سدان Avatr 12 رسماً در نمایشگاه خودرو مونیخ رونمایی شد. این خودرو برقی، دومین شاهکار نادر فقیهزاده به عنوان مدیر دپارتمان طراحی چانگان Avatr است. فقیهزاده ۱۸ سال در دپارتمان طراحی BMW در دیزاین بسیاری از محصولات این برند آلمانی نقش داشت. او از سال ۲۰۱۹ به عنوان مدیر دپارتمان طراحی چانگان Avatr مشغول بهکار است. پس از معرفی خودرو بینظیر Avatr 11 که یک کراساوور برقی بود، Avatr 12 به عنوان یک سدان الکتریکی با ۵۷۸ اسب بخار قدرت در نمایشگاه IAA 2023 مونیخ معرفی شد.
مصاحبه اختصاصی بیتران با نادر فقیهزاده را در یوتیوب بیتران پلاس ببینید
بیتران – محمد فتحاللهی – برند Avatr، یک سرمایهگذاری مشترک خودروسازی چینی بین Changan ،CATL و Huawei است. شاید اینطور به نظر برسد که Avatr یک اشتباه نگارشی از اسم AVATAR است. اما اینگونه نیست.
این برند خودروسازی چینی ساعاتی پیش دومین محصول خود را در نمایشگاه IAA 2023 مونیخ رونمایی کرد. Avatr با رونمایی از مدل ۱۲ نشان داد که قصد دارد به سرعت وارد بازار اروپا شود.
البته پیشتر دیزاین فوقالعاده Avatr 11 موجب شد که برخی از رسانههای بینالمللی، این خودرو را به عنوان نسل آینده SUVهای الکتریکی استون مارتین معرفی کنند.
دومین محصول برند Avatr، یک سدان کوپه فوقالعاده شیک است. این خودرو که Avatr 12 (تلفظ: One-Two) نام دارد در واقع یک فستبک کاملاً مدرن با برخی المانهای چشمگیر است.
یکی از این المانهای کمنظیر بر روی بدنه این خودرو، نمایشگری است که Halo Display نام دارد. Avatr باور دارد که این نمایشگر LED سیاهرنگ که در بخش جلو این خودرو قرار دارد، میتواند ارتباط با افراد خارج از خودرو را فراهم کند.
مشخصات فنی Avatr 12
سدان Avatr 12 در دو تیپ به بازار عرضه خواهد شد. نسخه پایه این خودرو دارای یک موتور برقی است که بر روی محور عقب قرار دارد.
این موتور برقی نیروی خود را از باتریهای سهگانه لیتیومی دریافت میکند که توسط CATL تولید شدند. این نسخه از Avatr 12 قادر است ۳۱۳ اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار دهد که این سدان ۲۱۸۰ کیلوگرمی را به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند.
اما هیجانانگیزترین نسخه از این خودرو، مدل دو موتوره آواتر ۱۲ است. این نسخه دارای موتورهای برقی در محور جلو و عقب است که در مجموع، ۵۷۸ اسب بخار نیرو تولید میکنند. هر دو مدل Avatr12 دارای گیربکسهای یک دنده هستند که میتوانند تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرند.
باتریهای این نسخه نیز همانند نمونه تک موتوره توسط CATL تأمین میشوند. عمل خنککاری باتریهای هر دو مدل توسط جریان آب به دور مدار باتریها انجام میشود و در دمای پایین هم، گرمکنها باتری را به شرایط ایدهآل برای کار میرسانند. هر دو مدل از پک باتری ۹۴.۵ کیلووات ساعتی استفاده میکنند که پیمایشی بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر را ممکن میکند.
Avatr12 فقط با یک استاندارد رینگ و لاستیک به دست مشتریانش میرسد. رینگهای این سدان برقی ۲۱ اینچی هستند و ابعادی برابر با ۲۶۵/۴۰ دارند. البته مشتریان میتوانند دیزاینهای مختلفی را برای رینگهای این خودرو انتخاب کنند. اما ابعاد تمامی این رینگها، ۲۱ اینچی هستند.
طول و عرض این خودرو برابر است با ۵۰۲۰×۱۹۹۹ میلیمتر. ارتفاع نمونه یک موتوره ۱۴۶۰ میلیمتر است و این اندازه در مدل دو موتوره به ۱۴۵۰ میلیمتر میرسد.
فاصله بین دو محور هر دو مدل ۳۰۲۰ میلیمتر اعلام شد و وزن مدل دو موتوره به دلیل ستآپ برقی بیشتر به ۲۳۰۰ کیلوگرم نیز میرسد.
نادر فقیهزاده: Avatr 12 یک دوست است
همانند Polestar 5، این سدان برقی نیز دارای شیشه عقب نیست. بهجای شیشه عقب، یک دوربین دید عقب تصاویر قسمت عقب این خودرو را به آیینه میانی در درون کابین ارسال میکند.
نادر فقیهزاده، مدیر ارشد تیم طراحی Avatr 12 میگوید: «در دنیایی که محصولات صرفاً اشیاء هستند، Avatr یک دوست است. آیینهای برای آرزوهای شما، وسیلهای برای هویت شما و شریکی برای سفر شما.»
درون کابین Avatr 12
در داخل کابین این سدان برقی، داشبوردی با عناصر شناور (به بیان Avatr) پیش روی ما قرار دارد. این خودروساز چینی میگوید که این بخش از Avatr 12 مثل یک سفینه فضایی است که بالهای آن تا روی دربهای جلو باز شدند.
یک نمایشگر لمسی بسیار بزرگ (ابعاد آن اعلام نشد) کل بخش جلوی این خودرو را پوشش میدهد و اصطلاحاً مثل یک پنجره دیجیتالی است. Avatr میگوید که تمامی بخشهای این خودرو برقی را میتوان با استفاده از این نمایشگر بزرگ لمسی، تنظیم کرد.
در بالای سر سرنشینان این خودرو برقی، سقفی تمام شیشهای قرار دارد که بهصورت الکتروکرومیک میتوان درجه حساسیت به نور آن را تغییر داد. یعنی با استفاده از یک سوئیچ، سقف پانورامیک این خودرو مات یا سفاف خواهد شد.
در بحث ایمنی، Avatr 12 با ۲۹ سنسور از جمله سه سنسور Lidat و یک کامپیوتر مرکزی یک سدان هوشمند تمام عیار است. ضمن اینکه برند هوآوی به عنوان تأمین کننده بخشهای الکترونیک این خودرو تکنولوژی Advanced Driving System (ADS) 2.0 را در این خودرو پیادهسازی کرد.
قطعاً تا ماههای آینده اطلاعات بیشتری از جهت امکانات رفاهی این خودرو بیشتر منتشر خواهد شد. تا آن زمان باید از این شاهکار نادر فقیهزاده لذت برد و منتظر Avatr 13 ماند.
بیشتر بخوانید:
بک X3 پرو خودروسازان بم ارزش خرید دارد؟ / راهنمای جامع BAC X3 Pro
کانسپت CLA با تکنولوژی Vision EQXX و پیمایش ۷۵۰ کیلومتری معرفی شد
داداش من دیگه هر چی تعریف کنی به سایپا که نمیرسه برادر من
ای بابا..هر وقت تونستی یک پراید طراحی کنی که با دنده عقب جلو میره بیا ادعا کن..