ماه June (خرداد – تیر سال جاری) با فروش فقط یکهزار و ۴۴۶ دستگاه ثبت شد. پس از ماه June نیو تیارا فقط در ماه سپتامیر (شهریور – مهر سال جاری) توانست رکورد فروشی بالاتر از یکهزار دستگاه را به ثبت برساند.

جالب است بدانیم که فروش ۱۴۴۶ دستگاهی این خودرو در ماه June، پرفروش‌ترین آمار فروش ثبت‌شده برای نسخه فیس‌لیفت نیو تیارا در کشور چین بود!

Baic اکنون خودروهای بسیاری در خط تولید خود ندارد. به همین دلیل، حتی فروش بسیار پایین نیو تیارا در چین باعث شد تا این خودرو ۱۴.۵۷ درصد از سهم سبد فروش محصولات این برند را در چین بدست آورد.

Beijing X7 یا نیو تیارا فقط ۰.۳۵ درصد از سهم بازار فروش را در میان کل کراس‌اوورهای موجود در کشور چین در اختیار دارد. سهم بازار این خودرو در میان تمام خودروهای موجود در چین هم فقط ۰.۱۶ درصد است.

قیمت نیو تیارا مکث موتور در بازار خودرو چین

نیو تیارا

نیو تیارا برای سال ۲۰۲۳ میلادی در چهار تیپ در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. ارزانترین تیپ این کراس‌اوور چینی در کشور مبداء، ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۸۴۸ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان است.

گرانترین نمونه نیو تیارا با تمامی آپشن‌ها و امکانات رفاهی هم در چین ۱۳۹ هزار و ۹۰۰ یوان به فروش می‌رسد. پس از تبدیل نرخ ارز هم این رقم معادل ۹۹۰ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان خواهد بود.

تصور کنیم که مکث موتور کامل‌ترین نمونه نیو تیارا را در بازار خودرو ایران به فروش می‌رساند. در این صورت باید با محاسبه ۵۸ درصد تعرفه واردات CKD و SKD (شامل ۵۱ درصد هزینه داخلی‌سازی زیر ۲۰ درصد، ۵/۵ درصد بیمه گمرک و مالیات علی‌الحساب در گمرک و سهم هلال‌احمر، ۱/۵ درصد هزینه‌های جانبی رندشده در گمرک) + ۲۰/۵ درصد (شامل ۷ درصد هزینه مونتاژ در ایران، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۲/۵ درصد مالیات هوای پاک، یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات شماره‌گذاری) + هزار دلار هزینه حمل دریایی (۵۰ میلیون تومان) + ۱۲ میلیون هزینه بیمه شخص ثالث (بالاترین پوشش) + ۶۰۰ هزار تومان هزینه خدمات شماره‌گذاری + ۵ میلیون تومان هزینه‌های متفرقه را به قیمت نیو تیارا اضافه کنیم، در نهایت به رقم حدودی یک میلیارد و ۸۳۶ میلیون تومان می‌رسیم.

فراموش نکنیم که این رقم بدون محاسبه تخفیفات خرید قطعات عمده تولید این خودرو در چین است. ضمن اینکه دولت چین به خودروسازان این کشور تخفیفات مالیاتی فراوانی می‌دهد که می‌توان در زمان خرید قطعات منفصله از آنها استفاده کرد.

مشخصات فنی نیو تیارا مکث موتور
نیو تیارا
موتور ۱.۵ لیتری توربو نیو تیارا مکث موتور

نیو تیارا یا بیجینگ X7 فقط با یک موتور در تمام بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. این موتور که با کد A156T2H شناخته می‌شود با حجمی برابر با ۱.۵ لیتر (۱۴۹۸ سی‌سی) قادر است ۱۸۵ اسب بخار (۱۸۸ PS) در ۵ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

حداکثر گشتاور این موتور به رقم ۳۰۵ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۲۵۰ در دسترس راننده قرار دارد. این موتور توربو TGDi برای حرکت‌کردن به بنزینی با اکتان ۹۲ نیاز دارد. نیرو و گشتاور این موتور هم توسط گیربکس ۷ سرعته WDCT (دبل کلاچ تـر) به محور جلو نیوتیارا منتقل می‌شود.

این کراس‌اوور مکث موتور در محور جلو از تعلیق مک‌فرسون استفاده می‌کند. در محور عقب هم شاهد بازوهای مستقل مولتی‌لینک هستیم که می‌بایست سواری راحتی را در اختیار سرنشینان آن قرار دهد.

نیوتیارا با طول، عرض و ارتفاعی برابر با ۴۷۴۵×۱۸۹۲×۱۷۱۵ میلیمتر، در فاصله بین دو محوری معادل ۲۸۰۰ میلیمتر می‌تواند به راحتی پنج سرنشین را در خود جای دهد. فضای مخزن سوخت ۶۰ لیتری آن هم به نیو تیارا اجازه می‌دهد تا با مصرف سوخت ۷.۶۶ لیتر در هر صد کیلومتر، ۷۸۳ کیلومتر را در شرایط ایده‌آل با یکبار سوخت‌گیری پشت‌سر بگذارد.

زاویه ورود نیو تیارا به موانع جاده‌ای ۲۰ درجه است و زاویه خروج آن هم به ۲۶ درجه می‌رسد. از همین رو، نمی‌توان این کراس‌اوور دیفرانسیل جلو را ایده‌آل در سفرهای آفرودی توصیف کرد. این خودرو با گارانتی پنج ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتر در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد.

امکانات رفاهی نیو تیارا مکث موتور
نیو تیارا
فضا داخل کابین نیو تیارا مکث موتور

نیو تیارا مکث موتور در کامل‌ترین تیپ خود در بازار خودرو چین با رینگ‌های ۲۰ اینچی به فروش می‌رسد. البته باید عنوان کرد که بسیاری از نمونه‌های در حال تردد این خودرو در کشور برای تست‌های جاده‌ای دارای رینگ‌های ۱۹ اینچی هستند.

هنوز مشخص نیست که مکث موتور کدام تیپ از این خودرو را قصد دارد در کشور مونتاژ کند. اما بهتر است بدانیم که این کراس‌اوور چینی در کشور مبداء خود در فول آپشن‌ترین حالت ممکن چه ویژگی‌هایی دارد.

گرانترین و فول‌ترین نیو تیارا در چین با ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو و جانبی، ایربگ پرده‌ای، سنسور پارک عقب، هشدار بازکردن درب (به سفارش مشتری)، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو و امکان انتخاب حالات رانندگی است.

این کراس‌اوور Baic همچنین با ترمز پارک برقی، سامانه‌های کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و کنترل حرکت خودرو در سرازیری به دست مشتریان چینی می‌رسد.

فول‌ترین نسخه نیو تیارا مجهز به رادارهای هشدار نقاط کور، حرکت بین خطوط، خط‌خوان، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمزهای فعال در شرایط اضطراری است.

سانروف پانورامیک بازشو در تمامی نسخه‌ها استاندارد است و همچنین ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای هم حتی در مدل پایه چینی نیو تیارا وجود دارند. اما درب صندوق عقب برقی حافظه‌دار فقط در نسخه فول مشاهده می‌شود.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

فرمان چرمی با تنظیم دستی، گرمکن فرمان (در نسخه فول)، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان (۷ اینچی در مدل‌های لوآپشن)، دوربین ثبت وقایع (در نمونه فول)، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول، گرمکن و سردکن صندلی‌های ردیف اول با قابلیت ماساژ (در نمونه فول) و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی از دیگر امکانات نیو تیارا در بازار خودرو چین به شمار می‌روند.

نیو تیارا

این خودرو علاوه بر این موارد دارای ۸ اسپیکر برای سیستم صوتی، چراغ‌های LED، نوربالای هوشمند، نورپردازی داخل خودرو با امکان انتخاب ۶۴ رنگ، سنسور باران، برف پاکن عقب، ایرکاندیشن دو نقطه‌ای با خروجی تهویه عقب و فیلترهای پالایش آلودگی هوای داخل کابین است.

براساس اخبار منابع آگاه، مکث موتور تولید آزمایشی این کراس‌اوور Baic را در خط تولید خود آغاز کرده‌است. گرچه پیش‌تر مدیران مکث موتور اعلام کردند که این خودرو تا پایان امسال به بازار می‌آید، اما آنچه از شواهد پیداست باید منتظر مراسم رونمایی از نیو تیارا در اوایل سال آینده باشیم.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

محصولات داچیا در ایران با نشان رنو به فروش می‌رسند / آشتی با فرانسوی‌ها؟

قیمت گمرکی خودروهای وارداتی مشخص شد / لیست قیمت ۲۲ خودرو وارداتی به ایران

قیمت‌ریسپکت ۲ و شرایط فروش آن از سوی بهمن موتور اعلام شد / بررسی تفاوت‌ها

قیمت فیات ۵۰۰ پارسیان موتور مانلی اعلام شد

محکومیت قطعی بهمن موتور به ۵ هزار میلیارد تومان جریمه به دلیل گران فروشی

قیمت‌گذاری خودرو به شکل دستوری حذف می‌شود / قیمت خودرو آزاد می‌شود؟




2 دیدگاه

  1. ماشین و کراس اور که در رده ۱۴۵ فروش در چین میباشد پر واضح است که از همه نظر بنجل ترین تکنولوژی و موتور کیفیت و کمیت را دارد همه تبلیقاتش بویژه قدرت موتور چینی و دورغ محض است

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط