محصولات سایپا در ونزوئلا چند دلار قیمت دارند؟ / کوئیک ST و ساینا S در کاراکاس

از دست ندهید

محصولات سایپا در ونزوئلا دلاری به فروش می‌رسند. اما بهای فروش این محصولات با قیمت اعلامی توسط مدیرعامل سایپا متفاوت است. ونزوئلا به شدت درگیر تورم و فساد است. تا جایی که محصولات سایپا در ونزوئلا فقط با QR کد به فروش می‌رسند.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که ۱۰۰۰ دستگاه از محصولات خود را به ونزوئلا ارسال کرد. این دومین محموله صادراتی سایپا به کشور ونزوئلا است.

این محموله شامل ۷۰۰ دستگاه کوئیک ST و ۳۰۰ دستگاه ساینا S بود که در کنار ۶ کانتینر قطعات یدکی به ونزوئلا صادر شد. گروه خودروسازی سایپا اواخر سال گذشته نیز هزار دستگاه خودرو به صورت CBU (خودرو کامل) به کشور ونزوئلا صادر کرد.

 

فروش محصولات سایپا در ونزوئلا زیر نظر دولت

محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در تیر ماه چنین گفت: «خودروی شاهین را در کارخانه ۱۱ هزار دلار به روسیه فروختم و در آن کشور ۱۹ هزار دلار عرضه می‌شود. کوئیک را هم در ونزوئلا ۱۵ هزار و ۲۰۰ دلار می‌فروشم. دولت ونزوئلا برای کوئیک چهار هزار دلار مالیات می‌گیرد.»

اما این صحبت محمدعلی تیموری چقدر با دنیای واقعی فاصله دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، بهتر است مارکت خودرو ونزوئلا را کمی بررسی کنیم.

در ابتدا باید عنوان کرد که هیچ نمایندگی فروش خودروهای ایرانی در ونزوئلا وجود ندارد. نه تنها نمایندگی فروش، بلکه تعمیرگاه مجازی هم برای خودروهای ایرانی در آن کشور وجود ندارد.

 

حقیقت این است که ونزوئلا کشوری مملو از فساد و تورم است. از آنجایی که دولت نیکلاس مادورو تمایل دارد کنترل همه چیز را در اختیار داشته باشد، محصولات سایپا در ونزوئلا هم زیر نظر او به فروش می‌رسند.

قیمت محصولات سایپا در ونزوئلا را نه نمایندگی این خودروساز، بلکه وزارت حمل و نقل آن کشور اعلام کرد. Ramón Celestino Velásquez Araguayán به عنوان وزیر حمل و نقل ونزوئلا، فعالیت بسیار زیادی در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق!) دارد و به غیر از ری‌توئیت‌ کردن توئیت‌های مادورو، گاهاً درباره خودروهای ایرانی در ونزوئلا هم اطلاعاتی ارائه می‌کند.

 

Ramón Celestino Velázquez سال قبل رسماً اعلام کرد که خودروهای ایرانی سایپا و ایران خودرو فقط زیر نظر وزارت حمل و نقل به فروش خواهند رسید. نه از طریق نمایندگی‌های این خودروساز در ونزوئلا.

محصولات سایپا در ونزوئلا

Velázquez در یکی از توئیت‌های خود بیان کرد افرادی که تمایل به خرید محصولات سایپا در ونزوئلا را دارند، باید QR کد بالا را اسکن کنند. پس از اسکن این کد، مدارک فرد متقاضی توسط وزارت حمل و نقل بررسی می‌شود و فرد برای دریافت خودرو خود، وارد پروسه قرعه‌کشی خواهد شد.

 

قیمت محصولات سایپا در ونزوئلا

محصولات سایپا در ونزوئلا

پس از اسکن این QR کد نتایج جالبی برای مشاهده وجود دارند. دولت مادورو قیمت ساینا S در آن کشور را ۱۵/۰۴۵ دلار آمریکا اعلام کرد.

۲/۴۰۷.۲۰ دلار مالیات برای این خودرو در نظر گرفته‌شد تا رقم نهایی خرید این سدان سایپا به ۱۷/۴۵۲.۲۰ دلار برسد! این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز ۵ مرداد ۱۴۰۲ برابر با ۸۵۳/۹۳۶/۱۴۶ تومان است.

جالب است بدانیم که براساس لیست قیمت مرداد ماه سایپا، ساینا S تیپ DA به قیمت ۲۴۸/۶۹۴/۰۰۰ تومان می‌فروشد. ساینا S اتوماتیک هم طبق لیست قیمت جدید این خودروساز، ۳۳۰/۹۳۲/۰۰۰ تومان قیمت دارد.

قیمت کوئیک در ونزوئلا هم ۱۲/۰۷۵ دلار تعیین شد که با رقم ۱۵ هزار دلاری اعلامی توسط تیموری فاصله زیادی دارد. دولت مادورو برای هر دستگاه کوئیک ST در آن کشور ۱۹۳۲ دلار مالیات می‌گیرد که در نهایت ۱۴/۰۰۷ دلار از فروش هر خودرو نصیب او می‌شود. براساس نرخ تبدیل ارز امروز، قیمت کوئیک ST در ونزوئلا برابر با ۶۸۵/۳۶۲/۵۱۰ تومان است.

 

جالب اینجاست که متقاضیان بسیاری در کشورمان کوئیک ST را خریداری کردند. اما هنوز این خودرو توسط سایپا به آنها تحویل داده‌نشده‌است.

این بدان معناست که محصولات سایپا در ونزوئلا نسبت به بازار ایران بیش از ۸۸ درصد گرانتر به فروش می‌رسند. اما مگر حقوق دریافتی یک فرد در ونزوئلا چقدر است؟

براساس اطلاعات بانک مرکزی ونزوئلا، حداقل دستمزد یک فرد در پایان هر ماه، ۵.۳۰ دلار (۱۳۰ بولیوار یا ۲۵۹/۳۲۹ تومان) و حداکثر دستمزد هم ۶.۱۴ دلار (۳۰۰/۴۳۰ تومان) است.

با این حساب، یک ونزوئلایی پس از ۹ سال و بدون آنکه چیزی بخورد و بیاشامد و صرفاً پس‌انداز کند می‌تواند یک ساینا S ایرانی خریداری کند. برای خرید کوئیک ST هم باید در ونزوئلا ۸ سال و ۷ ماه فقط کار و پس‌انداز کرد تا بتوان مالک این خودرو شد. به نظر می‌رسد یک جای کار می‌لنگد!

مشخصات فنی ساینا S در ونزوئلا

محصولات سایپا در ونزوئلا - ساینا S

ساینا S به عنوان یکی از محصولات سایپا در ونزوئلا، دارای همان موتور M15 چهار سیلندر است. قوای محرکه این سدان سایپا ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه گشتاور دارد.

ونزوئلایی‌ها می‌توانند این خودرو را با گیربکس ۵ سرعته دستی خریداری کنند و هنوز نسخه اتوماتیک ساینا S به آن کشور نرسیده‌است. این خودرو با رینگ‌های فولادی ۱۴ اینچی و تایرهای ۱۸۵/۶۰ در آن کشور عرضه می‌شود.

ساینا S در ونزوئلا با ایربگ راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ABS و EBD، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، هشدار نبستن کمربند ایمنی، سنسور عقب، چراغ‌های جلو با تنظیم دستی، مه‌شکن‌های جلو و عقب، شیشه‌های برقی، آیینه‌های جانبی برقی، نمایشگر دمای بیرون، Navigation، کلید بازکردن درب صندوق از داخل و صندلی‌های دستی به دست مردم آن کشور می‌رسد.

مشخصات فنی کوئیک ST در ونزوئلا

محصولات سایپا در ونزوئلا - کوئیک ST

دومین و پرحاشیه‌ترین خودرو در سبد محصولات سایپا در ونزوئلا، کوئیک ST است. بسیاری از متقاضیان خرید این خودرو اکنون منتظر عرضه آن به بازار هستند. این در حالی است که سایپا زودتر از بازار داخلی، برنامه صادرات آن را آغاز کرد.

خریداران بسیاری در کشورمان به اشتباه این خودرو را برای خرید انتخاب کردند. چراکه گروه خودروسازی سایپا هیچ توضیحی درباره این محصول نداد.

به همین جهت، متقاضیان بسیاری به باور آنکه این خودرو همان کوئیک S است، اقدام به خرید آن کردند. حال آنکه کوئیک ST به غیر از شیشه‌های دودی درب‌های عقب و شیشه عقب هیچ چیز اضافه‌ای برای ارائه ندارد. اما قیمت آن ۱۵۰ هزار تومان گرانتر است!

متقاضیان باید توجه داشته‌باشند که کوئیک S نسخه فیس لیفت کوئیک معمولی است. قیمت آن هم حدود ۱۷ میلیون تومان از کوئیک معمولی و کوئیک ST گرانتر است.

کوئیک ST در ونزوئلا نیز مانند ساینا S مجهز به موتور M15 است. به همین جهت از لحاظ قدرت و گشتاور تفاوتی با برادر سدان خود ندارد.

از جمله امکانات رفاهی این خودرو هم می‌توان به سنسور عقب، تهویه نیمه اتوماتیک، ریل سقفی (روف‌رک)، مه‌شکن‌های جلو و عقب، نمایشگر دمای محیط، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ABS و EBD، هشدار نبستن کمربند ایمنی، آیینه‌های برقی، شیشه‌های برقی، سیستم ایموبلایزر، Navigation، برف‌پاکن عقب، کلید بازکردن درب صندوق از داخل، قفل مرکزی و صندلی‌های جلو دستی اشاره کرد.

خدمات محصولات سایپا در ونزوئلا

Ramón Celestino Velázquez وزیر حمل و نقل دولت مادورو بارها در توئیتر خود اعلام کرد که برای خدمات خودروهای ایرانی (سایپا و ایران خودرو) به هیچ نمایندگی و تعمیرگاهی مراجعه نکنید.

حقیقت این است که وزارت حمل و نقل ونزوئلا یک وبسایت در اختیار خریداران ونزوئلایی خودروهای ایرانی قرار داد تا با ثبت‌نام در آن سامانه اصطلاحاً نوبت بگیرند. لینک وبسایت ثبت‌نام برای خدمات خدمات محصولات سایپا و ایران خودرو lasoberana.com.ve/citas اعلام شد.

در این وبسایت به خریداران خودروهای ایرانی تأکید شد که اولین سرویس خودروهای آنها باید ۵ ماه پس از خرید انجام شود. ضمناً کارکرد خودرو در زمان ورود به تعمیرگاه هم نباید زیر ۱۰۰۰ کیلومتر باشد.

لازم است یادآوری کنیم که مردم ونزوئلا با پرداخت مبلغی برابر با ۱۰/۰۰۰ دلار می‌توانند تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۶ را با کارکرد کمتر از ۸۰ هزار کیلومتر خریداری کنند!

بیشتر بخوانید:

پیشرانه EF7 بازنشست می‌شود / موتورهای جایگزین را بشناسید

مجوز واردات خودروهای کارکرده برای اجرا ابلاغ شد

پیشرانه XUP به پایان عمرش نزدیک شد / ایران خودرو از سری XU دل می‌کند؟

کیا سورنتو ۲۰۲۴ برای اولین‌بار مشاهده شد / تغییر چهره پس از ۳ سال

قیمت خودروهای مونتاژی برای سومین بار تغییر می‌کند؟




5 دیدگاه

  1. دارن با قیمت بالاتر به خارجی ها میفروشن دیگه کجاش بده…
    مطمئن باش ۱۰۰۰ تا رو هم داخل بفروشند همچین کمکی به بازار داخل نمیکنه

  2. سلام به خدمت شرکتهای خودروسازی سایپا که این کمپانی خودروسازی خودش را وارد چه چالشی کرده.. آنجا یک کشور آمریکا ی لاتین است ودرست ااسن درصد خیلی کمی از خودروهای روز دنیا استفاده می‌کنند .؟
    ولی حد اقل ما که میدانیم کوئیک. مشکل گیربکس پیدا می‌کند وبعدش باکارکرکد ۲۰هزار تا تقریبا مشکلات دنده ۳و۲وبخصوص معکوس به مشکات عدیدهای خوانهند رسید جالب است درونزولا تا آنجا که تحقیق کردم قیمت مخودرو گردذان است وبیشتر تمایل پارند خودروهای دسته دوم برند خول استفاده کنند با ،۱۰+۳۰هزار کارکرد ..با ابن حساب بهتر است خودرو تمریکایی ژاپنی آلماتی استفاده کنند کهه قطع له یقین. بهتر از برندهای ایرانی است.؟
    سوتفاهم نشه. ما از ییستل ۱۳۸۰تنوع خودرو پیدا کردیم ویا۱۹۹۱موج دیگری داشتیم درهر صورت نهمان خودروها مثل النود ..گل…اپل..دوو..وغیرودذرر تبپههای مختلفی که همه راضی بودن وهستند در هر حال تصور بنده این است ایران بخصوص سایپا خیلی عجولانه وبدون خدمات گارانتی داره فروش ذو تا انجام میده.امیدوارم نتیجه خوبی بدهد به هر حال باعث پیشرفت کشور م خواهد بود مشروطه به اینکه معقول عملکنیم باتشکر. ارادتمند شما صابری هستم

  3. آقا اگه ونزوئلا مملو از فساد و تورمه چرا ما که نه فساد داریم نه تورم با ی همچین کشورهای دره پیتی معامله میکنیم اونم محصولات ایران خودرو و سایپاجون

    • موقعی که پولی ندارند بدهند چگونه فروخته اند وقتی پولش را گرفتند مدیر عامل سایپا آنوقت صحبت کند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط