ایمنی خودرو تارا ، چرا تارا

از دست ندهید

دستش را به بدنه خودرو می‌زند و می‌گوید دیدی فرو رفت پس ایمن نیست! آن یکی می‌گوید ستون را نگاه کن چه مقاومتی دارد! پس ایمن است، اما واقعیت ایمنی خودرو تارا چیست؟

بیت ران – امین آزاد: این روزها فضای مجازی پر شده از فیلم افرادی که با دست زدن به بدنه خودرو، ایمنی آن را می‌سنجند اما واقعیت ایمنی تارا  چیست؟

بر اساس استاندارد ایمنی در سال‌های اخیر، خودروهای تولید شده برای حفظ جان عابر پیاده باید دارای ورقه ضربه‌پذیر و ارتجاعی باشند پس اگر شما به بدنه یک لکسوس با پنج ستاره ایمنی هم دست بزنید بدنه آن مانند تارا یا پژو پارس فرو می‌رود، اما آیا پژو پارس یا تارا هم مانند لکسوس ایمن هستند؟

ایمنی خودرو تارا

پاسخ قطعا خیر است، چرا که لکسوس در مدل‌های مختلف پنج ستاره ایمنی را بدست آورده اما اگر تارا به پژو ۳۰۱ هم وفادار بوده باشد (خودرویی که از روی آن ساخته شده) باز  سه ستاره ایمنی را می‌گیرد که متوسط در جهان است.

اما پژو پارس حتی اگر به پلت فرم فرانسوی پژو ۴۰۵ هم وفادار بوده باشد باز یک خودرو کاملا ناایمن و از رده خارج بر اساس تست‌های تصادف است.

فیلم کیفیت بدنه لکسوس

این را هم در نظر بگیرید که اگر به بدنه لکسوس ۱۵ سال قبل دست بزنید فرو نمی‌رود ولی مدل جدید فرو می‌رود با این وجود محصول جدید لکسوس ایمن‌تر است.

ایمنی خودرو تارا
شاسی خودرو تارا
واقعیت ایمنی خودرو تارا

پس تا اینجا دیدیم که بدنه هر سه خودرو فرو می‌رود اما لکسوس کجا و پژو پارس کجا، در اصل می‌توان گفت پژو پارس در بدترین حالت، تارا در میانه و لکسوس در بالای جدول ایمنی قرار دارد.

اما پس چه چیزی مهم است؟  مهم ساختار ایمنی، اسکلت خودرو و استفاده از فولاد استحکام بالا در پلت فرم خودرو با ضخامتی بیش از ۲.۵ میلی متر است.

ایمنی خودرو تارا

برای یافتن این سوال که آیا تارا واقعا  اسکلت و پلت فرم محکمی دارد تیم بیت ران پس از ماه‌ها مکاتبه توانست از خط تولید تارا بازدید کند.

بازدید عجیب برای ایمنی خودرو تارا

این را بگویم که ایران خودرو در پی فشار افکار عمومی و در کمال تعجب من به عنوان سردبیر سایت بیت ران حاضر به همکاری شد.

پس از بازدید در تیر ماه سال ۱۴۰۲ کاملا مشخص بود که در ستون‌ها و پلت فرم خودرو از فولاد استحکام بالا استفاده شده بود که ضخامت ورق‌های استفاده شده بین ۲ تا ۳ میلی متر در جاهای حساس بود.

شرکت ایران خودرو حاضر نشد به ما پاسخ دهد که ورق خودرو از کجا تامین می‌شود اما منابع آگاه به بیت ران گفتند که ورق تارا از خارج از ایران وارد می‌شود. چون فولاد سازان ایرانی توانایی تولید چنین فولادی را ندارند.

ایمنی خودرو تارا
ستون خودرو تارا
بر اساس تحقیقات ما تنها در تارا در صنعت خودرو ایران در این حجم از این ورق ها استفاده می‌شود.

اینکه در آینده، آیا ایران خودرو به روند استفاده از این ورق ادامه دهد یا خیر، برای ما مشخص نیست ما تنها می‌توانیم به بازدید خود در تیر ماه ۱۴۰۲ استناد کنیم.

در صنعت خودرو ایران فقط شاهین سایپا از نظر ایمنی با خودرو تارا حدودا برابر است. البته دقیقا نمی‌توان گفت تارا ایمن‌تر است یا شاهین، چرا که هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو حاضر به ارائه تست تصادف کامل نشده‌اند.

بیت ران البته به تست تصادف ری‌را دیگر محصول ایران خودرو هم دست یافت که نشان می‌دهد در تست تصادف ستون خودرو ضربه را تحمل می‌کند. این خودرو پلت فرم مشابهی با تارا دارد.

 

ایمنی خودرو تارا
خط بدنه تارا

بر اساس اطلاعات بدست آمده بیت ران، در تارا بیش از شاهین از فولاد استحکام بالا استفاده شده است، تست میدانی هندلینگ بیت ران هم نشان می‌دهد هندلینگ تارا بهتر از شاهین است.در ضمن تارا سیستم کنترل پایداری دارد اما شاهین ندارد.

گفتنی است با وجود پیگیری مکرر بیت ران، سایپا تاکنون حاضر به هیچگونه همکاری برای بازدید از خط  شاهین(بدنه سازی) نشده است.

ایمنی خودرو تارا
ساختار در تارا
اما چرا دانستن این مسائل برای مخاطب مهم است؟

قطعا اگر به جای پلت فرم پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ از پلت فرم تارا در محصولات ایران خودرو استفاده شود آمار کشته‌های تصادف‌ها در ایران  کاهش پیدا می‌کند.

ممکن است مطرح شود پلت فرم پژو ۲۰۶ و تارا یکسان، و پی اف یک پژو است. اما باید بدانید پلت فرم پی اف یک پژو از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸ در حال توسعه بود و نمی‌توان نسل اول این پلت فرم  که در پژو ۲۰۷ ایران خودرو، پژو ۲۰۶ و رانا استفاده می‌شود را با نسل آخر این پلت فرم در سال ۲۰۱۸ که در تارا استفاده می‌شود یکی دانست.

براساس بازدید ما از هر دو خط پژو ۲۰۶ و تارا، مشخص بود که در شاسی  تارا ورق‌های استفاده شده ضخیم‌تر بودند.

ایمنی خودرو تارا

درخواست عمومی برای ایمنی

هم اکنون هم سایپا و هم ایران خودرو دو پلت فرم ایمن را برای تولید دارند، اما همچنان بیش از ۹۰ درصد تولیدات این دو شرکت، از پلت فرم های قدیمی استفاده می‌کنند.

بنظر شما آیا آنهایی که نمی‌توانند ورق استحکام بالا در تیراژ گسترده تولید کنند یا خودروسازانی که برای تغییر خطوط برای تولید این دو پلت فرم ایمن، باید سرمایه گذاری گسترده‌ای انجام دهند، راضی هستند تا مشتری ایرانی واقعیت را بداند؟

ایمنی خودرو تارا

حالا اگر مخاطب بداند که این دو چقدر از نظر ایمنی متفاوت باقی هستند باز هم خودروساز می‌تواند تولید محصولات قدیمی را توجیه کند؟

البته این نوشته به معنی تایید تارا نیست، تارا برای بهتر شدن نیاز به موتور قوی‌تر، دقت در مونتاژ، کیفیت بهتر مواد تزئینات داخلی و یک فیس لیفت دارد.

از طرفی ایران خودرو و سایپا باید نسبت به افکار عمومی پاسخگو باشند و تست تصادف محصولات خود را بصورت کامل منتشر کنند.

ایمنی خودرو تارا

بیشتر بخوانید:

ایمنی خودرو تارا چگونه است ؟

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!

محصولات اشکودا برای بازار خودرو ایران رونمایی شدند / ۵ خودرو جدید اشکودا

جتا VS7 ماموت خودرو در یک قدمی بازار / بررسی اشکودا کودیاک چینی

جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین / بررسی تخصصی اشکودا Rapid چینی

قیمت اشکودا فابیا ۲۰۲۳ براساس قوانین جدید مالیاتی در ترکیه

قطعات یدکی خودروهای چینی نایاب شد

پرونده جدید کلاهبرداری پیش فروش خودرو با ۲ هزار شاکی

لئو MX8 ایستا موتور ارس چه تفاوت‌هایی با نمونه چینی خود دارد؟ / بررسی تخصصی

اشکودا کوشاک زیر ذره‌بین / کراس‌اوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران

قیمت هوندا کلیک به ۲۷۰ میلیون تومان رسید / موتورسیکلت گران و کمیاب شد

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

افزایش شدید قیمت کارخانه‌ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ

کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!




44 دیدگاه

    • چقدر سرمایه گذاری و هزینه تو این صنعت کردید اونوقت خروجیش این باید باشه واقعا چرا دولت اینقدر کمک به این صنعت می کنه که هیچ پیشرفت و هیج خروجی بدرد بخوری نداره گل سر سبد ایران‌خودرو اونوقت میشه تازه یه ماشین چینی مثل هایما که اونم مفت نمیرزه واقعا جای حرف داره

  1. با سلام و احترام؛
    این درست است که لایه بیرونی خودروها نقشی در استحکام و ایمنی خودرو ندارد ولی اگر ورق‌ها بسیار نازک باشند و فرم مناسبی نداشته و خم‌های طولی و عرضی لازم را نداشته باشند یا از پشت تقویت نشده باشند، آنگاه حین حرکت خودرو و حتی در سرعت‌های کم به لرزش افتاده و تولید صدا و ویبره می‌کنند که این هم مناسب نیست وباعث عدم آسایش سرنشینان می‌شود. پس باید یا طراح در ورق‌های بیرونی خم‌های طولی و عرضی مناسب را ایجاد کند یا اینکه از پشت با نصب ورق‌های مخصوص کاهش ویبره و ارتعاش آنها را در برابر ویبره مقاوم‌تر کرد. این ورق‌ها همان‌هایی هستند که یک سایت تولیدی ایران خودرو یادش رفته بود پشت ورق سقف نصب کند و درنتیجه سقف استحکام لازم نداشت.
    البته گیرم با این مقالات و خبرها موضوع مقاومت و استحکام این خودروها حل شود، موضوع مقاومت در برابر خودرگی هنوز پابرجا است و باید از ورق‌های با عملیات خاص گالوانیزه کردن یا فرآیند کاتافورز (کاتافرز) کردن مقاومت بالای اجزا در مقابل عوامل محیطی و خوردگی را تضمین کرد.
    مجدداً از دست‌اندرکاران این سایت یا هر سایت خودرویی دیگر تقاضا می‌کنم در خصوص وضعیت مقاومت ورق‌های خودروسازان ایرانی در مقابل عوامل محیطی و خوردگی تحقیق نموده و نتیجه را به مردم اعلام کنند.
    الان خودروسازان معتبر یا از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند یا از ورقی که کاتافورز (کاتافرز) شده. البته روش گالوانیزه کردن چینی‌ها به پیشرفتگی روش گالوانیزه کردن اروپایی‌ها نیست و نقاط جوش را به خوبی اروپایی‌ها پوشش نمی‌دهند.
    با اجازه بنده این درخواست را تا اعلام نتیجه در سایت‌ها و مقالات دیگر منتشر می‌کنم.

    • با نظرت کامل موافقم چون بنده یک پژو پارس مدل ۱۴۰۱دارم الان شروع به زنگ زدگی کرده و این رو هم اضافه کنم که حتی یک بار هم کارواش رفتم و حدود ۳ یا ۴ بار بدنه رو شستم و خشک کردم. ما هنوز به صنعت گالوانیزه کردن آشنایی نداریم.

    • با سلام خدمت شما بزرگوار
      در مورد بخش اول صحبت های شما یه نکته بگم: شما بدیهیاتی رو مطرح کردید که هر طراحی این موارد رو از من و شما خیلی بهتر میدونه، لطفا دانش این افراد رو به این راحتی زیر سوال نبرید.

  2. والا بدی این حرفه اینه که اگر بیای تعریف کنی، یه مشت از خدا بی خبر میان فحش میدن و میگن شما پول گرفتی داری تبلیغ میکنی. اگر بد بگی که دیگه هیچی. میگن داری میزنی تو سر ماشین و اینا.

  3. 😂😂😂 نه بابا از لکسوس بهتره مثل لندکروز و ۲۰۶ . بنده خدا رینگ اسپرت دنا رو هم حذف کردن . حالا ورق استحکام بالا از خارج وارد کردن. منبع ناشناستون کیه.

  4. نمیدونم دلیل اینکه بیت ران سعی میکنه ایران‌خودرو را از سایپا بهتر نشان بده چیه.این همه توجیهات الکیه. توی یک تصادف استحکام یک خودرو مشخص میشه اون موقع باید دید یک خودرو ایمنی داره یا نه.

    • چرا بعضی ها میخوان همیشه ساز مخالف بزنن بابا همه لعقل دارندمیفهمن کدوم مطلب درست کدوم نادرست لازم نیست شما با عقل ناقصتون تایید یا رد کنین

    • چرا بعضی ها میخوان همیشه ساز مخالف بزنن بابا همه لعقل دارندمیفهمن کدوم مطلب درست کدوم نادرست لازم نیست شما با عقل ناقصتون تایید یا رد کنین

  5. من سه روز پیش تارا تحویل گرفتم به خاطر این فیلمها بدنه رو چک کردم اصلا خدا شاهده همچین چیزی نیست که فیلمهاش پخش شده .۲۰۶ داشتم کاپوت می رفت تو اما کاپوت تارا این طور نیست قوی تر هست ماشین کاملا به روز هست حالا چرا این فیلمها پخش می شه نمی دونم فقط می دونم رقابت سختی بین تارا و شاهین هست شاید راه حلی برای کشوندن به سمت شاهین باشه

  6. برای شرکت هزینه ای نداره ۳ تا خودرو تارا با سرعت ۶۰و۸۰ و۱۰۰کیلومتر درساعت بزن به دیوار وفیلمشو بزار تو سایت….بزار خود مردم قضاوت میکنن…تمام

  7. باسلام
    به نظر می‌رسه اکثر نظرات تحت تأثیر نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای داخلی است

    یعنی اگر هر خودرو دیگری هم بررسی بشه بازخوردش بین مردم همینه

    ربطی به تارا و غیر تارا نداره

    اگر غیر اینه دوستان یه خودرو داخلی با کیفیت رو معرفی کنند تا بقیه هم بدونن

  8. بدنه قوطی رانی ،تارا، اتاق وستون شاسی هم حلب روغن ،با۶۰تا سرعت زدم ته ماشین خارجی ، تا داشبورد کنده شد ،اصلا نصف ماشین رفت ونیاز به تعویض اتاق

  9. من وانت گرفتم صفر آمدام درکاپوت آهسته ببندام کف دستم رفت داخل کاپوت تصویر کف دست فرو رفته ماند خانمه بچه یگسا له بقلش بود گذاشت روکاپوت رد پاش فرورفت تمام اطرف بهمین شکل حتی رد باسطن طرف که تکیه کرده لا اقل از پلاستیک فشورده یا داخل را بافوم ویا چیزی پورشه خانمه دوکیلو میوه خسته شده روماشینت میزاره ردش میفته بامردوم میشد هرروز بحث کرد یا خودرو ساز سال یگبار فرو رفتگی وخط خش را ریگان دروست کنه مردوم خودرو میگیرند استفاده کنند نه تو ویترین ویاموزه بگذارند ویاهروز بیمه دادگاه پسگاه برند

  10. لطف کنید از همین اجل معلق ها یکی یدونه بدین به ما ایرانیهای بدبخت حداقل توی ماشین بوی نویی بده خسته شدیم ازاین ماشینای که عمر مفیدشونو ۲۰سال قبل کردن ووقتی سوارشون میشی بوی بنزین گازو..گند بوی روغن سوخته لوازمی که ۳۰سال جلو افتاب بوی کهنگی حال ادم بهم میزنه بی ان و و بنز و …. به همین تارا وسارا وتیبا و سینا راضییم البته نه به پول خون پدرتون به همون قیمت ورق ۲میلتون

  11. چرا این نوع کیفیت در ماشین های خارجی دیده نمی شود
    یعنی ایران خودرو در جهت حفظ سرنشینا زودتر به این نوع تکنولوژی دست پیدا کرده امیدوارم شرکتهای بنز ، بی ام دبلیو و تویوتا از ما یاد بگیرند و ایران خودرو بتونه این تکنولوژی رو صادر کنه آخه ما همیشه جز اولین ها بودیم

  12. یه صحبتی دارم با آقای آزاد
    به عنوان یک مهندس مکانیک میگم که آقا دمت گرم که واقعا قضایا رو داری علمی پیگیری می کنی.
    جامعه ایران متاسفانه داره تبدیل میشه به یه نوجوون نق نقو پرخاشگر که هرچیزی رو می بینه اول نق میزنه و بعدشم فحاشی می کنه. دقیقا مثه کاراکتر بچه تو مهمونی.
    تارا واقعا نسبت به دنا و سمند ایمنیش بالاتره و وقتی جامعه اینو نمی تونه متوجه بشه، نگران کننده س.

  13. نه برادر من اشکال داره فرو رفتن رو دری نشان میدهد فاصله رویه با ضربه گیر در مشکل داره میبایستی اصلاح بشه اگر بخواهید بیشتر بحث کنیم منو دعوت کنید با هم بحث علمی کنیم لطفا مشکلات رو لا پوشونی نکنید

  14. متاسفانه هموطنان عزیز به علت ذهنیت های قبلی وقتی یک کارشناس هم حرف میزند به حرف گوش نمی‌دهند بلکه دنبال جواب دادن با توجه به همان ذهنیت شان هستند .
    هم در فیلم و هم توضیحات دوستان کار کارشناسی کرده و نکات مثبت و منفی را ارائه داده اند ولی در نقطه نظرات یک عده فقط قیل و قال میکنند . تشکر از زحمات دوستان عزیزی که این مقاله را ارائه داده اند .

  15. دوستان بنده کارشناس ارشد متالوژی هستم و در مورد مواردی که مطرح شده در این سایت کاملا درست هستش.تکنولوژی روز خودرو سازی به سمت سبک کردن و استحکام بیشتر خودرو پیش میره نه استفاده از ورق های سنگین و غیر انعطاف پذیر که باعث سنگین شدن خودرو و مصرف و استهلاک بیشتر میشه

  16. ایکاش در مورد چسبی که برای چسباندن برگ کارخانه پشت شیشه جلو استفاده می شود هم سوال می کردید که چرا به شیشه نفوذ کرده و به شیشه آسیب می رسونه؟

  17. متاسفانه این ایمنی عابر پیاده بهانه ای شده برای بی توجهی به سرنشینان خودرو، یک خودرو با توجه به سرعت و خطرات احتمالی باید ایمنی سرنشین را هم بیمه کند. کشور ما بیشترین حوادث و مجروح را در حوادث رانندگی دارد.

  18. یه تیبا دارم که در سرعت ۴۰ تصادف کردم کاپوت سپر جلو صینی رادیات کولر و جلو پنجره کاپوت همه گی خراب شدن شاید وقتی ترمز گرفتم ۳۰ هم رسید سرعتم که این بلا سر ماشین آمده فک کنم اگه ۸۰ سرعت داری فقط خدا میدونه چه اتفاقی میفته

  19. واقعا متاسفم ما در ایران در فولاد مبارکه فولاد ژله ای می سازیم اما این ورق ها گویا در کمپانی های چینی و روسی استفاده می شود!!!!
    یا هم بیت ران خیلی جست و جو نکرده!!

  20. تمام کسانی ک در ایرانخودرو سایپا کار میکنند لغمه حروم میبرم سر سفره خانواده شون

  21. دفاع تمام و کمال شما از تارای ایرانخودرو خوب بود.. اما هیچوقت این حرفو نزنید که ایمنی بالاتری از شاهین داره.. اینکه بیت ران و سایپا رابطه خوبی ندارن هیچ ربطی به ایمنی شاهین نداره. به همین راحتی این حرف هارو مطرح نکنید

  22. سوال دارم چرا ماشین های فرانسه در بدو ورود اینطوری نبودن یعنی کیفیت متریال بالا تر و ساخت بهتری داشتن ولی الان به این شکل در امدن به دست خودرو سازی های داخلی؟
    و سوال بعدی اگر خودرو های حلبی تارا واژگون بشود این شاسی و سقف و ستون توان این رو داره در حالت واژگونی سقنش جان مسافر رو از تصادف نجات بوده؟
    و این حرف شما اصلا درست که می گی بدنه های خودرو های روز در دنیا در حالت نازک تر شدن هم درست.
    و سوال بعدی چرا تاالان تست های تصادف تارا رو به صورت علنی به مصرف کننده ها نشان ندادید؟
    اصلا این ماشین تارا تا الان به کشور های سازنده خودرو فرستادید برای به رخ کشدن بدنه مستحکمش یا یا تست های دیگه؟
    سپاس گذار میشم جواب بدید.

    • اولا هیچ کجای دنیا قطر ورق بدنه خودرو را صرفا برای تصادف با عابر پیاده کاهش نمی دهند مگر همه تصادفات با عابر پیاده است ؟دلایل فنی و دیگه داره پس ایمنی سرنشین های خودرو چی میشه ؟ بنظر میاد بیت ران برای تبلیغ این دو فرغون ساز پولی هم نگرفته ، قطعا برای افزایش و مطرح کردن اعتبار و جایگاه خودش لازمه دلایلی که در قوطی هیچ عطاری پیدا نمیشه را بیان کنه .اگر اینطور نیست بهتره رضایت مصرف کننده ها را سوال کنید آیا احساس رضایت و یا حس خوب بااستفاده از این محصولات با در نظر گرفتن سطح صنعت خودرو بین الملل دارید یا خیر ؟ لازم نیست مصرف کننده متخصص متالوژی یا مکانیک یا طراح خودرو باشه ؟پس هیچ ماست بندی نمیگه ماستم ترشه .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط