دستورالعمل استاندارد برای واردات خودرو کارکرده منتشر شد

از دست ندهید

دستورالعمل استاندارد برای واردات خودرو کارکرده منتشر شد. سازمان ملی استاندارد، دستورالعمل واردات خودرو‌های کارکرده و فهرست نشان‌های تجاری مجاز که می‌توانند وارد شوند را منتشر کرد.

‌بیت‌ران – سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودرو‌های دست دوم را با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرد. که هدف از تدوین این دستورالعمل، تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسائل نقلیه دست دوم وارداتی بر اساس الزام‌ها و ضوابط فنی است.

مسئولیت اجرا و اطلاع این دستورالعمل بر عهده اداره‌های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی است. مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل نیز بر عهده هیئت نظارت است.

طبق بند ۶ این دستورالعمل، وسائل نقلیه دست دوم وارداتی باید حداقل یکی از شروط مهمی را که لحاظ شد داشته باشد:

شروط مهم واردات خودروهای دست دوم

الف) دارای گواهی صحه‌گذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد.
ب) از نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده‌در کاربرگ «نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی» به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/د باشد.
ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشور‌های حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد.
ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشور‌های اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

در ادامه آمده‌است: وسایل نقلیه دست دوم وارداتی که در کشور موجود باشد. و در اختیار نهادها، سازمان‌ها، سفارتخانه‌ها، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی دستگاه‌های دولتی قضایی و حاکمیتی قرار داشته‌و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند.

‌واردکننده باید صحت مبدأ تولید و هر یک از موارد فوق را (حسب مورد) اظهار کند. ‌وسیله نقلیه دست دوم وارداتی باید آماده‌استفاده عادی توسط کاربر باشد. ‌متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای دریافت تأییدیه به سازمان ارائه کند.

‌سازمان می‌تواند رأساً یا از طریق شرکت (های) بازرسی برای بازرسی فیزیکی از وسائل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد اجزا و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چک لیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست دوم وارداتی اقدام کند.

در صورت تشخیص هیئت نظارت به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسائل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستم‌ها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد کرد.

مشکلات فنی و عیوب ایمنی

وسیله نقلیه دست دوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ «دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» باشد.

‌درصورتی که وسیله نقلیه دست دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری‌ بوده،به نحوی که رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده‌و رفع عیب انجام شود.

در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیراصلی از قبیل اقدامات عرضه شده‌در خدمات پس از فروش انجام شود، باید قطعات تعویضی دارای استاندارد‌ها و الزامات تعیین شده‌باشد.

مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستم‌های اصلی وسیله نقلیه دست دوم وارداتی، درج شده‌بر روی بدنه خودرو یا پلاک‌های شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.

در صورت بروز موارد خاص و پیش‌بینی نشده،با تشکیل هیئت نظارت، تصمیم‌گیری خواهد شد.

پیش از واردات خودروهای دست دوم چه کارهایی باید انجام داد؟

‌از جمله موارد مهمی که پیش از واردات خودرو‌های کارکرده تاکید شده‌است، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– برای واردات خودرو‌های کارکرده، باید مبلغی به عنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود. این مبلغ بسته‌به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.
– جهت واردات خودروی کارکرده، باید بیمه بدنه خودرو نیز خریداری شود.
– برای واردات خودرو دست دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید.دستورالعمل استاندارد برای واردات خودرو کارکردهطبق این دستورالعمل نشان‌های تجاری شامل بنز، ب‌ام‌و، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ‌یانگ برای واردات مجاز است.

پی‌نوشت:
۱- این دستورالعمل (دستورالعمل استاندارد برای واردات خودرو کارکرده) به منزله مجاز بودن واردات نیست.
۲-واردات مستلزم رعایت مقررات و انجام ثبت سفارش در وزارت صمت (سامانه جامع تجارت) می‌باشد.
۳- رعایت حجم موتور و سایر شرایط جهت واردات الزامی است.
۴- هنوز آیین نامه مربوطه به تصویب هیأت وزیران نرسیده‌است. بنابراین این دستورالعمل صرفاً پیش بینی ضوابط آینده است.

بیشتر بخوانید:

سدان Avatr 12 در مونیخ رونمایی شد / همه چیز درباره دومین شاهکار نادر فقیه‌زاده

بک X3 پرو خودروسازان بم ارزش خرید دارد؟ / راهنمای جامع BAC X3 Pro

کراس‌اوور KMC X5 کرمان موتور با این مشخصات به بازار می‌آید

سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد / باخت Seat به Cupra!




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط