کانسپت CLA با تکنولوژی Vision EQXX و پیمایش ۷۵۰ کیلومتری معرفی شد

از دست ندهید

در سال‌های اخیر، خودروهای برقی همیشه یک پله عقب‌تر از خودروهای بنزینی در برندهای مختلف بودند. اما مرسدس بنز با معرفی کانسپت CLA این رویه را کاملاً معکوس کرد. این خودرو مفهومی که در نمایشگاه IAA 2023 مونیخ رونمایی شد، آینده خودروهای برقی مرسدس بنز را ترسیم می‌کند.

کانسپت CLA

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – کانسپت CLA معرف پلتفرم جدید مرسدس بنز برای خودروهای برقی است و این خودرو، آینده محصولات برقی این برند را تغییر خواهد داد.

خودرو مفهومی CLA برپایه معماری Modular جدید مرسدس بنز (MMA) شکل گرفت. طراحی بدنه آن بسیار نرم و آیرودینامیک به نظر می‌رسد و مواد مصرفی داخل کابین آن هم به محیط زیست آسیب نمی‌زنند. پیمایش تخمینی این خودرو مفهومی نیز ۷۵۰ کیلومتر در شرایط ایده‌آل و آزمایشگاهی WLTP اعلام شد.

 

مرسدس بنز در زمان معرفی این خودرو در مونیخ اعلام کرد که کانسپت CLA از مفهوم خودرو Vision EQXX الهام گرفته‌است. نه تنها موتورهای الکتریکی این خودرو، بلکه نمایشگر بسیار بزرگ داخل کابین (Superscreen) آن هم برداشتی متفاوت از خودرو Vision EQXX هستند.

تمیز، شفاف و شیک

کانسپت CLA

خودرو کانسپت CLA برقی، یک چهره آشنا از کوپه چهار درب کوچک مرسدس بنز است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. اما اینبار طراحان مرسدس برخلاف CLA بنزینی تصمیم گرفتند تا درب موتور بلندتری را طراحی کنند. علاوه‌بر این، بخش عقب این خودرو مفهومی هم در مقایسه با CLA اصلی کوچک‌تر است.

یکی از مهمترین نشانه‌های طراحی جسورانه مرسدس بنز برای کانسپت CLA، گریل جلو (جلوپنجره) آن است. این طرح را به شکلی متفاوت قبلاً در مرسدس بنز SL جدید و AMG GT تماشا کرده بودیم. اما این پنل جلو دارای یک ستاره سه‌بعدی است که تمامی بخش‌های آن را نورانی می‌کند.

کانسپت CLA

زبان طراحی Sensual Purity شرکت مرسدس بنز به وضوح در بدنه نرم و قسمت عقب خمیده کانسپت CLA قابل مشاهده است. اما این خودرو با گلگیرهای پهنی که در زیر یک نوار کرومی قرار گرفتند، به خوبی با مجموعه چراغ‌های جلو و عقب ترکیب شدند.

چراغ‌های جلو و عقب این خودرو LED هستند. اما این چراغ‌ها به‌جای پنهان شدن در یک فضای شیشه‌ای، کاملاً به شکلی سه‌بعدی در بدنه این خودرو خودنمایی می‌کنند.

نمای داخلی کانسپت CLA

کانسپت CLA

در داخل، کانسپت CLA موارد زیادی از خودرو مفهومی Vision EQXX الهام گرفته‌شدند. برای مثال، مرسدس بنز مانند آن خودرو مفهومی، در کانسپت CLA نیز از مواد پایدار تجدیدپذیر استفاده کرد. همچنین نمایشگر بسیار بزرگی هم در داخل این خودرو وجود دارد که تمامی فضای داشبورد را پوشانده‌است.

مرسدس بنز اعلام کرد که روکش صندلی‌های این خودرو مفهومی از چرم ناپا ساخته‌شدند که از پوست دباغی شده‌تهیه شد. به غیر از این، بسیاری از بخش‌های داخل کابین این خودرو از پلاستیک‌های بازیافتی که در صنعت خوراک و پوشاک استفاده شدند، تولید شد. حتی کف‌پوش‌های این خودرو نیز از بامبو تولید شدند. مرسدس بنز علاوه بر این مواردف تزئینات زیر دستی این خودرو را نیز از کاغذهای بازیافتی تولید کرد.

کانسپت CLA دارای یک نمایشگر لمسی اطلاعات و سرگرمی بسیار بزرگ است. این نمایشگر، سه محتوای جداگانه به سرنشینان این خودرو ارائه می‌کند. در جلوی راننده اطلاعات مربوط به خودرو به نمایش درمی‌آیند.

در بخش میانی تنظیمات مربوط به تهویه مطبوع دو کاناله آن انجام می‌شود و در بخش روبروی سرنشین کناری، دیتاهای مربوط به نمایش فیلم و برنامه‌های کاربردی توسط سیستم عامل MBOS وجود دارند.

سیستم عامل جدید مرسدس بنز برای این نمایشگر، دارای یک خنک‌کننده مایع است که حرکت این مایع در درون سیستم به وضوح قابل مشاهده است. به بیان مرسدس بنز وجود این مایع خنک‌کننده عملکرد پردازنده‌ها را سریعتر و گرافیک را واضح‌تر می‌کند.

باتری‌های کانسپت CLA مرسدس بنز

از آنجایی که با یک خودرو مفهومی روبرو هستیم، نباید انتظار مشخصات فنی واقعی از آن را داشته باشیم. مرسدس بنز اعلام کرد که این خودرو نمایشی در دو سطح عملکردی در سال ۲۰۲۴ وارد بازار خواهد شد.

باتری‌های این خودرو مفهومی برخلاف خودرو EQXX که با هوا خنک می‌شدند، با آب خنک می‌شوند. این باتری‌ها در سطح پایه از نوع لیتیوم آهن فسفات هستند و در سطح دوم باتری‌های اکسید سیلیکونی در زیر بدنه آن قرار می‌گیرند. به بیان مرسدس بنز، این باتری‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه تولید بجای پیچ، با چسب در جای خود ثابت شدند.

گرچه مرسدس بنز ظرفیت باتری این خودرو مفهومی را اعلام نکرد، اما بیان شد که برد آن ۷۵۰ کیلومتر است. مصرف انرژی کانسپت CLA نیز ۸.۵ کیلومتر در ازای هر کیلووات اعلام شد. اگر کمی به معادلات ریاضی آشنا باشیم می‌توان تخمین زد که باتری‌های این خودرو ۸۹.۶ کیلووات ساعت ظرفیت دارند.

۱۵ دقیقه شارژ، ۴۰۰ کیلومتر پیمایش

ساختار الکتریکی ۸۰۰ ولتی این خودرو، قابلیت شارژ سریع ۲۵۰ کیلوواتی DC را به آن می‌دهد. یعنی کانسپت CLA می‌تواند در ازای ۱۵ دقیقه شارژ، ۴۰۰ کیلومتر پیمایش بدست بیاورد.

باتری این خودرو نیروی خود را به یک واحد الکترونیکی فشرده‌(MB.EDU) ارسال می‌کند. این واحد الکترونیکی هم نیروی باتری را به موتورهای برقی، گیربکس دو سرعته، اینورترها (دستگاه تبدیل جریان مستقیم DC به جریان متناوب AC) و لوازم الکترونیکی این خودرو می‌فرستد.

وزن هر یونیت باتری این خودرو ۱۱۰ کیلوگرم است و ۲۳۵ اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار می‌دهد. مرسدس بنز اعلام کرد که برای تولید باتری‌های این خودرو از فلزات کمیاب کمتری استفاده شد که از موتورهای قبلی این برند، بهتر هستند.

موتورهای برقی کانسپت CLA در محور عقب این خودرو نصب شدند. مرسدس بنز اعلام کرد که پلتفرم MMA امکان انتقال نیرو به هر دو محور را فراهم می‌کند. یعنی مدل‌های آتی این خودرو می‌توانند هم در محور جلو و هم در محور عقب موتورهای برقی را حمل کنند.

برنامه تولید کانسپت CLA

پلتفرم MMA این امکان را به مرسدس بنز می‌دهد که حداقل سه نسخه از این خودرو به تولید برسد. یعنی دو کراس اوور و یک نسخه استیشن را نیز علاوه بر مدل سدان در آینده بر روی این پلتفرم خواهیم دید.

مرسدس بنز عنوان کرد که مدل‌هایی از این خودرو با موتورهای احتراقی نیز به بازار می‌آیند. اما اولویت ساخت با نسخه‌های الکتریکی است.

مرسدس بنز در جریان برگزاری نمایشگاه مونیخ اعلام کرد که مدتی طول می‌کشد که قیمت خودروهای برقی به بنزینی برسند. به همین دلیل احتمالاً قیمت این خودرو برقی در آینده نیز بالاتر از نسخه‌های احتراقی آن خواهد بود.

این خودروساز آلمانی با نمایش کانسپت CLA در واقع آینده خودروهای مرسدس بنز را ترسیم کرد. آینده‌ای که بیشتر متکی به خودروهای الکتریکی است و مدل‌های احتراقی کم‌کم از چرخه تولید حذف خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

کراس‌اوور KMC X5 کرمان موتور با این مشخصات به بازار می‌آید

سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد / باخت Seat به Cupra!

پشت پرده عدم برگزاری نمایشگاه خودرو تهران / عاجزی: نمایشگاه تهران بلاتکلیف است!

راهنمای جامع تیپ‌های سایپا اطلس / بررسی تفاوت‌ها و امکانات چهار تیپ اطلس




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط