سورن پلاس جدید ایران خودرو به تولید رسید و در مسیر ورود به بازار قرار گرفت. تجهیزات مربوط به استاندارد ۸۵ گانه روی این خودرو نصب شده است. تفاوت این خودرو با سورن پلاس معمولی چیست؟
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سورن پلاس جدید با الزامات ۸۵ گانه به تولید رسید و به زودی وارد بازار میشود. این خودرو همچنان از پیشرانه EF7 به قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتونمتر استفاده میکند و گیربکس پنج سرعته دستی BE موظف به انتقال این توان است. سورن پلاس جدید در دو نسخه بنزینی و دو گانه سوز به بازار عرضه میشود. این خودرو در قسمت بدنه، داخل کابین، ایمنی و امکانات تغییراتی دارد.
این تغییرات چیست و سورن پلاس جدید چقدر ارزش خرید دارد؟
قوای محرکه
سورن پلاس جدید از پیشرانه EF7 به قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتونمتر استفاده میکند و گیربکس پنج سرعته دستی BE موظف به انتقال این توان است. وزن این خودرو ۱۲۲۰ کیلوگرم است.
نسخه فعلی سورن پلاس شتاب مناسبی دارد و اگر روی دور بیفتد به علت وزن پایینتر، دنا تنفس طبیعی را هم شکست میدهد.
دستیار ترمز اضطراری (EBA)
یکی از پارامترهای مهم استانداردهای ۸۵ گانه جدید الزام خودروسازان به نصب سیستم ترمز اضطراری یا EBA است. این سیستم روی سمند سورن پلاس جدید نیز نصب شده است.
حتما میدانید که استرس راننده در مواقع بحرانی به شدت بالا میرود. مثلا اگر این موقعیت بحرانی، مواجه با یک مانع ناگهانی در مسیر باشد، ممکن است راننده نتواند فشار لازم را به پدال ترمز وارد کند. سیستم EBA با مرور تاریخچه رفتار راننده، سرعت لحظهای و… در طول مسیر، در این لحظه خاص متوجه استرس پای راننده میشود و یک جریان اضافی و قوی هیدرولیکی را به بوسترهای ترمز هدایت میکند و خودرو در مسافت کمی متوقف میشود.
البته باید بدانید این جریان اضافی هرگز در کنترل و دسترس راننده قرار نمیگیرد و تنها در شرایط بحرانی مانند ترمزگیری یا فعال شدن سیستم کنترل پایداری، به صورت خودکار وارد مدار میشود.
این فناوری توسط شرکت مرسدس بنز و گروه TRW Automotive ابداع و توسعه داده شد.
نصب سیستم های ESC ،TCS ،HSA و TPMS
سمند سورن پلاس جدید به سیستم کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS) و کنترل حرکت در سربالایی (HSA) هم مجهز است.
سیستم ESC با تغییر لحظهای جریان هیدرولیک در ترمزها، کنترل متناوب میزان درگیری سیستم ABS در هر چرخ و کنترل پدال گاز خودرو قادر است قبل از خروج خودرو از مسیر اصلی، آن را به مسیر بازگرداند.
آپشن TCS نیز قادر است جلوی هرزگردی خودرو هنگام شروع حرکت یا حرکت در مسیرهای لغزنده را بگیرد.
HSA نیز قادر است خودرو را هنگام نیم کلاچ کردن در سربالاییها، برای چند ثانیه نگه دارد تا راننده مجبور نباشد خودرو را با کمک ترمز دستی یا… به حرکت در بیاورد.
سنسور پایش فشار باد و دمای تایر (TPMS) نیز قادر است فشار هوا و دمای هر تایر را در لحظه اندازه گیری کند و در مانیتور خودرو نمایش دهد.
میزان مناسب هوا و دمای تایر، نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت، کیفیت سواری، کیفیت ترمزگیری و ایمنی خودرو دارد.
سیستم حفاظت از عابر پیاده (ECE R127)
حدود هفتاد درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات سراسر دنیا، مربوط به تصادفهای عابران پیاده با خودروها است. این آمار نشانگر آن است که یک خودرو ابتدا جان عابران پیاده را تهدید میکند و پس از آن برای سرنشینان خود تهدید کننده است!
از همین رو از اوایل سال ۱۹۷۰ در تمام دنیا، خودروسازان موظف شدند تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا در حوادث برخورد خودرو با عابران پیاده، کمترین صدمات حادث شود.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
استفاده از ورقهای بدنه BH (مانند تارا)، پلاستیکی شدن قسمتهای بالایی موتور (مانند منیفلود و ریل انژکتور)، اضافه شدن لبه به زیر سپر جلو، داخل رفتن بکسل بند، طراحی قاب برای مخفی شدن برف پاک کنها و… بخشی از برنامه حفاظت از عابران پیاده هستند.
سمند سورن پلاس جدید نیز با نصب لبه زیر سپر جلو و حذف بکسل بند قادر است استاندارد حفاظت از عابر پیاده را پاس کند.
چراغ دیلایت و چراغ عقب
سمند سورن پلاس جدید مطابق استانداردهای ۸۵ گانه مجهز به دیلایت و چراغ عقب است.
ماجرا این است که سازمان استاندارد خودروسازان را موظف کرد تا برای بهتر دیده شدن خودرو، چراغ دیلایت و اتولایت نصب کنند.
اما با توجه به قیمت بالای سنسور نور، به خودروسازان این امکان داده شد تا برای خودروهای ارزان تر خود، فقط از دیلایت بعلاوه چراغ پوزیشن عقب استفاده کنند.
در نتیجه هنگام روشن شدن سمند سورن پلاس جدید، چراغ های دیلایت در قسمت جلو و چراغهای پوزیشن در قسمت عقب، همیشه روشن هستند.
تغییرات ظاهری و امکانات جدید کابین
اضافه شدن یک لبه به زیر سپر جلو و مخفی شدن بکسل بند (استاندارد حفاظت از عابر پیاده) از تغییرات ظاهری سمند سورن پلاس جدید هستند. درهای خودرو نیز دنایی است و دیگر از زههای بغل خبری نیست.
مانیتور لمسی جدید سمند سورن پلاس جدید علاوه بر نمایش فایلهای صوتی و تصویری، قابلیت نمایش اطلاعات ضروری خودرو مانند فشار و دمای تایرها، موقعیت درهای خودرو و… را دارد.
پنل سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز تغییر یافته و زبانه قفل روی درها جهت جلوگیری از سرقت حذف شدند.
دکمه غیر فعال کردن سیستم ESC نیز روی داشبورد خودرو قرار دارد.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
جمع بندی
هنوز اطلاعی از قیمت سورن پلاس جدید در دست نیست اما به زودی به بازار عرضه میشود.
هر چند سورن پلاس جدید به امکانات و پیشرانه خوبی مجهز است اما همچنان از یک پلت فرم قدیمی استفاده میکند. از طرف دیگر این خودرو با یک ظاهر قدیمی و جعبهای واقعا کسل کننده است و تغییر گرافیک چراغ یا حذف زه درهای جانبی، کمک چندانی به حالش نمیکنند.
امید است که این خودرو حداکثر تا پایان امسال به حیات خود ادامه دهد و پس از آن با یک محصول جدید روی پلت فرم IKP1 (تارا) جایگزین شود.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنیاش با تارا معمولی چیست؟
تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل
خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟
سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی
خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست خوردهچینی به ایران رسید!
لوازم یدکی خودروهای چینی گرانتر از مرسدس و بامو! / بحران آغاز شد
با سلام
استاندارد همراه با ایمنی باید باشد .
روش تست ایمنی یک تانک هر وقت از روی آن رد شد و خودرو خسارت کمی دید . آنگاه آن خودرو ایمن است . در غیر اینصورت استاندارد هم به درد نمی کند
خود تانک میره زیر تانک دیگه سالم بیرون نمیاد
باسلام کدام خودرو باقیمت زیر یک میلیون کیفیت عالی دارد ممنونم
آیا این تجهیزات روی ماشینهایی که تازه تحویل میدن هست
نه
مثل باز شدن ایربک
لطفا زحمت میکشید ترمز عقب هم دیسکی کنید
سلام تا ترمزها عقب دیسک نود بدرد نمیخوره
صنغت چراغ
با عرض معذرت این تزیینات تاثیری در ایمنی اصلی سرنشینان ندارد ، هرگاه ستاره ایمنی یورو ۶ اروپا را خودروهای ایران خودرو دریافت کردند میشه اعتماد کرد، هنوز جای فن پلاستیکی مال پژو ماقبل تاریخ که قفل کاپوت درب موتور وصل به آن هست پیشمرگ تصادفات هست که سپر پلاستیکی اون قطعه در اولین برخورد متلاشی شده و خسارات سنگین به موتور و قسمتهای دیگه وارد میگردد جایشان را با حفاظ فلزی زیر سپر مثل تندر ۹۰ جایگزین نکنند ایمن تر نخواهند شد
آشغال آشغال دیگه هر روز ب بهانه ای قیمت ببرید بالا.زودتر سورن پلاس تحویل بدی ب سال بعد نکشه .نخواستیم .یک سال منتظرم و دعوت نامه نیومد
خوش بحال کسی که سورن پلاس جدید می خرن برای من مدل ۱۴۰۰ 🥲 نه کنترل پایداری داره نه مانتور نه چراغ اتولایت نه باد چرخ ها رو میشه دید و قفل روی در مشخصه با این حال عاشقشم ماشین خوبیه دوسش دارم بین دنا و سورن پلاس انتخاب همسرم بعد از تحقیقات فراوان سورن پلاس بود👍
یه جیزهایی هرساله اضافه می کنند تا قسمت را بالا ببرند و افزایش آنرا با همین چیزهای الکی توجیه کنند !!!
حالا ببینید به چه قیمتی ارایه خواهند داد؟!!!!!
ای کاش سانروف هم میکردن
همه اینا اشغال های چینی که هیچ کشوری این خودرو ها رو یک ریال نمی خرند……..
وقتی صحبت ازمدل جدید میشه مثل همیشه یک تغییرات جزیی در چند قسمت بی اهمیت و بعد هم چندین ملیون قیمت بالاتر و سلام
سورن پلاس واقعاً ماشین خوبیه
اونای که میگن به درد نمیخوره باید میلیاردی هزینه کنند تا به درد بخور داشته باشند
با نیم میلیارد بنظرم مناسبه خودتون خسته نکنید و خود تحقیر نباشید
درود بر مردان ایران زمین
با سلام والا من یه دونه ۱۴۰۲ صفر خریدم چند وقته خیلی ازش راضیم با ۱۰۰ تا پژو پارس و شاهین و دنا هم عوضش نمیکنم اصلا نمیشه گاز بزنی سریع میره رو ۱۵۰ تا
سلام مشتریهای محترم طرح یکپارچه ، فکر کنم نوبت ارسال درخواستهای شما رسیده باشه ،اینها راه را خوب یاد گرفتن ، چندتا آپشن کلنگی اضافه میکنن بعد قیمت را به حدود دوبرابر افزایش میدن دقیقامثل ثبت نام کنندگان تارا که قیمتش ۳۹۰ بود ، با چندتا آپشن ۵۸۰ از این مادر مرده ها پول گرفتن ، حالا هم نوبت متقاضیان بیچاره سورن پلاسه ، هیچکس هم جوابگو نیست ، میگی نه ، بشین و تماشا کن
بی ام و. و بنز اتاق تانک کجا رفتن؟
اینه های بغل چرا برقی نمیکنن .مث پژو پارس.لطف کنید آیینه های بغل برقی کنید
آیینه های بغل برقی نیست لطفا برقی کنید مث پژو پارس
کلا خودروهای کنونی مدل های ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ از مواد اولیه کیفیت خیلی پایین داخل کابین استفاده کردن.کلا اسم سمند سورن را با پلاس زیر خاک بردن.از امنیتش کم کردن به قول خودشون آپشن زدن.ترمزهای عقب رو از دیسکی به کاسه ای نزول داده که بیاد مالتی مدیا کنه!!!!کل دنیا در صنعت خودرو روبه پیشت رفته ایرانخودرو رو به پس رفت هستش.ایراد زیاد داره سورن پلاس از جنس نامرغوب آلیاژ سرسلندر که گرما رو مستقیم میده به واشر
خاک بر سر ملت ما که یا از ماشین چیزی حالی شون نیست یا از روی ناچاری میخرند فرغون هم بهشون بدی ازش تعریف میکنند واسه این آشغالهایی که تولید میکنند میرن تو صف و جلو جلو پول پرداخت میکنند جای تاسف داره
سورن چلاس رو با موتور EF7 بازم تولید میکنن؟ یا تموم شد و همش میشه XU7?