جتا VS5 با ماموت خودرو در راه ایران / بررسی تخصصی سئات آتکا چینی

از دست ندهید

ثبت سفارش جتا VS5 ماه‌ها قبل توسط ماموت خودرو انجام شد. ماموت خودرو اکنون در مرحله واردات قطعات محصولات JETTA به ایران است و یکی از خودروهای این برند در کشورمان، کراس اوور VS5 نام دارد. VS5 در حقیقت همان سئات آتکا است که فولکس واگن در بازار خودرو چین آن را تحت برند JETTA به‌فروش می‌رساند.

جتا VS5
جتا VS5

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: پیش از هر چیز باید بدانیم که JETTA از سال ۱۹۹۱ در بازار خودرو چین حضور داشت. اگر کمی گذشته را مرور کنیم خواهیم دید که این خودرو آلمانی که در حقیقت نسخه سدان فولکس واگن گلف بود، در چین هم تولید می‌شد.

شریک تجاری فولکس واگن در چین از ۳۲ سال قبل گروه سرمایه‌گذاری مشترک FAW-Volkswagen است. هنوز هم شراکت این دو برند خودروسازی یعنی فولکس واگن و FAW در بازار خودرو چین ادامه دارد. اما این همکاری در سال ۲۰۱۹ شکل و شخصیت دیگری به‌خود گرفت.

در آن سال گروه فولکس واگن تصمیم گرفت تا بجای تولید محصولات خود با نشان تجاری VW، فولکس واگن‌های چینی در آن کشور تولید کند.

از همین رو، برند مشهور و محبوب JETTA تبدیل به نمادی مستقل در بازار خودرو چین شد تا فولکس واگن با استفاده از شهرت آن، چین را تسخیر کند.

جتا VS5 یکی از خودروهایی است که فولکس واگن با پارتنر چینی خود یعنی FAW در استان Chengdu تولید می‌کند. این کراس اوور در حقیقت همان فولکس واگن تیگوان، سئات آتکا و اشکودا Karoq است که در چین با این نام و نشان تولید می‌شود.

حال جتا VS5 در لیست خودروهای وارداتی ماموت خودرو است و این خودروساز داخلی برنامه دارد به زودی عرضه آن را آغاز کند. در کنار VS5 یک سدان از برند JETTA با نام VA3 هم توسط ماموت خودرو وارد خواهد شد.

مشخصات فنی جتا VS5
موتور جتا VS5
موتور جتا VS5

طول، عرض و ارتفاع این کراس اوور چینی آلمانی برابر است با ۴۴۱۸×۱۸۴۱×۱۶۱۶ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۳۰ میلیمتر اعلام شد.

VS5 با دارابودن فضای باری برابر با ۴۸۲ کراس اوور ایده‌آلی از این لحاظ نیست. اما با باک ۵۱ لیتری و مصرف سوخت ۷/۱ لیتری تلاش دارد تا پیمایش بیشتری داشته‌باشد.

موتور جتا VS5
موتور جتا VS5

جتا VS5 با موتور چهار سیلندر توربو به بازار ایران می‌آید که آن را با کد EA211-DLE می‌شناسیم. این موتور ۱/۴ لیتری (۱۳۹۵ سی‌سی) قادر است ۱۴۸ اسب بخار در ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی این قوای محرکه به ۲۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۷۵۰ تا ۳۰۰۰ بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد.

جتا VS5 با این موتور ۱۰ ثانیه پس از شروع حرکت می‌تواند به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. این شتاب مربوط به نسخه اتوماتیک VS5 است که با گیربکس ۶ سرعته AT به‌فروش می‌رسد. نمونه‌های ۵ سرعته دستی این کراس اوور می‌توانند شتاب ۹/۵ ثانیه‌ای را ثبت کنند. حداکثر سرعت VS5 در نمونه‌های اتوماتیک ۱۷۰ و در نسخه‌های دستی ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است.

وزن نسخه‌های اتوماتیک VS5 بنا به سطح تجهیزات آن تا ۱۳۶۷ کیلوگرم هم افزایش میابد. اما نسخه‌های دستی این خودرو وزنی برابر با ۱۳۱۰ کیلوگرم دارند.

جتا VS5 مانند تمام کراس اوورهای هم‌کلاس خود از تعلیق مک‌فرسون در محور جلو استفاده می‌کند. در محور عقب اما شاهد تعلیق مولتی لینک هستیم که سواری راحتی را برای سرنشینان آن تضمین می‌کند. لازم به ذکر است که نیرو و گشتاور موتور این خودرو به محور جلو آن منتقل می‌شود.

امکانات رفاهی جتا VS5
فضای داخلی جتا VS5
فضای داخلی جتا VS5

فضای داخلی جتا VS5 کاملاً تداعی‌گر یک خودرو آلمانی از گروه فولکس واگن است. ساده، کاربردی و به دور از زرق و برق‌های خودروهای جدید.

نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی جتا VS5
نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی جتا VS5

VS5 در حقیقت همان چیزی را به خریدار خود عرضه می‌کند که نیاز دارد. البته که چینی‌های جدید بازار ایران فضای داخلی بعضاً مدرن‌تری دارند. اما نقطه قوت VS5 کیفیتی است که این خودرو از برادران آلمانی‌ خود به ارث برد.

جتا VS5 مدل ۲۰۲۳ در بازار خودرو چین لیست کاملی از تجهیزات رفاهی دارد. ترمزهای ABS و EBD، رینگ‌های ۱۸ اینچی (در تمام مدل‌ها)، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و کنترل فشار باد تایرها جز امکانات استاندارد این خودرو هستند.

ایربگ راننده و سرنشین کناری در تمام مدل‌ها وجود دارد. اما ایربگ‌های جانبی و سنسور پارک جلو مخصوص نسخه‌های فول اتوماتیک هستند.

سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (دوربین دید عقب برای نسخه‌های معمولی)، کروز کنترل آداپتیو (کروز کنترل معمولی برای نسخه‌های ارزان‌تر)، هشدار خستگی راننده، استارت – استاپ موتور، ترمز پارک برقی و سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالایی دیگر امکانات این کراس اوور JETTA بشمار می‌روند.

تکمیل‌کننده این لیست امکاناتی نظیر سامانه هشدار برخورد از جلو (در نسخه فول)، ترمزهای اضطراری (در نسخه فول)، سانروف معمولی، روف رک، ورود بدون کلید (درب راننده)، استارت دکمه‌ای، فرمان چرمی با تنظیم دستی، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، تنظیم برقی صندلی راننده (در نسخه فول)، گرمکن صندلی برای ردیف اول (در نسخه فول)، نمایشگر ۸ اینچی کلاستر، چراغ‌های جلو LED، نورپردازی داخلی، سنسور باران (در نسخه فول)، تهویه مطبوع دو نقطه‌ای (تهویه دستی در نسخه‌های ارزان‌تر) و خروجی تهویه برای سرنشینان ردیف دوم هستند.

آمار فروش جتا VS5 در بازار خودرو چین

حضور جتا VS5 در سبد محصولات این برند آنقدر مفید است که این کراس اوور اکنون ۵۰/۱۰ درصد از فروش کل JETTA را در اختیار دارد.

این خودرو در حال حاضر در رده نوزدهمین کراس اوور کامپکت پر فروش بازار خودرو چین است. اگر به مارکت چین نگاه کنیم می‌بینیم که VS5 نزدیک به ۱/۸۵ درصد از بازار کراس اوور های کامپکت را در اختیار دارد.

تمامی این موفقیت‌ها به لطف همکاری نزدیک فولکس واگن و FAW برای این خودرو فراهم شد. بازار خودرو چین هم نشان داد که خودرویی اگر از اصالت لازم برخوردار باشد می‌تواند حتی با ظاهری ساده، بسیار موفق باشد.

جتا VS5 ماموت خودرو را بخریم یا نه؟
جتا VS5
جتا VS5

ارزانترین نسخه VS5 در بازار خودرو چین نمونه دستی این کراس اوور است که JETTA آن را در ازای دریافت ۸۶/۹۰۰ یوان به خریدار واگذار می‌کند. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۶۷۷/۸۲۰/۰۰۰ تومان است.

گرانترین و کامل‌ترین نسخه این خودرو در چین هم ۱۱۷/۹۰۰ یوان قیمت دارد. این نسخه تمامی آپشن‌های کارخانه‌ای JETTA را دارد و با گیربکس اتوماتیک به فروش می‌رسد. بهای این خودرو پس از تبدیل نرخ ارز برابر با ۹۱۹/۶۲۰/۰۰۰ تومان است.

اگر تصور کنیم که جتا VS5 پس از تمامی هزینه‌های حمل، گمرک و… به دو برابر قیمت چین به ایران وارد شود، باز هم گزینه بسیار مناسبی در برابر چینی‌های بی‌نام و نشان در بازار خودرو کشورمان خواهد بود.

VS5 در کمترین وضعیت فروش ماهانه، نزدیک به ۳ هزار مشتری داشت و حالا فروش ۶ تا ۸ هزار دستگاه را به صورت ماهانه ثبت می‌کند.

براساس اخبار، ماموت خودرو در این روزها در پی واردات قطعات یدکی این خودرو به ایران است. اگر عرضه این خودرو توسط ماموت در بازار ایران بسیار گسترده باشد، انتخاب بسیار مناسبی دربرابر خودروهایی چون SWM، دایون Y5، دیگنیتی پرایم، فونیکس FX، فیدلیتی پرایم و… خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

ونوسیا V-Online مکث موتور کراس اوور جدید بازار خودرو ایران / بررسی تخصصی

سانگ یانگ تورس کراس اوور کره‌ای ۳ ستاره نورا موتور پارس / بررسی تخصصی

خودرو FMC T5 فردا موتورز، محصولی ناامن با دو ستاره ایمنی در بازار ایران

بستیون T77 بهمن موتور با آمار فروش ناچیز در راه ایران / بررسی تخصصی

ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو رقیب مستقیم جک S3 معرفی شد / بررسی تخصصی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط