جی ای سی امکو راسا موتور خاورمیانه به تهران رسید / تصاویر اختصاصی و مشخصات

از دست ندهید

جی ای سی امکو (GAC EMKOO) جدیدترین کراس‌اوور بازار خودرو ایران است که توسط راسا موتور خاورمیانه به بازار می‌آید. این خودرو را در ایران می‌توان با موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۷۷ اسب بخاری خریداری کرد و اکنون نمونه‌هایی از آن در کشور حضور دارند. با منتشر شدن اطلاعات رسمی این خودرو در سایت سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، بهتر است نگاهی عمیق‌تر به پنجاه و نهمین کراس‌اوور کامپکت پرفروش چین داشته باشیم.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – حتی علاقه‌مندان به سرعت و هیجان در جهان اتومبیل امروزی، تمایل دارند در کنار خودرو پرفورمنس خود، یک کراس‌اوور داشته باشند. این روزها به زحمت می‌توان فردی را پیدا کرد که علاقه‌ای به این کلاس خودرویی نداشته باشد و سوال اصلی این است که؛ چرا که نه؟ کراس‌اوورها جادار هستند و با آنها می‌توان بدون نگرانی از ناهمواری‌های مسیر، سفری طولانی مدت را در آرامش تجربه کرد. البته نباید به هیچ عنوان این خودروها را با دو دیفرانسیل‌های آفرودی اشتباه گرفت!

جی ای سی امکو
جی ای سی امکو راسا موتور خاورمیانه در تهران

امروزه اقیانوسی از کراس‌اوورهای کامپکت در مارکت‌های خودرویی جهان وجود دارند و به زحمت می‌توان برندی را یافت که خودرویی در این کلاس نداشته باشد. به دلیل سایز و ابعاد کراس‌اوورها، طراحی آنها کار بسیار دشواری است و بسیاری از این خودرو تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند. اما فقط چند خودروساز هستند که تلاش دارند، کمی از مرزهای دیزاین مرسوم این کلاس فراتر بروند.

یکی از این خودروسازان، برند GAC چین است که راسا موتور خاورمیانه تلاش دارد جدیدترین محصولات آن را در کشور عرضه کند. همانطور که می‌توان در تصاویر مشاهده کرد، جی ای سی امکو کراس‌اووری کاملاً متفاوت در زمینه طراحی داخلی و خارجی است. اما آیا GAC EMKOO محصولی بدون عیب و ایراد در زمینه‌های مختلف است؟ قطعاً خیر! بهتر است پیش از هر چیز، وضعیت فروش جی ای سی امکو در بازار خودرو چین را بررسی کنیم.

آمار فروش جی ای سی امکو در بازار خودرو چین
جی ای سی امکو
آمار فروش یک سال گذشته جی ای سی امکو در بازار خودرو چین

فروش جی ای سی امکو دقیقاً شهریور ماه ۱۴۰۱ در بازار خودرو چین شروع شد. EMKOO در نخستین ماه ورود به این بازار توانست ۴۳۱۰ مشتری برای خود پیدا کند. این رقم در ماه بعدی به ۴۶۷۲ مشتری رسید و حتی رکورد فروش ۵۴۹۹ دستگاهی هم برای آن در بازار خودرو چین ثبت شد. اما اوضاع فروش جی ای سی امکو در سال ۲۰۲۳ کمی متفاوت با سال قبل از آن بود.

همانطور که در آمار بالا نیز مشخص است، EMKOO نخستین ماه سال ۲۰۲۳ را با فروش ۲۵۷۹ دستگاهی آغاز کرد که ۵۳.۱% کمتر از ماه قبلی بود. این به معنای از دست‌دادن ۲۹۲۰ مشتری فقط در طول یک ماه بود.

اما پس از این افت، فروش جی ای سی امکو در بازار خودرو چین روندی مستمر پیدا کرد. به‌طوری‌که میانگین فروش بیش از دو هزار و ۷۰۰ دستگاه در طول هر ماه برای آن ثبت شد.

GAC EMKOO اکنون پنجاه و نهمین کراس‌اوور کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است. به بیانی دیگر، خودروهایی مانند چانگان CS55 پلاس (رده ۱۱)، جتا VS5 (رده ۳۸)، جیکو ۷ (رده ۴۹) و چری تیگو ۷ (رده ۵۲) در چین جایگاه فروش بهتری نسبت به جی ای سی امکو راسا موتور خاورمیانه دارند.

اما از سویی دیگر، EMKOO پرفروش‌تر از خودروهایی مانند لاماری ایما (رده ۶۷)، ونوسیا وی آنلاین (رده ۸۲)، فونیکس FX (رده ۸۴)، بستیون T77 (رده ۱۲۵)، ونوسیا استار (رده ۱۶۱)، هایما ۸S (رده ۱۶۷)، کی‌ ام‌ سی X5 (رده ۱۹۰) و… است که در بازار خودرو ایران حضور دارند.

جی ای سی امکو اکنون ۹.۴۰ درصد از سهم فروش محصولات GAC را در سبد عرضه این برند دراختیار دارد. علاوه‌بر این، ۰.۶۹ درصد از مارکت کراس‌اوورهای کامپکت بازار خودرو چین، متعلق به EMKOO است.

مشخصات فنی جی ای سی امکو راسا موتور خاورمیانه

جی ای سی امکو

GAC EMKOO در بازار خودرو چین فقط با موتور ۴A15J2 به فروش می‌رسد و همین موتور هم در نمونه وارداتی راسا موتور خاورمیانه وجود دارد.

این موتور ۱.۵ لیتری توربو (۱۴۹۷ سی‌سی) قادر است در دور ۵ هزار و ۵۰۰، به میزان ۱۷۷ اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار دهد. گشتاور خروجی آن هم به رقم ۲۷۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۴۰۰ تا ۴۵۰۰ بهترین عملکرد خود را می‌تواند به نمایش بگذارد. این نیرو و گشتاور توسط گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تـر (WDCT) به محور جلو منتقل می‌شود.

شتاب صفر تا صد این کراس‌اوور ۱۵۴۰ کیلوگرمی، ۶.۹۵ ثانیه است و در نهایت می‌توان با آن تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت به سرعت‌گیری ادامه داد. EMKOO با باک بنزین ۵۵ لیتری و مصرف ۶.۸ لیتری در هر صد کیلومتر، می‌تواند تا ۸۱۰ کیلومتر را بدون نیاز به سوخت‌گیری پشت‌سر بگذارد. البته ظریب آیرودینامیکی ۰.۳۱ Cd این خودرو هم در مصرف سوخت مناسب آن بی تأثیر نیست.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با ۴۶۸۰×۱۹۰۱×۱۶۷۰ میلیمتر و در فاصله بین دو محور ۲۷۵۰ میلیمتری آن، پنج سرنشین فضای نشستن و استفاده از امکانات آن را دارند.

زاویه ورود به موانع جاده جی ای سی امکو برابر با ۱۹ درجه است و این کراس‌اوور می‌تواند با زاویه ۲۴ از این موانع خارج شود. از همین رو باید فکر حضور در مناطق خارج از جاده‌ای را با آن از سر دور کرد.

EMKOO در محور جلو از تعلیف مک‌فرسون مستقل استفاده می‌کند و در محور عقب آن هم تعلیق مولتی‌لینک مستقل قابل مشاهده است. این خودرو با گارانتی سه ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد و GAC تخفیف ۲۰ هزار یوانی برای خرید آن در نظر گرفته‌است.

قیمت جی ای سی امکو در بازار خودرو چین

GAC EMKOO در سه سطح از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی توسط چینی‌ها قابل خرید است. ارزانترین تیپ این خودرو در چین که فاقد دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی و… است، ۹۹ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۷۱۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان خواهد بود.

نسخه میانی جی ای سی امکو که با گرمکن صندلی، نمایشگر ۷ اینچی پشت آمپر و… در نمایندگی‌های GAC حضور دارد، ۱۰۹ هزار و ۸۰۰ یوان ارزش دارد. این رقم نیز پس از تبدیل نرخ ارز مساوی با ۷۸۵ میلیون تومان است.

اما گرانترین و فول‌ترین نمونه این خودرو ۱۲۲ هزار و ۸۰۰ هزار یوان قیمت دارد. در ازای پرداخت این مبلغ که معادل تومانی ۸۷۸ میلیون است رینگ‌های ۱۹ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کمک‌ راننده پیشرفته ADAS Level 2، سانروف پانورامیک و… را بدست خوهید آورد.

براساس اطلاعات منتشرشده، نسخه وارداتی راسا موتور خاورمیانه تیپ ۷۸۵ میلیون تومانی GAC EMKOO است که برخی از آپشن‌های نسخه‌های فول را ندارد.

اگر تصور کنیم که واردکننده این خودرو به همان نرخ ۷۸۵ میلیون تومانی GAC EMKOO را خریداری کرده‌است، باید گفت با احتساب ۶۶ درصدی واردات خودرو و حقوق گمرکی ۴ درصدی، به رقمی حدود یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومانی می‌رسیم. احتمالاً قیمت قطعی جی ای سی امکو در مبادی ورودی به کشور چیزی نزدیک به این رقم خواهد بود.

امکانات رفاهی جی ای سی امکو راسا موتور خاورمیانه

جی ای سی امکو

جی ای سی امکو با رینگ‌های ۱۹ اینچی، ترمز پارک برقی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها، ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، سنسور پارک عقب و دوربین ۳۶۰ درجه به دست متقاضیان خرید آن می‌رسد.

این کراس‌اوور GAC همچنین مجهز به کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری است.

جی ای سی امکو

علاوه بر این موارد، جی ای سی امکو با سامانه‌های هشدار خروج از خط، حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای فعال در مواقع اضطراری، سقف پانورامیک ثابت، روف رک، ریموت بلوتوث‌دار، دستگیره‌های درب مخفی، ورود بدون کلید (برای درب‌های جلو) و استارت دکمه‌ای در کشور حضور خواهد داشت.

جی ای سی امکو

از جمله دیگر امکانات رفاهی این کراس‌اوور کامپکت می‌توان به درب صندوق عقب برقی با حافظه، فرمان چند منظوره چرمی با تنظیم دستی، دسته‌دنده کریستالی الکترونیکی، نمایشگر کلاستر ۷ اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، تهویه صندلی‌های جلو، نمایشگر ۱۰.۱ اینچی لمسی، چیپ اسنپدراگون ۸۱۵۵، ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی، چراغ‌های LED، سنسور باران، ایرکاندیشن اتوماتیک با فیلترهای تهویه و خروجی برای سرنشینان ردیف دوم نام برد.

چه آپشن‌هایی در جی ای سی امکو وارداتی وجود ندارند؟

جی ای سی امکو

همانطور که عنوان شد، جی ای سی امکو وارداتی به بازار خودرو ایران، نسخه فول آپشن این خودرو در چین نیست. از همین رو، امکاناتی مانند سنسور پارک جلو، هشدار بازشدن درب‌ها، هشدار برخورد جانبی، هشدار خستگی راننده، قابلیت پارک خودرو با ریموت و هشدار نقاط کور در نمونه وارداتی مشاهده نمی‌شود.

به غیر از این امکانات باید گفت که هشدار برخورد از عقب، قابلیت تعویض Lane اتوماتیک با اهرم راهنما، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی پشت آمپر، Head Up Display، دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم تلفن همراه، گرمکن صندلی‌های جلو، جالیوانی ردیف دوم، نمایشگر لمسی ۱۴.۶ اینچی مولتی مدیا، چیپ کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵، دوربین تشخیص چهره، Gesture Control (تشخیص فرمان با حرکت دست)، کارائوکه (امکان همخوانی با موزیک و پخش صدا از اسپیکرها) و ۸ اسپیکر برای سیتسم صوتی یاماها هم در نمونه وارداتی به ایران وجود ندارند.

نکات مثبت و منفی جی ای سی امکو

جی ای سی امکو

قطعاً یکی مهمترین نکات مثبت جی ای سی امکو، دیزاین خارجی و داخلی آن است. به جرأت می‌توان گقت که EMKOO شبیه به هیچ خودرویی در کلاس خود نیست. حتی دستگیره‌های داخلی درب‌های این خودرو را هم در هیچ خودرویی نمی‌توان یافت که دیزاین کاملاً مختص به خود را دارند. البته نباید از خروجی‌های فیک اگزوز EMKOO در سپر عقب گذشت که کمی غیر ضروری به نظر می‌رسد.

از دیگر نکات مثبت این خودرو می‌توان به محفظه بار ۶۳۸ لیتری EMKOO اشاره کرد که بسیار جادار است. این رقم حتی با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به ۱۵۸۶ لیتر می‌رسد که از آن می‌توان به عنوان یک ون تجاری هم استفاده کرد!

از آنجایی که تونل شفت در این خودرو وجود ندارد، فضای پای سرنشینان ردیف دوم کاملاً صاف است و به همین دلیل سه سرنشین در کمال راحتی می‌توانند از این فضا استفاده کنند. اما زیر آرنجی ردیف دوم در این خودرو پیش‌بینی نشده‌است.

اما قطعاً جی ای سی امکو به عنوان یک محصول چینی بدون عیب و ایراد نیست. برای مثال باید به پترن کنسول میانی (تصویر بالا) اشاره کرد که یقیناً فقط چند هفته پس از استفاده از این خودرو کاملاً چرک‌مرد خواهد شد و تمیزکردن لابه‌لای این شیارها کار آسانی نخواهد بود.

نکته دیگر این است که سرنشینان جلو برای تنظیم سیستم تهویه حتماً باید وارد منوهای نمایشگر EMKOO شوند. فقط یک کلید فیزیکی تنظیم دما در داخل کابین این خودرو وجود دارد که مطابق با تصویر بالا (کلید دایره‌ای شکل سمت راست) دور از دسترس راننده در زمان رانندگی است.

نکته منفی دیگر این است که فقط دارندگان تلفن همراه Apple می‌توانند از اپل‌کارپلی در این خودرو استفاده کنند. این بدان معناست که اندرویداتو در EMKOO وجود ندارد.

گیربکس DCT امکو

شاید بزرگ‌ترین ایراد امکو، گیربکس هفت سرعته دبل‌کلاچ آن باشد. همانطور که می‌دانیم، گیربکس‌های دبل‌کلاچ ترافیک شهری را دوست ندارند و تمایل دارند که همراه در حال کروزکردن به تعویض دنده‌ها بپردازند. مثل بسیاری از گیربکس‌های DCT (به غیر از پورشه، BMW و…) جعبه‌دنده امکو هم در ترافیک‌ها می‌تواند کمی رفتاری آزاردهنده از خود نشان دهد.

اگر تجربه رانندگی با DCTهای چینی را داشته باشید، می‌دانید که در ترافیک‌ها باید بلافاصله بعد از فشردن پدال گاز، ترمز بگیرید. حتی زمانی‌که قصد دارید ترمز را به آرامی رها کنید، گیربکس به سرعت درگیر می‌شود و دوست دارد به یکباره خودرو را به سمت جلو حرکت بدهد.

جی ای سی امکو برای رفع این مشکل، امکانی به اسم Low Speed Follow دارد که می‌تواند به صورت خودکار و براساس حرکت خودرو جلویی، خود را در ترافیک شهری حرکت دهد.

اگر این امکان را که کلید آن بر روی فرمان (کلید نقره‌ای رنگ سمت چپ) قرار دارد فعال کنید، حتی اگر ۱۰ ثانیه هم پشت‌سر خودروی جلویی توقف کنید، به محض حرکت خودرویی جلوی، EMKOO هم مجدد راه می‌افتد. البته پس از بازشدن گره‌های ترافیکی هم باید به تأخیر واکنش به پدال گاز در این گیربکس کمی عادت کنید.

به طور کلی، جی ای سی امکو کراس‌اووری متفاوت و باکیفیت در میان برندهای چینی است. باتوجه به قیمت اقتصادی EMKOO، این خودرو در بازارهایی مانند چین و فیلیپین فروش بسیار مناسبی دارد. اما باید دید قیمت قطعی این خودرو پس از محاسبات عوارض‌های قانونی و… چقدر خواهد بود.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه خودرو سئول به ۱۴۰۳ موکول شد

فروش خودروهای وارداتی از ۱۳ دی آغاز می‌شود / لیست قیمت قطعی و علی‌الحساب

نیسان سانی قدیمی با جهان نوین آریا به بازار می‌آید / مشخصات فنی و امکانات




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط