قیمت اشکودا فابیا ۲۰۲۳ براساس قوانین جدید مالیاتی در ترکیه

از دست ندهید

قیمت اشکودا فابیا ۲۰۲۳ به تازگی در نمایندگی‌های این برند در کشور ترکیه به روز شد. همانطور که می‌دانیم، دولت ترکیه نرخ مالیات ویژه مصرف (ÖTV) متفاوتی برای خودروهای مختلف در نظر گرفته‌است. بر اساس رقم مالیات ویژه مصرف و نرخ تبدیل ارز در ترکیه نمایندگی‌ها مجبورند ماهانه قیمت‌های جدیدی برای محصولات خودرو تعیین کنند. اما قیمت اشکودا فابیا ۲۰۲۳ پس از به روز رسانی اخیر در نرخ مالیات ویژه مصرف (ÖTV) در ترکیه چقدر شد؟

قیمت اشکودا فابیا در ترکیه
قیمت اشکودا فابیا در ترکیه

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از آنکه به بحث قیمت فابیا در ترکیه بپردازیم، بهتر است کمی با سیستم مالیات ویژه مصرف (ÖTV) در ترکیه آشنا شویم.

دولت ترکیه نرخ مالیات ÖTV برای سال ۲۰۲۲ را سه بخش تقسیم کرد. خودروهای زیر ۱۶۰۰ سی‌سی، خودروهای ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی و خودروهای بیشتر از ۲۰۰۰ سی‌سی. یعنی هر خودرو بسته‌ به حجم موتور و قیمت پایه، مالیات تعیین شده‌خود را دارد.

اما این نرخ بر اساس به روز رسانی‌های تازه تغییر کرد. دولت ترکیه در نرخ مالیات ویژه مصرف تخفیف اعمال کرد و نمایندگی‌ها نیز طبق این تخفیف قیمت‌های خود را کاهش دادند. یعنی از این پس خودروها باید براساس جدول مصوب زیر در نمایندگی برندها قیمت‌گذاری شوند.

نرخ جدید مالیات ویژه مصرف خودروها در ترکیه
نرخ جدید مالیات ویژه مصرف خودروها در ترکیه
قیمت مدل‌های الیت اشکودا فابیا ۲۰۲۳ در بازار خودرو ترکیه

اشکودا فابیا در ۴ سطح مختلف از لحاظ قدرت موتور و امکانات رفاهی در بازار خودرو ترکیه وجود دارد. ساده‌ترین و پایه‌ترین مدل این خودرو هاچ‌بک در نمایندگی اشکودا ترکیه ۴۵۲/۵۶۸ لیر قیمت دارد. بر اساس نرخ تبدیل ارز ۱۹۵۰ تومانی امروز این رقم معادل ۸۸۲/۵۰۷/۶۰۰ تومان است.

مدل پایه این خودرو در نمایندگی اشکودا ترکیه Elite 1.0 TSI 95 PS نام دارد. این مدل تا پیش از تصحیح نرخ مالیات ویژه مصرف خودرو در ترکیه از سوی دولت ۴۷۹/۰۱۰ لیر یعنی ۹۳۴/۰۶۹/۵۰۰ تومان قیمت داشت. این بدان معناست که مدل پایه اشکودا فابیا ۵/۵۲% که برابر با ۲۶/۴۴۲ لیر (۵۱/۵۶۱/۹۰۰ تومان) است، در ترکیه ارزان شد.

دومین تیپ این خودرو Elite 1.0 TSI 110 PS DSG است که اکنون آن را می‌توان به قیمت ۵۱۸/۹۸۴ لیر (۱/۰۱۲/۰۱۸/۸۰۰ تومان) در نمایندگی‌های اشکودا خریداری کرد. این مدل تا دو ماه پیش در نمایندگی‌های اشکودا ۵۱۴/۵۱۰ لیر قیمت داشت.

از آنجایی که قیمت پایه این مدل بیشتر از ۲۸۰/۰۰۰ لیر (۵۴۶ میلیون تومان) بود، اصلاح قانون مالیات ویژه مصرف تأثیری بر ارزانی این مدل نداشت. بلکه با بالا رفتن نرخ دلار در ترکیه، قیمت فروش آن حالا ۰/۸% (۴/۴۷۴ لیر – ۸/۷۲۴/۳۰۰ تومان) گرانتر از دو ماه قبل است.

قیمت مدل‌های پرمیوم اشکودا فابیا ۲۰۲۳ در بازار خودرو ترکیه

سومین تیپ اشکودا فابیا در ترکیه Premium 1.0 TSI 110 PS DSG است. این مدل ۶۰۴/۴۰۰ لیر (۱/۱۷۸/۵۸۰/۰۰۰ تومان) قیمت دارد. این در حالی است که تا دو ماه پیش این مدل در نمایندگی‌های اشکودا به قیمت ۵۶۴/۵۱۰ لیر (۱/۱۰۰/۷۹۴/۵۰۰ تومان) به فروش می‌رفت.

بالارفتن نرخ ارز باعث افزایش قیمت پایه این مدل شد. تا جایی که اکنون باید این مدل را با ۷% افزایش قیمت که برابر با ۳۹/۸۹۰ لیر (۷۷/۷۸۵/۵۰۰ تومان) است خریداری کرد.

چهارمین و فول آپشن‌ترین مدل فابیا در ترکیه Premium 1.5 TSI ACT 150 PS DSG است. این مدل ۶۶۴/۴۰۰ لیر (۱/۲۹۵/۵۸۰/۰۰۰ تومان) قیمت دارد. اما تا دو ماه پیش این مدل ۶۲۴/۵۱۰ لیر (۱/۲۱۷/۷۹۴/۵۰۰ تومان) قیمت داشت که ۶/۳% یا ۳۹/۸۹۰ لیر (۷۷/۷۸۵/۵۰۰ تومان) گرانتر شده‌است.

مشخصات فنی اشکودا فابیا

اشکودا فابیا با سه قوای فنی مختلف در بازار خودرو ترکیه قابل خرید است. ضعیف‌ترین قوای فنی برای این خودرو یک موتور ۳ سیلندر توربو ۹۹۹ سی‌سی است که می‌تواند ۹۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور ۱۷۵ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۶۰۰ تا ۳۵۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. تمامی نیروی این موتور توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود

این قوای محرکه که دارای استاندارد یورو ۶ است به بنزین با اکتان ۹۵ برای حرکت کردن نیاز دارد.

این نسخه از فابیا که ۱۱۴۷ کیلوگرم وزن دارد می‌تواند با این موتور در مدت زمان ۱۰/۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و این سرعت‌گیری تا ۱۹۳ کیلومتر ادامه پیدا می‌کند.

موتور دوم برای فابیا هم ۳ سیلندر توربو ۹۹۹ سی‌سی است. اما قدرت آن به ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه افزایش یافته‌و گشتاور آن هم به رقم ۲۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.

این نسخه از فابیا ۱۲۱۶ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند در ۹/۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این مدل هم به ۲۰۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. تمامی نیروی این موتور توسط گیربکس ۷ سرعته DSG فولکس‌واگن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

قوی‌ترین موتور اشکودا فابیا

اما قوی‌ترین موتور اشکودا فابیا ۴ سیلندر توربو با حجم دقیق ۱۴۹۸ سی‌سی است. این موتور ۱۵۰ اسب بخار نیرو دارد که در بین دورهای ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ استخراج می‌شود.

گشتاور این موتور قوی ۲۵۰ نیوتن متر است و این نیرو در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ بدست می‌آید. همانند موتور نسخه قبلی، مدل قوی‌تر هم به گیربکس ۷ سرعته DSG فولکس‌واگن مجهز است و تمامی نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

وزن این مدل ۱۲۴۴ کیلوگرم است و با چنین مشخصاتی می‌تواند در مدت زمان ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت قوی‌ترین نسخه فابیا می‌تواند سرعت‌گیری خود را تا ۲۲۵ کیلومتر در ساعت ادامه دهد.

امکانات رفاهی اشکودا فابیا در مدل‌های الیت و پرمیوم

فابیا در بحث ایمنی دارای ایربگ راننده، سرنشین کناری و پرده‌ای است. تمامی چرخ‌ها به ترمزهای دیسکی مجهز هستند و هشدار خستگی راننده در تمامی مدل‌های این خودرو استاندارد است.

مه‌شکن‌های هالوژنی فقط در نسخه‌های پرمیوم وجود دارد. اما سامانه‌های کنترل کشش، پایداری، ترمز کمکی هیدرولیکی، کنترل لرزش موتور، دیفرانسیل الکترونیکی، هشدار برخورد از جلو، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و کنترل فشار باد تایرها در تمامی مدل‌ها وجود دارند.

امکاناتی چون استارت / استاپ، استارت دکمه‌ای، سنسور پارک عقب (فقط در پرمیوم‌ها)، سنسور باران، چهار پورت USB-C، مانیتور لمسی ۶.۵ اینچی برای الیت‌ها و مانیتور لمسی ۸ اینچی برای پرمیوم‌ها، چهار اسپیکر سیستم صوتی برای الیت‌ها و سیستم صوتی اشکودا با شش اسپیکر برای پرمیوم‌ها، آیینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار، تهویه دستی برای الیت‌ها و دو نقطه‌ای AirCare برای پرمیوم‌ها، خروجی تهویه برای ردیف دوم صندلی‌ها، رینگ‌های ۱۵ اینچی برای تمام مدل‌ها، چتر بارانی برای درب راننده، رینگ‌های ۱۶ اینچی مخصوص مدل ۱/۵ توربو، چراغ‌های جلو LED برای تمامی مدل‌ها و نورپردازی داخلی برای پرمیوم‌ها برای مدل‌های مختلف اشکودا فابیا پیش‌بینی شده‌اند.

قیمت اشکودا فابیا در ترکیه
قیمت اشکودا فابیا در ترکیه
بیشتر بخوانید:

لامبورگینی آفرود رونمایی شد؛ اوراکان استرتو با سرعت ۲۶۰ کیلومتر

توضیحات سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت درباره بنزین سوپر

اولین خودروهایی که به گمرک ایران می‌رسند / تاثیر واردات بر بازار خودرو




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط