تست تارا اتوماتیک ؛ نرم و پایدار اما کم توان

از دست ندهید

بررسی و تست تارا اتوماتیک را در حالی انجام دادیم که بنظر می‌رسد این خودرو همچنان جای کار فراوانی دارد اما تارا یا پژو ۳۰۱ ایرانی چه قابلیت‌هایی دارد؟ آیا پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس شش سرعته DAE اتوماتیک از پس وزن ۱۲۶۰ کیلوگرمی این خودرو بر می آیند؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد به یک میلیارد تومان رسیده است. آیا این محصول که در ابتدا قرار بود پژو ۳۰۱ مونتاژی باشد، ارزش چنین رقم پرداختی را دارد؟

این خودرو به پیشرانه TU5 پلاس ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور مجهز شده است.

گیربکس شش سرعته AT ساخت شرکت DAE چین نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. وزن این خودرو ۱۲۶۰ کیلوگرم است. این خودرو اولین خودروی داخلی مجهز به سامانه کنترل پایداری الکترونیکی است.

همچنین تارا اولین محصول توسعه یافته روی پلت فرم جدید ایران خودرو یعنی IKP1 است. با تمام این تفاسیر این خودرو چگونه سواری را ارائه می دهد؟ در بررسی تارا اتوماتیک واقعیت فنی این خودرو برای اولین بار مشخص شد.

فیلم تست تارا اتوماتیک در یوتیوب

آزمون رانندگی

پشت فرمان خودرو که قرار بگیرید شاهد یک حس جدید و البته عجیب هستید. داشبورد بیش از حد معمول بالا است و در ترکیب با موقعیت قرارگیری صندلی‌ها، حس در گود رفتگی به شما القا می‌شود. این حالت در سایر محصولات ایران خودرو حس نمی‌شود چرا که از سبک قدیمی طراحی کابین، استفاده می‌کنند.

تست-تارا-گیربکس-اتوماتیک ایران خودرو TU5 پلاس
بررسی و تست تارا اتوماتیک با موتور TU5 پلاس

صندلی‌های خودرو عرض بیشتری نسبت به دنا دارند و نسبتا راحت هستند. دید آینه‌های تپل جانبی نیز مناسب است. ارتفاع کوتاه شیشه جلو و پنجره‌های جانبی حس کمبود دید را تداعی می‌کنند و با همین حس روی کلید استارت/ استپ فشار می‌دهیم و خودرو روشن می شود.

پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر و گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE تشکیل دهنده قوای محرکه این خودرو هستند.

در بررسی تارا اتوماتیک خودرو با صدای آشنای پیشرانه های TU5 روشن می شود و لرزش و صدای دور آرام پیشرانه کم و قابل قبول است. دسته دنده اتوماتیک نسبتا خوش دست در حالت D قرار می گیرد و خودرو با تاخیر کم و قابل قبول به حرکت در می‌آید.

اضافه شدن سیستم VVT روی پیشرانه و در نتیجه تنظیم بهتر گشتاور دور پایین توسط کالیبراتور، همان ابتدا با شتاب اولیه خوب، تفاوت خود با پیشرانه TU5 معمولی را گوشزد می‌کند.

 

دنده‌ها به نرمی، بدون تقه و با کمی تاخیر (قابل قبول برای یک گیربکس اقتصادی) تعویض می‌شوند. شتاب گیری خودرو تا سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت مناسب است. اگر از بنزین خوب استفاده کنید و تک سرنشین هم باشید، کمی حس فرو رفتن در صندلی (JERK) را هم تجربه می کنید.

اما وقتی به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسید دیگر از آن شتاب خوب خبری نیست. خودرو کم توان می‌شود و زور زدن‌های بی ثمر پیشرانه آغاز می‌شود. هر چند گیربکس این خودرو تمام تلاش خود را می‌کند و دنده‌ها را روی دور شش هزار تعویض می‌کند اما ضعیف بودن پیشرانه نسبت به وزن ۱۲۶۰ کیلوگرمی خودرو باعث می شود شما شتاب گیری ثانویه خوبی نداشته باشید. در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دیگر فقط صدای ناله پیشرانه را می شنوید و حرکت رو به جلوی چندانی نخواهید داشت!

به مدد طراحی آیرودینامیک بدنه و عایق بندی خوب کابین، صدای باد چندان به گوش نمی رسد و می توان گفت با آرام ترین کابین در محصولات داخلی ایران خودرو طرف هستیم.

تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو TU5 پلاس

در بررسی تارا اتوماتیک به لطف پلت فرم جدید IKP1 ایران خودرو که توسعه یافته پلت فرم پژو ۲۰۶ است و با تغییراتی که در خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸ و سیتروین C3 هم استفاده شده، شاهد سواری نرم و هندلینگ قابل قبولی بودیم. استفاده از سیستم تعلیق میله پیچشی یا نیمه مستقل (Twist Beam) با کمک فنرهای عمودی در قسمت عقب باعث شد تا سواری خودرو انعطاف پذیر باشد. از کوبش‌ها و تکان‌های شدید خودروهایی مانند پژو پارس یا دنا مخصوصا در قسمت عقب هم خبری نبود.

فرمان پذیری خودرو قابل قبول بود و حرکات طولی و عرضی اضافه خودرو به خوبی مهار شده بودند. هر چند این پلت فرم با فرمان پذیری مناسب، شما را کمتر در موقعیت نبود تعادل قرار می دهد اما استفاده از سیستم کنترل پایداری باعث می شود تا وقتی به علت خطای راه یا راننده، خودرو از حالت تعادل خارج شد، مجددا به مسیر باز گردید.

عملکرد سیستم کنترل پایداری خودرو نیز مناسب بود و هنگامی که در پیچ های شدید به خودرو فشار آوردیم، با کنترل چرخش چرخ‌ها به صورت مستقل، جلوی چرخش خودرو به دور خود یا انحراف از مسیر را گرفت.

تارا اتوماتیک V4 / تارا V4 تارای سال ایران خودرو موتور TU5P پلاس موتور EFP دنا جوانان
تارا اتوماتیک با موتور TU5 پلاس

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD در هر دو چرخ خودرو را نیز می‌توان بهترین ترمزها در محصولات داخلی ایران خودرو دانست. ترمزها مطمئن، قوی و بدون انحراف عمل کردند.

عملکرد تارا اتوماتیک در ترافیک قابل قبول است.

خودرو در ترافیک ضمن روش بودن کولر و شتاب گیری و ترمز گیری‌ مکرر، روان و بدون آزار کار می‌کند. شتاب شروع حرکت هم خوب و تقریبا بدون تاخیر است. در واقع عملکرد این خودرو در ترافیک بهتر از جاده و اتوبان است.

در بررسی تارا اتوماتیک با گذشت مدت زمانی از رانندگی، حس غریب و نا مطمئن ابتدایی ما از ارگونومی داشبورد خودرو و کمی در گود بودن به یک نقطه قوت تبدیل شد. شما در سواری با تارا یک حس اسپرت و راحت را تجربه خواهید کرد و با قلق‌گیری کمبود دیدی هم حس نشد. از آن گذشته به علت نوع طراحی کابین خودرو، صفحه کیلومتر کاملا مقابل دیدگان شما است.

در مجموع می توان گفت تارا از نظر کیفیت سواری خودرویی با فضای پای مناسب برای راننده مخصوصا در مقایسه با دنا است. شتاب خودرو فقط تا سرعت حدود ۸۰ کیلومتر و نهایت ۱۰۰ کیلومتر مناسب است و خودرو شتاب ثانویه مناسبی ندارد. سواری خودرو نرم و راحت و هندلینگ هم مناسب است. شتاب دنا پلاس اتوماتیک توربو از تارا به وضوح بهتر است.

کابین و امکانات

کابین تارا

کابین تارا همان کابین پژو ۳۰۱ با تغییراتی اندک است. همان طور که پیش تر گفته شد، داشبورد بالا آمده و صندلی‌های کمی در گود رفته در ابتدا ممکن است عجیب و حتی آزار دهنده باشد. این سبک طراحی سال‌ها است در خودروهای روز دنیا استفاده می‌شود و با گذشت زمان احتمالا از حالت اسپرتی و تسلط روی اطراف خوشتان می آید. به عبارت دیگر در کابین دنا، پارس و … گویی روی یک صندلی در منزل نشسته اید و چیزی در اطرافتان وجود ندارد! اما در این خودرو کمی حس در گود رفتگی مانند خودروهای اروپایی، ژاپنی یا کره ای را تجربه خواهید کرد.

سر تا سر کابین از پلاستیک خشک و سفت با کفیتی پایین تر از دنا پوشیده شده است. فرمان خودرو با طراحی جدید به شکل D کات خوش دست است. کلید های قفل مرکزی و فلاشر جایی دور از دسترس راننده قرار گرفتند. ارگونومی کابین مناسب است و تقریبا همه چیز در دسترس راننده است. اما کلیدهای شیشه بالابر درست جلوی دسته دنده و در جایی نا مناسب قرار گرفتند که البته در نسخه تارا V4 اصلاح شدند.

صندلی‌های تارا از دنا بهتر هستند و راحتی و در بر گیری قابل قبولی دارند.

صندلی‌های خودرو با ترکیبی از پارچه طرح چرم و مخمل روکش شدند که ارتفاع پشتی مناسب و فضای کافی برای سر نشینان را دارند و مانند دنا سفت نیستند.

این خودرو به سیستم کی لس، تهویه مطبوع اتوماتیک، دی لایت، مانیتور سیستم ESC و سانروف با ابعاد مناسب مجهز است. اما جای خالی صندلی های برقی در این خودرو حس می شود. نسخه جدید تارا یعنی V4 به اتولایت، سنسور باران و Kick سنسور صندوق عقب هم مجهز است.

به لطف طراحی خوب داشبورد، فضای پای جلو در این خودرو بسیار مناسب است. فضای پای سرنشینان عقب نیز کاملا مناسب و حتی از شاهین سایپا هم بهتر است. در این خودرو از حس آزار دهنده برخورد پای راننده و شاگرد با داشبورد و همچنین فضای پای نا مناسب عقب دنا خبری نیست.

در مقایسه تارا و دنا در بحث فضا سازی داخلی، به وضوح می توان تفاوت مهندسی پژو و ایران خودرو را مشاهده کرد. چرا که طول تارا به میزان چهار سانتی متر و فاصله دو محور هم به میزان دو سانتی متر از دنا کمتر است!

تارا از نظر فضای داخلی کاملا مناسب است و خانواده‌های پر جمعیت و افراد قدبلند هم در آن دچار مشکل نمی شوند. امکانات خودرو البته به جز نبود صندلی‌های برقی، کافی به نظر می رسند. کیفیت کابین معمولی است اما حس قرار گرفتن پشت فرمان، کاملا جدید است.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری تارا اتوماتیک در قسمت جلو مناسب است. فیچر لاین‌های روی کاپوت به خوبی حس پف کردگی را القا می‌کنند و چراغ‌های کشیده با جلو پنجره نه چندان هماهنگ در مجموع مدن‌تر و زیباتر از خودرویی مانند دنا نشان می‌دهند. در نمای جانبی شاهد استفاده از درهای مشترک با پژو ۳۰۱ هستیم و ارتفاع کم شیشه‌های جانبی و محل قرار گیری آینه‌ها و دستگیره‌های پایین تر از حالت معمول، سبک جدید‌تر طراحی این خودرو نسبت به سایر محصولات ایران خودرو را یاد آور می‌شود. ستون‌های وسط پهن که در پژو ۳۰۱ مشکی هستند اما در این خودرو به رنگ بدنه در آمدند، توی ذوق می‌زنند. نمای جانبی چندان هیجان انگیز نیست اما برای یک خودروی اقتصادی قابل قبول است.

اما در نمای عقب تارا اتوماتیک یعنی پاشنه آشیل آن شاهد استفاده از چراغ‌های باریک به هم پیوسته، آن هم در قسمت بالایی صندوق هستیم که استفاده از چنین طرح چراغی، تنها در خودروهای پهن پیکر با ارتفاع پایین زیبا است. از طراحی نا زیبای چراغ‌ها که بگذریم، به گرافیک مثلثی عجیب آن می رسیم که شب هنگام مانند ریسه خودنمایی می‌کنند و هدف طراح از این طرح هنوز هم مشخص نیست. هر چند در نسخه V4 گرافیک چراغ‌های عقب اصلاح شد و وضعیت کمی بهتر است اما همچنان چراغ‌های به هم پیوسته و باریک، طرح مناسبی برای خودرویی اقتصادی با پهنای کم و ارتفاع زیاد نیستند و این قسمت به فیس لیفت نیاز دارد.

مشکل اصلی طراحی تارا، نبود تناسب در طراحی است.

 وقتی به هر نما به صورت مجزا می‌نگریم، طرح قابل قبولی را می‌بینیم اما وقتی به کل مجموعه می‌نگریم با یک خودروی ناهماهنگ رو به رو می شویم. کافی است به پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۶ که در واقع نسخه فرانسوی تارا است و بیشتر قطعات بدنه هم مشترک است نگاهی بیندازید تا مفهوم تناسب در طراحی را بهتر درک کنید.

پژو 301
تست محصول ایران خودرو با موتور TU5 پلاس
پژو 301
بررسی و تست تارا اتوماتیک با موتور TU5 پلاس
کابین پژو 301
بررسی و تست تارا اتوماتیک با موتور TU5 پلاس

البته نبود تناسب در طراحی محصولات داخلی خاص تارا اتوماتیک نیست و در مقاطع مختلف این شرکت سعی کرده تا روکشی شبیه خودروهای برند خارجی را روی یک پلت فرم قدیمی بکشد و نمونه واضح آن دنا پلاس است!

به هر شکل این خودرو به خاطر همین نبود تناسب در طراحی ظاهری و فرم نا زیبای چراغ های عقب خودرو، نتوانست محبوبیت خودرویی مانند دنا پلاس که از پلت فرم و تکنولوژی قدیمی تری بهر می‌برد را به دست آورد. بیشتر مردم طراحی دنا پلاس را از تارا بیشتر می‌پسندند.

جمع بندی تست تارا اتوماتیک با موتورTU5 پلاس

تارا اتوماتیک خودرویی با ظاهری کشیده اما ناموزون است. این خودرو فضای داخلی، ارگونومی و امکانات مناسبی دارد.

بررسی تارا اتوماتیک مشخص کرد شتاب این خودرو تنها در شروع حرکت و تا سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت مناسب است. این خودرو شتاب ثانویه مناسبی ندارد.

سواری این خودرو نرم، کم صدا و در عین حال فرمان پذیر است و نصب سیستم کنترل پایداری نیز خیال راننده را از لحاظ ایمنی جمع تر می کند.

می‌توان گفت بزرگ‌ترین ضعف‌های این خودرو شتاب کم و طراحی نامتناسب هستند. به نظر می رسد اگر پیشرانه ۱۶۰ اسب بخاری توربو EFP روی این خودرو نصب شود و یک فیس لیفت هم روی آن صورت بگیرد، شاهد محصولی مناسب برای بازار کشور هستیم.

بیشتر بخوانید:

قیمت هوندا کلیک به ۲۷۰ میلیون تومان رسید / موتورسیکلت گران و کمیاب شد

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

افزایش شدید قیمت کارخانه‌ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ

کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!




6 دیدگاه

  1. دو هفته پیش ما یک تست مقایسه esp تارا با esp 206 نصب شده بر روی یک پژو پارس با موتور ۲۰۰۰ را انجام دادیم. اگر با سرعت بالا بخواهیم دور یک میدان را نیم دور زده و ناگهان مسیر را عوض کنیم ، esp تارا فعال شده با کاهش دور موتور و کاهش سرعت علیرغم گاز دادن خودرو را تا حدی کنترل می کند در حالیکه esp نصب شده بر روی خودرو پارس بدون کاهش و دور موتور به راحتی وضعیت عادلی خودرو را حفظ کرد. با این نتایج به نظر می‌رسد esp استفاده شده در تارا عملکرد مطلوبی نداشته باشد.

  2. لطفاً ویدیو هایی که در یوتیوب آپلود میکنید هم زمان داخل آپارات هم بگذارید مثل همه خبرنگاران

  3. سوالی که برام پیش میاد اینه که
    موتور پژو ۳۰۱ هزار و ششصد و قدرت ۱۱۴اسب هست و گیربکس شش دنده اتومات ،،و با تارا یکی هست حتی وزن و پلتفرم و قدرت موتور و گیربکس
    چرا توان ماشین کم هست،،یعنی پژو ۳۰۱ هم ضعیف هست

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط