بک X3 پرو خودروسازان بم ارزش خرید دارد؟ / راهنمای جامع BAC X3 Pro

از دست ندهید

بک X3 پرو در واقع همان میپل X3 پرو یا Ruilan X3 PRO است که به عنوان یک کراس‌اوور ساب کامپکت توسط خودروسازان بم وارد بازار خودرو ایران خواهد شد. این خودرو که با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT به‌فروش خواهد رسید اکنون در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.

معرفی بک X3 پرو توسط بیت‌ران در نمایشگاه خودرو مشهد

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – خودروسازان بم تصمیم دارد این محصول را با نشان اختصاصی BAC وارد بازار کند. اما نام اصلی این خودرو Maple است. برند Maple نیز در اصل زیر مجموعه جیلی چین است. اما جیلی به تنهایی این کراس‌اوور کوچک را به تولید نمی‌رساند.

بلکه Maple به همراه لیفان سرمایه‌گذاری مشتری انجام دادند که در نتیجه آن برند Livan یا Ruilan در چین پدیدار شد. قرار بود در ابتدا خودروهایی که تحت برند Maple به فروش می‌رسیدند، صرفاً نمونه‌هایی از خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی برقی باشند. اما برند Ruilan  تصمیم گرفت تا خودروهای احتراق داخلی را هم به خط تولید خود اضافه کند.

بک X3 پرو یا Ruilan X3 PRO سبکی کاملاً اقتصادی و خانوادگی را در چهره خود دارد. طراحی جلو پنجره این کراس‌اوور کوچک ما را به یاد محصولات جیلی می‌اندازد.

بک X3 پرو

اما به غیر از این بخش، در سایر نقاط بدنه بک X3 پرو اثری از جیلی را مشاهده نمی‌کنیم. X3 پرو را اگر براساس اصول طراحی ارزان و مقرون به صرفه بسنجیم، باید عنوان کرد که در بخش جلو، ظاهری قابل قبول دارد.

در نمای جانبی سعی شد تا خط شانه تیز و گلگیرهای ورم‌کرده قدری این بخش از سادگی خارج شود. اما رینگ‌های ۱۶ اینچی تمام زحمات طراحان را در شکیل کردن این نما از بین بردند.

در طراحی ظاهری این خودرو شاهد حجم‌ها و اصول طراحی خودروهای امروزی نیستیم. در نمای عقب X3 پرو هم می‌توان گفت که این بخش کاملاً یادآور خودروهای یک دهه گذشته است.

مشخصات فنی بک X3 پرو

این کراس اوور چینی که دستپخت جیلی و لیفان است، فقط با یک قوای محرکه در بازار خودرو چین قابل خرید است. تنها موتوری که Maple برای X3 پرو در نظر گرفت، یک نمونه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است.

این موتور که با کد JLC-4G15C تولید می‌شود، یک محصول بسیار قدیمی از برند میتسوبیشی است. نسخه اصلی این موتور که در سال ۱۹۹۳ در زیر درب موتور میتسوبیشی میراژ قرار داشت می‌توانست ۹۴ اسب بخار نیرو تولید کند.

از سال ۲۰۰۵ این قوای محرکه در بسیاری از خودروهای چینی مشاهده شد. نمونه دو میل سوپاپ این موتور می‌تواند ۱۰۹ اسب بخار نیرو تولید کند که در بک X3 پرو هم همین ورژن از آن وجود دارد.

 

اما با بالابردن دور موتور تا ۵۶۰۰ دور در دقیقه، این موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی می‌تواند تا ۱۱۱ اسب بخار نیرو در اختیار راننده بگذارد. البته خودروسازان بم اعلام کرد که توان خروجی موتور بک X3 پرو، ۱۰۲ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه است.

گشتاور خروجی این موتور هم ۱۴۳ نیوتن متر است که در دورهای ۴۴۰۰ تا ۴۸۰۰ بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. تمامی نیرو و گشتاور این موتور توسط گیربکس CVT به محور جلو منتقل می‌شود که می‌تواند این خودرو ۱۱۹۰ کیلوگرمی را به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برساند. البته نمونه‌های دستی این خودرو در بازار چین تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت هم می‌توانند به سرعت‌گیری خود ادامه دهند.

طول، عرض و ارتفاع X3 پرو به ترتیب برابر است با ۴۰۰۵×۱۷۶۰×۱۵۷۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۴۸۰ میلیمتر می‌رسد.

ارتفاع این کراس اوور کوچک چینی از سطح زمین ۱۸۵ میلیمتر است. فضای بار پنج سرنشین X3 پرو هم ۴۰۰ لیتر است که در مقایسه با صندوق ۶۰۰ لیتری جک S3 بسیار کمتر است.

 

امکانات رفاهی بک X3 پرو

بک X3 پرو

بک X3 پرو در سه سطح رفاهی در بازار خودرو چین قابل خرید است. دو نسخه از آن با گیربکس پنج سرعته دستی به فروش می‌رسند که طبیعتاً قیمت پایین‌تری نیز دارند.

تنها یک نمونه از این کراس اوور کوچک با جعبه‌دنده CVT در بازار چین حضور دارد که همین نسخه از آن هم در ایران توسط خودروسازان بم عرضه خواهد شد.

ترمزهای ABS و EBD در تمامی مدل‌های این خودرو وجود دارند. اما ترمزهای کمکی BA، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری فقط مختص به نسخه اتوماتیک آن هستند.

هشدار نبستن کمربند ایمنی فقط برای صندلی راننده وجود دارد و این کراس اوور چینی به سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها نیز مجهز است.

در بخش ایمنی، میپل X3 پرو فقط دارای ایربگ راننده و سرنشین کناری است. سنسور پارک تنها در سپر عقب آن وجود دارد و دوربین دید عقب هم به راننده برای پارک بهتر خودرو کمک می‌کند.

X3 پرو دارای کروز کنترل معمولی است و راننده می‌تواند حالات رانندگی خاص خود را هم توسط دکمه مربوطه، انتخاب کند. در نسخه‌های چینی بک X3 پرو، سیستم کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی هم برای این کراس اوور وجود دارد. اما خریدار باید در ازای دریافت آن، مبلغ بیشتری پرداخت کند. این آپشن در نمونه ایرانی بک X3 پرو وجود ندارد.

بک X3 پرو سانروف معمولی هم دارد. رینگ‌های آن آلومینیومی ۱۶ اینچی هستند که تایرهایی با ابعاد ۲۰۵/۶۰ آنها را کاور کردند. امکان ورود بدون کلید فقط بر روی درب راننده قرار دارد و پس از حضور در درون خودرو، می‌توان با استفاده از استارت دکمه‌ای بک X3 پرو را به حرکت درآورد.

فرمان پلاستیکی و مانیتور ۸ اینچی

فرمان این کراس اوور در تمامی نسخه‌ها، پلاستیکی است و تنظیم آن به‌صورت دستی انجام می‌شود. اما صندلی‌های دارای روکش تمام چرمی هستند که تنظیم آنها اما دستی است.

مانیوتور لمسی ۸ اینچی بک X3 پرو فضای داخلی این خودرو را کمی از سادگی خارج کرده‌است. ۶ اسپیکر صدای سیستم صوتی را در داخل این خودرو پخش می‌کنند و می‌توان با ۲ پورت USB-C در عقب و جلو، تلفن همراه را شارژ کرد.

چراغ‌های جلو این کراس اوور در تمام مدل‌ها هالوژنی است که چراغ‌های روشنایی روز آن هم در داخل سپر مشاهده می‌شوند. برف‌پاکن عقب هم در این خودرو وجود دارد و سیستم تهویه دستی آن هم با فیلتر PM2.5 تلاش دارد هوای تمیزی را به سرنشینان این خودرو ارائه دهد.

آمار فروش بک X3 پرو در چین

بک X3 پرو

شاید باور این موضوع بسیار مشکل باشد، اما نسخه چینی بک X3 پرو فقط یک سال روی خط تولید حضور داشت! این کراس‌اوور کامپکت برای نخستین بار در فروردین ماه ۱۴۰۱ به بازار خودرو چین معرفی شد.

در آن ماه، ۱۵۴۵ دستگاه از این خودرو به‌فروش رسید. این رقم در اردیبهشت سال قبل ۱۶۱۱ دستگاه رسید و در خرداد ماه ۱۸۱۰ نفر برای خرید آن در چین اقدام کردند.

در نخستین ماه تابستانی سال قبل، تعداد مشتری‌های آن حتی به ۱۹۰۵ نفر هم رسیدند. اما در مرداد ماه این تعداد به یکباره به ۱۰۰۱ نفر خریدار کاهش یافت.

شهریور ۱۴۰۱ تعداد ۱۱۸۸ دستگاه از بک X3 پرو از خط تولید کارخانه اصلی خارج شدند. اما در مهر ماه تعداد خریداران این خودرو به ۶۲۱ نفر رسیدند. این رقم حتی در آبان ماه بدتر نیز شد و فقط ۲۸۷ نفر در کل کشور چین برای خرید آن ابراز علاقه کردند.

آذر سال قبل ۱۷۴۳ دستگاه از این خودرو در نمایندگی‌های Maple به متقاضیان تحویل شد تا کمی روند دو ماه قبل را جبران کند. البته فروش ۱۱۰ دستگاهی در دی ماه پارسال دوباره همه چیز را خراب کرد.

بهمن ماه گذشته ۲۱۵ دستگاه و اسفند ماه ۱۴۰۱ نیز ۴۰۴ دستگاه از این خودرو در نمایندگی‌های Maple به‌فروش رسیدند. آخرین آمار فروش این کراس‌اوور کامپکت نیز مربوط به فروردین ماه امسال است.

اتمام روند تولید بک X3 پرو در چین

در فروردین ماه سال جاری ۲۰۴۸ دستگاه بک X3 پرو در کارخانه مادر تولید شدند. این احتمال وجود دارد که تمامی آنها توسط خودروسازان بم خریداری شده‌باشند و رقم اصلی عرضه به بازار ایران هم همین مقدار باشد. از فروردین ماه امسال تا به امروز حتی یک نمونه از بک X3 پرو نیز در چین تولید نشده‌است!

در کل ۱۴ هزار و ۴۸۸ دستگاه از این خودرو در مدت زمان ۱۳ ماه در چین با نشان Ruilan X3 PRO تولید شد. این آمار بک X3 پرو را به جایگاه سی و نهمین کراس‌اوور کوچک پر فروش در بازار رساند که یک فاجعه است.

تنها خودرویی که نسبت به بک X3 پرو در وضعیت بدتری از نظر فروش قرار دارد، سیتروئن C3-XR (سایپا سیلک) است. حتی زوتی T300 (زوتی DL5 پارس خودرو) با فروش ۸۵ دستگاهی در اسفند پارسال، جایگاه سی و پنجمین کراس‌اوور کامپت پرفروش در بازار خودرو چین را دراختیار دارد.

قیمت بک X3 پرو در بازار خودرو چین

نمونه اتوماتیک بک X3 پرو در بازار خودرو چین به دلیل اتمام تولید و موجودی محدود در نمایندگی‌ها با تخفیف ۸ هزار یوانی (۵۵ میلیون تومان) قابل خرید است.

دقیقاً همین خودرویی که خودروسازان بم قرار است عرضه آن به بازار ایران را آغاز کند، در چین ۵۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز ۶۸۸۰ تومانی یوان امروز، معادل ۴۱۲ میلیون و ۱۱۲ هزار تومان است.

اگر همین رقم را به عنوان هزینه تولید، بیمه، عوارض و… در نظر بگیریم، قیمت نهایی فروش این خودرو از سوی خودروسازان بم باید زیر ۸۳۰ میلیون تومان باشد. طبیعتاً پرداخت رقمی بالاتر برای محصولی که نه تنها در چین پرفروش نبود بلکه تولید آن هم متوقف شد، غیر قابل گوارش است!

بیشتر بخوانید:

لیست خودروهای سواری دست دوم مجاز برای واردات اعلام شد

کانسپت CLA با تکنولوژی Vision EQXX و پیمایش ۷۵۰ کیلومتری معرفی شد

کراس‌اوور KMC X5 کرمان موتور با این مشخصات به بازار می‌آید

سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد / باخت Seat به Cupra!

راهنمای جامع تیپ‌های سایپا اطلس / بررسی تفاوت‌ها و امکانات چهار تیپ اطلس




6 دیدگاه

  1. لگن‌ پاره بی کیفیت چینی ارزش خریدن ندارد
    و هر کسی هم خریداری کند سرش کلاه رفته

  2. درود بر عوامل محترم بیت ران ، به خاطر اطلاعات مفیدی که در مورد بک ایکس ۳ در اختیارمان گذاشتید سپاسگزارم ، ممکن آدرس یک سایت خارجی برای دیدن آمار فروش خودروهای چینی در خود چین معرفی کنید؟

  3. بنده از دوستان نمایشگاه دار هستند و باهاشون جهت تحویل خودرو از محل کارخانه تا نمایشگاه رفتم ، حدود یک ساعت با این ماشین رانندگی کردم … رانندگی بسیار نرم ، موتور کاملا بی صدا، کیفیت داخل ماشین واقعا خوب و بسیار بسیار با ارزشی به نسبت ایکس ۳۳ ، ۲۲ و جک اس ۳ هست بنده هر سه رو امتحان کردم،x3pro امیدوارم انبوه تولیدبشه که واقعاارزش داره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط