BM CARS برند جدید بهمن موتور برای خودروهای وارداتی

از دست ندهید

بیش از ۳۰۰ دستگاه از محصولات جدید وارداتی بهمن موتور به گمرک ایران رسیدند و احتمالاً با نشان BM Cars به فروش می‌رسند. بهمن موتور برای دوران جدید واردات خودرو، محصولاتی مانند بستیون T77، هونگچی، KG Mobility (سانگ‌یانگ سابق)، MG و هاوال را برای عرضه در کشور انتخاب کرد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: شوروم BM Cars بهمن موتور در ایران مال به سرعت مراحل ساخت را پشت‌سر می‌گذارد. به همین جهت باید گفت احتمالاً محصولات وارداتی جدید این خودروساز در روزهای آینده در این شوروم رسماً معرفی خواهند شد.

در ماه‌های گذشته خودروهای چینی بسیاری وارد لیست ثبت سفارش شدند. اما تکلیف واردکننده یا عرضه کننده آنها در ایران مشخص نبود.

 

حال مشخص شد که بسیاری از محصولات ثبت سفارش شده‌برای واردات، متعلق به بهمن موتور هستند. با توجه به نام BM Cars شوروم جدید این خودروساز، احتمالاً این برند به عنوان زیر مجموعه بهمن موتور به کار واردات و عرضه محصولات جدید می‌پردازد.

بستیون T77 با BM Cars بهمن به ایران می‌آید

بستیون T77 شاید برندی گمنام در بازار خودرو ایران باشد. اما سابقه حضور این نشان در کشورمان مربوط به دورانی است که صنعت خودرو ما هنوز تحریم را تجربه نکرده‌ بود.

Bestune در واقع همان بسترن (Besturn) قدیمی است که روزگاری سدان B30 آن در بهمن موتور تولید می‌شد. از آنجایی که برندها و نام‌ها به‌طور مداوم در بازار خودرو چین تغییر می‌کنند، Besturn هم تبدیل به Bestune شد. حتی نشان تجاری این برند هم در سال قبل میلادی همزمان با معرفی مدل T99 facelift تغییر کرد.

بستیون T77 شاید در ایران خودرو جدیدی باشد. اما در بازار خودرو چین سالهاست که در نمایندگی‌های Bestune به‌فروش می‌رسد. حتی T77 را در کشور روسیه می‌توان با نشان تجاری لادا (Lada X-Cross 5) هم مشاهده کرد.

BM Cars / بستیون T77

تولید این کراس اوور چینی از سال ۲۰۱۸ تا به امروز ادامه دارد و در طول سالهای قبل، تغییرات و فیس‌لیفت‌هایی هم پشت‌سر گذاشت.

نمونه‌ای که بهمن موتور در ابتدا به‌صورت وارداتی به ایران می‌آورد احتمالاً نسخه‌های ۲۰۲۳ خواهند بود. البته این احتمال وجود دارد که بستیون T77 در آینده وارد خط تولید بهمن موتور شود.

T77 مجهز به موتور چهار سیلندر توربو ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سی‌سی) است که با کد CA4GB15TD-30 تولید می‌شود. این موتور ۱۶ سوپاپه ۱۶۹ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند.

گشتاور خروجی قوای محرکه این خودرو ۲۵۸ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۳۵۰ در دسترس قرار دارد. نیروی موتور این کراس اوور ۱۵۱۵ کیلوگرمی توسط گیربکس ۷ سرعته DCT تَر به محور جلو آن منتقل می‌شود. T77 هیچ نسخه دو دیفراسیل یا چهار چرخ متحرک هوشمندی در بازار خودرو چین ندارد.

هنوز مشخص نیست که BM Cars و بهمن موتور کدام تیپ و تریم از این خودرو را برای واردات انتخاب کردند. به همین دلیل لیست آپشن‌ها و امکانات آن هم هنوز مشخص نیست.

BM Cars و هونگچی H5 

BM Cars و هونگچی H5 

هونگچی H5 پنجمین سدان پرفروش در بازار خودرو چین است. در واقع خودروهایی مانند مرسدس‌بنز C کلاس، هوندا آکورد، هونگچی HS5 و فولکس‌واگن Lavida در چین پرفروش‌تر از این خودرو هستند.

Hongqi به معنای پرچم سرخ است و این برند، قدیمی‌ترین خودروساز چینی با ۶۴ سال قدمت بشمار می‌رود. هونگچی در ابتدا فقط خودروهای مخصوص مقامات چینی را تولید می‌کرد. اما خودروسازی این برند در سال ۱۹۸۱ متوقف شد.

اما این برند دوباره در اواسط دهه ۹۰ به خودروسازی برگشت و محصولات خارجی را با برند چینی تولید می‌کرد. در نهایت FAW (فاو) از سال ۲۰۰۶ کنترل این نشان را در دست گرفت تا تبدیل به یکی از لوکس‌ترین برندهای تاریخ چین شود.

هونگچی محصولات بسیاری در سبد تولیدات خود دارد. به همین دلیل، اگر پای سدان H5 به ایران باز شود، احتمال دارد BM Cars در آینده مدل‌های بیشتری از این برند لوکس چینی را به کشور وارد کند.

موتورهای هونگچی H5 در بازار خودرو چین

BM Cars / هونگچی H5

هونگچی H5 که قرار بود روزگاری توسط پرشیا خودرو در ایران عرضه شود، با سه موتور مختلف ۱.۵ لیتری، ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری توسط چینی‌ها قابل خرید است.

موتور یک و نیم لیتری توربو H5 با کد CA4GB15TD-30 شناخته می‌شود و می‌تواند قدرتی معادل ۱۶۹ اسب بخار تولید کند. گشتاور خروجی این قوای محرکه نیز ۲۵۸ نیوتن‌متر است.

همین موتور ۱.۵ لیتری بنزینی، یک ورژن هیبریدی (کد موتور: CA4GB15TD-34) هم دارد. نمونه هیبریدی هونگچی H5 علاوه بر موتور بنزینی (با مشخصاتی که عنوان شد) دارای یک موتور الکتریکی ۱۹۰ اسب بخاری در محور جلو خود است. گشتاور این موتور برقی هم ۲۸۰ نیوتن‌متر اعلام شد.

یعنی نسخه هیبریدی هونگچی H5 در مجموع ۳۵۹ اسب بخار قدرت و ۵۳۸ نیوتن‌متر توان در اختیار راننده قرار می‌دهد. نسخه بنزینی با گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر و نمونه هیبریدی با جعبه دنده E-CVT به دست مشتریان چینی می‌رسد.

موتور ۱.۸ لیتری این سدان لوکس هم ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این موتور توربو که با کد CA4GC18TD-31 تولید می‌شود تمام نیرو و گشتاور خود را توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) به محور جلو منتقل می‌کند.

نمونه ۲ لیتری هونگچی H5 اما قوی‌ترین نسخه این سدان چینی بشمار می‌رود. موتور دو لیتری توربو H5 با کد CA4GC20TD-33 شناخته می‌شود و قدرتی برابر با ۲۲۴ اسب بخار تولید می‌کند. گشتاور این موتور هم به ۳۴۰ نیوتن‌متر می‌رسد که گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) این خودرو مسئول انتقال آن به محور جلو است.

همانند بستیون T77، هونگچی H5 نیز مشخص نیست با کدام تریم و مشخصات قرار است توسط BM Cars عرضه شود. از همین رو، هنوز صحبت‌کردن درباره سطح آپشن‌های رفاهی این خودرو زود است.

سانگ‌یانگ و هاوال با BM Cars به ایران برمی‌گردند

BM Cars / هاوال H6

سانگ‌یانگ که حالا با نام KG Mobility شناخته می‌شود، قرار است با BM Cars به بازار خودرو کشور برگردد. هنوز مشخص نیست کدام مدل از محصولات KG Mobility به ایران می‌آیند.

اما منابع آگاه مدعی حضور محصولاتی مانند تورس و کوراندو جدید در شوروم BM Cars بهمن موتور هستند. حال آنکه نورا موتور پارس در ماه‌های گذشته مدل تورس را به طور غیر رسمی معرفی کرده بود.

محصولات هاوال در گذشته هم توسط بهمن موتور در بازار خودرو ایران عرضه شدند. اما به دلیل تحریم‌ها و بسته‌شدن واردات، این برند چینی با بازار خودرو ایران خداحافظی کرد.

در هفته‌های قبل خبر ثبت سفارش مدل‌های H6 و جولیون هاوال به صورت غیر رسمی منتشر شد. اما مشخص نبود که کدام واردکننده قصد واردات این محصولات را دارد.

حال مشخص شد که ثبت سفارش محصولات جدید هاوال متعلق به بهمن موتور بود. از آنجایی که هاوال در مدت کم حضورش در بازار ایران موفقیت خوبی کسب کرد، می‌توان گفت که خودروهای H6 و جولیون هم می‌توانند رقیب خوبی برای محصولات مدیران خودرو باشند.

یکی دیگر از شایعاتی که درباره شوروم BM Cars وجود دارد، حضور محصولات MG در آن است. می‌دانیم که این برند چینی در گذشته توسط مدیا موتور به صورت وارداتی به کشور عرضه می‌شد.

حتی صحبت‌هایی هم درباره مونتاژ خودرو MG 360 در آزویکو به گوش رسید که البته واقعیت نداشت. MG برندی است که نامش مترادف با پرونده‌های حقوقی بسیار بزرگ و عدم تحویل خودرو است.

حال باید دید که در صورت واقعیت داشتن حضور محصولات این برند در شوروم BM Cars آیا بدنامی آن در بازار ایران توسط بهمن موتور از بین خواهد رفت یا خیر.

با توجه به روند آماده‌سازی شوروم BM Cars در ایران مال، احتمالاً پس از پایان ماه محرم شاهد رونمایی از محصولات وارداتی این برند بهمن موتور خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

محصولات سایپا در ونزوئلا چند دلار قیمت دارند؟ / کوئیک ST و ساینا S در کاراکاس

پیشرانه EF7 بازنشست می‌شود / موتورهای جایگزین را بشناسید

مجوز واردات خودروهای کارکرده برای اجرا ابلاغ شد

پیشرانه XUP به پایان عمرش نزدیک شد / ایران خودرو از سری XU دل می‌کند؟

کیا سورنتو ۲۰۲۴ برای اولین‌بار مشاهده شد / تغییر چهره پس از ۳ سال




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط