پیشرانه EF7 بازنشست می‌شود / موتورهای جایگزین را بشناسید

از دست ندهید

پیشرانه EF7 به پایان راه خود در ایران خودرو رسید. هر دو نسخه تنفس طبیعی و توربو شارژ موتور EF7 در آستانه بازنشستگی قرار گرفتند. اما چه موتورهایی جایگزین می‌شوند؟

پیشرانه EF7

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: مهدی رجبعلی مدیر عامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو در مصاحبه اختصاصی به بیت‌ران گفت: ” تولید پیشرانه EF7 در هر دو نسخه تنفس طبیعی و توربو شارژر تا سال ۱۴۰۴ متوقف می‌شود. در حال حاضر نسل جدید موتورهای سری EF با کد +EF7 TC  یا EFP توربو و همچنین+EF7 NA یا EFP اتمسفر در حال جایگزینی هستند.”

 

وی تصریح کرد: “موتورهای EF7 فعلی از سال ۱۴۰۴ قادر به پاس کردن استاندارد مصرف سوخت نیستند و حالا با اضافه شدن دو VVT به این موتورها، مشکلی از لحاظ پاس کردن این استاندارد وجود ندارد. در حال حاضر موتورهای EFP در حال افزایش تولید و موتورهای EF7 در حال کاهش تولید هستند. تا زمانی که EFP به طور کامل جایگزین EF7 شود. البته این برنامه فعلی است و امیدواریم مشکلات اقتصادی و… مانع اجرای آن نشوند.”

 

با موتورهای EFP آشنا شوید

پیشرانه EF7 توربو فعلی قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون‌متر گشتاور است. این اعداد در موتور EFP توربو به ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون‌متر رسیدند.

هرچند نام این دو پیشرانه نزدیک به هم است اما باید بدانید نیمه بالایی موتور یعنی سر سیلندر، میل بادامک، منیفولد دود و هوا و… به طور کامل تغییر کردند. همچنین موتور EF7 توربو فعلی به VVT مجهز نیست در حالی که در نسخه EFP به دو VVT برای هوا و دود مجهز شد.

 

عملگر توربوشارژر نیز از نوع مکانیکی به الکترونیکی تغییر یافت تا تاخیر توربو کمتر احساس شود. در بررسی میدانی این موتور، شتاب گیری بهتر و کم صدا تر شدن نسبت به موتور جاری کاملا مشهود است.

ایراد دمای بالای محفظه احتراق نیز به واسطه تغییرات در سیستم خنک‌کاری و همچنین مدیریت بهتر فرآیند احتراق تا حد زیادی کاهش یافت. دنا جوانان قرار است با این موتور به زودی عرضه شود.

دنا پلاس توربو جوانان
دنا پلاس توربو جوانان

اما پیشرانه EFP تنفس طبیعی نیز قرار است جایگزین موتور EF7 فعلی شود. هر چند پیشرانه جدید از لحاظ توان تولیدی تفاوتی با نسخه قبلی ندارد اما اضافه شدن سیستم VVT برای سوپاپ دود باعث بهبود فرآیند احتراق و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می‌شود. نمودار توزیع توان نیز خطی‌تر از نسخه قبلی شده‌است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور است.

کم صدایی، شتاب گیری خوب و مصرف سوخت مناسب از خصوصیات پیشرانه‌های EF7 هستند. اما در مقابل هزینه بالای تعمیرات، حساسیت به کیفیت سوخت و روغن و همچنین نا آشنا بودن روش‌های تعمیرات برای تعمیرکاران خصوصی از معایب این پیشرانه هستند.

پیشرانه های EF7 پیشرفته ترین موتورهای حال حاضر خودروسازان داخلی هستند.

با تفاسیر بالا به نظر می‌رسد ایران خودرو باید تنها از موتورهای EFP و EC5 استفاده کند و به تولید موتورهای سری XU و TU پایان دهد.

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!




36 دیدگاه

  1. چرا فرغون سازها دست از سر این موتورهای قدیمی بر نمی دارند اصلا اینها دیگه راندمان ندارند حالا هی حروف انگلیسی بهش اضافه کنید چه فایده داره تولید اینها دیگه در دنیا منسوخ شده هست با تولید اینها در حق مردم دارید جنایت می کنید

    • سلام
      شما که بلد هستین میشه بگین این متور جدیدی که دارن میگن و دو vvt داره از نظرتکنولوژی مال چه سال میلادی هست؟
      بگذریم که به نظر من حتی ef7 هم زیادی جولو تر از مردم ایران هست هر چی موتور بروز تر میشه رسیدگی بیشتری لازم داره روغن باید مناسب و زود عوض بشه و بقیه لوازم مصرفی هم به همین شکل مطمئنا وقتی مردم بفهمن متور به روز روغن ۰ ۲۰ میخواد و یک بار تعویض روغن میلیونی هزینه داره میگن همون متور پرایدم زیادمونه

      • فهمیده پلاس تو خودت رو از مردم چرا جدا میدونی خودت هم از همین مردمی پس پرتو پلا نگو ، الان تویوتا داره از یه موتور ۳ سیلندر زیر ۱۵۰۰ سی سی توربو بالای ۳۰۰ اسب قدرت میگیره و اون رو روی اتاقی میزاره که هم ایمنه هم وقتی گاز میدی احساس نمیکنی همه چی رو هواست، امثال تو لیاقتتون همین ماشیناییه که حتی اسناد تست تصادفشونم محرمانست.

  2. دو تا قاب پلاستیکی بهش اضافه می کنند و لقب جدید ترین موتور رو به خودش می گیره.کار مهندسی خییلی سختیه…

  3. حقیقت‌این‌است‌که‌خودرو‌های‌داخلی‌علاوه‌بر‌ارتقاء‌کیفیت
    وکمیت‌موتوری‌‌وقطعات‌وابسته‌از‌لحاظ‌بدنه‌واستحکام‌و
    کیفیت‌‌لوازم‌داخل‌خودرو‌هم‌باید‌به‌پیشرفت‌واستاندارد
    قابل‌قبول‌وایمنی‌لازم‌دست‌پیدا‌کند‌تا‌نارضایتی‌مردم‌‌و
    همچنین‌خسارت‌وآسیب‌های‌وارده‌در‌تصادفات‌راکاهش
    دهد‌ود‌کنار‌آن‌سوخت‌قابل‌قبول‌منطبق‌با‌مصرف‌این‌موتورها
    را‌عرضه‌کنند‌همچنین‌روغن‌های‌باکیفیت‌‌وغیر‌تقلبی‌تا‌به
    راندمان‌وباز‌دهی‌وعملکرد‌چنین‌موتورهایی‌آسیب‌نزند
    درکنار‌آن‌نیروی‌متخصص‌وکارآمدی‌‌که‌درتعمیر‌موتور‌Ef7
    کنونی‌هم‌مشکل‌دارند‌‌چه‌برسد‌به‌موتورهای‌پیشرفته‌تر
    که‌حقیقتاً‌باید‌آموزش‌داده‌شوند‌وخرج‌بیش‌از‌حد‌در‌کنار
    ناقص‌کردن‌موتور‌را‌روی‌دست‌‌‌صاحبان‌خودرو‌نگذارند

  4. وقتی نمیتوانیم بنزین با کیفیت استاندارد در اختیار مصرف کنند.(تولید داخلی و یا وارداتی) هیچ پیشرانی الخصوص توربو کار نخواهد کرد . و قیمت سوپر را افزایش نجومی خواهند داد. این جنگولک بازی حاکمان وسیاست آنان میباشد.

  5. موتور EF7 قدیمی نمیشه
    همیشه هم
    قدرت خوب داشته
    صد تای tu5 ی دونه EF7
    قدرتی ک EF7 تولید میکنه
    خیلی بهتر از موتور هایی مثل
    Tu5و xu7 هستش

    • خوشتیپ یه جوری میگی قدرتی که تولید میکنه یکی ندونه فکر میکنه درمورد فوردموستانگ داری حرف میزنی یه موتور از رده خارجه دیگه جر بدیش ۱۱۵ اسب بخار تولید میکنه 😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣

  6. با سلام
    اگه این مهندس ایران‌خودرو هست
    جدا از ابعادش جوری که من دیدم بیشتر سؤالات که ازش شد چیز دقیقی واسه جواب نداشت و در ضمن وقتی موتور خودرو رو میخوان تست و رسانه ای کنن سعی میکنن بهترین نمونه تولیدی رو به نمایش بزارن ولی خودرو خط تولید و اونی که به دست مصرف کننده میرسه دنیا متفاوته

  7. بجای تمرکز رو موتورهای بنزینی کاش به خودروهای تمام برقی هم فکر میکردن و طراح های به نسبت موفقتر خط سمند مثل گذشته از خودشون خلاقیت نشون میدادن و پلت فرمهای مناسب جایگزین میکردن

  8. دیگه تولید نکنید….ترا خدا پس کنید..مردم‌از تولیدات شما خسته شدن…ای اف ۷..کنار بگذارید…پژو پارس تویو فایوراکناربگداری…پس چچی میخواهید تولید کنید..هم پیکان بهتر هس

  9. برای دنا جوانان پیشنهاد شما برای خرید به چه صورته؟ مثلا وام یا پس انداز در ده یا پانزده سال یا بهرحال اسم جوانان باعث آزردگی خاطر میشه ، جوانان به فکر خرید پراید ۸۵ صد ملیونی هستند

  10. توجه بیش از حد به نظامی گری و تسلیحات و تولید موشک و پهپاد و غیره موجب عقب ماندگی در حوزه های اقتصاد ، فناوری و تکنولوژی و علم و آموزش و پرورش خواهد شد همچنانکه اکنون شاهد آن هستیم . چه معنا دارد ملتی که در دریای فقر و فلاکت در حال غرق شدن است مدام بفکر صنایع نظامی باشید ؟

    • فکر شما کاملا اشتباهه حرغ شما مانند این میمونه که میگید برای اینکه در دانشگاه پیشرفت علمی دانشجوها را داشته باشیم وسابل آزمایش زیاد کنیم و نگهبان دانشگاه و امنیتش کم کنیم.. اونوقت فردا پس فردا امنیت دانشگاه زیر سوال رفت تجهیزات دزدیده شد تازه میفهمیم اشتباه کردیم هیچ کشوری با امنیتش شوخی نداره
      شما به جای اینکه بگید صنعت خودرو رو تقویت کنید میگید بریم
      جلوی پیشرفت صنعتهای دیگه رو بگیریم… واقعا دست مریزاد به این فکر خنده دار…

  11. سلام موتورهمان EF7 است به قول قدیم خرهمان خراست ولی پلانش عوض میشه یکباریک خودروبسازید برای ایرانیان که ارابه مرگ نباشد وجوانان ایران زمین رابه کام مرگ نکشانند اگرراست میگویید شمابایدخودرورادرزابل که گرمترین نفاط ایران است امتحان کنیدبه گفته خودشان میگویندسوخت بد چرابایدتمام خودروهای ایرانی سوخت بداستفاده کنند این خودروراکشورعراق وافغانستان قبول ندارند

  12. فوق محرمانه ویژه نیرو زمینی فقط تکمیل طرح موتور را به صندق عقب منتقل کنید لاستیکهای عقب ۳۰ سانت بالاتر لاستیکهای جلو ۱۵ سانت تا لوله های لاستیکی درون و بیرون جلو ماشین فضا داشته باشند البته جمرا سوئدی با نوک نیم دایره داخلی ۵. متر فضای اضافه میدهد لوله های لاستیکی بیرونی به نفع عابر پیاده هم هست لاستیکها انبر قفلی هشت پرمرکزی در وسط لاستیک و مکعبهای ۸ سانتی ۵سانت داخل لاستیک و نوزاد داخل ماشین اگر لوله های فلزی خم دار منعطف ۲ اینچی هلال پشت مسافر و هلال سه شاخه بین صندلی ها و ترانک را به جلو منتقل میکنید حالا مانده طراحی درها و بغل دو نیم دایره بهترین حالت ایرودینامک طرح جت بمباردیه نمونه توسعه یافته آینده تخم مرغی شکل میشود پاکان نیرو زمینی در میدان گازی آرش موفق باشند.

  13. خودرو سازی ما دردنیا دیده نمیشه اگر خودرو به روز هم تولید کنیم ۱۰۰ سال از تولید دنیا عقب هستیم ؟؟؟

  14. بخدا این سیستم تولید فقط ضرر داره هم به دولت هم به ملت حالا که شما مونتاژ کار هستید اقلا تویوتا را مونتاژ کنید تمام محصولات چینی هم موتور ژاپنی دارن

  15. آقا ندین این آشغالها رو دست مردم این زباله اصلن ارزش تولید نداره این میرسلیم
    رو باید تبعیدش کنید آنگولا 🤔🤔🤔

  16. هر وقت پول بی ارزش مان رو درست کردین و با کل دنیا صلح کردین اونوقت همه چی درست میشه ما جوانان داریم به خودمون میگیم نسل سوخته نسل بدبخت اونم از بی تدبیری مسئولان

  17. واقعا جالب هست انتشار این نوع اخبار

    سالهاست موتور قدیمی xu7 پژو داره استفاده میشه تو ایران
    خیالتون راحت تا ۴۰ سال دیگه ایران خودرو از ef7 استفاده می کنه

  18. هر خاکی تو سر این مردم میریزن
    مردم تو صف هستن
    اینا موندن چه نو خاکی بریزن که صف یه کم خلوت بشه

  19. من چند سال ماشینای ایران خودرو رو خریدم همشون افتضاحه الانم یکساله یه ساینا خریدم از همه لحاظ ضعیفه ولی حداقل مرتب واشر نمیزنه ، خودروسازی در ایران بلای جون ملت

  20. واقعا حیف ایران و ایرانی.بخدا لیاقت ما از این فرغونا بیشتره چرا بنز و بی ام و رو باید تو رویا هامون سوار شیم مگه پول نداریم مگه کلاسش رو نداریم اقا یه جای کار میلنگه همه مشکلات هم از اونجا اب میخوره میدونی چون ایرانی دیگه ایرانی نیست خیانت،اختلاس،کلاهبرداری،دروغ شده کارمون اخرش هم این شده

  21. همینی که هست میخایین نگرین مث بقیه مهاجرت کنین برین اگه هم نه چیلتونه بندین که از سرتونم زیاده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط