قیمت فونیکس اف ایکس در ایران و چین چقدر است؟ / افت فروش FX در چین!

از دست ندهید

قیمت فونیکس اف ایکس پریمیوم مدیران خودرو در نمایندگی‌های این مونتاژکار ایرانی، یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. اما این کراس‌اوور دیفرانسیل جلو Chery در کشور چین و در فول‌ آپشن‌ترین تیپ ممکن، ۵۶.۴ درصد ارزانتر است!

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – قیمت فونیکس اف ایکس پریمیوم توسط مدیران خودرو برای آذر ماه امسال، یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد. همانطور که می‌دانیم، تیپ پریمیوم این کراس‌اوور چینی دارای موتور SQRF4J16C چری است که ۱.۶ لیتر حجم دارد. این موتور توربو، ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه قدرت دارد. گشتاور خروجی آن هم به ۲۹۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۲ هزار تا ۴ هزار دور در دقیقه در دسترس قرار دارد. نیرو و گشتاور این موتور هم توسط گیربکس دوکلاچه تر ۷ سرعته به محور جلو منتقل می‌شود.

 

اما چینی‌ها این خودرو را با همین مشخصات فنی در فول‌ترین نسخه ۲۰۲۳ به بهای ۱۰۴ هزار و ۹۰۰ یوان خریداری می‌کنند. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز (۷۱۸۰ تومانی هر یوان) برابر با ۷۵۳ میلیون تومان است. به بیانی ساده، یک شهروند چینی این کراس‌اوور Chery را ۵۶.۴ درصد که معادل ۹۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، ارزانتر خریداری می‌کند.

قیمت فونیکس اف ایکس

اگر ۳۲ درصد هزینه داخلی‌سازی زیر ۲۰ درصد، ۵/۵ درصد بیمه گمرک و مالیات علی‌الحساب در گمرک و سهم هلال‌احمر، ۱/۵ درصد هزینه‌های جانبی رندشده در گمرک (جمعاً ۳۹ درصد – تعرفه واردات CKD و SKD)، هزار دلار هزینه حمل دریایی (۵۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان)، ۷ درصد هزینه مونتاژ در ایران، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۲/۵ درصد مالیات هوای پاک، یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات شماره‌گذاری، ۱۲ میلیون هزینه بیمه شخص ثالث (بالاترین پوشش) و ۶۰۰ هزار تومان هزینه خدمات شماره‌گذاری (جمعاً ۱۳/۵ درصد + ۵ میلیون تومان) را به قیمت چین اف ایکس اضافه کنیم، به رقم ۱ میلیارد و ۲۶۳ هزار تومان می‌رسیم.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اما این رقم هنوز ۲۷ درصد با قیمت یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی این خودرو در ایران فاصله دارد. یعنی ۴۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اختلاف!

باید به این نکته اشاره کرد که تمامی سود قانونی مدیران خودرو (نهایتاً ۱۷ درصد)، هزینه تولید (حداکثر ۷ درصد) و… در این رقم ۴۷۴ میلیون و ۱۶۲ هزار تومان نهفته‌است. گرچه میزان سود مدیران خودرو، هزینه‌های تولید و… مشخص نیست، اما احتمالاً این میزان به رقم ۴۷۴ میلیون و ۱۶۲ هزار تومان نمی‌رسد!

فراموش نکنیم که یک شهروند چینی با احتساب مالیات و سود نمایندگی، فونیکس اف ایکس با به قیمت ۷۵۳ میلیون تومان خریداری می‌کند.

پس اگر فرض کنیم که مدیران خودرو قطعات اف ایکس را حداقل ۱۴ درصد از Chery ارزانتر می‌خرد و خرید عمده تخفیف خوبی هم دارد، باید اشاره کرد که سود مدیران خودرو از مونتاژ اف ایکس بیش از ۲۷ درصد است. تازه در این محاسبات تخفیفات مالیاتی دولت چین برای صادرات قطعات خودرو را در نظر نگرفتیم!

آمار فروش فونیکس اف ایکس در بازار خودرو چین

تصویر بالا حاوی اطلاعات و ارقام فروش فونیکس اف ایکس در شش ماهه اخیر بازار خودرو چین است. همانطور که در این تصویر نیز قابل مشاهده است، شهروندان ایرانی نه تنها این محصول را گرانتر از چینی‌ها خریداری می‌کنند، بلکه در زمان خرید هم با یکی از کم‌فروش‌ترین محصولات Chery روبرو هستند.

فونیکس اف ایکس اکنون هشتاد و یکمین کراس‌اوور کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است. نکته جالب این است که هیچ آمار فروشی از این خودرو در چین از ماه June (خرداد – تیر سال جاری) تاکنون از سوی Chery منتشر نشده‌است.

اما براساس آمار منابع مرجع کشور چین، فونیکس اف ایکس فقط ۱.۱۷% از سهم سبد فروش Chery را در سال جاری میلادی (در چین) در اختیار دارد. همچنین براساس آمار این منابع، سهم فروش این کراس‌اوور چینی در میان کراس‌اوورهای کامپکت چینی فقط و فقط ۰.۰۹% است!

قطعاً فروش زیر هزار دستگاه در ماه فونیکس اف ایکس به عنوان نخستین محصول برند Omoda برای Chery به هیچ عنوان نباید راضی کننده باشد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

البته فراموش نکنیم که چری تلاش دارد فروش بسیار ضعیف این خودرو در چین را سایر کشورها جبران کند. فونیکس اف ایکس اکنون به غیر از ایران، در اسرائیل، ترکیه، صربستان، بوسنی، مکزیک و… هم به عنوان یک محصول صادراتی به فروش می‌رسد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

طرح صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت / متقاضیان عجله کنند!

جای خالی فناوری‌ های نوین در صنعت خودروسازی / چرا خودروسازی کشور شکننده است؟

عدد نجومی مطالبات قطعه سازان از خودروسازان / خودروساز قطعه را گران می خرد

صنعت موتورسیکلت به حمایت نیاز دارد / رقابت پذیری، حلقه مفقوده این صنعت

پلاک رُند را فروشی کنید! / پلیس راهور به دولت رسماً پیشنهاد داد




6 دیدگاه

  1. همین کارها رو میکنید که توی نمایشگاه ها دعوا میکنن باهاتون 🙂 ولی دمتون گرم و به این شیوه حمایت از مردم ادامه بدید.

  2. تنها چیزی که به ذهنم میرسه اون ۴۰۰ میلیون هزینه همکاری در شرایط تحریم که بر میدارن تو جیب مدیران خودرو و مونتاژ کارها نمیره

  3. کشور ۱۰۰ در صد در اقتصاد متکی بخود و بی نیاز به شرق و غرب است و امروز ما رکورد زدیم…در هر توهمی که داشتیم رکوردارسم!

  4. جالب بود تشکر
    نقد اصولی و کارشناسی اش رو هم فارغ از میزان فروش لطفا انجام بدید. متشکریم.

    • خدا لعنت کنه کسانی که خودروهای بی کیفیت چینی با قیمت سرسام آور وارد میکنند و با قیمت گرانتر و حتی بی کیفیت تر از داخل خود چین بر عکس دنیا میندازن به مردم بدبخت.باید همه ماشین با کیفت حتی شده دسته دوم وارد کنند ارزشش بیشتر از این آشغالای چینی هست واردات باید برای هر فرد ایرانی آزاد شود واردات باید آزاد شود باید مردم این را از دولت بخواهند که واردات برای هر شخص آزاد شود بدون گمرک یا با درصد بسیار کم همه ی دنیا بدون گمرک سوار ماشین با کیفیت وارزان میشن حق هر ایرانی و هر انسان هست که یک خودرو ارزان وباکیفیت داشته باشه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط