دنا جوانان اتومات در برابر دنا توربو دستی / نتیجه چه بود؟

از دست ندهید

دنا جوانان اتوماتیک شش سرعته در برابر دنا پلاس توربو شش سرعته دستی تست شد و مورد آزمایش قرار گرفت. آیا دنا جوانان اتومات با موتور قوی‌تر EFP توربو، از پس دنا توربو قدیمی با گیربکس دستی بر می‌آید؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: دنا جوانان اتومات در برابر دنا توربو دستی در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد اهواز و تقریبا با بدترین سوخت موجود در کشور (اکتان ۸۳) تحت یک رقابت شدید و پرفشار قرار گرفتند.

تست دنا جوانان و دنا پلاس توربو
تست دنا جوانان

دنا پلاس توربو با گیربکس شش سرعته دستی در مقابل دنا جوانان اتومات با موتور +EFP TC با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور، ۱۰ اسب بخار و ۲۵ نیوتون‌متر توان کمتری دارد.

فیلم تست و بررسی در یوتیوب بیت ران پلاس

دنا جوانان اتومات حداقل روی کاغذ قدرت و گشتاور بیشتری دارد و از طرفی گیربکس اتوماتیک اش در حالت تیپ ترونیک قابلیت تعویض دنده روی دور شش هزار را دارد.

این در حالی است که دنا توربو قدیمی هم از گیربکس شش سرعته دستی سری BE (با افت محسوس توان در بین تعویض دنده‌ها) استفاده می‌کند.

اما آیا دستی بودن گیربکس دنا توربو قدیمی می‌تواند قدرت و گشتاور کمترش را جبران کند؟

فکر می‌کنید نتیجه این مسابقه چه بود؟

تست دنا
راند اول

هوای صبح ۴۸ درجه سانتیگراد است و چنین دمایی در اهواز خنک هم محسوب می‌شود!

رقابت به صورت درگ در حال حرکت برگزار می‌شود و دمای آب هر دو خودرو یک خط پایین‌تر از وسط است. دنا جوانان اتومات را در حالت اسپرت قرار می‌دهیم. دنا توربو دستی با کمی تلاش از آن عبور می‌کند و اختلاف در سرعت‌های بالاتر بیشتر می‌شود.

اما وقتی دنا جوانان اتومات روی حالت تیپ ترونیک قرار گرفت، آن روی سکه هویدا شد! چرا که دنا توربو دستی از آن، جا ماند و این اختلاف تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ادامه داشت.

در دمای حدود ۴۸ درجه و با کیفیت افتضاح بنزین، دنا جوانان روی دنده یک ترونیک چنان شتاب می‌گیرد که فرمان از دست در می‌رود و خودرو آماده انحراف است.

شاید برای اولین بار در صنعت خودرو کشور باید گفت که قوای محرکه از پلت فرم سبقت گرفت تا شاسی خودرو تاب چنین قدرت و گشتاوری را نداشته باشد.

در واقع ما از ناهماهنگی موتور و گیربکس عبور کردیم، اما به ناهماهنگی قوای محرکه و پلت فرم رسیدیم!

تاخیر کمتر توربو موتور EFP دنا جوانان با استفاده ار عملگر الکترونیکی جدید، سریع‌تر بوست شدن توربو شارژر و کات‌آف روی دور شش هزار دست‌به‌دست هم می‌دهند تا دنا جوانان اتومات پیروز شود!

اما این تمام ماجرا نیست. چرا که دمای آب دنا جوانان در حال ورود به محدوده بحرانی است، اما دنا توربو دستی هنوز مشکلی با دمای آب ندارد. اما علت چیست؟

 

خنک‌کاری گیربکس شش سرعته دنا جوانان توسط آب رادیاتور انجام می‌شود و در نتیجه آب رادیاتور بسیار داغ است و این گرما باعث افت توان دنا اتومات می‌شود.

تست دنا
تست دنا جوانان اتوماتیک و دنا پلاس توربو
راند دوم

مسابقه تکرار می شود. دمای آب دنا جوانان بالا رفته اما به محدوده بحرانی نمی‌رسد. در چنین شرایطی استراتژی ECU به سمت محدود کردن توان برای جلوگیری از آسیب به موتور تغییر می‌کند.

این بار اما دنا توربو دستی بدون زحمت خاصی دنا جوانان اتومات را پی‌درپی شکست می‌دهد!

اما نکته اینجاست که وضعیت دمای آب در دنا توربو دستی چندان بالا نمی‌رود. بار دیگر داغ شدن بیش از حد آب رادیاتور به علت استفاده در خنک‌کاری گیربکس، به ما گوش زد می‌کند که دنا اتومات گزینه چندان مناسبی برای شهرهای بسیار گرم نیست. هر چند این اپیدمی گریبان‌گیر بیشتر خودروهای توربو شارژر با گیربکس اتوماتیک است.

البته بخشی از این موضوع هم مربوط به کالیبراسیون خودرو است. چرا که نسخه مورد آزمایش هنوز در مرحله تنظیم بود و احتمالا در محصول نهایی کمتر شاهد چنین مشکلی هستیم.

لازم به ذکر است که احتمالا اگر به بیشتر خودروهای توربو شارژ اتوماتیک، در این دما و با این کیفیت سوخت، فشار وارد می‌کردیم، شاهد افت شدید توان بودیم.

 

نتیجه

به جرات می‌توان گفت اگر گیربکس دنا جوانان اتومات دستی بود، دنا توربو قدیمی خواب پیروز شدن را هم نمی‌دید. اتلاف حدود ۱۰ درصدی توان به علت تورک کانورتر گیربکس اتوماتیک و همچنین داغ شدن بیش از حد آب رادیاتور برای خنک کاری‌اش، باعث پیروزی دنا توربو قدیمی شد.

از طرفی گیربکس شش سرعته دستی دنا توروبو قدیمی نیز عملکرد بهتری نسبت به نسخه پنج سرعته دارد و شاهد افت توان و مصرف سوخت کمتری بودیم.

در مجموع باید گفت عملکرد موتور جدید EFP توربو در دمای وحشتناک اهواز و سوخت بسیار بی‌کیفیت باز هم خوب بود. به راحتی می‌توان متوجه شد که در صورت استفاده از سوخت مناسب و همچنین راندن در دمای پایین‌تر، این موتور واقعا قلدر و پر شتاب است.

مشکل اما اینجاست که پلت‌فرم قدیمی خودرو با فرمان‌پذیری و تعادل کم و همچنین نبود ESP، اعتماد به نفس استفاده از این توان را به راننده نمی‌دهد.

باید عملکرد این موتور را روی پلت فرم IKP1 که اکنون تارا و ری‌را روی آن توسعه یافته‌اند، سنجید.

در نهایت توصیه می‌شود اگر در شهرهای گرمسیر زندگی می‌کنید، شاید بهتر است برای خرید هر اتومبیل توربویی، تجدید نظر کنید. چرا که گرما و سوخت بی‌کیفیت قاتلین بالفطره خودروهای توربوشارژر هستند.

 

بیشتر بخوانید:

پیشرانه EF7 بازنشست می‌شود / موتورهای جایگزین را بشناسید

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!




19 دیدگاه

  1. خدا رحمت کند مرحوم آیت ال منتظری را ایشان در سال ۶٣ ( حدودا) به مسئولین وقت کشور تذکر دادند که بستن مرز کشور بر روی واردات خارجی در واقع ” کشتن رقابت” میباشد و این یعنی کیفیت کالا و اجناس اگر بدتر نشود ولی پیش رفتی هم نخواهد داشت و این یعنی اول زیان کلی کشور در رقابت جهانی و دوم زیان ملت ایران در داخل بخاطر پرداخت بابت کالاهای بی کیفیت و بعد گران !!! خودروهای این سالهای کشور ( خصوصا در این سه دهه گذشته ) از جمله این موارد را نشان داده و میدهند

  2. استاد قرار نیست که ما ماشین میخریم همش کورس بزاریم که خخخخ با این حال تو این دما هم دنا اتو ای اف پی خوب دوام اورد نمیدونم تو ایران چرا ماشینها رو با درگ و کورس گذاشتن مورد نقد و بررسی قرار میدهیم هر ماشین توربو خارجی هم باشه تو این دما داغ میکنه ما میخواهیم با ماشین معمولی رانندگی کنیم گاهی هم پر شتاب نه اینکه همش در حالت کورس و درگ و رالی اخه یعنی چه

  3. اصلا معلوم نیست کی تحویل میدن و فروش دارن. هم اینو هم تارا وی ۴ و… فعلاً فقط تست و حرف و قیمت

  4. یادتونه یه لامپی بود برا سوختنیش. .جایزه گذاشته بودند..الان تو کشور ما اگه وسیله ای تا یه ما دوام بیاره. جایزه داره

  5. با عرض سلام و احترام
    لطفا فیلم تست خودروها از جمله همین مورد را روی آپارات نیز بازگذاری کنید،
    ممنونم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط