کراساوور KMC X5 نسخه فیسلیفت جک S5 کرمان موتور است. KMC X5 که در بازار خودرو چین با اسامی سهول X6 و JAC JS6 نیز شناخته میشود با موتور ۱/۵ لیتری توربو به قدرت ۱۷۲ اسب بخار به بازار میآید. هنوز مشخص نیست که با شروع عرضه این خودرو توسط کرمان موتور، آیا تولید جک S5 متوقف خواهد شد یا کراساوور KMC X5 به عنوان محصولی جدید در کنار سایر خودروهای برند KMC بهفروش میرسد.
بررسی KMC X5 کرمان موتور در کانال یوتیوب بیتران
بیتران – محمد فتحاللهی – به دلیل آنکه جک S5 پس از سالها عرضه توسط کرمان موتور، موقعیت مناسبی در بازار دست دومها دارد، خداحافظی با آن توسط خودروساز کرمانی ریسک بسیار بالایی دارد.
اما از سوی دیگر کرمان موتور میتواند با تغییر برخی ماژولهای خط تولید جک S5، کراس اوور KMC X5 را نیز تولید کند. از همین رو، احتمالاً کراساوور KMC X5 به قیمت بالاتری در بازار خودرو ایران مشاهده خواهد شد.
نمونههای اولیه نسخه فیس لیفت جک S5 ماهها قبل وارد محوطه کرمان موتور شد. در جریان برگزاری نمایشگاه خودرو مشهد، KMC X5 به عنوان خودرویی جدید به معرض نمایش درآمد. اما هنوز قیمت و شرایط فروش آن از سوی کرمان موتور اعلام نشدهاست.
تفاوتهای ظاهری KMC X5 با جک S5
بیشترین تغییرات و به روز رسانیها برای کراساوور KMC X5 در بخش جلوی این خودرو چینی مشاهده میشود. چراغهای جلو براساس ترند طراحی خودروهای جدید بهصورت دوگانه طراحی شدند تا چراغهای اصلی در مجموعه سپر قرار گیرند و چراغهای روشنایی روز در بالای آنها مشاهده شوند.
ورودی هوای موتور در سپر جلو بسیار بزرگتر از گریل جک S5 است. با نگاهی دقیقتر به این ورودی هوا میتوان مشاهده کرد که بسیاری از بخشهای لانه زنبوری آن فیک هستند و تنها بخش کوچکی از این مجموعه، هوا را به سمت موتور و رادیاتور هدایت میکنند.
بهطور قطع میتوان عنوان کرد که ظاهر کراساوور KMC X5 در مقایسه با جک S5 جسورتر است. اما اینکه این جسارت به معنای زیبایی بیشتر است به نظر خریداران و علاقهمندان به این خودرو بر میگردد.
اما هرچه از نمای جلوی این کراس اوور چینی به سمت قسمت عقب آن حرکت کنید، شباهتها با جک S5 بیشتر و بیشتر میشود. تا جایی که کراساوور KMC X5 در نمای جانبی به غیر از رینگها و زههای کناری، هیچ تفاوتی با جک S5 کرمان موتور ندارد.
هر قدر در نمای جلوی این خودرو شاهد خطوط جسورانه و تند و تیز هستیم، در نمای کناری هنوز هم خطوط نرم و ملایم حضور دارند. بر روی گلگیرهای جلو دیگر خبری از خروجیهای فیک هوا نیستیم و این بخش سادهتر و روانتر از S5 است.
در نمای عقب اما جای پلاک از روی درب محفظه بار به درون سپر منتقل شد که فضایی مدرنتر و سادهتر بوجود آید. اما این کار باعث شد تا با درب صندوق عقب کاملاً تخت رو به رو شویم که هیچ تلاشی برای زیباتر شدن آن نشد.
بجای آن، طراحی چراغهای عقب دستخوش تغییر شدند تا با یک نوار LED بهم متصل شوند و شباهت بیشتری به خودروهای امروزی داشته باشند.
طراحی داخلی کراس اوور KMC X۵
در داخل کراساوور KMC X5 همه چیز کاملاً با جک S5 متفاوت است. نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی، جلو آمپر ۷ اینچی، دسته دنده دایرهای شکل و فرمانی که شبیه به مدلهای جدید سهول است کاملاً با آنچه در S5 قابل مشاهده بود تفاوت دارد.
قطعاً میتوان گفت که مهمترین به روز رسانی مدل فیس لیفت جک S5، فضای داخلی کابین آن است. اما در بحث کیفیت و متریال باید منتظر نسخههای آماده فروش کرمان موتور بود تا دید چقدر از کیفیت بالا یا پایینی برخوردار هستند.
مشخصات فنی کراس اوور KMC X۵
این کراس اوور چینی با قوای محرکه جک S5 فیسلیفت توسط کرمان موتور به بازار میآید. نسخه فیسلیفت جک S5 مجهز به یک موتور چهار سیلندر توربو بود که حجمی برابر با ۱۴۹۹ سیسی داشت.
این موتور که با کد HFC4GC1.6D توسط JAC تولید میشود قادر است ۱۷۲ اسب بخار قدرت در ۴۸۵۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.
گشتاور این موتور نیز ۲۵۱ نیوتنمتر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ بهترین عملکرد خود را دارد. نیرو و گشتاور این موتور هم توسط گیربکس ۶ سرعته خودکار دوکلاچه تر به محور جلو منتقل میشود.
البته کرمان موتور در زمان رونمایی رسمی از این خودرو در جریان برگزاری نمایشگاه خودرو مشهد، گشتاور KMC X5 را ۲۸۰ نیوتنمتر اعلام کرد. اما چنین رقمی درباره گشتاور موتور این خودرو نه در بازار خودرو چین مشاهده میشود و نه حتی در نمونههای صادراتی بازار مکزیک!
حتی برخی از رسانههایی خودرویی پا را فراتر گذاشتهو قدرت موتور کراساوور KMC X5 را ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور آن را ۳۰۰ نیوتنمتر اعلام کردند!
تعلیق محور جلو از نوع مکفرسون است و در محور عقب بازوهای مولتیلینک مستقل را میتوان مشاهده کرد. هر دو محور مجهز به ترمزهای دیسکی هستند که در محور جلو خنکشوندهاند.
نکته قابل توجه این است که نمونههای ارزان قیمت این خودرو در بازار چین دارای رینگهای ۱۷ اینچی هستند. اما کرمان موتور این خودرو را با رینگهای ۱۸ اینچی به دست مشتریان میرساند که نکته ظاهر کاملاً بهتری دارند.
امکانات رفاهی کراساوور KMC X5
در بحث تجهیزات ایمنی این خودرو دارای چهار کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی، ترمز اضطراری، TPMS، ترمز پارک برقی، سنسور پارک عقب و اتوهلد است.
لیست امکانات رفاهی این خودرو نسبتاً کامل است. در این لیست، امکاناتی مانند کروز کنترل، سنسور باران، سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، آیینههای جانبی برقی گرمکندار، برفپاکن عقب، کلاستر دیجیتالی ۷ اینچی، تهویه الکترونیکی با پنل لمسی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، دیلایت، چراغهای LED جلو و عقب و دوربین ۳۶۰ درجه وجود دارند.
علاوه بر این موارد، صندلی راننده در ۶ جهت بهصورت برقی تنظیم میشود و نمایشگر ۱۲.۸ اینچی به همراه ۱۰ اسپیکر سیستم صوتی این خودرو را تشکیل میدهند.
البته نمونههای فول کراساوور KMC X5 در بازار خودرو چین با امکاناتی مانند دوربین ثبت وقایع، رادار خطی، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط، هشدار برخورد از روبرو، چیپ Mobileye EveQ4 دستیار راننده و ۴ رادار Ultrasonic بهفروش میرسند.
قیمت کراساوور KMC X5 کرمان موتور در چین
لوآپشنترین مدل ۲۰۲۳ این خودرو در چین ۱۰۶ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ امروز ارز معادل ۷۳۸ میلیون تومان است.
فولآپشنترین نسخه این کراس اوور چینی هم به قیمت ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ یوان توسط چینیها قابل خرید است. این رقم نیز پس از تبدیل معادل ۸۲۱ میلیون تومان خواهد بود.
از آنجایی که KMC X5 کرمان موتور امکانات نسخه فولآپشن این خودرو را در اختیار ندارد، احتمالا مدل Sports Version این خودرو است.
این مدل در بازار چین به بهای ۱۱۲ هزار و ۹۰۰ یوان در نمایندگیهای Sehol به دست مشتریان چینی میرسد. این رقم معادل ۷۸۰ میلیون تومان براساس نرخ تبدیل ارز امروز است.
اگر ۷۸۰ میلیون دیگر را هم به عنوان هزینههای جانبی (حمل، بیمه، عوارض و…) در نظر بگیریم، قیمت نهایی این کراساوور برای بازار ایران نباید بیش از یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان باشد.
از آنجایی که قیمت جک S5 با موتور ۱.۵ لیتری یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان تعیین شد، قیمت KMC X5 هم قطعاً بالاتر از این نرخ خواهد بود. اما رقمی بیش از یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان قطعاً برای این خودرو گزاف خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد / باخت Seat به Cupra!
پشت پرده عدم برگزاری نمایشگاه خودرو تهران / عاجزی: نمایشگاه تهران بلاتکلیف است!
راهنمای جامع تیپهای سایپا اطلس / بررسی تفاوتها و امکانات چهار تیپ اطلس
مشخصات فنی آریا آشکار شد / همه چیز درباره موتور چینی خودرو سایپا آریا
چانگان UNI-K سایپا در مشهد رونمایی شد / از سیر تا پیاز چانگان Uni-K
قیمت این لگن پاره های بی کیفیت چینی
در بازار کمتر از قیمت کارخانه است
دلیلش هم این است که هرکسی خریده متوجه شده
چه کلاه گشادی سرش رفته و حالا میخواد بفروشه
تا از شرش خلاص بشه
ایران سطل آشغالهای خودروهای چینی شده هربرچی آشغاله به اسم خودرو که دنیا نمیخره از چین میارند ایران آخه مگه مریضید خودتون را خسته میکنید.آقاجان چینی سسسسسسوااااااررررر نمییییییییشیم
حساب کتابشون چ جالبه.۷۸۰میلیون میخریم ۷۸۰ هم پول جاب جاییش ۱۵۶۰. خداییش عین عدالت علی .خخخخخخ
آقای مقاله نویس،۷۸۰ میلیون برای خرج و حمل و نقل ینی با هواپیما هم بیاری یک دونه ماشین فکر نمیکنم ۲۰۰ دلار بیشتر هزینه داشته باشه چون یک دونه یک دونه که نمیارن بصورت عمده و بسته بندی شده که یک ماشین یک سوم جا کمتر از ماشین مونتاژ شده بگیره و میگیره ،،۷۸۰ میلیون خرج ،،شرکت در چین وقتی صد هزار تا یا دویست هزار تا ماشین سفارش میده که مونتاژ نشده بازم فکر میکنی ۷۸۰ میلیون بخره نخیر پول مونتاژ کم میشه پول خرید عمده کم میشه بعد کلا در ایران با همه ی خرجش ۷۸۰ میلیون برای کرمان موتور تمام میشه و نصف به نصف استفاده یا همان سود براش داره شما طرف مردم رو بگیری بهتر نیست گل ادمین، ،،عجببببب،،این ماشینهای چینی اگر کسی بیشتر از قیمت چین بخره اشتباه بزرگی کرده و مردم هم فهمیدن نمیخرن کرمان موتور التماس داره میکنه خریدار نیست ،مسله ی بعدی ما به چین پول نمیدیم ماشین وارد میکنیم بلکه نفت و پتروشیمی میدیم برای همینه چسبیدن به چین ،،چین نفت دو بشکه رو یک بشکه از ما میخره ینی نصف قیمت ماشینشو میخوای دوبله بندازه بما مگه میشه ماشینم باید بما مثل نفتمون ارزون بده ،واقعا چه باجهایی به جهان ما ندادیم بخاطر یه چویه انرژی اتمی که نه احتیاج داریم و نه استفاده میکنیم درشو باید گِل بگیرن ملت راحت بشن