بررسی اکستریم TXL / راهنمای جامع کراس‌اوور جدید برند XTRIM مدیران خودرو

از دست ندهید

بررسی اکستریم TXL در بازار خودرو چین به ما نشان می‌دهد که با پنجاه و ششمین SUV اندازه متوسط پرفروش چینی روبرو هستیم. این خودرو که در نمایشگاه خودرو اصفهان برای نخستین بار رونمایی شد، قرار است به عنوان برداشتی جدید از چری تیگو هشت پرو تحت برند اکستریم به بازار خودرو ایران وارد شود. اکستریم TXL با موتور دو لیتری توربو و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک AT از ۱۶۰ هزار و ۹۰۰ یوان (۲۲ هزار دلار – ۱ میلیارد و ۱۴۹ میلیون تومان) در چین قابل خرید است.

ویدیو بررسی لاماری ایما هیبرید را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – EXEED TX خودرو جدیدی در بازار خودرو چین نیست. این SUV اندازه متوسط از سال ۲۰۱۹ توسط چینی‌ها قابل خرید بود. اما در سال ظاهر قدیمی این خودرو فیس لیفت شد و ظاهر به‌روزتری را تجربه کرد. همین نمونه فیس لیفت هم قرار است توسط زیر برند جدید مدیران خودرو وارد کشور شود.

چری برای این خودرو برنامه‌های بلندپروازانه بسیاری داشت. علاقه‌مندان به خودرو می‌دانند که Chery به دلیل شباهت نامش به Chevy (شورلت) نمی‌تواند وارد بازار خودرو آمریکای شمالی و کانادا شود. از همین رو باید با برندهای دیگری خودروهای خود را به فروش برساند.

ویدیو بررسی تیگارد ایکس ۳۵ را در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

از همین رو، TXL قرار بود تحت برند Vantas وارد بازار خودرو آمریکای شمالی شود. اما شرکت HAAN که برنامه داشت این خودرو را در آمریکا عرضه کند نه تنها موفق به اخذ مجوزهای لازم نشد، بلکه در سال ۲۰۲۱ با اعلام ورشکستگی به طور کامل منحل شد.

از آنجایی که این خودرو موفق به حضور در بازار آمریکای شمالی نشد، Chery تصمیم گرفت که بر روی فروش آن در بازار خاورمیانه تمرکز کند. چندی پیش هم اعلام شد که مکزیک هم مقصد بعدی حضور این خودرو است.

اما این کراس‌اوور EXEED برای بازار خودرو ایران که در واقع قرار است نسخه‌ای لوکس از چری تیگو هشت باشد، چه چیز جدیدی برای عرضه به مشتریان دارد؟

بررسی اکستریم TXL از نظر آمار فروش
بررسی اکستریم TXL
آمار فروش اکستریم TXL از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون

همانطور که در ابتدا عنوان شد، اکستریم TXL پنجاه و ششمین کراس اوور میدساز پرفروش در بازار خودرو چین است. فروش این خودرو مطابق تصویر بالا، در ابتدای سال جاری میلادی روندی نزولی داشت.

اما رفته‌رفته با رشد فروش این خودرو در بازار چین، جایگاه آن هم در میان کراس‌اوورهای میدسایز بهتر شد. به‌طوری‌که می‌توان گفت فروش این خودرو از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۷۲.۱% رشد داشت. با این وجود، نام این خودرو هنوز هم در میان بهترین کراس‌اوور میدسایز چینی قابل مشاهده نیست.

جالب است بدانیم که پرفروش‌ترین کراس اوور میدسایز بازار چین، در حال حاضر Jetour Traveller است که حتی قیمت پایه آن بیشتر از اکستریم TXL است. با این وجود چینی‌ها روزانه ۱۴۳ هزار و ۳۰۰ تقاضا برای خرید آن در وب‌سایت‌های خرید و فروش چینی ثبت می‌کنند.

اما میزان تقاضای روزانه برای اکستریم TXL فقط ۱۶ هزار عدد است. توجه داشته باشید که رقم عنوان‌شده برای میزان تقاضای ثبت‌شده برای خرید این خودرو، شامل مدل‌های صفر کیلومتر و دست دوم است.

بررسی اکستریم TXL در بازار خودرو چین حاکی از آن است که این کراس اوور میدسایز ۲۲.۲۷% از سهم سبد فروش برند EXEED در آن کشور را در اختیار دارد. سهم بازار این خودرو هم در میان کراس اوور های میدسایز چینی فقط ۰.۳۴% است.

مشخصات فنی اکستریم TXL
بررسی اکستریم TXL
موتور دو لیتری اکستریم TXL

اکستریم TXL قرار است با همان موتور دو لیتری توربو اکستریم VX با کد SQRF4J20C قابل خرید باشد. این موتور تزریق مستقیم GDi که حجم دقیق ۱۹۹۸ سی‌سی دارد در دور ۵ هزار و ۵۰۰ قادر است ۲۶۱ اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار دهد. گشتاور ۴۰۰ نیوتن متری این موتور هم در میان دورهای ۱۷۵۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه بدست می‌آید.

نیرو و گشتاور موتور اکستریم TXL توسط گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر دو محور این خودرو منتقل می‌شود. در محور جلو این کراس اوور شاهد تعلیق مک‌فرسون مستقل هستیم و در محور عقب هم بازوهای مولتی‌لینک مستقل را می‌توان دید.

TXL را به لطف انتقال نیرو به هر دو محور آن می‌توان کمی در مسیرهای خارج از جاده هم راند. اما باید توجه داشت که زاویه ورود به شیب این خودرو ۱۹ درجه و زاویه خروج آن هم به ۲۰ درجه می‌رسد.

این خودرو دارای باک سوخت ۵۵ لیتری است و در ازای هر صد کیلومتر ۸.۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو به طور رسمی اعلام نشد. اما EXEED باور دارد که مالک این خودرو می‌تواند در نهایت با سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت با TXL رانندگی کند.

طول این خودرو ۴۷۸۰ میلیمتر است و عرض آن هم به ۱۸۹۰ میلیمتر می‌رسد. ارتفاع TXL دقیقاً ۱۷۳۰ میلیمتر است و فاصله بین دو محور آن هم ۲۸۰۰ میلیمتر اعلام شد. وزن خالص این کراس اوور چینی هم ۱۷۶۵ کیلوگرم است.

بررسی اکستریم TXL از نگاه مالکان چینی

بررسی اکستریم TXL

TXL به عنوان یک محصول لوکس Chery در بازارهای مختلف معرفی شد. اما بسیاری از مالکان چینی این خودرو رضایت صد درصدی از آن ندارند. کافیست نگاهی به بخش نظرات کاربران درباره این خودرو بکنیم تا متوجه شویم TXL با چه مشکلاتی تاکنون روبرو بود.

بسیاری از مالکان چینی این خودرو از عملکرد مانیتور لمسی آن ناراضی هستند. برخی از آنها باور دارند که عملکرد موتور در ترافیک‌های شهری با کمی کندی همراه است. بعضی هم عنوان می‌کنند که تریم داخلی در برخی از بخش‌ها خیلی زود دچار خط و خش می‌شود. اما شمار زیادی از مالکان TXL از عملکرد باطری این خودرو ناراضی هستند. برخی از آنها عنوان کردند که در طول و ماه پس از تحویل این خودرو مجبور شدند برای تعویض باطری به نمایندگی مراجعه کنند.

بررسی اکستریم TXL از نظر امکانات رفاهی

TXL در نسخه دو دیفرانسیل با رینگ‌های ۲۰ اینچی به دست مشتریان می‌رسد. ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TMPS، ایربگ راننده و سرنشین، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک اتوماتیک و سامانه‌های کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری در این خودرو استاندارد هستند.

اما علاوه بر این موارد، اکستریم TXL در ایران با هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، رادار خطی، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب و ترمزهای فعال هم قابل خرید خواهد بود.

بررسی اکستریم TXL

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به سانروف پانورامیک، روف رک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندوق عقب برقی (با مموری)، فرمان چرمی با تنظیم دستی، شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان، گرمکن فرمان، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت آمپر، دوربین ثبت وقایع، HUD (در نسخه فول)، شارژر وایرلس ۵۰ واتی تلفن همراه، صندلی‌های برقی گرمکن و سردکن‌دار ردیف اول، صندلی‌های ماساژوردار ردیف اول (در نسخه فول)، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی، ۲۳ اسپیکر برای سیستم صوتی، امکان انتخاب ۲۶۵ رنگ برای نورپردازی داخلی، چراغ‌های LED، سنسور باران، برف‌پاکن عقب و تهویه مطبوع دو نقطه‌ای با خروجی تهویه برای ردیف عقب اشاره کرد.

قیمت اکستریم TXL در بازار خودرو چین

اکستریم TXL مدل ۲۰۲۳ با سیستم انتقال نیرو به دو محور را می‌توان از ۱۷۰ هزار و ۹۰۰ یوان (معادل یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان) در بازار خودرو چین خریداری کرد.

گرانترین نسخه این کراس اوور در آن کشور هم با پرداخت مبلغ ۱۷۹ هزار و ۹۰۰ یوان قابل خرید است. این رقم براساس نرخ ارز امروز برابر با یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومان است.

تعرفه‌های وضع‌شده بسیار زیاد برای این خودرو از یک سو و هزینه حمل، سود و… آن از سویی دیگر احتمالاً قیمت را به بیش از ۳ میلیارد تومان در ایران می‌رساند. قطعاً پرداخت چنین رقمی برای یک کراس اوور از زیر مجموعه Chery که حدود پانصد میلیون تومان از تیگو هشت پرومکس بیشتر است، تفکری عمیق را می‌طلبد.

بررسی این خودرو چینی با موتور بنز را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

لاماری ایما HEV هیبرید بررسی شد / همه چیز درباره محصول جدید آرین پارس موتور

قیمت کی‌ ام سی ایکس ۵ / KMC X5 چقدر بیشتر از جک S5 خواهد بود؟

اکستریم ال ایکس / اکستریم LX توسط مدیران خودرو معرفی شد؛ بررسی تخصصی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط