ماکرولینو (Microlino) برداشتی مدرن از BMW Isetta

از دست ندهید

ماکرولینو (Microlino) خودروی شهری کوچکی که طراحی آن براساس مدل مشهور Isetta کمپانی BMW است، برای بازار اروپا معرفی شد.

ماکرولینو
ماکرولینو / ماکرولینو

بیت ران – رضا نوروزی: خودروهایی مانند مینی، فیات ۵۰۰ و اسمارت اگرچه هرگز در ایالات متحده محبوبیت خاصی نداشتند، اما در سرتاسر جهان موفق بودند. در دو دهه اخیر اما قوانین ایمنی سختگیرانه و برقی‌سازی این خودروهای محبوب اروپایی را بزرگ‌تر و سنگین‌تر کرد و سگمنت آن‌ها را تغییر داد.

طراحی و پیشینه

Microlino، به تازگی محصول خود را به بازار اروپا معرفی کرد و توانست سفارشات خوبی بگیرد. همچنین قبلاً نیز چند سفارش از ایالات متحده گرفته‌بود. Microlino، یک برداشت کاملاً مدرن از Isetta مشهور BMW است که یک ماشین حبابی شکل بود که از دهه‌ی ۱۹۵۰تا دهه ۱۹۷۰تولید و عرضه‌شد و بعد از آن از جاده‌های اروپایی ناپدید شد. طراحی ماکرولینو به صورت ورود از جلو است و همچنان لبخند را بر روی صورت هر کسی که سوار آن می‌شود، می‌آورد.

BMW Isseta
BMW Isseta

ای‌ستا (Isetta) کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌متر طول داشت و با یک موتور دو زمانه خس خس کنان کار می‌کرد. اما ویم اوبوتر، طراح سوئیسی ماکرولینو، ابتدا ایستا سه چرخ را را چهار چرخه فرض کرد و ماکرولینو را براساس قوانین جدید و به عنوان یک خودروی الکتریکی طراحی کرد.

رقبا

بیش از یک دهه است که انگار صنعت خودروی دنیا علاقه‌مند است خودروهای شهری چهار چرخه کوچک را مجددا اختراع کند. در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۲۰۱۱، آئودی یک کانسپت شهری، فولکس‌واگن مدل NILS و اوپل مدل راک ای را به نمایش گذاشت. رنو نیز قبلا توئیزی را رونمایی کرده‌بود. همه این محصولات برقی و سنگین بودند و مشخصات یک خودروی شهری کوچک را به استثنای توئیزی نداشتند و هرگز به تولید نرسیدند.

با بزرگ و گران شدن خودروهای معمولی، Stellantis اخیراً با سیتروئن Ami و Opel Rocks-e که هر دو فقط مدل‌های کوچک‌تر و به عنوان «چهار چرخه سبک» در دسترس هستند، وارد بازار شد. پارک کردن این خودروها آسان و کاربردی است اما برای ترافیک شهری بسیار کند بوده، و برای تردد در بزرگراه‌ها مجاز نیستند.

هدف Microlino این است که مفاهیم ممتازی مانند NILS و Rak-e را از جایی ادامه دهد. Microlino با طول ۲۵۲۰ میلی‌متر و عرض ۱۴۷۰ میلی‌متر کمی کوچکتر از Smart Fortwo است. Smart Fortwo اولین بار سال ۲۰۰۸ پا به بازار ایالات متحده گذاشت. اما Microlino محصول متفاوتی است. در حالی که اسمارت خودرویی محکم و ایمن بود که می‌توانست به سرعت نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر برساعت دست یابد و تحت آزمایش‌های تصادف سختگیرانه قرار گیرد، ماکرولینو فقط یک چهار چرخه با مقررات ایمنی بسیار آسان‌تر است.

ماکرولینو
ماکرولینو / نمای عقب
آپشن‌ها

در لیست آپشن‌های ماکرولیو، تنها دو مورد چراغ‌های LED و دستگیره برقی درب ورودی به چشم می‌خورد. در داخل کابین دستگیره درب‌ها با تسمه طراحی شده و قفل الکتریکی دارد. فضای کابین اما با وجود ابعاد کوچک خودرو اما جادادر به نظر می‌رسد. بخش مهمی از تجهیزات ماکرولینو، توسط Magna CTS یکی از بهترین شرکت‌های آلمانی مهندسی شده ترین و کیفیت مناسبی ارائه می‌دهد. صندوق عقب Microlino نیز به طرز جالبی بزرگ و ۲۳۰ لیتر فضا دارد.

ماکرولینو
ماکرولینو / فضای صندوق عقب

سایر جزئیات کابین هم خوب به نظر می‌رسد. دنده‌ها با چرخاندن یک کلید انتخاب می‌شوند، صفحه‌ای کوچک سرعت را نشان می‌دهد و نوار لمسی روی درب جلو به شما امکان می‌دهد عملکردهای کنترل آب و هوا را انتخاب کنید. اما فرمان یک دایره سه پره ساده و بدون کیسه هوا است که جای تعجب دارد. نمایندگان ماکرولینو تمایلی به صحبت در مورد ایمنی غیرفعال ندارند و صرفا بر “سازگاری” تأکید دارند. اما آیا یک ماشین نباید اول از صاحبش محافظت کند؟!

Microlino
مایکرولینو / نمای داخل

Microlino بسیار ساده است و از هرگونه پیچیدگی دوری شده‌است. اما این سادگی بر ایجاد مشکل در مواردی همچون برف پاک کن های پر سر و صدا و پنجره های کوچکی که باید باز شوند، کشیده می‌شود. Microlino هیچ سیستم کنترل پایداری ندارد و چون گیربکس آن فاقد دکمه پارک است، پس از توقف باید ترمز دستی را بکشید.

مشکلات و ایرادات

از نکات متمایز خودروهای برقی سکوت بیش از اندازه آن‌هاست، به طوری که کوچکترین صداهایی که در خودروهای عادی اصلا شنیده نمی‌شود، در خودروهای برقی کاملا به گوش می‌رسد. اما Microlino از همان ابتدا تا نهایت سرعت خود یعنی سرعت ۹۰ کیلومتر برساعت صداهای زیاد و آزار دهنده‌ای دارد. سرعت کامیون‌ها در اروپا به ۸۶ کیلومتر برساعت محدود است و لذا اگر با ماکرولینو به نهایت سرعت برسید احتمالا بتوانید از یک کامیون سبقت بگیرید. شتاب Microlino تا حدود ۵۰ کیلومتر برساعت مناسب است، اما فراتر از آن، خودرو به شدت تنبل می‌شود. سیستم تعلیق ماکرولینو نیز بسیار ضعیف است و کیفیت سواری مناسبی ارائه نمی‌دهد.

تیپ‌ها و قیمت

Microlino با سه ظرفیت باتری با مشخصات ذیل ارائه می‌شود:

  • ۶.۰ کیلووات ساعت با برد بیشینه ۹۴ کیلومتر
  • ۱۰.۵ کیلووات ساعت با برد بیشینه ۱۷۵ کیلومتر
  • ۱۴.۰ کیلووات ساعت با برد بیشینه ۲۳۰ کیلومتر

این مقادیر برد برای بازار اروپا اعلام شد و در بازار ایالات متحده این مقادیر در حدود ۱۰ درصد کمتر هستند.

سر و صدا، لرزش، سختی کاربرد و برد مسافتی کم همگی از مشکلات Microlino هستند. اما مانع اصلی قیمت است. در اروپا، مدل اولیه با قیمت نه‌چندان مناسب ۲۵/۰۰۰ دلار، با تجهیزات سطح بالا اما فقط باتری متوسط ​​عرضه می‌شود و برای مدل‌های با تجهیزات کمتر قیمت‌ها چند هزار کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

قیمت‌‌ جدید خودروهای مونتاژی‌ تعیین شد / تحلیل قیمت‌ها

فروش سوبا M4 فردا موتورز ۵۸/۷ درصد در چین افت کرد / تحلیل فروش سوبا M4

ونوسیا V-Online مکث موتور کراس اوور جدید بازار خودرو ایران / بررسی تخصصی

تست خودرو رانا پلاس / رانا پلاس یا رانا پلاس سقف شیشه‌ای




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط