جتا VA3 با موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهزودی توسط ماموت خودرو به بازار ایران میآید. این سدان اقتصادی که توسط گروه FAW-Volkswagen تولید میشود، در حقیقت نسخه چینی اشکودا رپید است. VA3 با سطح تجهیزات و قوای فنی خود میتواند در آینده رقیبی برای سدانهای مشهور ایران خودرو و سایپا باشد.
بیتران – محمد فتحاللهی: پیش از هر چیز باید بدانیم که برند JETTA از سال ۱۹۹۱ در بازار خودرو چین حضور داشت. اگر کمی گذشته را مرور کنیم خواهیم دید که این خودرو آلمانی که در حقیقت نسخه سدان فولکس واگن گلف است، در چین هم تولید میشد.
شریک تجاری فولکس واگن در چین از ۳۲ سال قبل گروه سرمایهگذاری مشترک FAW-Volkswagen است. هنوز هم شراکت این دو برند خودروسازی یعنی فولکس واگن و FAW در بازار خودرو چین ادامه دارد. اما این همکاری در سال ۲۰۱۹ شکل و شخصیت دیگری بهخود گرفت.
در آن سال گروه فولکس واگن تصمیم گرفت تا بجای تولید محصولات خود با نشان تجاری VW، فولکس واگنهای چینی در آن کشور تولید کند. از همین رو برند JETTA تبدیل به نمادی برای فولکس واگنهای چینی شد. جتا VA3 هم نخستین سدان گروه فولکس واگن است که با برند اختصاصی JETTA در چین تولید شد.
طراحی داخلی و خارجی جتا VA3
همانطور که از ظاهر این خودرو هم پیداست، VA3 کاملاً یک سدان اقتصادی چینی است که البته کیفیتی مشابه محصولات آلمانی فولکس واگن دارد.
در نمای رو به رو این خودرو به غیر از گریل کرومی و نشان برجسته J المان دیگری را نمیتوان یافت. جلو پنجره بزرگ این خودرو به دلیل علاقه چینیها به گریلهای بزرگ به این شکل طراحی شد و تنها المان برجسته VA3 در طراحی خارجی هم همین است.
اما سادگی خطوط دیزاین VA3 در تمامی زوایا یادآور آن است که با یک محصول فولکس واگن رو به رو هستیم که شاید در دنیای امروز طراحی خودرو، کمی حوصله سر بر باشد.
در مجموع جتا VA3 شاید به اعتقاد برخی در طراحی خارجی حوصلهسربر باشد، اما به هیچ عنوان نمیتوان آن را خودرو زشتی توصیف کرد.
طراحی ساده اما کاربردی این خودرو را در فضای داخلی آن هم میتوان تماشا کرد. گرچه این فضا بیننده را به یاد محصولات یک دهه قبل فولکس واگن میاندازد، اما باید گفت که کیفیت آن در مقایسه با بسیاری از چینیهای بازار بالاتر است. البته به شرط آنکه ماموت خودرو نسخه فول این خودرو را برای بازار ایران انتخاب کرده باشد.
در غیر این صورت باید منتظر تماشای فرمان کاملاً پلاستیکی، صندلیهای پارچهای و ایرکاندیشن دستی در فضای داخلی جتا VA3 باشیم.
مشخصات فنی جتا VA3 ماموت خودرو
طول، عرض و ارتفاع جتا VA3 برابر است با ۴۵۰۱×۱۷۰۴×۱۴۷۹ میلیمتر و فاصله بین دو محور این خودرو هم ۲۶۰۴ میلیمتر اعلام شد.
حجم باک سوخت این سدان اقتصادی ۵۳ لیتر است و فضای بار آن نیز به ۵۴۶ لیتر میرسد. اگر VA3 را در این مورد بخواهیم با دنا و تارا ایران خودرو مقایسه کنیم باید گفت حجم صندوق عقب این خودرو ۴۶ لیتر از دنا بیشتر است. اما نسبت به حجم فضای بار تارا، ۹۴ لیتر کمتر است. البته این فضا در جتا VA3 به میزان ۱۲۶ لیتر از سایپا شاهین بیشتر است.
VA3 تنها با یک موتور در بازار خودرو چین به فروش میرسد. موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی این خودرو با کد EA211-DLF قادر است ۱۱۱ اسب بخار در ۶۱۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.
این موتور که دارای حجمی برابر با ۱۴۹۸ سیسی است میتواند ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که در دور ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.
این سدان اقتصادی چینی ۲ اسب بخار از دنا (EF7) و تارا (TU5 PLUS) ضعیفتر است. اما قدرت خروجی موتور آن، ۱ اسب بخار از موتور شاهین G و CVT قویتر است.
از لحاظ گشتاور خروجی هم VA3 به میزان ۱ نیوتنمتر از دنا و تارا قویتر است. از طرفی دیگر موتور شاهین G و CVT نیز ۳۳ نیوتنمتر گشتاور بیشتری نسبت به جتا VA3 تولید میکند.
VA3 با دو گیربکس دستی و اتوماتیک (دیفرانسیل جلو) توسط چینیها قابل خرید است. نمونههای ارزان این خودرو دارای جعبهدنده پنج سرعته دستی هستند. حال آنکه نسخههای اتوماتیک با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته بهفروش میرسند.
این سدان چینی میتواند با وزن ۱۶۰۰ کیلوگرمی در مدت زمان ۱۲/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. مصرف سوخت آن نیز براساس اعلام رسمی، ۶/۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر است.
امکانات رفاهی جتا VA3 ماموت خودرو
امکانات رفاهی جتا VA3 لیست بلند و بالایی ندارد. تعلیق جلو آن مکفرسون است و در محور عقب تعلیق Twist Beam را شاهد هستیم. تعلیق Twist Beam عموماً در خودروهای اقتصادی وجود دارد. چرا که برای خودروساز ارزان تمام میشود و برای خریدار هم هزینه نگهداری پایینی دارد.
ترمزهای جلو VA3 دیسکی خنکشونده است. اما برخی مدلهای دستی و اتوماتیک این خودرو با ترمزهای کاسهای در عقب بهفروش میرسند. نسخههای ارزان این خودرو مجهز به رینگهای ۱۴ اینچی هستند. اما نسخه فول آن با رینگهای ۱۵ اینچی قابل خرید هستند.
ترمزهای ABS و EBD، سامانههای کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی، کنترل فشار باد تایرها، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ایربگ جانبی (در مدلهای فول)، ایربگ پردهای (در مدلهای فول)، سنسور پارک عقب (در مدلهای فول)، کروز کنترل (در مدلهای فول)، استارت-استاپ موتور، کنترل حرکت خودرو در سربالاییها، سانروف معمولی (در مدلهای فول)، فرمان چرمی (در مدلهای فول)، صندلیهای چرمی (در مدلهای فول)، گرمکن صندلی (در مدلهای فول) و زیر آرنجی (در مدلهای فول) بخشی از امکانات این خودرو بشمار میروند.
نسخههای گران قیمت جتا VA3 دارای مانیتور لمسی ۸ اینچی هستند. اما نمایشگر کلاستر تمامی مدلها آنالوگ است. مدلهای دارای مانیتور لمسی اپل کارپلی و اندروید اتو را بهصورت استاندارد دارند و ۱ پورت USB هم در داخل کابین آن وجود دارد.
چراغهای هالوژنی، چراغ روشنایی روز، شیشههای برقی، سنسور باران (در مدلهای فول) و تهویه مطبوع دستی تمامی امکاناتی هستند که این خودرو به خریدار خود ارائه میکند. البته نسخههای فول دارای تهویه مطبوع اتوماتیک هستند.
آمار فروش جتا VA3 در بازار خودرو چین
نگاهی دقیق به فروش شش ماهه اخیر جتا VA3 در بازار خودرو چین نمایانگر آن است که با چهل و نهمین سدان کامپکت پر فروش بازار چین رو به رو هستیم.
جالب است بدانیم خودروهای پرفروشتر از جتا VA3 در بازار خودرو چین نیسان سانی، تویوتا کرولا، هوندا سیویک، چانگان UNI-V، مرسدس بنز A کلاس، آئودی A3، هیوندای النترا و… هستند.
جتا VA3 به لطف برخورداری از تکنولوژی فولکس واگن در سال قبل میلادی حتی رکورد فروش ۶۶۱۰ دستگاهی را در یک ماه هم ثبت کرد.
اما این روزها روند فروش ثابت و مداومی را پشت سر میگذارد. همانطور که در تصویر بالا نیز پیداست، فروش VA3 در ماه اول سال ۲۰۲۳ افت کرد.
اما با ادامه فروش در ماههای بعدی شاهد افزایش تعداد مشتریان این خودرو اقتصادی در بازار خودرو چین هستیم. بهطوری که جتا VA3 اکنون ۳۱/۹۷ درصد از سهم فروش سبد محصولات JETTA در چین را در اختیار دارد.
جتا VA3 ماموت خودرو را بخریم یا نه؟
VA3 در میان سدانهای داخلی از شاهین، دنا و تارا کوچکتر است. اما از لحاظ قوای فنی بالاتر از شاهین و پایینتر از دنا و تارا ایران خودرو مشاهده میشود.
مسلماً تأثیر نظارت گروه فولکس واگن بر خط تولید این خودرو در چین در کیفیت تولید آن زیاد است. از همین رو پیشبینی میشود حداقل از لحاظ کیفیت متریال مصرفی، در جایگاهی بالاتر از سدانهای ملی ما قرار گیرد.
جتا VA3 در بازار خودرو چین از ۶۵/۸۰۰ یوان (۵۱۵/۸۷۲/۰۰۰ تومان) برای مدل پایه دستی تا ۹۲/۸۰۰ یوان (۷۲۷/۵۵۲/۰۰۰ تومان) برای نسخههای اتوماتیک قابل خرید است.
اگر ماموت خودرو نمونههای فول اتوماتیک این سدان چینی را برای بازار ایران انتخاب کردهباشد، باید انتظار داشت تا برچسب قیمت فراتر از یک میلیارد تومان را بر روی آن ببینیم.
در چنین صورتی جتا VA3 در نتیجه عرضه احتمالاً کم (نه به اندازه سدانهای ملی) تبدیل به خودرویی اقتصادی برای قشر مرفه جامعه خواهد شد. قشری که به دنبال یک خودرو دم دستی اما با کیفیت است که شمایلی شبیه به دنا، تارا یا شاهین نداشته باشد. چنین قشری در سالهای گذشته به سراغ خرید خودروهایی چون آریزو ۵ توربو، برلیانس H330، جک J4 و… میرفتند.
خبر خوب این است که در هفتههای اخیر ماموت خودرو در حال واردات قطعات این خودرو به ایران است. همین موضوع موجب میشود که این سدان چینی از همان ابتدا بازار خودرو را در میان خریداران پیدا کند.
جتا VA3 با رعایت دو فاکتور قیمت مناسب و عرضه فروان میتواند رقیبی مستقیم برای شاهین، دنا و تارا باشد. در غیر این صورت باید به سختی مشتریانی را یافت که ظاهر این خودرو را به تارا، شاهین و حتی دنا ترجیح دهند.
بیشتر بخوانید:
ماکرولینو (Microlino) برداشتی مدرن از BMW Isetta
تصادف منجر به فوت هر نفر در کشور، هشت و نیم میلیارد هزینه دارد!
فروش سوبا M4 فردا موتورز ۵۸/۷ درصد در چین افت کرد / تحلیل فروش سوبا M4
قیمت جدید خودروهای مونتاژی تعیین شد / تحلیل قیمتها
جتا VS5 با ماموت خودرو در راه ایران / بررسی تخصصی سئات آتکا چینی
ونوسیا V-Online مکث موتور کراس اوور جدید بازار خودرو ایران / بررسی تخصصی
وزنش واقعا ١۶٠٠ کیلوئه؟ انوقت ٠ تا ١٠٠ برابر ١٢ و نیم ثانیه؟ در اینصورت گیرباکس و موتور بطور فوقالعاده با هم کوپل شده اند!
از استاندارد ایمنی اش مخصوصا با توجه به همچین وزن هم چیزی میگفتید لااقل
هزینه سوار شدن پارس در یک ماه ..۵۵۰ میلیون با سود ۵ درصد میشه ۲۸ میلیون و ۱۰ میلیون برای استهلاک ماهانه یعنی من بخوام پارس صفر سوار بشم باید ماهانه ۴۰ میلیون پول رو از دست بدم تصمیم با خودتون ..حقوق منه راننده پایه یک برجی ۱۳ میلیون
خدا وکیلی خیلی دنبال می کنم مطالب سایت و اینستا شما را ولی کاملا مشخصه سفت حمایت ایرانخودرو داری و فکر کنم سیبله چرب میشه حسابی البته ۴۰۵ و ۲۰۷ و ۲۰۶ خوبه همچنین وانت ایرانخودرو پژو ۴۰۵-۴۰۷ پارس
با سلام.
ادمین تمام اعداد مربوط به شاهین g رو کاملا اشتباه گفتن و اینکه حاضرم با این ماشین درگ بگذارم.
۱۱۰ اسب بخاره و ۱۷۸ تورکه و وزنش ۱۲۷۵ کیلوئه.
چرا؟ چون وزن این چینی ۱۶۰۰ کیلو است و رکورد ۱۲ ثانیه کاملا دروغ محض است.
سلام
۱۶۰۰ کیلو با قدرت کمتر از محصولات کشورم با این قیمت خنده دار منتظر واردات خودرو استوک با قیمت معقول بودیم نه یک سالاد شیرازی چینی
زنده باد صنعت ایران زمین با تمام کمبود و محدودیت ها