قیمت‌‌ جدید خودروهای مونتاژی‌ تعیین شد / تحلیل قیمت‌ها

از دست ندهید

قیمت‌‌ جدید خودروهای مونتاژی‌ در جلسه دیروز شورای رقابت مشخص شد. گرچه قیمت تمامی خودروهایی که در بازار ایران مونتاژ می‌شوند توسط این شورا تصویب شد، اما مقرر شد این قیمت‌‌ها از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شود.

بیت‌ ران – با مشاهده لیست قیمت جدید خودروهای مونتاژی مشخص می‌شود که قیمت برخی از خودروها کاهش یافت.

لازم به ذکر است که قیمت‌های محاسباتی شورای رقابت با احتساب سود ۱۷ درصد بود و بر اساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها تصویب شد.

‌تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه این شورا مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ تعیین شد. همچنین قیمت خودرهای مشابه با رقیب، در واقع همان قیمت درب کارخانه آن خودرو در کشور مبدا است.

مبنای محاسبه قیمت دلار سه ماه اخیر معادل ۴۲۴/۶۷۳ ریال، متوسط نرخ دلار در ۳ ماه شامل فروردین ۱۴۰۲ و اسفند و بهمن ۱۴۰۱ است.

فهرست قیمت‌‌ جدید خودروهای مونتاژی‌ به شرح ذیل است:

نام شرکت شرح محصول قیمت (ریال)
مدیران خودرو چری تیگو ۷ پرو ۱۰/۰۹۷/۴۵۱/۷۴۳
مدیران خودرو چری تیگو ۸ پرو ۱۴/۸۳۲/۷۵۹/۹۸۱
مدیران خودرو چری آریزو ۶ پرو ۱۰/۲۴۳/۷۵۷/۹۰۴
مدیران خودرو چری آریزو ۵ ۷/۳۵۳/۹۹۳/۹۳۰
مدیران خودرو ام وی‌ام ایکس۲۲‌ ام تی ۴/۸۴۵/۳۲۳/۶۹۴
مدیران خودرو ام وی‌ام ایکس ۲۲ پرو ۶/۴۵۵/۱۲۸/۳۶۱
مدیران خودرو ام وی‌ام ایکس ۵۵ پرو ۹/۸۳۹/۲۶۸/۱۸۳
کرمان موتور جک جی ۴ ۵/۵۲۵/۹۳۵/۹۶۵
کرمان موتور جک اس ۳ ۶/۳۲۲/۲۸۹/۲۸۷
کرمان موتور جک اس ۵ ۹/۹۲۱/۴۷۶/۷۴۶
کرمان موتور کی‌ام‌سی کی ۷ ۱۱/۳۷۶/۷۰۵/۲۴۷
فردا دانگ فنگ اس ایکس ۵ ۶/۴۵۷/۳۰۷/۷۲۴
فردا اف‌ ام سی تی ۵ ۸/۹۶۵/۳۲۴/۳۹۶
فردا چانگان آلسوین ۴/۷۴۰/۸۲۱/۷۵۰
ایلیا دایون وای ۵ ۱۱/۲۷۳/۳۵۵/۹۸۷
بهمن موتور دیگنیتی پرایم ۸/۴۳۱/۹۳۶/۲۸۳
بهمن موتور فیدیلیتی ۷/۲۸۶/۵۹۷/۳۶۰
کدام خودروهای مونتاژی ارزان و کدام خودروها گران شدند؟

در ابتدای این لیست، چری تیگو ۷ پرو را مشاهده می‌کنیم که قیمت مصوب جدید آن، ۱/۰۰۹/۷۴۵/۱۷۴ تومان است. قیمت نمایندگی این کراس اوور ۱/۷۴۰/۰۰۰/۰۰۰ بود که به معنای ۴۱/۹ درصد کاهش قیمت است. براساس قیمت مصوب شورای رقابت، تیگو ۷ پرو ۷۳۰/۲۵۴/۸۲۶ تومان ارزان شد.

تیگو ۸ پرو که ۲/۲۶۹/۰۰۰/۰۰۰ تومان قیمت داشت، براساس لیست قیمت جدید ۱/۴۸۳/۲۷۵/۹۹۸ تومان خواهد بود. این کراس اوور فونیکس ۳۴/۶ درصد افت قیمت را تجربه کرد که به معنای ۷۸۵/۷۲۴/۰۰۲ تومان ارزانی است.

قیمت جدید آریزو ۶ پرو ۱/۰۲۴/۳۷۵/۷۹۰ تومان تعیین شد. این در حالی است که مدیران خودرو براساس لیست قیمت خود این خودرو را ۱/۴۳۰/۸۰۰/۰۰۰ تومان به‌فروش می‌رساند. قیمت جدید این خودرو نشان می‌دهد که ۲۸/۴ درصد کاهش قیمت را شاهد هستیم. این به معنای ۴۰۶/۴۲۴/۲۱۰ افت قیمت این خودرو است.

آریزو ۵ که پیش‌تر ۱/۰۵۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان قیمت داشت، شورای رقابت نرخ ۷۳۵/۳۹۹/۳۹۳ تومانی را برای آن تعیین کرد. یعنی ۳۰/۲ درصد از قیمت این سدان کم شد و ۳۱۹/۶۰۰/۶۰۷ تومان ارزانی را در این خودرو شاهد هستیم.

ام وی‌ام ایکس ۲۲‌ دنده‌ای ۶۳۵/۵۰۰/۰۰۰ قیمت داشت. حال شورای رقابت بهای ۴۸۴/۵۳۲/۳۶۹ تومانی را برای آن در نظر گرفت که حاکی از ۲۳/۷ درصد کاهش قیمت است. بهای این خودرو براساس نرخ جدید شورای رقابت، ۱۵۰/۹۶۷/۶۳۱ تومان ارزان شد.

ام وی‌ام ایکس ۲۲ پرو هم ۲۵/۸ کاهش یافت. بهای قبلی این خودرو ۸۷۰/۷۰۰/۰۰۰ تومان بود که به ۶۴۵/۵۱۲/۸۳۶ تومان رسید. یعنی ۲۲۵/۱۸۷/۱۶۴ تومان افت قیمت این خودرو را شاهد هستیم.

ام وی‌ام ایکس ۵۵ پرو آخرین محصول مدیران خودرو در این لیست است که ۲۵۸/۰۷۳/۱۸۲ تومان ارزان شد. بهای قبلی این خودرو ۱/۲۴۲/۰۰۰/۰۰۰ بود که به ۹۸۳/۹۲۶/۸۱۸ تومان رسید. یعنی ۲۰/۷ درصد افت قیمت را در این محصول می‌توان مشاهده کرد.

قیمت‌‌ جدید خودروهای مونتاژی‌ کرمان موتور

جک J4 کرمان موتور از ۷۸۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان به ۵۵۲/۵۹۳/۵۹۶ رسید. این به معنای ۲۹/۶ درصد کاهش قیمت و ۲۳۲/۴۰۶/۴۰۴ تومان ارزانی این خودرو است.

جک S3 هم که تا روز قبل ۹۵۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان قیمت داشت با ۳۳/۷ درصد کاهش قیمت به ۶۳۲/۲۲۸/۹۲۸ تومان رسید. بهای این خودرو ۳۲۲/۷۷۱/۰۷۲ تومان ارزان شد.

جک S5 براساس اعلام شورای رقابت، ۹۹۲/۱۴۷/۶۷۴ تومان قیمت خواهد داشت. این در حالی است که بهای قبلی این خودرو ۱/۵۴۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان بود. طبق نرخ جدید، جک S5 به میزان ۵۵۲/۸۵۲/۳۲۶ تومان ارزان شد که به معنای ۳۵/۷ درصد کاهش قیمت است.

کی‌ام‌سی K7 به عنوان آخرین محصول کرمان موتور در لیست شورای رقابت ۱/۱۳۷/۶۷۰/۵۲۴ تومان قیمت‌گذاری شد. در حالی که کرمان موتور این کراس اوور را پیش‌تر به بهای ۱/۷۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان می‌فروخت. قیمت جدید این خودرو نمایانگر افت ۳۴/۹ درصدی و ۶۱۲/۳۲۹/۴۷۶ تومانی K7 است.

قیمت‌‌ جدید خودروهای مونتاژی‌ فردا موتورز

اس ایکس ۵ فردا موتورز که ۱/۱۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان قیمت داشت با ۴۴/۸ درصد کاهش قیمت به ۶۴۵/۷۳۰/۷۷۲ تومان رسید. این به معنای ارزانی ۵۲۴/۲۶۹/۲۲۸ تومانی این خودرو است.

اف‌ ام سی تی ۵ دیگر محصول فردا موتورز هم از سوی شورای رقابت ۸۹۶/۵۳۲/۴۳۹ قیمت‌گذاری شد. در حالی که پیش‌تر قیمت آن ۱/۵۹۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان تعیین شد. T5 فردا موتورز براساس تصمیم شورای رقابت کاهش ۴۳/۷ درصدی قیمت و ارزانی ۶۹۸/۴۶۷/۵۶۱ تومانی را تجربه خواهد کرد.

چانگان آلسوین یا FMC 511 که ۵۶۹/۰۰۰/۰۰۰ تومان قیمت داشت، حالا بهای ۴۷۴/۰۸۲/۱۷۵ تومانی برای آن تعیین شد. یعنی ۱۶/۶ درصد از بهای این خودرو کم شد رقم دقیق آن ۹۴/۹۱۷/۸۲۵ تومان است.

قیمت‌‌ جدید خودروهای مونتاژی‌ بهمن موتور و ایلیا

قیمت دیگنیتی پرایم بهمن موتور به ۸۴۳/۱۹۳/۶۲۸ تومان رسید. این در حالی است که بهای قبلی این خودرو ۱/۱۳۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان بود. دیگنیتی پرایم پس از مصوبه شورای رقابت ۲۵/۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد به برابر با ۲۸۹/۸۰۶/۳۷۲ تومان است.

فیدلیتی ۵ نفره بهمن موتور هم ۷۲۸/۶۵۹/۷۳۶ تومان قیمت‌گذاری شد. بهای نهایی این کراس اوور چینی از سوی بهمن موتور ۹۹۱/۰۸۲/۰۰۰ تومان تعیین شد که پس از اصلاح قیمت، شاهد افت ۲۶/۴ درصدی قیمت آن هستیم. فیدلیتی ۵ نفره بهمن موتور ۲۶۲/۴۲۲/۲۶۴ تومان ارزان شد.

قیمت دایون Y5 ایلیا موتور ۱/۲۴۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان بود که پس از اصلاح قیمت توسط شورای رقابت به ۱/۱۲۷/۳۳۵/۵۹۸ تومان رسید. یعنی ۱۲۰/۶۶۴/۴۰۲ تومان از بهای نهایی این خودرو کم شد که معادل ۹/۶ درصد کاهش قیمت است.

بیشتر بخوانید:

جتا VS5 با ماموت خودرو در راه ایران / بررسی تخصصی سئات آتکا چینی

ونوسیا V-Online مکث موتور کراس اوور جدید بازار خودرو ایران / بررسی تخصصی

سانگ یانگ تورس کراس اوور کره‌ای ۳ ستاره نورا موتور پارس / بررسی تخصصی

خودرو FMC T5 فردا موتورز، محصولی ناامن با دو ستاره ایمنی در بازار ایران

بستیون T77 بهمن موتور با آمار فروش ناچیز در راه ایران / بررسی تخصصی

ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو رقیب مستقیم جک S3 معرفی شد / بررسی تخصصی




3 دیدگاه

  1. لطفا پاسخ بدید چطور با این قیمتها میشه خرید کرد؟
    دوم اگر این مطالب رو صحیح بدونیم، این ماشین با قیمت کارخانه (۱ میلیارد و صد شصت و خرده ای) با دلار۶۸ تومان در میآید و در قیمت بازار با دلار۱۱۰ هزار تومانی.
    آیا شورای رقابت یک نهاد مترسک است؟
    من هنوز متوجه نمیشوم چرا خبرنگاران حوزه خودرو در خصوص پایان سوداگری های خودروسازان در بازار آزاد مطالبه گری نمیکنند؟
    آیا نفعی در این جریان نهفته ست؟
    چرا هیچ کارشناس و تحلیل گری وارد تحلیل در این فضا نشده؟ آیا وظیفه ی رسانه ای فقط انتشار اخبار است؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر/ نتیجه حذف آن چیست؟

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر با توجه به کیفیت پایین...

پست‌های مرتبط