تیگو ۸ پرو پرمیوم چرا از خط تولید مدیران خودرو حذف شد؟

از دست ندهید

تیگو ۸ پرو پرمیوم به بیان مدیران خودرو توجیه اقتصادی برای ادامه روند تولید نداشت و به همین دلیل از سبد عرضه این شرکت حذف شد. اما آیا خودرویی که در بازار چین ۱۳۲ هزار و ۹۰۰ یوان (۹۵۴ میلیون تومان در فول‌ترین مدل) داشت و در ایران ۱ میلیارد و ۷۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد، هنوز هم برای مدیران خودرو توجیه اقتصادی نداشت؟

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – مدیران خودرو چری (فونیکس) تیگو ۸ پرو پرمیوم را به قیمت یک میلیارد و ۷۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خودرو کشورمان به فروش می‌رساند.

این قیمت در حالی اعلام شد که یک شهروند چینی این کراس‌اوور دیفرانسیل جلو را در فول‌ترین نسخه ممکن به قیمت ۹۵۴ میلیون تومان می‌تواند خریداری کند. به بیانی ساده، تفاوت نرخ فروش تیگو ۸ پرو پرمیوم در ایران و چین، ۸۸.۵ درصد یا ۸۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود!

 

تصور کنیم که مدیران خودرو بابت خرید عمده قطعات منفصله این خودرو، هیچ تخفیفی از شریک چینی خود نمی‌گرفت. یعنی تیگو ۸ پرو پرمیوم را مستقیماً از نمایندگی Chery در چین به بهای ۹۵۴ میلیون تومان (در نسخه فول) خریداری می‌کرد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اگر ۳۲ درصد هزینه داخلی‌سازی زیر ۲۰ درصد، ۵/۵ درصد بیمه گمرک و مالیات علی‌الحساب در گمرک و سهم هلال‌احمر، ۱/۵ درصد هزینه‌های جانبی رندشده در گمرک (جمعاً ۳۹ درصد – تعرفه واردات CKD و SKD)، هزار دلار هزینه حمل دریایی (۵۰ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان)، ۷ درصد هزینه مونتاژ در ایران، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۲/۵ درصد مالیات هوای پاک، یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات شماره‌گذاری، ۱۲ میلیون هزینه بیمه شخص ثالث (بالاترین پوشش) و ۶۰۰ هزار تومان هزینه خدمات شماره‌گذاری (جمعاً ۱۳/۵ درصد + ۵ میلیون تومان)  به رقم حدودی یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان می‌رسیم.

حتی در این صورت، مدیران خودرو باز هم در ازای مونتاژ هر دستگاه تیگو ۸ پرو پرمیوم، ۲۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود می‌کرد. یعنی به عبارتی ۱۳.۸ درصد سود!

این محاسبات براساس قیمت مصرف‌کننده تیگو ۸ پرو پرمیوم در نمایندگی چینی Chery انجام شد. یعنی نمایندگی Chery در چین پس از پرداخت مالیات و محاسبه سود فروش خود، تیگو ۸ پرو پرمیوم را به قیمت ۹۵۴ میلیون تومان به یک شهروند چینی می‌فروشد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

فراموش نکنیم که مدیران خودرو قطعات منفصله این کراس‌ اوور دیفرانسیل جلو را (احتمالاً ۱۴ درصد) ارزانتر از Chery خریداری می‌کند. به غیر از این باید اشاره کرد که احتمالاً دولت چین، معافیت مالیات صادرات خوبی هم برای Chery درنظر گرفته‌است. یعنی اگر این موارد (تخفیف خرید قطعات، معافیت‌های مالیاتی، تخفیف چری برای تصاحب بازار و…) را در قیمت مصرف‌کننده چینی تیگو۸ پرو پرمیوم لحاظ کنیم، می‌توان گفت که سود فروش مدیران خودرو از این کراس‌اوور بسیار بیشتر از ۱۳.۸ درصد است.

اطلاعیه مدیران خودرو درباره کنارگذاشتن تیگو هشت پرو پرمیوم از خط تولید

مدیران خودرو هنوز نسخه‌های پرومکس اکسلنت، IE و پرو هیبرید e پلاس را در خط تولید دارد. اگر احتمال بی‌مشتری ماندن تیگو هشت پرو پرمیوم را کنار بگذاریم، شاید این یک استراتژی برای اجبار خریداران در جهت خرید نسخه‌های دیگر تیگو هشت در بازار خودرو کشور باشد.

از طرفی دیگر مدل‌های گران قیمت اکستریم در حال ورود به بازار هستند. مسلماً تیگو هشت پرو پرمیوم با قیمت کمتر و استفاده از موتور و گیربکس مشابه، رقیبی ارزان قیمت برای آنها به‌شمار می‌رفت. پس شاید این یک تصمیم استراتژیک باشد که خریداران مجبور به خرید نسخه‌های گرانتر این برند درجه دو باشند.

فونیکس تیگو هشت پرو پرمیوم از موتور SQRF4J20 به حجم ۱.۶ لیتر استفاده می‌کرد. این موتور توربو قادر است ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور خروجی آن هم به ۲۹۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۲ هزار تا ۴ هزار دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. نیرو و گشتاور این موتور توسط گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه دوبل به محور جلو منتقل می‌شد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

سورن پلاس جدید در راه بازار / امکانات جدید خودرو چیست؟

قیمت کارخانه محصولات ایران‌خودرو ویژه آذر ماه مشخص شد

غلامحسین کرباسچی با این خودرو ضدگلوله تردد می‌کرد

کشنده دماغ دار دافران چه زمانی وارد بازار می‌شود؟ / یک کشنده خانه‌دار!

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!




8 دیدگاه

  1. آیا تعهدات سامانه یکپارچه خودرو را انجام می دهند مثلا آخرین نوبت تیگو ۸ پروپرمیوم زمستان ۱۴۰۳ است می بایست به آخرین نفر متقاضی که متعهد شده اند خودرو تحویل دهند وسپس تولید نکنند

  2. سلام.الان میباست سازمان تعزیرات حکومتی ورود کنه.ایشون با این سود کلانی که میبره با انتشار این نامه داره خلل ایجاد میکنه در بازار خودرو.یعنی چی که سود نداره.اصلانداشته باشه روی اینهمه خودرو و بازار انحصاری با این خودروهای اشغال هزارمیلیاردی سود میبرید حالا روی یه خودرو هم نبرید .

  3. یعنی این مدیران خودرو به جز تعریم امریکا بر رویم مردم ایران اون هم یه تعریم روی مردم گزاشت پارسال پدر مردم در درآوردن

  4. چه شد که اینگونه شدیم بجای خدمت به خلق فقط تنفع طلبی داریم و بس! آن هم به کم راضی نمی شیم

  5. دقیقاشوراری رقابت وزارت صمت چیکاره هستند.کی بایدبااین دزدهابرخوردکند.شورای رقابت هم دستش بااینهاتویک کاسه هست.خدالعنت کندهرکه توهرپستی وجایگاهی باشدوبخواهدشریک این نامردهادرخیانت خودروسازان به مردم باشند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط