ام جی با بهمن موتور به بازار برمی‌گردد / ورود ۳ خودرو جدید MG به ایران قطعی شد

از دست ندهید

برند ام جی که سالها در میان مدیا موتور و آذویکو دست به دست شد، حالا قرار است با بهمن موتور دوباره به بازار خودرو ایران برگردد. آن هم نه با یک محصول. بلکه دو کراس اوور و یک سدان این خودروساز چینی تا ماه‌های آینده در کشور حضور خواهند داشت.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: بهمن موتور قرار است سه خودرو جدید ام جی را به ایران وارد کند. ورود هر سه خودرو MG به ایران قطعی است و باید دید پس از رونمایی از شوروم BM Cars بهمن موتور ابتدا کدام نمونه‌ها رونمایی خواهند شد.

MG در حال تغییر چهره خود در بسیاری از بازارهای جهان است. بسیاری از مدل‌های الکتریکی و بنزینی این برند چینی را می‌توان در خاورمیانه و حتی ترکیه خریداری کرد.

 

سبد محصولات این برند مملو از کراس‌اوورهای کوچک و بزرگ و سدان‌های برقی و بنزینی است. از میان تمام این محصولات، بهمن موتور برنامه دارد تا مدل‌های MG One (کراس اوور کامپکت)، MG ZS (کراس اوور ساب کامپکت) و MG 5 (سدان کامپکت) را در کشور عرضه کند.

بهمن موتور در شرایطی به یکباره محصولات جدیدی برای واردات انتخاب کرد که دو مونتاژکار چینی دیگر اکنون در بحران هستند. به‌طوری‌که شرایط فروش اقساطی اکنون تنها راه حل ممکن برای آنها است.

ام جی در سالهای قبل تنوع مدل‌های بسیار زیادی در ایران داشت. از مدل شوالیه ۵۵۰ تا کراس اوور RX5 همگی تلاش کردند تا سهمی از این بازار داشته باشند.

حتی صحبت‌هایی هم درباره مونتاژ خودرو MG 360 در آزویکو به گوش رسید که البته واقعیت نداشت. MG برندی است که نامش مترادف با پرونده‌های حقوقی بسیار بزرگ و عدم تحویل خودرو در ایران است. به همین دلیل، کار واحدهای بازاریابی و تبلیغات بهمن موتور درباره محصولات این برند کمی مشکل‌تر از مابقی چینی‌های بهمن موتور خواهد بود.

همه چیز درباره ام جی ۵ بهمن موتور

ام جی 5 بهمن موتور

پیش از هر چیز باید گفت که نباید ظاهر جذاب و اسپرت ام جی ۵ شما را هیجان‌زده کند. حتی نباید انتظار هندلینگ بسیار خوبی از این خودرو داشت.

چراکه در مقابل شما یک سدان بسیار ارزان ۶۹/۹۰۰ یوانی قرار دارد که براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۴۸۳/۰۰۹/۰۰۰ تومان است.

ام جی 5 بهمن موتور

این قیمتی است که شما در زمان ورود به نمایندگی MG و در مواجهه به تیپ پایه اتوماتیک این سدان مشاهده خواهید کرد. نمونه فول آپشن اتوماتیک ام جی ۵ هم ۹۴/۹۰۰ یوان قیمت دارد که رقمی برابر با ۶۵۵/۷۵۹/۰۰۰ تومان است.

البته که نباید انتظار فروش MG5 با چنین بهایی را از بهمن موتور داشته باشیم. اما بدترین سناریو درباره قیمت نهایی این سدان کامپکت، دو برابر شدن این ارقام است.

ام جی تلاش کرد در سگمنت سدان‌های کامپکت محصولی را به مشتری عرضه کند که ظاهر قابل قبولی داشته باشد. درباره دیزاین این محصول نظرات بسیار متفاوت است. می‌توان آن را دوست داشت و در عین حال می‌توان آن را از مدافتاده خطاب کرد.

اما قطعاً در میان چینی‌های مقیم ایران، MG5 محصول متفاوتی است که می‌تواند با تکیه بر پشتوانه انگلیسی خود فروش بهتری برای بهمن موتور رقم بزند.

ام جی 5 بهمن موتور

این خودرو در عین حال در بخش فنی هم خیلی از رقبای خود عقب نیست. جالب اینجاست که موتور مدل‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ام‌جی ۵ توان و گشتاور متفاوتی در اختیار راننده قرار می‌دهند.

از آنجایی که بهمن موتور معمولاً نمونه‌هایی را انتخاب می‌کند که در چین هم به سختی پیدا می‌شوند، (ترکیب موتور با آپشن‌ها) بهتر است همه گزینه‌های ممکن را بررسی کنیم.

فراموش نکنیم که MG5 جانشین MG GT در خط تولید این خودروساز چینی بود که زمانی مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ آن توسط مدیا موتورز به ایران وارد شد.

مشخصات فنی ام جی ۵
موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ام جی 5
موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ام جی ۵

مدل‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ این سدان چینی با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و ۸ سرعته (شبیه‌ساز) CVT توسط چینی‌ها قابل خرید است.

کم بازده‌ترین موتور ام جی ۵ نمونه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی این خودرو با گیربکس دستی است. این موتور که با کد ۱۵S4C شناخته می‌شود می‌تواند ۱۲۰ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه نیرو تولید کند. حداکثر گشتاور این موتور ۱۴۹۸ سی‌سی نیز ۱۵۰ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است.

این قوا فنی تنفس طبیعی در مدل ۲۰۲۳ با کد ۱۵FCD تولید شد که توانی برابر با ۱۲۹ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه تولید می‌کند. گشتاور آن هم با ۸ نیوتن‌متر افزایش به ۱۵۸ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه رسید.

هر دو موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۵S4C و ۱۵FCD ام جی ۵ با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و ۸ سرعته (شبیه‌ساز) CVT در شوروم‌های MG چین قابل مشاهده هستند.

موتور ۱.۵ لیتری توربو ام جی 5
موتور ۱.۵ لیتری توربو ام جی ۵

نمونه قوی‌تر موتور ۱.۵ لیتری این خودرو (۱۴۹۰ سی‌سی) با قوای فنی توربو در سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این موتور که ۱۵C4E نام داشت می‌توانست ۱۷۳ اسب بخار نیرو در ۵۶۰۰ دور در دقیقه تولید کند. گشتاور خروجی آن هم به ۲۷۵ نیوتن‌متر در بین دورهای ۱۷۵۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه می‌رسید.

اما برای سال ۲۰۲۳ قدرت و گشتاور این موتور تغییر کرد. به طوری که اکنون ۱۸۱ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه قدرت در اختیار راننده قرار می‌دهد. گشتاور آن هم ۲۸۵ نیوتن‌متر در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور رسید. این موتور به غیر از گیربکس CVT با جعبه‌دنده ۷ سرعته دوکلاچه تـَر هم به فروش می‌رسد.

آپشن‌های ام جی ۵

طول، عرض و ارتفاع ام جی ۵ برابر است با ۴۶۷۵×۱۸۴۲×۱۴۸۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۶۸۰ میلیمتر اعلام شد. حجم باک سوخت این خودرو ۵۰ لیتر است و فضای بار آن هم به ۴۰۰ لیتر می‌رسد. وزن MG5 هم براساس نوع موتور، گیربکس و آپشن‌های رفاهی آن بین ۱۲۰۵ تا ۱۳۱۵ کیلوگرم متغیر است.

تیپ‌های ارزان این خودرو با رینگ‌های ۱۶ اینچی (۲۰۵/۵۵) و نمونه‌های گرانتر با رینگ‌های ۱۷ اینچی (۲۱۵/۵۰) به فروش می‌رسند. MG5 در کامل‌ترین تیپ دارای ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده‌ای است.

سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (دوربین دید عقب در نسخه پایه)، کروز کنترل آداپتیو (کروز معمولی در مدل پایه)، ترمز پارک برقی و سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی هم جز امکانات این خودرو بشمار می‌روند.

رادار خطی، هشدار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمزهای اکتیو هم در تیپ فول وجود دارند. سانروف برقی هم مخصوص نسخه‌های گران قیمت این سدان چینی است.

ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دسته‌دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان، صندلی‌های گرمکن‌دار چرمی، نمایشگر لمسی ۱۲.۲۵ اینچی، سیستم صوتی YAMAHA، چراغ‌های LED و ایرکاندیشن اتوماتیک با فیلتر PM2.5 هم تکمیل‌کننده لیست امکانات رفاهی این خودرو هستند. لازم به ذکر است که نمونه‌های ارزان ام جی ۵ تهویه دستی دارند.

آمار فروش و سهم بازار ام جی ۵ در بازار خودرو چین

ام جی 5 بهمن موتور

ام جی ۵ سی و پنجمین سدان کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است. طبیعتاً این خودرو به اندازه هوندا سیویک یا تویوتا کرولا در چین پرطرفدار نیست. اما جالب است بدانیم که روند فروش این خودرو در چین از چری آریزو ۵ و ۶ (مدیران خودرو)، جتا VA3 (ماموت خودرو) و چانگان Uni-V (پارس خودرو) بهتر و بیشتر است.

آمار فروش ام جی 5 در چین

پس از گذشت شش ماه از سال ۲۰۲۳ ام‌جی۵ با فروش ۲۴/۷۳۹ دستگاه به اندازه فروش یک ماه فولکس واگن Lavida در چین هم نیست. اما با همین شرایط اکنون ۴۳/۲۴ درصد از فروش کل محصولات MG متعلق به این خودرو است.

همه چیز درباره ام جی One

ام جی One

ام جی One دومین خودرو وارداتی بهمن موتور بشمار می‌رود که زیر چتر BM Cars به بازار عرضه می‌شود. این کراس اوور کامپکت یکی از جدیدترین ساخته‌های MG است که از سومین نسل از سبک طراحی خودروهای این برند استفاده می‌کند.

ام جی One نخستین خودرو MG است که از پلتفرم SIGMA استفاده می‌کند. این پلتفرم modular به ام جی اجازه می‌دهد که بتواند بیش از ۱۰۰ زیر ساخت مختلف برای تولیدات خود داشته باشد.

به زبان ساده، اگر تقاضا برای خودروهای سدان این برند بیشتر شد، MG می‌تواند با تغییرات کمی در پلتفرم سیگما، آن را به بن‌سازه یک سدان تبدیل کند. اگر درخواست تولید یک خودرو اسپرت وجود داشت، MG در مدت زمان کمی با تغییراتی اندک در این پلتفرم می‌تواند خودرو اسپرت تولید کند.

پلتفرم سیگما MG می‌تواند زیر ساخت یک هاچ‌بک شهری باشد. در عین حال با تغییراتی اندک می‌تواند بن‌سازه یک کراس اوور بزرگ را شکل دهد. حتی MG عنوان کرد که علاوه بر خودروهای اسپرت، پلتفرم SIGMA قادر است یک شاسی بلند کاملاً آفرودی در این خودروساز به وجود آورد.

ام جی One در دو نسخه α و β تولید می‌شود. تیپ α نسخه‌های اسپرت MG One هستند و تیپ β مدل‌های high tech آن را معرفی می‌کنند.

ارزانترین تیپ MG One مدل ۲۰۲۲ در چین ۹۱/۸۰۰ یوان (۶۳۸/۰۱۰/۰۰۰ تومان) قیمت دارد. گرانترین نسخه این خودرو هم با برچسب قیمتی ۱۲۱/۸۰۰ یوان (۸۴۶/۵۱۰/۰۰۰ تومان) در نمایندگی‌های این برند قابل مشاهده‌اند.

اما قیمتی که MG برای مدل ۲۰۲۳ این کراس اوور خود در نظر گرفت، از ۱۰۷/۸۰۰ یوان (۷۴۹/۲۱۰/۰۰۰ تومان) شروع می‌شود. گرانترین تیپ این خودرو هم ۱۲۹/۸۰۰ یوان (۹۰۲/۱۱۰/۰۰۰ تومان) قیمت دارد. با توجه به قیمت این کراس اوور کامپکت در چین، متأسفانه نمی‌توان انتظار ورود آن را با قیمتی مناسب داشت.

مشخصات فنی ام جی One

موتور ام جی One

برخلاف MG5، مدل One فقط با یک قوای فنی توسط چینی‌ها قابل خرید است. موتور ۱.۵ لیتری توربو این کراس اوور با حجم ۱۴۹۰ سی‌سی با کد ۱۵C4E شناخته می‌شود.

این موتور در ۵۶۰۰ دور در دقیقه، ۱۸۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. گشتاور خروجی آن هم به ۲۸۵ نیوتن‌متر می‌رسد که از دور ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.

تمامی قدرت و گشتاور این موتور توسط گیربکس CVT اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. شاید کمی کسل‌کننده به نظر برسد. اما باید گفت MG One در ۸.۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن هم به ۱۹۵ کیلومتر در ساعت محدود است. چنین ارقامی برای یک کراس اوور کامپکت ۱۵۱۵ کیلوگرمی چندان هم بد نیست.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر است با ۴۵۷۹×۱۸۶۶×۱۶۱۷ میلیمتر. فاصله بین دو محور آن هم ۲۶۷۰ میلیمتر اعلام شد. حجم باک سوخت ام جی One به ۵۵ لیتر می‌رسد و حجم صندوق عقب آن هم فقط ۳۳۶ لیتر است. البته با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها این حجم به ۱۱۲۰ لیتر افزایش میاید.

آپشن‌های ام جی One در چین

ارزانترین تیپ ام جی One در چین با رینگ‌های ۱۸ اینچی و تایرهای ۲۵۵/۵۵ به دست مشتریان می‌رسد. گرانترین نمونه این کراس اوور هم دارای رینگ‌های ۱۹ اینچی و تایرهای ۲۲۵/۵۰ است.

MG One دارای ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و TPMS است. ایربگ سرنشینان جلو و جانبی هم در تمامی تیپ‌های این خودرو استاندارد است. اما فقط مدل فول آن با ایربگ‌های پرده‌ای تولید می‌شود.

ام جی One

مدل فول همچنین با سنسورهای پارک جلو و عقب، هشدار برخورد جانبی، هشدار بازشدن درب‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب مودهای رانندگی، ترمز پارک اتوماتیک و سامانه‌های کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرازیری به فروش می‌رسد.

این نسخه علاوه بر آپشن‌های فوق مجهز به رادار خطی، هشدار خروج از خط، رادار نقاط کور، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب و ترمزهای اکتیو است.

ام جی One

سانروف پانورامیک بازشو در همه مدل‌ها استاندارد است و روف‌رک، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای هم در واریانت‌های ارزان و گران One مشاهده می‌شوند.

تنظیم زاویه فرمان این خودرو در همه مدل‌ها دستی است. One مجهز به دسته‌دنده الکترونیکی است. راننده می‌تواند با استفاده از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت آمپر به اطلاعات مورد نظر دسترسی داشته باشد. تیپ فول ام جی One با صندلی‌های چرمی برقی گرمکن‌دار هم قابل خرید است.

نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، سیستم صوتی YAMAHA، چراغ‌های LED، نورپردازی داخلی با ۲۵۶ رنگ، سنسور باران، برف‌پاکن عقب و ایرکاندیشن دو نقطه‌ای اتوماتیک با فیلتر PM2.5 و خروجی تهویه عقب هم تکمیل‌کننده لیست آپشن‌های این خودرو هستند.

آمار فروش ام جی One در چین

آمار فروش ام جی One

ام جی One هر چقدر در ظاهر خودرو قابل قبولی به نظر می‌رسد، در باطن وقتی به آمار فروش آن نگاه می‌کنیم یک فاجعه تمام عیار است.

MG One از لحاظ آمار فروش یکصد و بیست و هشتمین کراس اوور کامپکت پر فروش در بازار خودرو چین است. یعنی فروش این محصول از خودروهایی مانند Venucia Big-V (نورا موتور)، چانگان CS55 پلاس (سایپا)، چانگان Uni-T (سایپا)، جتا VS5 (ماموت خودرو)، جتور داشنگ / X1 (فیدلیتی XB1 بهمن موتور)، تیگو ۷ پرو (مدیران خودرو)، فونیکس FX (مدیران خودرو)، لاماری ایما (آرین پارس موتور) و KMC X5 (کرمان موتور) هم در چین پایین‌تر است.

ام جی One با چنین فروش پایینی در چین فقط ۱.۸۳ درصد از سبد فروش MG را دراختیار دارد. همین موضوع هم باعث شد که سهم فروش آن در بازار فقط ۰.۰۴% باشد!

ام جی One

کافیست نگاهی گذرا به نمودار فوق داشته باشیم. همانطور که در تصویر نیز مشخص است، اوج فروش ام جی One در چین به نخستین ماه از سال جاری (۱۰۱۴ دستگاه) میلادی برمی‌گردد.

هرچه به جلوتر حرکت می‌کنیم، افت فروش این کراس اوور کامپکت در چین بیشتر نمایان می‌شود. بطوریکه نسبت به ماه ژانویه، این خودرو بیش از ۸۴.۶% از مشتریان خود در چین را از دست داد. به طور خلاصه، اگر شما به عنوان توریست از ایران کالایی را به چین ببرید، احتمالاً بیشتر از ۱۵۶ نفر (تعداد خریداران ام جی One در تیر ماه) برای خرید آن به سراغ شما می‌آیند.

همه چیز درباره ام جی ZS بهمن موتور

ام جی ZS

ام جی ZS گرچه یکی از قدیمی‌ترین تولیدات این برند چینی است و تنوع موتورهای زیادی دارد. اما فروشی به شدت پایین در چین دارد. بطوریکه این خودرو در تیر ماه امسال فقط ۱۱ مشتری در کشور یک میلیارد و چهارصد میلیونی چین داشت. حتی تصور این رقم فروش فاجعه‌بار هم ممکن نیست.

MG ZS از سال ۲۰۱۷ به عنوان یک کراس اوور ساب کامپکت در خط تولید حضور دارد. ZS به غیر از چین در بسیاری از بازارهای جهان محصولی پرفروش بشمار می‌رود.

این کراس اوور کوچک در شیلی، آفریقا، تایلند، هندوستان، استرالیا و انگلیس به فروش می‌رسد. اما تمامی مدل‌های آن در چین، هند و تایلند تولید می‌شوند.

ام جی ZS

ارزانترین تیپ ام‌جی ZS در چین که با گیربکس دستی به فروش می‌رسد، ۸۵/۸۰۰ یوان (۵۹۵/۴۵۲/۰۰۰ تومان) قیمت دارد. گرانترین مدل این خودرو در آن کشور هم ۹۹/۸۰۰ یوان (۶۹۲/۶۱۲/۰۰۰ تومان) ارزش دارد.

همانطور که عنوان شد، این خودرو با موتورهای متنوعی در بازارهای مختلف حضور دارد. برای مثال، بریتانیایی‌ها نمونه ۱ لیتری اتوماتیک ZS را (تیپ Excite) به بهای ۲۰/۳۵۵ پوند (۱/۳۰۵/۹۷۶/۸۰۰ تومان) خریداری می‌کنند. همین تیپ با گیربکس دستی و موتور ۱.۵ لیتری، ۱۷/۸۲۰ پوند (۱/۱۴۳/۳۳۱/۲۰۰ تومان) به بازار بریتانیا عرضه می‌شود.

مشخصات فنی ام جی ZS

ام جی ZS از ابتدای تولید تاکنون با سه موتور در بازارهای مختلف حضور داشت. هنوز مشخص نیست مدل انتخابی از سوی بهمن موتور برای بازار ایران کدامیک از این موتورها است. اما بهتر است پیش از ورود این کراس اوور کوچک به ایران درباره همه آنها اطلاعات مختصری کسب کنیم.

ضعیف‌ترین قوای محرکه MG ZS یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی است که با کد ۱۵S4C تولید می‌شود. این موتور در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، ۱۲۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. گشتاور خروجی آن هم ۱۵۰ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است.

ام جی ZS / موتور ۱.۵ لیتری

این قوای محرکه ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سی‌سی) هم با گیربکس ۵ سرعته دستی به فروش می‌رسد، هم جعبه‌دنده CVT را می‌توان برای آن انتخاب کرد. همه مدل‌های ارزان و گران ZS در بازار چنین اکنون با این مشخصات فنی تولید و به فروش می‌رسند.

دومین موتور انتخابی برای این کراس اوور کوچک، ۱.۳ لیتری توربو است. این قوای محرکه چهار سیلندر، ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. این موتور در سال ۲۰۲۰ در زیر درب موتور ZS مشاهده می‌شد و فقط با گیربکس پنج سرعته دستی قابل سفارش بود.

سومین قوای محرکه یک نمونه ۱ لیتری است که ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. این تیپ از ام جی ZS در سال ۲۰۱۸ تولید می‌شد که با گیربکس ۶ سرعته دستی قابل خرید بود.

ZS طول و عرض و ارتفاعی برابر با ۴۳۲۳×۱۸۰۹×۱۶۵۳ میلیمتر دارد و فاصله بین دو محور آن هم ۲۵۸۵ میلیمتر است. حجم باک سوخت این کراس اوور کوچک ۴۵ لیتر است و فضای بار آن هم به ۳۵۹ لیتر می‌رسد.

شتاب صفر تا صد قوی‌ترین نمونه این خودرو ۱۰.۴ ثانیه است و این رقم برای کندترین مدل به ۱۲.۱ ثانیه می‌رسد. حداکثر سرعت ZS هم در قوی‌ترین نسخه به ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

آپشن‌های ام جی ZS

ZS فقط با رینگ‌های ۱۷ اینچی و تایرهای ۲۱۵/۵۵ در چین به فروش می‌رسد. امکاناتی مانند ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS و ایربگ‌های راننده و سرنشین در تمام مدل‌های این کراس اوور کوچک استاندارد است.

اما در هیچ‌کدام از تیپ‌های این خودرو، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای را نمی‌بینیم. سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری‌ها، سانروف پانورامیک و روف‌رک هم در همه مدل‌ها وجود دارند.

ام جی ZS

ZS با استارت دکمه‌ای، سامانه ورود بدون کلید، نمایشگر ۳.۵ اینچی پشت آمپر، نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی، چراغ‌های LED، برف‌پاکن عقب، تهویه دستی با خروجی ردیف دوم به فروش می‌رسد.

برای این خودرو می‌توان رینگ‌های ۱۹ اینچی و کیت اسپرت بدنه هم سفارش داد. اما بعید است که نمونه‌های وارداتی بهمن موتور مجهز به این آپشن‌ها باشند.

آمار فروش ام جی ZS در چین

آمار فروش ام جی ZS در چین

فقط چند ثانیه تماشای آماری که در تصویر بالا قابل مشاهده است به ما نشان می‌دهد که چقدر این کراس اوور کوچک در چین نامحبوب است.

هر قدر MG ZS محصولی جهانی برای این برند چینی بشمار می‌رود، اما در بازار خودرو چین این محصول به هیچ عنوان خوش فروش نیست. نگاه آمار فروش شش ماهه سال جاری میلادی ZS در چین نمایانگر آن است که فروش آن حتی سه رقمی هم نشد.

ZS در شرایطی بیست و دومین کراس اوور کوچک پرفروش در چین است که فروش آن از خودروهایی مانند ام‌وی‌ام X22 پرو (مدیران خودرو) و چانگان CS35 پلاس (سایپا) پایین‌تر است. اما خودروهایی مانند زوتی DL5 (پارس خودرو)، BAC X3 (خودروسازان بم) و تیگارد X35 (سانیار موتور) از MG ZS هم اوضاع رقت‌انگیزتری در بازار خودرو چین دارند.

آیا محصولات ام جی در ایران ارزش خرید دارند؟

پس از کسب اطلاعات لازم درباره محصولات وارداتی MG بهتر می‌توانیم به این پرسش پاسخ دهیم. باید تأکید کرد که هنوز مشخص نیست خودروهای وارداتی ام جی در ایران مجهز به کدام موتور و کدام سطح از آپشن‌های ایمنی و رفاهی هستند.

اما حال که دید کلی نسبت به همه این خودروها داریم باید عنوان کرد که خودروهای MG از لحاظ قوای فنی، برتری خاصی در بازار خودرو ایران نخواهند داشت.

از منظر سطح آپشن‌های ایمنی و رفاهی هم قطعاً بهتر از خودروهای ایرانی هستند. اما پیش از هر چیز باید دید که با چه قیمتی در کشور عرضه خواهند شد. آن وقت می‌توان گفت که آیا پرداخت هزینه خرید محصولات MG در ایران با توجه به حضور رقبای دیگر منطقی است یا خیر.

فعلاً با توجه به اطلاعاتی که بدست آوردیم، می‌دانیم که محصولات MG برای چینی‌ها در کشور خودشان چندان هم جذاب نیست. بازار خودرو چین تنوع بسیار بالایی دارد و انتخاب خودرو با توجه به انحصاری نبودن مارکت، آسان‌تر از ایران است. همین امر هم چینی‌ها را متقاعد می‌کند که به جای خرید خودروهای بی ارزش به سراغ برندهای باکیفیت بروند.

فراموش نکنیم که زنده‌کردن دوباره برند MG با توجه به حواشی و پرونده‌های سنگین قضایی واردکنندگان قبلی در ایران کار آسانی نخواهد بود. اما وجود این برند، که پشتوانه آن گذشته بریتانیایی‌اش است می‌تواند صرفاً تنوع بیشتری به بازار خودرو ایران دهد.

بیشتر بخوانید:

۱۱۳۳ چانگان وارداتی سایپا از گمرک ترخیص شدند

آمار تولید خودرو اعلام شد / ۱۸ دستگاه اطلس و ۱۶ دستگاه سهند

قیمت کوئیک GX، ساینا GX، شاهین اتوماتیک و اطلس هنوز معلوم نیست!

BM CARS برند جدید بهمن موتور برای خودروهای وارداتی

محصولات سایپا در ونزوئلا چند دلار قیمت دارند؟ / کوئیک ST و ساینا S در کاراکاس

پیشرانه EF7 بازنشست می‌شود / موتورهای جایگزین را بشناسید




6 دیدگاه

  1. اگر خود بهمن موتور با چماق قیمت این‌ها را نابود نکند مطمئنا فروش مناسبی خواهند داشت. هموطنی که برای خودروهای ایرانی ماه‌ها تو نوبت می‌ماند، مطمئنا از روی این‌ها به سادگی نخواهد گذشت. البته توربو بودن هم دردسر کمی نیست و ممکن است بازار را محدودتر کند.

    • دقت بفرمایید دوستانی که در اینجا نظر می‌دهند اصل ماجرا را فراموش کرده‌اند می‌گویند که تعداد نفرات فاعل را زیاد کنید که در صف نایستیم

  2. بیت ران عزیز، ام‌جی برند گلوبال سایک هست و در چین اصلا مارکتینگ نمیشه، همین خودروها رو سایک با برند Roewe در چین میفروشه و شما باید آمار فروش اونها رو ببینید!
    اتفاقا فروش برند ام‌جی در بازارهای خارج چین(استرالیا، اروپا، جنوب شرق آسیا) خیلی خوب هست.

    • حسین عزیز؛ MG سه کارخانه تولید خودرو در چین داره که محصولات این برند هم توی چین به فروش می رسند و هم به بازارهای جهانی صادر میشن. کافیه سرچ بیشتری توی فضای وب داشته باشیم. کافیه به این لینک سر بزنید تا ببینید برای مثال خودرویی مثل MG HS تو ماه های مختلف سال ۲۰۲۳ چقدر تو بازار چین (با برند MG) فروش داشته –> https://www.chinamobil.ru/eng/saic/mg/hs/?view=sales

      محمد فتح‌اللهی / دبیر بیت‌ران

  3. سایتی که به آن اشاره کردین آمار دقیقی نداره برای مثال مثلن در مورد فروش MG در امارات هیچ آمار فروشی از مدل RX5 نداده و همینطور در مورد فروش در اروپا هیچ آماری از مدلهای MG4 , MARVEL نداده ضمن مدل zs از پر فروش ترین خودروهای ام جی در دتیاست
    مهمترین سایت آمار فروش خودرو در چین سایت carsaleschina هست که متاسفانه چند ماهی هست که بروز رسانی نشده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط