افزایش وحشتناک قیمت تایر در بازار / پای احتکار در میان است؟

از دست ندهید

افزایش وحشتناک قیمت تایر در حالی اتفاق افتاد که قیمت مصوب دولتی تایر حدود ۳۰۰ درصد ارزان‌تر از بازار است! آیا قیمت‌گذاری دستوری تایر منجر به احتکار و عرضه قطره چکانی شده است؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: قیمت مصوب یک حلقه تایر پراید در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت حدود ۷۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت همین تایر در بازار آزاد حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یعنی بیش از دوبرابر قیمت مصوب است!

افزایش وحشتناک قیمت تایر بیشتر مربوط به سایزهای سیزده، چهارده و پانزده اینچی یا پر مصرف‌ترین گروه تایرها است.

جالب است بدانید در حال حاضر قیمت یک حلقه تایر سایز شانزده تنها ۳۰۰ هزار تومان از سایز سیزده گران‌تر است، در حالی که قیمت مصوب آن بیش از دو برابر قیمت مصوب سایز سیزده است!

از طرف دیگر وب سایت‌های فروش تایر دولتی که گاهی برای کنترل بازار باز می‌شوند، معمولا در دسترس نیستند و مردم را سر کار می گذارند.

اما نکته اینجاست که قیمت‌گذاری تایر هم مانند خودرو دستوری است. از طرف دیگر تجربه بازار نشان داد که افزایش شدید قیمت یک محصول در بازار آزاد، یک دلیل دارد و آن هم کمبود عرضه است. حال اینکه این کمبود عرضه به علت کاهش تولید است یا عرضه قطره چکانی، به مصرف کننده ارتباطی ندارد.

شاید بتوان به مردم گفت خودرو نخرید تا ارزان شود اما آیا می توان از مردم خواست برای خودروی خود تایر نخرند تا ارزان شود؟!

هزینه تعویض چهار حلقه تایر ایرانی چقدر است؟

افزایش وحشتناک قیمت تایر

در حال حاضر برای تعویض چهار حلقه تایر پراید در بازار آزاد باید حداقل هفت میلیون تومان هزینه کنید. این هزینه برای تعویض چهار حلقه تایر پژو حدود هشت میلیون تومان و برای خانواده سمند، دنا و … با سایز پانزده هم حدود ۹ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

همانطور که می‌بینید بیشترین ظلم به مالکان خودروهایی با تایر سایز سیزده مانند پراید، تیبا، کوییک و… می‌شود، چرا که پر مصرف‌ترین گروه خودرویی هستند. این نکته بار دیگر موضوع کمبود عرضه و افزایش تقاضا را گوشزد می‌کند.

کاهش تولید یا کمبود عرضه؟ تایرسازان چه می‌گویند؟

به نظر می رسد یکی از علل افزایش وحشتناک قیمت تایر کاهش تولید تایر در کشور باشد.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تولید تایر در کشور در مصاحبه اختصاصی به بیت ران گفت: ” مشکلات مختلفی بر سر راه تولید کنندگان تایر در کشور وجود دارد. یکی از آن‌ها مشکل تامین ارز است. البته دولت همیشه روی کاغذ ارز مورد نیاز را تخصیص می‌دهد اما مشکل انتقال پول به حساب فروشنده خارجی است. فروشنده خارجی هم با شرایط موجود تا پول خود را کامل دریافت نکند، هیچ کالایی را تحویل نمی‌دهد.”

وی ادامه داد: “از طرف دیگر قیمت‌گذاری تایر دستوری است و آخرین افزایش قیمت تایر مربوط به اسفند ماه سال ۱۴۰۱ است. این افزایش قیمت نیز خود مربوط به بررسی فاکتورهای آذر ماه سال ۱۴۰۱ است. حالا حساب کنید از آذر ماه سال ۱۴۰۱ تا کنون چقدر همه چیز گران شده است و فقط یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش ۳۵ درصدی قیمت مواد پتروشیمی است.”

مصطفی تنها درباره آمار تولید تایر در کشور گفت :” ما در کارخانه‌های تولید تایر سواری در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱، ۹ میلیون حلقه تایر تولید کردیم. در سه ماهه نخست امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش تولید داشتیم. اما در ماه‌های چهار و پنج امسال کاهش چشمگیر تولید را داشتیم که افزایش تولید سه ماه اول را هم خنثی کرد. در مجموع نیز تعداد هشت میلیون و ۴۵۰ هزار حلقه تایر سواری در پنج ماه نخست امسال تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود پنج درصد کاهش داشت. البته گفتنی است که ما حدود ده تا پانزده درصد کاهش تولید نسبت به برنامه ریزی‌های جدید و آهنگ تولید خودمان برای سال ۱۴۰۲ داشتیم.”

تایرهای داخلی چقدر ارزبری دارند و چرا آمار تولید کاهشی است؟

سخنگوی انجمن صنعت تولید تایر درباره ارزبری تایرهای داخلی به بیت ران گفت : “هر کیلو تایر به طور میانگین یک تا ۱.۱ دهم دلار ارزبری داریم. مثلا تایر پراید که حدود شش کیلو است حدود شش و نیم دلار ارزبری دارد. ما هفتاد تا هشتاد نوع ماده مختلف را با هم ترکیب می‌کنیم تا یک تایر تولید شود. در واقع ما برای هر کیلو تایر حدود ۳.۵ دلار صرفه‌جویی ارزی داریم. اما ارز تامین شده توسط دولت در پنج ماه تنها بیست و پنج میلیون تا سی میلیون دلار بود. این در حالی است که این صنعت حدود بیست و پنج میلیون دلار به صورت ماهانه ارزبری دارد!

وی تصریح کرد: “در نتیجه با نبود ارز دولتی در سال جدید، ما مجبور به استفاده از مواد اولیه انبار شده‌ای کردیم که برای شرایط اضطراری تامین شده‌بود و حتی در سه ماه اول سال جاری افزایش تولید هم داشتیم چرا که فکر می‌کردیم شرایط اینگونه نمی‌ماند اما ماند!

در نتیجه موجودی مواد اولیه رو به اتمام رفت و تولید برخی از کارخانه‌ها به علت نبود مواد اولیه، کاهش یافت. ادامه این روند و تامین نشدن ارز مورد نیاز تایرسازی می‌تواند منجر به توقف تولید کارخانه‌ها شود. در دو ماه گذشته نیز ارز قطره چکانی به ما تعلق گرفت.”

تولید تایر تا سایز بیست و بی نیازی از واردات

سخنگوی انجمن صنعت تولید تایر در کشور درباره پیشرفت و نوآوری‌های صنعت تایر در کشور به بیت ران گفت: “ما با سرمایه‌گذاری، تحقیق، ابتکارات و سختی‌های زیاد توانستیم تایر خودروهای سواری و شاسی بلند تا سایز بیست را هم تولید کنیم و بخشی از نیاز وارداتی را در داخل تامین کنیم. حتی برخی از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که به ما نفروختند را ابداع کردیم.”

وی تصریح کرد: “در حال حاضر ما تقریبا تایر مصرفی انواع خودروهای داخلی و خارجی را در کشور تولید می‌کنیم. هر چند مثلا شخصی که یک مازراتی دارد، حاضر به استفاده از تایر ایرانی برای صرفه‌جویی در قیمت نیست لذا حدود یک سوم تمام تایرهای کشور وارداتی است و خریداران خود را دارد.”

باز دولت، باز دستور و باز هم کمبود عرضه و ایجاد بحران

ظاهرا نوضوع اصلی در افزایش وحشتناک قیمت تایر این است که با توجه به قیمت‌گذاری دستوری تایر و همچنین ناتوانی دولت در تامین ارز مورد نیاز تایر سازی، تایرسازان دیگر علاقه‌ای به تولید یا عرضه تایر به بازار ندارند.

بعید نیست تولید کنندگان تایر با عرضه قطره چکانی تایر به بازار، قصد تحت فشار گذاشتن دولت جهت اصلاح قیمت ها را داشته باشند.

اما تایر یکی از مهم‌ترین لوازم یک خودرو است که نقش مستقیم در فرمان‌پذیری و کیفیت ترمزگیری خودرو دارد. افزایش قیمت تایر منجر به نبود امکان تعویض تایرهای فرسوده توسط برخی از رانندگان کم در آمد می‌شود که این موضوع باعث بروز سوانح و فجایع رانندگی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط