کراس‌اوور KMC A5 از سیف‌ خودرو تا کرمان‌‌ موتور / دانستنی‌های ضروری KMC A5

از دست ندهید

کراس‌اوور KMC A5 در حقیقت همان SWM G01 FF است که روزگاری در سیف خودرو تولید می‌شد. این محصول جدید کرمان موتور که در نمایشگاه خودرو مشهد برای نخستین بار به نمایش درآمد، فقط ۲ ستاره ایمنی CNCAP (چین) دارد! هنوز مشخص نیست که این کراس‌اوور تک دیفرانسیل ۱۵۴ اسب بخاری با موتور برلیانس، چه زمانی وارد بازار خودرو ایران خواهد شد.

بررسی کراس‌اوور KMC A5 کرمان موتور را در یوتیوب بیت‌ران پلاس ببینید

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – کراس‌اوور KMC A5 کرمان موتور، محصول جدیدی در بازار نخواهد بود. پاییز سال ۱۳۹۹ بود که سیف خودرو، چند ماه پس از شروع مونتاژ SWM G01 مدل اسپرت این خودرو یعنی SWM G01 FF را به بازار ارائه کرد.

SWM G01 FF به غیر از کیت بدنه اسپرت، هیچ تفاوتی در زمینه امکانات رفاهی و موتور و گیربکس با SWM G01 معمولی ندارد. البته زمانی‌که این خودرو وارد بازار شد، کمتر خودرویی چینی‌ای را در خیابان‌ها با کیت بدنه اسپرت می‌توانستیم مشاهده کنیم.

SWM G01 FF یا کراس‌اوور KMC A5 کرمان موتور، خودرو ایمنی بشمار نمی‌رود. این خودرو در تست‌های تصادف کشور چین (CNCAP) فقط ۲ ستاره ایمنی را بدست آورد. همه ما نیز می‌دانیم که دو ستاره ایمنی در تست‌های تصادف چینی، امتیاز باارزشی به حساب نمی‌آید.

ماجرای برند SWM

کراس‌اوور KMC A5

در سال ۲۰۱۲، گروه خودروسازی برلیانس، یک سرمایه گذاری مشترک با Shineray Group (مالک برند SWM – موتورسیکلت‌ساز ایتالیایی) تشکیل داد. این گروه سرمایه‌گذاری مشترک، Brilliance Shineray نام گرفت.

 

گروه Shineray حدود ۸۰ درصد از سهام این سرمایه‌گذاری مشترک را در اختیار داشت. مابقی سهم برلیانس در این برند جدید، تعهدی بود بر بدهی‌های عظیم گروه Shineray در بازار چین. البته خود برند برلیانس هم در سال ۲۰۲۰ با رقم بدهی ۶.۵ میلیارد یوانی اعلام ورشکستگی کرد.

با بدست آوردن‌این اطلاعات، حال می‌دانیم که برند خودروسازی SWM (مخفف Speedy Working Motors) در نتیجه خرید SWM ایتالیا (موتورسیکلت‌سازی) توسط گروه Shineray چین متولد شد. از آنجایی‌که برلیانس هم سهمی در سرمایه‌گذاری مشترک SWM دارد، موتور محصولات این برند توسط برلیانس تولید می‌شود.

اکنون کراس‌اوور KMC A5 که ۵ سال پیش برای اولین‌بار در چین رونمایی شد، قرار است به عنوان یک خودرو جدید در کرمان موتور به تولید برسد.

 

مشخصات فنی کراس‌اوور KMC A5

KMC A5 کرمان موتور مجهز به موتور چهار سیلندر MPi توربو ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سی‌سی) است که با کد SWD15T تولید می‌شود. این موتور که توسط برلیانس ساخته‌می‌شود، دقیقا همان موتور ۱.۵ لیتری برلیانس H320 و H330 پارس خودرو است. با این تفاوت که موتورهای برلیانس H320 و H330 تنفس طبیعی بودند، اما موتور KMC A5 مجهز به توربوشارژر است.

 

موتور کراس‌اوور KMC A5 کرمان موتور قادر است ۱۵۴ اسب بخار نیرو و ۲۱۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو و گشتاور توسط گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تـر به محور جلو این خودرو منتقل می‌شود.

سیستم تعلیق KMC A5 در محور جلو از نوع مک‌فرسون است و در عقب هم Torsion Beam با بازوهای غیر مستقل مشاهده می‌شود. تعلیق Torsion Beam در محور عقب این کراس‌اوور بدین معناست که نباید انتظار سواری راحتی را در KMC A5 داشته‌ باشیم.

چراکه این سیستم تعلیق در شرایط سخت و سرعت‌های بالا دقت لازم را ندارد. ضمن اینکه در مسیرهای نامناسب یا شرایطی که نیاز به انعطاف بیشتر در تعلیق دارید، سیستم تعلیق Torsion Beam ممکن است عملکرد بهتری نداشته باشد. تعلیق Torsion Beam کاملاً مناسب خودروهای شهری است و حتی دست‌اندازها می‌توانند تأثیری منفی بر روی سواری راحت این کراس اوور داشته‌ باشند.

طول، عرض و ارتفاع کراس‌اوور KMC A5 به ترتیب برابر است با ۴۶۱۰×۱۸۵۵×۱۷۴۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور این خودرو ۱۵۵۰ کیلوگرمی نیز ۲۷۵۰ میلیمتر است.

KMC A5 برای حرکت کردن نیازمند ۵۲ لیتر سوخت است و مصرف آن نیز ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد. یعنی این کراس‌اوور شهری با یکبار سوخت‌گیری می‌تواند ۶۶۷ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

امکانات رفاهی کراس‌اوور KMC A5 کرمان موتور

کراس‌اوور KMC A5

کراس‌اوور KMC A5 کرمان موتور در چین با رینگ‌های ۱۸ اینچی هم به دست مشتریان می‌رسد. اما نسخه ایرانی این خودرو همچنان از رینگ‌های ۱۷ اینچی به ابعاد ۲۲۵/۶۵ استفاده می‌کند.

این خودرو با ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ایربگ‌های جانبی و سنسورهای پارک جلو و عقب وارد بازار خواهد شد.

کرمان موتور در جریان نمایشگاه خودرو مشهد امسال اعلام کرد که KMC A5 مجهز به دوربین ۳۶۰، کروز کنترل، امکان انتخاب حالات رانندگی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط و هشدار برخورد از جلو به فروش می‌رسد.

از دیگر امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، نمایشگر ۷ اینچی کلاستر، مانیتور لمسی ۱۰ اینچی داشبورد، دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم تلفن، تنظیم برقی صندلی راننده با سردکن و گرمکن، برف‌پاکن عقب، تهویه مطبوع تک نقطه‌ای، خروجی تهویه برای عقب و فیلتر یونیزه هوای داخل کابین اشاره کرد.

آمار فروش کراس‌اوور KMC A5 در چین

آمار فروش کراس‌اوور KMC A5 در چین

آمار فروش کراس‌اوور KMC A5 یا همان SWM G01 F رسماً توسط SWM اعلام نشده‌است. اما منابع معتبر چینی توانستند آمار دقیق ماه‌به‌ماه فروش این خودرو را ثبت و منتشر کنند.

نسخه چینی KMC A5 از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ماه ژوئیه (تیر ماه) جمعاً ۵ هزار و ۷۱۴ دستگاه فروش داشت. اگر روند فروش ماه‌به‌ماه این خودرو را از ابتدای امسال دنبال کنیم، باید گفت که در ماه ژانویه (دی ماه سال قبل)، ۱۰۱۲ دستگاه از این خودرو توسط چینی‌ها خریداری شد.

این رقم در ماه فوریه (بهمن ماه سال قبل) به ۷۲۴ دستگاه رسید و در ماه مارس (اسفند ماه سال قبل) ۱۰۷۸ خریدار چینی برای خرید این خودرو اقدام کردند.

آوریل سال جاری (فروردین امسال) میزان فروش این خودرو ۱۰۸۷ دستگاه بود. این رقم فروش در ماه May (اردیبهشت امسال) به ۹۴۵ دستگاه کاهش یافت و در ژوئن (خرداد امسال) فقط ۴۳۴ نفر در کل کشور چین این خودرو را خریداری کردند.

آخرین آمار فروش مربوط به این خودرو هم در ژوئیه (تیر امسال) ثبت شد که دقیقاً مشابه ماه قبل، ۴۳۴ نفر این خودرو را از نمایندگی‌های SWM تحویل گرفتند. نسخه چینی کراس‌اوور KMC A5 با این آمار فروش اکنون دویست و دهمین کراس‌اوور کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است!

قیمت کراس‌اوور KMC A5 در بازار خودرو چین

کراس‌اوور KMC A5

به دلیل آنکه SWM G01 FF در بازار خودرو چین خودرو کهنه‌ای به‌شمار می‌رود، SWM تخفیف ۱۰ هزار یوانی برای خرید این خودرو در نمایندگی‌های خود در نظر گرفته‌است.

فول‌ترین تیپ این کراس‌اوور چینی را در کشور مبداء می‌توان با ۱۲۴ هزار و ۹۰۰ یوان خریداری کرد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۸۵۳ میلیون تومان است. این نسخه از SWM G01 FF با رینگ‌های ۱۸ اینچی و دوربین ۳۶۰ درجه به دست مشتریان می‌رسد.

البته کرمان موتور هنوز امکانات رفاهی این خودرو را رسماً اعلام نکرده‌است. به همین دلیل براساس مشخصاتی که خودرو نمایشی این خودروساز کرمانی در نمایشگاه خودرو مشهد داشت، می‌توان حدس زد که نسخه لوآپشن اتوماتیک آن در راه ورود به بازار باشد.

این نسخه از SWM G01 FF قیمتی برابر با ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ یوان دارد که برابر با ۷۲۳ میلیون تومان است. از همین رو، در بدو ورود به بازار با جک S3 کرمان موتور که ۹۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد، وارد رقابت خواهد شد.

کرمان موتور احتمالاً به دلیل ظاهر به‌روزتر و کیت بدنه اسپرت این خودرو، قیمت فروش آن را بالاتر از S3 اعلام خواهد کرد. اما قطعاً رقم پرداختی برای آن کمتر از یک میلیارد و ۲۴۷ میلیون تومان (قیمت جک S5 اتوماتیک – ۱۴۰۲) خواهد بود.

در چنین محدوده‌ای می‌توان خودروهایی مانند ام‌وی‌ام X55 پرو IE، تیگارد X35 و فیدلیتی پرایم پنج و هفت نفره را برای خرید به قیمت نمایندگی انتخاب کرد.

پرسش‌های متداول درباره کراس‌اوور KMC A5

کراس‌اوور KMC A5

مشکلات KMC A5 در چین چیست؟

  • اگر کمی به جستجو در فضای وب کشور چین علاقه‌مند باشید، بسیاری از خریداران چینی این خودرو را می‌توان یافت که نظرات خود را پس از خرید آن اعلام کردند. بسیاری از خریداران SWM G01 FF معتقداند، درب‌های این خودرو ضربه‌گیر ندارند. قطعات پلاستیکی مورد استفاده در درب‌ها هم پس از چند ماه شروع به سروصدا می‌کنند. علاوه‌بر این شیشه سانروف ساخت برند Fuyao Glass نیز کیفیت خوبی ندارد. برخی از خریداران چینی عنوان کردند که فقط پس از چندبار استفاده از اهرم بازکننده درب موتور، این اهرم شکسته‌است! یکی از خریداران این خودرو عنوان کرد که در طول دو سال، ۳ بار این اهرم را تعویض کرده‌ است. بعضی از خریداران هم از کیفیت رنگ این خودرو شکایت دارند. اما آنهایی که تجربه تصادف با این کراس‌اوور را داشتند عنوان کردند که هیچ ضربه‌گیری در پشت سپر این خودرو وجود ندارد و این بخش در هنگام تصادفات آسیب‌پذیر است.

آیا مالکان خودروهای SWM سیف خودرو می‌توانند از خدمات پس از فروش کرمان موتور استفاده کنند؟

  • کرمان موتور فعلاً برنامه‌ای برای ارائه خدمات به مشتریان سیف خودرو را ندارد. اما در نمایشگاه خودرو مشهد عنوان شد که احتمالاً نمایندگی‌های کرمان موتور در آینده پذیرای مشتریان سیف خودرو نیز خواهد بود.
بیشتر بخوانید:

دستورالعمل استاندارد برای واردات خودرو کارکرده منتشر شد

سدان Avatr 12 در مونیخ رونمایی شد / همه چیز درباره دومین شاهکار نادر فقیه‌زاده

بک X3 پرو خودروسازان بم ارزش خرید دارد؟ / راهنمای جامع BAC X3 Pro

کراس‌اوور KMC X5 کرمان موتور با این مشخصات به بازار می‌آید

راهنمای جامع تیپ‌های سایپا اطلس / بررسی تفاوت‌ها و امکانات چهار تیپ اطلس




2 دیدگاه

    • به خاطر طراحی جلوش تست تصادف با عابرپیادش امتیاز خوبی نداشته و نتیجه اینکه دو ستاره گرفته

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط