سانگ یانگ تورس (Torres) بهزودی توسط نورا موتور پارس با موتور ۱/۵ لیتری توربو به بازار ایران میآید. این کراس اوور کرهای از لحاظ ابعاد بدنه در میان مدلهای رکستون و کوراندو قرار میگیرد و قرار است در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله استرالیا عرضه شود.
بیتران – محمد فتحاللهی – تورس همانطور که از ظاهر آن نیز مشخص است، یک کراس اوور کاملاً متفاوت با سایر خودروهای بازار است.
در طراحی ظاهری و داخلی این خودرو نباید به دنبال تناسبات بصری گشت. چرا که تورس در هر گوشهای از بدنه یادآور یک خودرو در بازار جهانی است.
در طراحی خارجی، سانگ یانگ تورس مخلوطی از خودروهای جیپ، رنجروور ووگ و لندروور دیفندر جدید است. نخستین المانی که توجه بیننده را به خود جلب میکند، چراغهای بسیار طویل این کراس اوور کرهای است.
این چراغها که نور روشنایی روز آنها تا روی گلگیرها ادامه دارد، نمای متفاوتی به این خودرو بخشیدند. شش المان ایستاده در بخش گریل (مانند جلو پنجره خودروها جیپ) هم حس قدرتمند بودن این خودرو را تقویت میکنند.
تمامی بخش جلو این کراس اوور از پلاستیک تولید شدند. اما این قطعات پلاستیکی جنسهای متفاوتی دارند. برخی از آنها هم رنگ بدنه هستند و بعضی دیگر نمای خشکتری دارند. همین موضوع هم باعث شد تا چهره سانگ یانگ تورس ارزانقیمت به نظر نرسد و با بقیه خودروها متفاوت باشد.
تکمیلکننده نمای ظاهری این کراس اوور دو دستگیره نقرهای رنگ بر روی درب موتور آن است که صرفاً جنبه نمایشی دارند. اما سانگ یانگ (KG MOBILITY) اعلام کرد خریداران میتوانند قطعات افترمارکتی مانند چراغهای آفرودی را بر روی آنها نصب کنند.
المانهایی از لندروور دیفندر جدید
همانطور که در تصاویر نیز مشخص است، سانگ یانگ تورس با ستون C نقرهای رنگ ظاهری شبیه به پروفایل کناری لندروور دیفندر دارد.
آیینههای جانبی تورس بر روی دربها نصب شدند تا به کاهش نقاط کور در این کراس اوور کرهای کمک کنند. اما متاسفانه محل معمول نصب آیینههای جانبی (در قسمت شیشهها) پلاستیکی هستند. یعنی شیشههای جانبی این کراس اوور به طور کلی یکدست نیستند و نصب آیینههای بزرگ کمکی به حل مشکل نقطه کور در ستون A نکردند.
نمای انتهای سانگ یانگ تورس اما کمی عجیب و غریب است. قطعه پلاستیکی بسیار بزرگی در عقب این کراس اوور تصور وجود تایر زاپاس را بر روی درب صندوق عقب ایجاد میکند. اما خبری از تایر زاپاس نیست.
نکته مهم این است که بخش پلاستیکی بسیار بزرگ در عقب تورس، دقیقاً در وسط درب صندوق عقب نیست و این خبر بدی برای جامعه OCD داران است. (طنز)
دستگیره درب صندوق عقب هم در نوع خود جالب توجه است. اگر به لندروور دیفندر جدید نگاه کنیم، میبینیم که این دستگیره بهصورت عمودی و هماهنگ با دیزاین خودرو نصب شد. اما در تورس این دستگیره بهصورت افقی نصب شد که بالاتر از قاب پلاک این خودرو است. یعنی برای باز شدن درب صندوق عقب فشار بیشتری را باید ایجاد کرد.
بهطور کلی، سانگ یانگ تورس مخلوطی از حجمهای عجیب و غریب است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. این ویژگیها در مجموع تلاش دارند تا از تورس، چهره یک کراس اوور آفرودی قدرتمند ترسیم کنند.
فضای داخلی سانگ یانگ تورس
فضای داخلی سانگ یانگ تورس به هیچ وجه شبیه به خودروهای دیگر بازار نیست. اگر به جزئیات بخش داخلی این خودرو هم نگاه کنیم، تورس مملو از نکتههای ریز برای خریدارش است.
برای مثال در جایی که دستگیرههای بازکننده دربها قرار گرفتند، پترن عجیب و غریبی را میبینیم. این پترن در حقیقت نشان و عنصر Ri (لی) در پرچم کره جنوبی و به معنای آتش است. میدانیم که عناصر آب، آتش، زمین و آسمان در پرچم این کشور (بخشهای سیاه رنگ) وجود دارند.
ترمز پارک برقی در سمت چپ فرمان قرار دارد و خبری هم از نمایشگر کلاستر بسیار بزرگ در رو به روی راننده نیست. اما فیچرهای کاربردی زیادی در داخل اتاق سانگ یانگ تورس مشاهده میشود.
مثلاً بجای کشیدن اهرم برفپاکن برای شستنشیشه جلو، کافیست دکمه روی آن را فشار دهید. پس از اینکار، مایع شستشو چندین بار به شیشه پخش میشود و برفپاکنها به درستی کار خود را انجام میدهند.
در کل با توجه به کیفیت قطعات مصرفی در داخل کابین این کراس اوور، تورس نمره قبولی را در این بخش میگیرد. البته به شرط آنکه دیزاین عجیب و غریب آن برای مخاطب دلزننده نباشد.
مشخصات فنی سانگ یانگ تورس
طول، عرض و ارتفاع سانگ یانگ تورس برابر است با ۴۷۰۰×۱۸۹۰×۱۷۲۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۸۰ میلیمتر اعلام شد.
حجم صندوق عقب این کراس اوور کرهای ۷۰۳ لیتر اندازهگیری شد که از بسیاری از خودروهای هم کلاس خود بالاتر است. برای نمونه، حجم محفظه بار کیا اسپورتیج جدید (۵۴۳ لیتر)، ۳۰% از تورس کمتر است. جالب اینجاست که این اطلاعات در مشخصات رسمی نورا موتور پارس به اشتباه ۸۳۹ لیتر درج شد.
جای بار سانگ یانگ تورس در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم تا ۱۶۶۲ هم افزایش پیدا میکند. جالب است بدانیم که زاویه پشتی ردیف دوم صندلیها را میتوان با استفاده از اهرمی، تغییر داد تا راحتی سرنشینان افزایش پیدا کند.
طبق اطلاعات رسمی سانگ یانگ، تورس مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ است. این موتور چهار سیلندر در خودروهایی مانند سانگ یانگ کوراندو و تیوولی اسپشیال توربو هم وجود دارد.
موتور تورس قادر است ۱۶۳ اسب بخار در میان دورهای ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نیرو تولید کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به ۲۸۰ نیوتنمتر میرسد که در بین دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. گشتاور این موتور در تیوولی اسپشیال توربو ۲۰ نیوتنمتر کمتر است.
گیربکس سانگ یانگ تورس
قدرت و گشتاور موتور سانگ یانگ تورس توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو یا چهار چرخ (بستهبه مدل خودرو) منتقل میشود. نکته قوت تورس هم در میان چینیهای بازار همین گیربکس اتوماتیک است. چرا که خبری از لرزشها و تکانهای گیربکسهای DCT در آن نیست. ضمن اینکه راننده با بهرهگیری از شیفترهای پشت فرمان میتواند مستقیماً در تعویض دندههای این کراس اوور دخالت کند.
وزن تورس در نسخه تک دیفرانسیل ۱۵۲۰ کیلوگرم است. اما در نسخه چهار چرخ متحرک این رقم به ۱۶۱۰ کیلوگرم میرسد که ۷۰ کیلوگرم کمتر از مدل کوراندو پرمیوم است.
سانگ یانگ تورس یک نسخه الکتریکی هم دارد که باتریهای آن توسط BYD چین تولید میشود. البته مشخص نیست نورا موتور پارس واردات این نسخه را هم در سر دارد یا خیر.
امکانات رفاهی سانگ یانگ تورس
پیش روی راننده یک نمایشگر لمسی ۹ اینچی وجود دارد که بخش اطلاعات و سرگرمی را میتوان در آن یافت. اما در زیر این مانیتور لمسی، یک صفحه نمایش ۸ اینچی هم برای کنترلهای تهویه مطبوع قرار دارد.
این در حالیست که سهم راننده، یک کلاستر ۱۲.۵ اینچی سه بخشی با نمایشگر سرعت دیجیتالی و نشاندهنده دنده در کنار یک صفحه نمایش رنگی کوچک است.
براساس اطلاعات رسمی نورا موتور پارس، سانگ یانگ تورس مجهز به چراغهای LED، آیینههای جانبی برقی گرمکندار، سانروف برقی دو حالته، رینگهای ۱۸ اینچی، صندوق عقب برقی، صندلی برقی راننده، فرمان برقی گرمکندار، تهویه مطبوع دو نقطهای، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سنسورهای جلو و عقب، شارژر وایرلس تلفن همراه و سنسور باران است.
در بخش آپشنهای ایمنی هم میتوان از سامانههای کنترل پایداری و کشش، رادار خطی، هشدار حرکت در بین خطوط، سامانههای تشخیص خودرو جلویی، نوربالا هوشمند، هشدار خوابآلودگی راننده، هشدار فاصله ایمنی با خودرو جلویی و هشدار نقاط کور نام برد.
سیستمهایی نظیر ضد واژگونی خودرو، کروز کنترل تطبیقی، کنترل حرکت در سربالاییها و سرازیریها، ایربگ راننده و سرنشین کناری و ایربگ زانو هم در این کراس اوور کرهای مشاهده میشوند.
ایمنی سانگ یانگ تورس
تورس در بازار خودرو کره جنوبی، کراس اوور ایمنی نیست. این خودرو در تست تصادف KNCAP (مرکز تست تصادف کره جنوبی) فقط ۳ ستاره ایمنی را بدست آورد.
تورس همچنین در آزمونهای ایمنی سرنشینان و سامانههای پیشگیری از تصادف هم به ترتیب ۴ و ۳ ستاره ایمنی کسب کرد. فیلم تست تصادف سانگ یانگ تورس را در ادامه میتوانید تماشا کنید.
قیمت سانگ یانگ تورس
تورس در بازار خودرو کره جنوبی حدوداً ۲۶/۶۰۰ دلار قیمت دارد. براساس نرخ تبدیل ارز ۵۴/۱۰۰ تومانی امروز این رقم برابر با ۱/۴۳۹/۰۶۰/۰۰۰ تومان است.
یعنی باید انتظار آن را داشت که نورا موتور پارس این کراس اوور کرهای را در محدوده قیمتی دو میلیارد تا دو و نیم میلیارد تومان در بازار ایران بفروشد.
تورس در حقیقت جانشین مدل کایرون در سبد محصولات سانگ یانگ است. نسخههای دست دوم کایرون در بازار خودرو ایران اکنون قیمتی در حدود یک میلیارد و هشتصد تا دو میلیارد تومان دارند. این قیمت براساس سال عرضه (۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲) و کارکرد در بازار متفاوت است.
به عنوان یک کراس اوور کرهای تورس میتواند به لطف ظاهر بسیار متفاوت خود در بازار بدرخشد. خصوصاً آنکه رقبای آن در بازار عمدتاً چینیهایی نظیر فیدلیتی پرایم، مکث موتور تیارا، هایما S7 یا KMC K7 هستند.
بیشتر بخوانید:
دور دوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه به تاریخ دیگری موکول شد
خودرو FMC T5 فردا موتورز، محصولی ناامن با دو ستاره ایمنی در بازار ایران
ممنوعیت خرید خودرو شامل چه کسانی است؟ / بازگشت گزینه انصراف به سامانه یکپارچه
بستیون T77 بهمن موتور با آمار فروش ناچیز در راه ایران / بررسی تخصصی
ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو رقیب مستقیم جک S3 معرفی شد / بررسی تخصصی
براساس این کامنت شما، بنده که حتی فیلم تست تصادف تورس در KNCAP – مرکز تست تصادف کره جنوبی – را در متن گذاشتم، «خالیبند» و «ناحسابی» هستم. پیشنهاد میکنم SEARCH کردن در فضای وب را بهتر یادبگیریم، اطلاعاتمان را بالا ببریم و تربیت نداشته خود را به رخ سایرین نکشیم.