ونوسیا V-Online مکث موتور کراس اوور جدید بازار خودرو ایران / بررسی تخصصی

از دست ندهید

ونوسیا V-Online با موتور ۱/۵ لیتری ۱۸۷ اسب بخاری توسط مکث موتور به بازار ایران می‌آید. این کراس اوور چینی یکی از ده‌ها محصول مشترک دانگ فنگ و نیسان است. اما اثری از نیسان در این خودرو مشاهده نمی‌شود. بجای آن، V-Online از قوای محرکه میتسوبیشی بهره می‌برد و با گیربکس ساخت SAIC چین توان را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: از زمان رونمایی از محصولات Venucia در ایران، بارها نام این برند را به عنوان یک محصول مشترک دانگ و فنگ و نیسان شنیدیم.

پیش از هر چیز باید با واقعیت‌های برند ونوسیا و همکاری آن را نیسان بیشتر بدانیم. مالکیت این برند چینی از سال ۲۰۱۰ بارها تغییر کرد و حالا پس از شکست‌های متعدد در فروش، دانگ فنگ قصد دارد آن را دوباره به دانگ فنگ نیسان برگرداند.

حقیقت این است که ونوسیا برندی است که ۱۳ سال پیش در نتیجه همکاری دانگ فنگ با نیسان ایجاد شد. اما از فوریه ۲۰۱۷ ونوسیا از دانگ فنگ نیسان جدا شد تا راه خود را ادامه دهد.

در سال ۲۰۱۹ فروش محصولات ونوسیا ۱۰/۸ نسبت به سال قبل کم شد و به ۱۱۸/۰۰۰ دستگاه در سال رسید. در پنج ماه اول ۲۰۲۰ باز هم فروش این برند ۴۴% افت کرد و به ۲۶/۰۰۰ دستگاه رسید.

این میزان فروش در حالی برای ونوسیا رقم خودرو که هدف دانگ فنگ ونوسیا فروش ۱۶۰/۰۰۰ دستگاهی بود. شکست‌های پی در پی این برند در سال‌های قبل موجب شد تا دانگ فنگ تصمیم بگیرد که ونوسیا را دوباره به دانگ فنگ نیسان بازگرداند.

البته دانگ فنگ هنوز کنترل کامل این برند را در دست دارد و ونوسیا فعلاً در دانگ فنگ نیسان ادغام نشده‌است. از همین رو، محصولات این برند تا اطلاع رسمی زیر چتر حمایتی دانگ فنگ به تولید می‌رسند.

پلتفرم ونوسیا V-Online
پلتفرم ونوسیا V-Online
پلتفرم ونوسیا V-Online

بن‌سازه ونوسیا V-Online در شرکتی به‌نام Venucia Smart Architecture طراحی و تولید شد. برخلاف تصور، این کراس اوور چینی از معماری خودروهای نیسان استفاده نمی‌کند.

دانگ فنگ برای تولید محصولات ونوسیا سرمایه لازم را از نیسان دریافت می‌کند. چراکه قصد و هدف ونوسیا کاهش وابستگی به نیسان و افزایش حجم تولید در بازار داخلی چین است.

در نوامبر ۲۰۱۹ دانگ فنگ ونوسیا از پلت‌فروم VSA که مخفف Venucia Smart Architecture رونمایی کرد. این بن‌سازه در واقع بستری برای توسعه محصولات آتی ونوسیا خواهد بود که به طور مستقل توسط دانگ فنگ ونوسیا توسعه یافت.

نخستین خودرویی که از بن‌سازه Venucia Smart Architecture استفاده کرد مدل Star بود. پس از آن محصولات ونوسیا یکی یکی از این پلت‌فرم استفاده کردند و خودروهایی تولید شدند که بخشی از آنها قرار است توسط مکث موتور به بازار ایران وارد شود.

دانگ فنگ هنوز با اهداف خود فاصه بسیاری دارد. این برند هدف فروش ۷۰/۰۰۰ دستگاهی را برای مدل Star در سر داشت. اما تا پایان May سال ۲۰۲۰ فقط ۳/۴۳۹ دستگاه از این کراس اوور چینی به‌فروش رفت.

دانگ فنگ قصد دارد از فناوری نیسان فاصله گیرد و خود مسئول تولید محصولات ونوسیا باشد. اما باید دید این تلاش در نهایت به چه سمتی خواهد رفت.

موتور میتسوبیشی و گیربکس SAIC

ونوسیا V-Online از موتور A415TD ساخت میتسوبیشی (Shenyang Aerospace Mitsubishi) استفاده می‌کند که می‌تواند ۱۸۷ بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور ۲۶۰ نیوتن متر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ راننده بهترین استفاده را از آن می‌تواند داشته‌باشد. موتور ۱/۵ لیتری (۱۴۸۰ سی‌سی) توربو V-Online که دارای نسبت تراکم ۹/۵ به یک است می‌تواند این کراس اوور ۱۴۹۱ کیلوگرمی را در ۸/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو براساس اعلام رسمی ونوسیا، ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است.

گیربکس ونوسیا V-Online ساخت کمپانی SAIC چین است. سایک در چین برای جویت‌ونچرهایی مانند فولکس واگن، آئودی، اشکودا، MG و… قطعات فنی مانند گیربکس را تولید می‌کند.

جعبه دنده ونوسیا V-Online هفت سرعته DCT تر است. این گیربکس در بسیاری از خودروهای تولیدی توسط سایک مشاهده می‌شود و به دلیل سرمایه‌گذاری مشترک با Magneti Marelli ایتالیا، کیفیت خوبی دارد. نیروی قوای محرکه این کراس اوور چینی هم تماماً به محور جلو منتقل می‌شود.

حجم باک ونوسیا V-Online دقیقاً ۶۰ لیتر است و ۷/۱ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. طول، عرض و ارتفاع V-Online برابر است با ۴۵۶۲×۱۹۱۷×۱۶۱۷ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۷۰۰ میلیمتر می‌رسد. حجم صندوق عقب این کراس اوور چینی، ۶۰۵ لیتر اعلام شد که در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم این حجم به ۱۵۲۰ لیتر افزایش میابد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی ونوسیا V-Online
فضای داخلی ونوسیا V-Online
فضای داخلی ونوسیا V-Online

در فضای داخلی V-Online شاهد ترند این روزهای طراحی خودرو هستیم. در بسیاری از نقاط این کراس اوور چینی از المان V (وی) استفاده شد که می‌توان در کلید استارت موتور، ریموت خودرو، گریل جلو، آفتابگیرها و… آنها را مشاهده کرد.

ترمزهای دیسکی و ترمز پارک برقی در تمامی مدل‌های این خودرو استاندارد هستند. مدل پایه با رینگ‌های ۱۷ اینچی به‌فروش می‌رسد. این در حالی است که نسخه‌های گرانتر مجهز به رینگ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی هستند.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی، کنترل فشار باد تایرها، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری و جانبی در تمام مدل‌های ارزان و گران وجود دارند. اما آپشن ایربگ پرده‌ای فقط در فول‌ترین مدل این خودرو مشاهده می‌شود.

از دیگر امکانات نسخه فول V-Online می‌توان به سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین ۵۴۰ درجه (دوربین پانورامیک با امکان نمایش شاسی خودرو) کروز کنترل آداپتیو، سانروف ۱/۷ متری پانورامیک، نمایشگر ۲۴ اینچی کلاستر و سرگرمی (۲۲ اینچی در نسخه پایه)، نورپردازی داخلی با امکانات انتخاب ۶۴ رنگ، رادار خطی، هشدار خروج از خط، پارک اتوماتیک، ترمز اضطراری، صندوق عقب برقی و هشدار نقاط کور اشاره کرد.

دوربین ۵۴۰ درجه ونوسیا V-Online
دوربین ۵۴۰ درجه ونوسیا V-Online

نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از نسخه‌های پایه و رده متوسط این خودرو، چنین آپشن‌هایی ندارند. حال باید دید مکث موتور جداگانه این آپشن‌ها را برای نمونه‌های وارداتی سفارش داد یا خیر.

اما امکاناتی مانند هشدار خستگی راننده، کنترل حرکت خودرو در سربالایی، هشدار برخورد از عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، شارژر وایرلس، چراغ‌های LED، تهویه دستی (تهویه اتوماتیک در نسخه فول) و خروجی تهویه برای سرنشینان عقب در تمامی مدل‌ها وجود دارند. ضمن اینکه در نسخه فول شاهد وجود سنسور باران نیز هستیم.

قیمت ونوسیا V-Online در بازار خودرو چین
ونوسیا V-Online
ونوسیا V-Online

مدل‌ ۲۰۲۳ این خودرو در چین ۵ تیپ مختلف دارد. ارزان‌ترین مدل ۲۶۰T Nova Edition Pro است که با قیمت ۹۷/۸۰۰ یوانی هیچ آپشنی را با خود به همراه ندارد. در حقیقت خریدار این نسخه صرفاً یک کراس اوور اتوماتیک را دریافت خواهد کرد که بهای نهایی آن پس از تبدیل معادل ۷۶۵/۷۷۴/۰۰۰ تومان است.

مدل بعدی ۲۶۰T idol version Pro نام دارد که با رینگ‌های ۱۸ اینچی و تریم داخلی تک رنگ بفروش می‌رسد. قیمت این مدل ۱۰۷/۸۰۰ یوان تعیین شد که معادل ۸۴۴/۰۷۴/۰۰۰ تومان است.

نسخه بالاتر از این مدل، ۲۶۰T Dark Horse Edition Pro نام دارد. تنها تفاوت این نسخه با مدل ارزان‌تر امکان انتخاب تریم دو رنگ مشکی و قرمز است. بهایی که برای این نسخه تعیین شد ۱۰۹/۸۰۰ یوان است که برابر است با ۸۵۹/۷۳۴/۰۰۰ تومان.

اما نسخه ۲۶۰T top stream version Pro با رینگ‌های ۱۹ اینچی، کالیپرهای قرمز ترمز، روف رک و تریم داخلی دو رنگ بفروش می‌رسد این مدل ۱۱۷/۸۰۰ یوان قیمت دارد که برابر با ۹۲۲/۳۷۴/۰۰۰ تومان است.

گرانترین و فول‌ترین مدل ونوسیا V-Online نسخه ۲۶۰T King Edition Pro است. این نسخه علاوه بر رینگ‌های ۱۹ اینچی، تمامی سامانه‌های ایمنی کمک راننده (رادار خطی، هشدار خروج از خط و…) را دارد. قیمتی که ونوسیا برای این مدل در نظر گرفت ۱۲۶/۸۰۰ یوان است که معادل ۹۹۲/۸۴۴/۰۰۰ تومان خواهد بود.

حال باید دید مکث موتور این کراس اوور چینی را که گرانترین نسخه آن زیر یک میلیارد تومان در چین قیمت دارد، به چه بهایی در بازار ایران خواهد فروخت.

آمار فروش ونوسیا V-Online در بازار خودرو چین

ونوسیا V-Online از لحاظ آمار فروش اکنون سی و ششمین کراس اوور کامپکت پر فروش در بازار خودرو چین است. با نگاهی به وضعیت فروش این خودرو در طول یک سال قبل می‌توان فهمید که V-Online روند فروش نسبتاً با ثباتی را پشت سر می‌ذارد.

فروش این کراس اوور چینی در آپریل سال قبل، ۱۹۰۴ دستگاه بود. این فروش در ماه می با ۳۵/۱% رشد به ۲۵۷۳ دستگاه رسید. June سال قبل باز هم رشد فروش را برای V-Online شاهد بودیم که این میزان ۳۱/۱% بود. در آن ماه این کراس اوور چینی ۳۳۷۵ مشتری داشت.

جولای ۲۰۲۲ رشد فروش این خودرو هرقدر کم و به میزان ۰/۲% گزارش شد، اما باز هم توانست ۳۳۸۴ خریدار در سراسر چین بیابد. در آگوست سال قبل فروش V-Online به میزان ۹/۲% کم شد و به ۳۰۷۲ دستگاه رسید.

اما در سپتامبر ۲۰۲۲ رشد ۱۶/۲% این خودرو موجب شد ۳۵۷۲ دستگاه از آن تحویل مشتریانش شود. اکتبر قبل فروش V-Online کاهش ۲/۹% را نشان داد و به ۳۴۶۷ دستگاه رسید.

اما نوامبر ۲۰۲۲ کاهش ۴۶/۸% فروش V-Online شک بزرگی به ونوسیا بود. به‌طوری که فقط ۱۸۴۱ دستگاه از آن به دست خریدارانش رسید. در آخرین ماه پایانی سال قبل میلادی فروش این کراس اوور چینی ۲۱/۵% افزایش یافت و به ۲۲۳۷ دستگاه رسید.

ماه اول سال جدید میلادی برای ونوسیا با همین روند فروش شروع شد. به‌طوری که ۲۲۲۵ مشتری برای V-Online پیدا شدند. فوریه امسال فروش این خودرو ۱۰/۵% افزایش یافت و به ۲۴۶۰ دستگاه رسید.

آخرین آمار فروش خودروهای چینی هم مربوط به مارس ۲۰۲۳ است که ونوسیا با V-Online رکورد شکست و دوباره فروش بالای سه هزار دستگاه در ماه را ثبت کرد. در مارس سال جاری ۳۵۵۹ خریدار برای این خودرو پیدا شدند و فعلاً روند پایداری را در فروش این خودرو شاهد هستیم.

سهم بازار ونوسیا V-Online در بازار خودرو چین
ونوسیا V-Online
ونوسیا V-Online

براساس آمارها، V-Online اکنون ۰/۸۸ درصد از سهم بازار کراس اوورهای کامپکت را در اختیار دارد. فروش این خودرو در چین به اندازه‌ای است که اکنون ۴۵/۳۵ درصد از فروش دانگ فنگ نیسان در اختیار آن است.

برای مثال جالب است بدانیم که سهم فروش این خودرو در سبد دانگ فنگ نیسان در سال قبل ۳۷/۵۱ درصد بود.

ونوسیا V-Online را بخریم یا نه؟

ونوسیا V-Online در بدو ورود به بازار ایران رقبای بسیار قدرتمندی خواهد داشت که همگی هموطن آن هستند. در بازار خودرو چین V-Online از خودوهایی مانند چانگان CS75 پلاس، فیدلیتی XB-1، چانگان CS55 پلاس، بایک BJ40، چانگان UNI-T و چری Tiggo 7 پلاس شکست خرد.

تمامی خودروهایی که نام آنها ذکر شد هم به زودی به بازار ایران وارد خواهند شد. با توجه به روند تولید این خودرو در چین، نمی‌توان انتظار عرضه بسیار گسترده‌ای از آن در ایران داشت.

ونوسیا V-Online را نمی‌توان کراس اوور متفاوتی در بازار خودرو ایران دانست. چرا که از لحاظ قوای محرکه حرف جدیدی برای بیان دارد و نه در ظاهر آن دیزاین فوق‌العاده‌ای را شاهد هستیم.

V-Online تلاش می‌کند تا بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری مشترک دانگ فنگ با نیسان از نام این برند ژاپنی در جهت خوشنامی در بازار ایران استفاده کند. در صورتی که با یک جستجوی ساده می‌توان دریافت که این کراس اوور چینی تماماً توسط دانگ فنگ تولید می‌شود و ارتباطی با برند نیسان ندارد.

بیشتر بخوانید:

سانگ یانگ تورس کراس اوور کره‌ای ۳ ستاره نورا موتور پارس / بررسی تخصصی

خودرو FMC T5 فردا موتورز، محصولی ناامن با دو ستاره ایمنی در بازار ایران

ممنوعیت خرید خودرو شامل چه کسانی است؟ / بازگشت گزینه انصراف به سامانه یکپارچه

بستیون T77 بهمن موتور با آمار فروش ناچیز در راه ایران / بررسی تخصصی

ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو رقیب مستقیم جک S3 معرفی شد / بررسی تخصصی




2 دیدگاه

  1. توی ظاهر چیز جدیدی نداره؟!! طراحی به این جذابی؟! بنظرم از تمام برندایی که اسم بردی طراحی جذابی در عین سادگی خطوط داره…. فنی ام خوبه نسبت به قیمتش

  2. اینایی که پیش فروش کرده بده ماشین جدید پیشکش شهریور ۱۴۰۱ کلوت اتومات ثبت نام کردیم هنوز نداده یه شرکت چقدر میتونه عوضی باشه تلفن هام قطع کردن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط