ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید / سیر تا پیاز کراس‌اوور وارداتی جدید مکث موتور

از دست ندهید

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید قرار است توسط مکث موتور به عنوان یک کراس‌اوور پلاگین هایبرید وارداتی به بازار عرضه شود. این خودرو که محصول مشترک نیسان و دانگ‌فنگ در کشور چین است، ۱۴۹ هزار و ۹۰۰ یوان (یک میلیارد و ۶۸ میلیون تومان) قیمت دارد. ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید قادر است در حالت برقی تا ۱۱۰ کیلومتر پیمایش داشته‌باشد.

بررسی بایک ایکس ۵۵ در نمایشگاه خودرو اصفهان را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – مکث موتور به عنوان زیر مجموعه ماموت خودرو برنامه دارد تا محصولات ونوسیا چینی را در ایران عرضه کند. برند Venucia در نتیجه همکاری مشترک دانگ‌فنگ و نیسان در بازار داخلی خودرو چین شکل گرفت و همه آنها در مرکز طراحی Venucia Design Centre در شانگهای طراحی می‌شوند.

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید نخستین محصول پلاگین-هایبرید جوینت‌ونچر ونوسیا و نیسان است. از همین رو، این برند برنامه مفصلی برای آن در بازار خودرو چین دارد. ونوسیا از همان ابتدای امر، قیمتی فوق‌العاده رقابتی برای این خودرو در نظر گرفت. به‌طوری‌که یک شهروند چینی می‌تواند با پرداخت ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ یوان (۸۴۹ میلیون تومان) مالک مدل پایه V-Online با پیمایش ۶۰ کیلومتری شود.

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید

در بحث قیمت‌گذاری این کراس‌اوور باید عنوان کرد که ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید در دو تیپ اصلی و چهار نسخه فول و لوآپشن در چین قابل خرید است.

نسخه‌های ارزان‌قیمت این کراس‌اوور در چین با باتری‌های ۱۰.۳ کیلووات ساعتی به دست مشتریان می‌رسند. در حالی که نمونه‌های گران‌قیمت این خودرو دارای باتری‌های ۱۸.۴ کیلووات ساعتی هستند.

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید

به همین دلیل است که نمونه‌های ارزانتر ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید پیمایش ۶۰ کیلومتری دارند و نسخه‌های گرانتر با پیمایش ۱۱۰ کیلومتری در دسترس قرار دارند. هنوز مشخص نیست که مکث موتور کدام نسخه از این خودرو را قرار است در بازار خودرو کشور عرضه کند.

ونوسیا وی‌آنلاین در بازار خودرو چین با نام Da-V (大V) شناخته می‌شود. اما در بازارهای دیگر نام آن Big V یا Grand V است. البته بیشتر رسانه‌های بین‌المللی این کراس‌اوور را با نام V-Online معرفی کردند.

قیمت ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید در بازار خودرو چین

همانطور که عنوان شد، ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید دو نسخه اصلی در بازار خودرو چین دارد. این دو نسخه، هرکدام یک مدل فول‌آپشن و یک مدل لوآپشن دارند که جمعاً چهار تیپ را تشکیل می‌دهند.

نسخه لوآپشن وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید با باتری ۱۰.۳ کیلووات ساعتی، ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ یوان (۸۴۹ میلیون تومان) قیمت دارد. نمونه فول‌آپشن همین خودرو هم با پرداخت مبلغ ۱۲۵ هزار و ۹۰۰ یوان (۸۹۹ میلیون تومان) توسط چینی‌ها قابل خرید است.

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید

نمونه لوآپشن وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید با باتری ۱۸.۴ کیلووات ساعتی هم در نمایندگی‌های ونوسیا با برچسب قیمتی ۱۳۷ هزار و ۹۰۰ یوانی قابل مشاهده است. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز معادل ۹۸۵ میلیون تومان است.

تیپ فول‌آپشن همین خودرو را هم می‌توان با پرداخت مبلغ ۱۴۹ هزار و ۹۰۰ یوان (یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان) در چین خریداری کرد.

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید

همانطور که مشاهده شد، سه تیپ از این کراس‌اوور در بازار خودرو چین، قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان دارند. دلیل موفقیت نسبی وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید در چین هم همین قیمت مقرون‌به‌صرفه آن است. یعنی یک شهروند چینی با پرداخت هزینه یک کراس‌اوور بنزینی می‌تواند یک خودرو پلاگین-هایبریدی سوار شود.

می‌دانیم که پلاگین-هایبریدها در چین دارای معافیت‌های مالیاتی و ترافیکی بسیاری هستند که تردد آنها را در شهر آسان‌تر می‌کند. از همین رو، انتظار می‌رود که نهادهای قیمت‌گذاری در کشور و مکث موتور، تصمیمی بگیرند که این کراس‌اوور با قیمتی عادلانه در بازار عرضه شود.

آمار فروش ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید در بازار خودرو چین

فقط چهار ماه از عرضه ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید در بازار خودرو چین می‌گذرد. اما همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، این کراس‌اوور به لطف قیمت مناسب به سرعت در طی مسیر رشد فروش در آن کشور است.

مقایسه آمار فروش ۱۸۱ دستگاهی در ماه اول در مقایسه با فروش ۳۵۹۹ دستگاهی در ماه چهارم نشان می‌دهد که وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید ۱۸۸۹% رشد فروش را تجربه کرده‌است.

همین فروش موجب شد تا این خودرو حالا ۶۲.۶۵% از سهم فروش برند ونوسیا در بازار خودرو چین را در اختیار داشته‌باشد. البته به دلیل آنکه این خودرو در جایگاه شصت و هشتمین کراس‌اوور کامپکت پرفروش چینی قرار دارد، سهم بازار آن هم فقط ۰.۷۵% در میان رقبای خود است.

مشخصات فنی ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید فقط با موتور DFMC15TE1 توربو دانگ‌فنگ به حجم ۱.۵ لیتر (۱۴۷۶ سی‌سی) تولید می‌شود. این موتور اما با باتری ۱۰.۳ و ۱۸.۴ کیلووات ساعتی هماهنگ می‌شود تا میزان پیمایش آن متغییر باشد.

موتور وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید می‌تواند ۱۶۳ اسب بخار قدرت در ۵ هزار و ۲۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور خروجی آن هم به رقم ۲۳۰ نیوتن متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. این موتور ۱۶ سوپاپه تزریق مستقیم با کمپرس ۱۲ به یک، نیازمند بنزینی است که اکتان حداقلی ۹۲ داشته‌باشد.

باید قبول کرد که توان و گشتاور این موتور حتی نسبت به استاندارد چینی‌های ۱.۵ لیتری توربو، کمتر از حد معمول است. البته موتور الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید قدرت کلی آن را به ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور آن را هم به رقم ۳۲۰ نیوتن متر می‌رساند. نیرو و گشتاور موتور این خودرو توسط گیربکس E-CVT فقط به محور جلو آن منتقل می‌شود.

باتری‌های این خودرو پلاگین-هایبرید توسط دو برند Gateway و Ferdy در چین تأمین می‌شوند. براساس استانداردهای اندازه‌گیری NEDC، نمونه‌های ۱۰.۳ کیلووات ساعتی پیمایش ۶۰ کیلومتری (۴۸ کیلومتر براساس WLTC) و نسخه‌های ۱۸.۴ کیلووات ساعتی پیمایش ۱۱۰ کیلومتری (۸۷ کیلومتر براساس WLTC) دارند.

متوسط مصرف انرژی این خودرو در حالت تمام برقی، ۱۲.۲ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر برای مدل‌هایی که دارای باتری ۱۰.۳ کیلووات ساعتی هستند است. مدل‌هایی که با باتری‌های ۱۸.۴ کیلووات ساعتی به فروش می‌رسند هم ۱۳.۵ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر انرژی مصرف می‌کنند.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با ۴۶۰۷×۱۹۱۷×۱۶۲۴ میلیمتر است و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۰۰ میلیمتر اعلام شد.

قابلیت شارژ باتری‌های ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید

اما داستان اصلی ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید در مدت زمان شارژ آن است. حقیقت این است که مدل‌های ارزان ۱۰.۳ کیلووات ساعتی، قابلیت شارژ سریع ندارند! یعنی برای پرشدن شارژ باتری این مدل‌ها اگر با ۲۰ درصد شارژ وارد ایستگاه شوید، باید ۳.۵ ساعت از وقت خود را صرف کنید.

مدل‌های گرانتر ۱۸.۴ کیلووات ساعتی تا ۲۰ کیلووات قابلیت ذخیره انرژی در باتری را دارند. یعنی در مدت زمان ۳۰ دقیقه می‌توانید باتری‌های این مدل را از ۳۰ تا ۸۰ درصد پر کنید. البته اگر ایستگاه‌های شارژ سریع در دسترس نباشند، باید ۵.۵ ساعت برای پرشدن باتری این خودرو زمان صرف کرد.

نکته قابل توجه این است که مدل‌های ۱۸.۴ کیلووات ساعتی این خودرو با کیت شارژ خانگی به دست مشتریان می‌رسند. اما نمونه‌های ارزان‌تر ۱۰.۳ کیلووات ساعتی فقط با کابل شارژ به‌فروش می‌رسند.

اما جالب‌تر این است که نمونه‌های ۱۰.۳ کیلووات ساعتی شتابی برابر با ۷.۸ ثانیه دارند. البته مدل‌های ۱۸.۴ کیلووات ساعتی با یک دهم ثانیه تأخیر (۷.۹ ثانیه) به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسند. ونوسیا اعلام کرد که هر دو مدل از این کراس‌اوور پلاگین-هایبرید در نهایت می‌توانند به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت برسند.

اگر فقط صد کیلومتر را برای حرکت از مسیر A تا B در نظر بگیریم، مدل ۱۰.۳ کیلووات ساعتی این خودرو پس از اتمام شارژ باتری به ۱.۳ لیتر سوخت برای‌رسیدن به مقصد احتیاج دارد.

از آنجایی که مدل ۱۸.۴ کیلووات ساعتی پیمایش برقی بیشتری دارد، پس از اتمام شارژ باتری‌اش در این مسیر فقط ۰.۸۵ لیتر سوخت نیاز دارد تا این مسافت را پشت سر بگذارد. بر همین اساس ونوسیا باور دارد که این خودرو در صورت شارژبودن باتری آن تا ۱۱۳۲ کیلومتر را با یک باک ۴۵ لیتری پر از بنزین می‌تواند طی کند.

امکانات رفاهی ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید

ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید با تعلیق مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک پنج‌گانه مستقل در عقب تولید می‌شود. نمونه‌های ارزان قیمت آن دارای رینگ‌های ۱۸ اینچی هستند و تیپ‌های فول با رینگ‌های ۱۹ اینچی به دست مشتریان می‌رسند.

از جمله امکانات استاندارد وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید می‌توان به ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TMPS، ایربگ‌های ردیف اول و جانبی (برای ردیف اول) اشاره کرد.

دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل معمولی، انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک اتوماتیک، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، جلوپنجره فعال، فرمان چرمی با تنظیم دستی، دسته‌دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت آمپر، صندلی‌های جلو برقی، نمایشگر ۱۲.۳ لمسی (۱۰.۲۵ اینچی در مدل پایه)، ۸ اسپیکر برای سیستم صوتی و چراغ‌های LED از جمله امکانات استاندارد در میان همه مدل‌ها هستند. به غیر از این موارد باید به سنسور باران، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک و خروجی تهویه برای سرنشینان عقب هم اشاره کرد.

ذکر این نکته لازم است که فقط تیپ فول‌آپشن ۱۴۹ هزار و ۹۰۰ یوانی این خودرو مجهز به ایربگ پرده‌ای است. این مدل همچنین با سنسورهای پارک جلو و عقب، هشدار بازکردن درب‌ها، کروز کنترل آداپتیو، هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو و عقب، ترمزهای فعال، روف رک، درب صندوق عقب برقی (با مموری)، صندلی‌های گرمکن و سردکن‌دار ردیف اول و نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ به دست مشتریان چینی می‌رسد.

نظر مالکان چینی ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید درباره این خودرو

اگر سری به نظرات مالکان این خودرو در وب‌سایت‌های مرجع چینی بزنید، متوجه خواهید شد که عمده خریداران آن افرادی هستند که توان خرید خودروهای BYD را نداشتند. چراکه بسیاری از آنها عنوان کردند که قیمت ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید بسیار مناسب است و به همین دلیل خرید این خودرو را منطقی می‌دانند.

از طرفی دیگر بسیاری از خریداران این کراس‌اوور از کیفیت متوسط متریال داخلی آن ناراضی هستند. برخی هم اشاره دارند که سانروف پانورامیک آن که باز و بست نمی‌شود، به هیچ دردی نمی‌خورد.

اما به غیر از نظرات خریداران، باید به این نکته اشاره داشت که رمز موفقیت چهار ماهه این خودرو در بازار چین، قیمت مناسب است. این قیمت‌گذاری به نحوی انجام شد که خریداران بسیاری ونوسیا وی‌آنلاین پلاگین-هایبرید را به خودروهای بنزینی بازار خودرو چین ترجیح می‌دهند.

مسلماً اگر این خودرو در تیراژ بالا با خدمات بسیار خوب و قیمت عادلانه وارد بازار ایران شود، به لطف ظاهر مناسب و شراکت با نیسان می‌تواند خریداران خوبی برای خود دست و پاکند.

بررسی لاماری ایما هیبرید را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

تعرفه واردات لاستیک خودرو یک سوم شد / توزیع لاستیک با نرخ مصوب

فوتون تونلند دیزلی ایران‌خودرو دیزل / پیکاپی با سوخت متفاوت

ام‌وی‌ام ایکس۳۳ کراس دستی مدیران‌ خودرو بررسی شد / بررسی تخصصی

بررسی اکستریم TXL / راهنمای جامع کراس‌اوور جدید برند XTRIM مدیران خودرو

لاماری ایما HEV هیبرید بررسی شد / همه چیز درباره محصول جدید آرین پارس موتور

قیمت کی‌ ام سی ایکس ۵ / KMC X5 چقدر بیشتر از جک S5 خواهد بود؟




2 دیدگاه

  1. محصولات byd به دلیل سهام دار بودن چند شرکت مطرح امریکایی نمیشه وارد ایران بشه حتی با برند های من درآوردی.در بهترین حالت این ته دیگ های سوخته با قیمت های عجیب غریب نصیب ملت ایران میشه. کلا به دلیل سیاست های غلط چینی ها اقتصاد ایران هم وابسته و تحت کنترل خودشان در اورده اند. اگر روزی تحریم ها هم برداشته بشود به راحتی نمیشه چینی را کنار گذاشت یا حداقل تعادلی برقرار کرد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط